Googlego!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Googlego!

Post by phastas »

Google texten är Lego idag - wohoo!

Jag fick Star Wars Lego av min kära sambo i julklapp, en fetstor AT-ST, riktigt skräckinjagande sak. Ok att Ewocsen kickade AT-ST butt i filmen, men nu när jag har byggt min Lego AT-ST så ser man hur tuff den är, och således borde Ewocs blivit håriga hamburgare till hela Imperiet. Men men då hade väl inte Herr Lucas kunnat casha in på en massa små plast Ewocs, jaja...dom var ju iaf inte någon prao-CG figur iaf...
Bästa julklappen jag har fått på många många år...sist jag fick en sån bra julklapp var jag fortfarande okysst!

Viva Lego!! Och SW! Kanske google med.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Synd att lego ska vara så dyrt, annars hade man nog byggt än idag. Förresten, är det bara jag som inbillar mig, eller har utveckligen gått mot större och större bitar de senaste åren? Då blir det ju inge roligt att bygga, när det finns specialdelar för allting. Utmaningen är ju att komma runt såna problem med egna lösningar. Ritningar är heller inget kul, roligare att bygga efter eget huvud. Dessutom verkar Lego mest satsa på framtids-linjen och struntar i t.ex. hederligt pirat-lego, och gör fula designer i riddar-legot. Skandal!
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Jo de e väll så att Lego fyller 50 år idag eller nå sånt ?
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Där ser man, 50 år it is!!

Min AT-ST var mestadels en massa gammalt hederligt grått plank-lego, inte så många one-off special bitar alls vilket gjorde alltihop, både resultat och upplevelse något från gamla dagar...hoppas bara resten av det lite mer exklusiva SW legot håller samma höga klass...
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Ståhl wrote:Jo de e väll så att Lego fyller 50 år idag eller nå sånt ?
Det är 50 år sedan man patenterade den moderna legobiten.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det är BUG som gäller nu.

http://hardware.slashdot.org/article.pl ... 09/1613235

Man bygger ihop en "BUG" med olika hårdvaru moduler (klossar) som har särskilda funktioner, sen programmerar man med Eclipse IDE.

Klossar/moduler som finns är GPS, kamera, touch-sensitive LCD, accelerometer.
Tror det finns fler, eller snart kommer fler som termometer, IR, etc.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Image
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Image
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Image
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Circle Circle Dot Dot - Jamie Kennedy and Stu Stone
http://www.youtube.com/watch?v=O-tkqpHnxTI
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ja, lego har gått mot fler och fler specialdelar, när jag var liten innehöll paketen som mest nån spak eller ett fönster, minst 90% av bitarna var vanliga rätblock, nu verkar det vara nästan uteslutande bitar framtagna för ett enda syfte.

Detta gör att man har mycket mindre möjligheter att skapa själv med lego och går från orginalidén som var att man skulle kunna kombinera ett fåtal standardbitar till oändligt många olika konstruktioner.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ghlargh wrote:Ja, lego har gått mot fler och fler specialdelar, när jag var liten innehöll paketen som mest nån spak eller ett fönster, minst 90% av bitarna var vanliga rätblock, nu verkar det vara nästan uteslutande bitar framtagna för ett enda syfte.

Detta gör att man har mycket mindre möjligheter att skapa själv med lego och går från orginalidén som var att man skulle kunna kombinera ett fåtal standardbitar till oändligt många olika konstruktioner.
http://news.lugnet.com/general/?n=43860
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ghlargh wrote:Ja, lego har gått mot fler och fler specialdelar, när jag var liten innehöll paketen som mest nån spak eller ett fönster, minst 90% av bitarna var vanliga rätblock, nu verkar det vara nästan uteslutande bitar framtagna för ett enda syfte.

Detta gör att man har mycket mindre möjligheter att skapa själv med lego och går från orginalidén som var att man skulle kunna kombinera ett fåtal standardbitar till oändligt många olika konstruktioner.
Det håller jag inte med om.
Om man bara köper ett paket lego så är man väldigt begränsad, men fler paket går att kombinera.
Idag kan man bygga häpnadsväckande saker med Lego och dessutom är det roligare än bara fyrkantiga klossar.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ska jag vara ärlig så tror jag att jag slutade leka med lego när jag upptäckte alla specialdesignade bitar. Specialarna var roliga att bygga med en stund, sen tappade man bort just den där biten som det bara finns en av.

Nej tacka vet jag vanliga rätblock.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag sålde mitt lego när jag var tolv.
True story.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

lillis wrote:Jag sålde mitt lego när jag var tolv.
True story.
Epic fail.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:Jag sålde mitt lego när jag var tolv.
True story.
Om du inte gjorde det i en form av nyliberal företagsamhet och återinvesterade pengarna i något riktigt jävla lillgammalt så är du deprimerande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Big_Bird wrote:Om du inte gjorde det i en form av nyliberal företagsamhet och återinvesterade pengarna i något riktigt jävla lillgammalt så är du deprimerande.
Jag minns inte vad jag gjorde. Jag och min bror älskade att leka med lego och gjorde det varje dag i 10 år, och en dag insåg vi att vi inte tyckte det var kul längre så vi sålde det till en nybliven familjefar, eftersom vi inte längre hade någon användning för det. Jag har alltid varit väldigt pragmatisk av mig, det verkade inte finnas någon poäng att ha kvar det. Jag gillar att bli av med saker, jag gillar att slänga saker. Hell, jag slänger t o m bort handskrivna brev, minnessaker, tavlor och gamla datorspel. SLÄNGA SLÄNGA SLÄNGAAAA!

Men nog med det här, tycker du är lite väl off topic Big_Bird.
Post Reply