Webbhotell som lagrar lösen i klartext

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
scorpion
Hedersbit
Posts: 14
Joined: 2005-07-31 15:21:35
Location: Ronneby
Contact:

Webbhotell som lagrar lösen i klartext

Post by scorpion »

Hej och hallå allesammans, det var ett tag sedan

Jag knåpade ihop en artikel rörande lite grejor som Loopia missköter rätt hårt: http://www.gate303.net/2008/01/28/loopi ... -losenord/

Kort fattat: Tomtarna lagrar lösenord i klartext (eller dekrypterbart), skiter i versaler och gemener ("stora och små bokstäver" på vanlig svenska ;)), tillåter bara a-z och 0-9 samt låter en inte ha mer än 16 tecken.

Binero hade missat det där med stora/små tecken med, men i övrigt var det inget hos dem.

Båda företagen mailades, Binero fixade sin miss på fläcken och Loopia svarade med något som mest påminde om "Vi har noterat dina åsikter".

I kommentarerna har det sedan framkommit att även andra webbhotell gör samma tabbar (rörande klartext/dekrypterbara lösenord)...

Är det verkligen så in i vassen vanligt? Efterfesten samt Mecenat hade ju båda lösenorden i klartext. Bland webbhotellen är det hitintills Loopia, Active 24 samt One.com (någon som är förvånad?).

Visst, jag vet att lösenordhantering inte är det enda som är viktigt, men jag skulle vilja påstå att det är långt ifrån oviktigt...

Har ni några egna erfarenheter kring detta? Vad tror ni är orsaken till att de gör såhär? Lathet? Okunskap?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Lathet. Det är enklare att implementera en lösning som är simplare.
Okunskap, känner ingen annan till hur oskyddat systemet är kommer det inte ändras
"Ingen är intresserad av att attackera oss" är en vanlig tankegång som i viss mån stämmer för enskilda användare. Men om hela systemgrunden är osäker att samtliga användare systematiskt kan hackas blir det plötsligt ett högintressant mål.
De flesta är ointresserade att öka säkerheten och kommer försvara sitt osäkra system. Det finns så många exempel på där företag blivit kontaktade vid flera tillfällen ändå valt att strunta i det och blivit hackade.

Vad som är komiskt i sammahanget är att okunskapen hos media hänger ut hackers istället för de ansvariga företagen. Hade en bank haft en hasp som säkerhet till stora valvet hade troligtvis banken fått en hel del kritik för detta om allt blev stulet, snarare än att inbrottet blev den stora nyheten.


Jag har varit i kontakt med Wippies angående deras säkerhetsproblem
http://forum.wippies.com/index.php/topic,1022.0.html

Jag har även varit i kontakt med netgear om säkerhetsproblemen i flera av deras konsumetroutrar och mötts av total ignorans, fastän ett flertal av deras produkter har hårdkodade lösenord som ger fulla rättigheter till allt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Vilka idioter, alla vet att man ska använda sig utav saltade hashes.

Grov brist på kompetens.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Vad anställer arbetsgivarna för folk egentligen? :o

Värre inkompetens får man leta efter.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
scorpion
Hedersbit
Posts: 14
Joined: 2005-07-31 15:21:35
Location: Ronneby
Contact:

Post by scorpion »

snigel wrote:Vad som är komiskt i sammahanget är att okunskapen hos media hänger ut hackers istället för de ansvariga företagen. Hade en bank haft en hasp som säkerhet till stora valvet hade troligtvis banken fått en hel del kritik för detta om allt blev stulet, snarare än att inbrottet blev den stora nyheten.
Visst är det så? Jag är ärligt talat förvånad över att ingen belyst det faktum att Mecenat AB lagrade lösenorden i klartext, eller har jag bara lyckats missa det?


Enligt signaturen "Anders B" som lämnade en kommentar (med tillhörande skärmdump) till min post så verkar Active 24 gå steget längre och bjuder visst på alla maillösenord i klartext med...

http://www.gate303.net/2008/01/28/loopi ... mment-8441
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

scorpion wrote:Visst är det så? Jag är ärligt talat förvånad över att ingen belyst det faktum att Mecenat AB lagrade lösenorden i klartext, eller har jag bara lyckats missa det?
Fast bild-siten som vart hackad nyligen hade hash:ar och de tog ju majoriteten
av folks lösen med en hyffsat simpel brute-force iaf, eftersom alla hade nån
variant av ordet "bajs" i sina lösen. Hur bra man än hashar så hjälper det inte
mot att folk väljer usla lösen, så då kan man ju lika gärna lagra dem i klartext.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

IcePic wrote:Hur bra man än hashar så hjälper det inte
mot att folk väljer usla lösen, så då kan man ju lika gärna lagra dem i klartext.
Om man blandar in lite obskyra salt. Är det fortfarande meningslöst att hasha usla lösenord?
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Xerbee wrote:
IcePic wrote:Hur bra man än hashar så hjälper det inte
mot att folk väljer usla lösen, så då kan man ju lika gärna lagra dem i klartext.
Om man blandar in lite obskyra salt. Är det fortfarande meningslöst att hasha usla lösenord?
Det beror ju på vad målsättningen är. Om jag snor en user-db på 100k users
och bara får ut 5000 på en vecka för att det är bra saltat, är det fortfarande
bra då, eller hamnar siten på aftonbladet?
Om det inte var saltat så kanske man tog 95k istället, så "meningslöst" är det
ju aldrig, men frågan är hur långt man vill nå.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply