Richard Stallman - KTH, Stockholm - 26 februari

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
iner
Posts: 4
Joined: 2008-02-26 21:38:11

Post by iner »

Hej!

Det finns just en distinktion mellan Open Source, ett uttryck myntat av Oreilly - du vet han med förlaget, och termen Free Software Foundation ( som är ett bredare begrepp, det inkluderar mer ) som Stallman företräder.
När det gäller Apple så är de lika goda kålsupare som just Microsoft, de spionerar på sina användare och hämtar hem information om dessa.
Stallman tog bland annat upp Mac OS 10.
Att flera hade Apple till skillnad från Microsoft är väl bra, men det löser knappast problemet - själv sitter jag här med Vista och skäms ögonen ur mig, men så är jag bara en 'anställd' och svårt för mig att ändra policyn för just detta, men men, innan Mars så finns säkert en linux dist här - kanske inte den som Stallman föredrar men en Linux dist och ett steg i rätt riktning.

Det är just det som är den stora skillnaden mellan termen 'open source' och 'free software foundation'. När det gäller FSF, så är friheten att bestämma själv och att ändra i sin egen kod och disttribuera densamma.
Det är många fler än Apple som bidrar till open source rörelsen, IBM är verkligen stora här men det gör inte 'the big blue' till det bästa av företag . Det finns mycket kvar att göra, SUN försöker med sin OpenSolaris och java men borde som sagt även de göra mycket mer.

Surfa till fsf och ta del av programmet.

adios, i
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Marabou_Man wrote:Varför inte? Apple bidrar mycket till Open Source, garanterat mer än vad du gör och någonsin kommer att göra.
Jag tycker inte Apple bidrar speciellt mycket till open source.
Hela deras operativ system är proprietär mjukvara.

Sen kan man inte jämföra mig med Apple då jag är en privatperson och de är ett gigantiskt internationellt företag.

Sen var det här en föreläsning om fri mjukvara (free software), inte open source.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

iner wrote:Hej!

Det finns just en distinktion mellan Open Source, ett uttryck myntat av Oreilly - du vet han med förlaget, och termen Free Software Foundation ( som är ett bredare begrepp, det inkluderar mer ) som Stallman företräder.
När det gäller Apple så är de lika goda kålsupare som just Microsoft, de spionerar på sina användare och hämtar hem information om dessa.
Stallman tog bland annat upp Mac OS 10.
Att flera hade Apple till skillnad från Microsoft är väl bra, men det löser knappast problemet - själv sitter jag här med Vista och skäms ögonen ur mig, men så är jag bara en 'anställd' och svårt för mig att ändra policyn för just detta, men men, innan Mars så finns säkert en linux dist här - kanske inte den som Stallman föredrar men en Linux dist och ett steg i rätt riktning.

Det är just det som är den stora skillnaden mellan termen 'open source' och 'free software foundation'. När det gäller FSF, så är friheten att bestämma själv och att ändra i sin egen kod och disttribuera densamma.
Det är många fler än Apple som bidrar till open source rörelsen, IBM är verkligen stora här men det gör inte 'the big blue' till det bästa av företag . Det finns mycket kvar att göra, SUN försöker med sin OpenSolaris och java men borde som sagt även de göra mycket mer.

Surfa till fsf och ta del av programmet.

adios, i
Sun har inte bara OpenSolaris och Java, de har annat också, som OpenSPARC, etc.

Sen har vi Google också, som sponsrar med GSoC (Google Summer of Code), $4500 till alla som deltar och gör färdigt de det ska. :)
Google hyrde även in CodeWeavers för att implementera stöd för Photoshop CS2 i Wine. Det blev mycket patchar till Wine som gjorde Wine bättre på att köra andra program också.

Sen gör Google code.google.com, och kontribuerar till andra FOSS projekt.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Moonsky wrote:Jag tycker inte Apple bidrar speciellt mycket till open source.
Hela deras operativ system är proprietär mjukvara
Är du säker på det?
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Moonsky wrote:Jag tycker inte Apple bidrar speciellt mycket till open source.
Hela deras operativ system är proprietär mjukvara.
http://www.apple.com/opensource/

:-)
#mac.se @ EFnet
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

pwned
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

[an error occurred while processing this directive]
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Xmel wrote:
Moonsky wrote:Jag tycker inte Apple bidrar speciellt mycket till open source.
Hela deras operativ system är proprietär mjukvara.
http://www.apple.com/opensource/

:-)
Wow, Apple har en sida där de låtsas att vara open source. Där de listar några open source program som följer med eller går att köra på deras OS.

Hur mycket egen kod har de skrivit och släppt open source?
Nja.. inte mycket. :p
Jo typ 2-3 grejer, och alla har varit under deras egna open source licens.

(Ubuntu) Synaptic: 24918 packages available. 1330 installed.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Moonsky wrote:(Ubuntu) Synaptic: 24918 packages available. 1330 installed.
Säger ju absolut inget.
1. Ett paket kan ju vara bara en rad kod.
2. Kan ju vara nån non-free-repo enablad.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Moonsky wrote:Wow, Apple har en sida där de låtsas att vara open source. Där de listar några open source program som följer med eller går att köra på deras OS.

Hur mycket egen kod har de skrivit och släppt open source?
Nja.. inte mycket. :p
Jo typ 2-3 grejer, och alla har varit under deras egna open source licens.

(Ubuntu) Synaptic: 24918 packages available. 1330 installed.
Apples Licens är ju godkänd som free software licens av Free Software Foundation. Så sluta säga att Apple är bara är dåligt, för det stämmer verkligen inte. De är bra mycket öppnare än de flesta företag inom deras industri.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

kr1sse wrote:
Moonsky wrote:(Ubuntu) Synaptic: 24918 packages available. 1330 installed.
Säger ju absolut inget.
1. Ett paket kan ju vara bara en rad kod.
2. Kan ju vara nån non-free-repo enablad.
Oj då.
Får visst stänga av non-free repos.
24211 packages listed. 1330 installed.
Marabou_Man wrote:Apples Licens är ju godkänd som free software licens av Free Software Foundation. Så sluta säga att Apple är bara är dåligt, för det stämmer verkligen inte. De är bra mycket öppnare än de flesta företag inom deras industri.
Ja, och "Microsoft Public License (Ms-PL)" och "Microsoft Reciprocal License (Ms-RL)" är godkänd som free software licens av Free Software Foundation open source enligt FSF och som open source license av OSI (Open Source Initiative). ;)
Det gör ju knappast Microsoft till öppna eller att de skulle gilla open source. Microsoft hatar open source.

Apple är inte speciellt öppna. Då är ju Microsoft nästan mer öppet.
Windows kan du köra på alla x86 datorer, det är mer än vad man kan säga om Mac OS X.
Andra MP3 spelar går använda lätt utan extra program, men så är inte fallet med iPod som är låst till iTunes.

http://vendors.bluwiki.org/#Apple
  • Very low score (2.7) of all on Greenpeace e-waste list. länk (Worst as of December 2006). Has improved to 5.3, but still poor rating.
  • DRM shipped with hardware (notably iPod) without user warning.
  • Are responsible for the FreeType bytecode-interpreter software-patent trouble.
  • Threaten to sue bloggers. länk
  • One of the companies that pushed DRM the most. DRM in iTunes and iPod.
  • Update kills unlocked iPhones.
  • In 2005 Apple filed a lawsuit against college student Nick Ciarelli who ran the 'Think Secret' website. As a result of the lawsuit, in December 2007 Think Secret was forced to shutdown.
  • In 2007 Apple lawyers send angry letters to Fake Steve Jobs. Intimidating him by saying if he don't comply and making information publically available they will sue him, and suggests he will loose his house, mortgage, car, boat and that his kids will loose their college funds. länk
  • In 2007 Apple crippled their DTrace port so users cant use DTrace on iTunes, etc and other software that use P_LNOATTACH. länk Also crippled GDB so that users cant debug iTunes, etc. länk
  • In 2007 Apple censorship. Apple deleted threads on the forum about defects in the 20" and 24" iMac displays. länk
  • In 2008 Apple sent a cease-and-desist letter to the Hymn Project who host files to uncripple DRM-crippled content. länk
  • Mac OS X only runs on Apple's own computers.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Moonsky wrote:J
Windows kan du köra på alla x86 datorer, det är mer än vad man kan säga om Mac OS X.
http://www.opensource.apple.com/darwinsource/

:-)
#mac.se @ EFnet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Nu har jag varit där, var helt klart intressant och han var en bra talare.
Personligen har jag svårt att förstå hur man ska kunna genomföra vissa saker i verkligheten.
Känns svårt för att företag att utveckla exempelvis en ny spelmotor till ett spel om alla andra utvecklare skulle kunna ta del av denna gratis där efter. Men jag kanske missförstår konceptet.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
iner
Posts: 4
Joined: 2008-02-26 21:38:11

Apple och att spåra ur en tråd

Post by iner »

Hela Apple-historien hade
väl kunnat få en helt ny tråd.
Känns inte riktigt relevant.

Sista inlägget.
Stallman har sina principer och sitt sätt att förhålla sig till världen.
Hans värld kommer väl inte att bli den värld som vi lever i, i framtiden.
Det fanns utrymme för Linus T, det han gjorde öppnade upp för ett operativsystem som vinner mark.
Det Stallman verkligen beklagade var att Linus är mer av än teknokrat än något annat och att folk vill gärna ha råd gällande etik av honom - då de sammanblandar honom med hela GNU/Linux konceptet.

adios,i
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

snigel wrote:Nu har jag varit där, var helt klart intressant och han var en bra talare.
Personligen har jag svårt att förstå hur man ska kunna genomföra vissa saker i verkligheten.
Känns svårt för att företag att utveckla exempelvis en ny spelmotor till ett spel om alla andra utvecklare skulle kunna ta del av denna gratis där efter. Men jag kanske missförstår konceptet.
Ja du hade ju tillfälle att fråga honom, det borde du gjort. :)
Jag ställde frågor till honom.

iD Software har iaf varit schyssta nog att släppa spelmotorn open source i efterhand. De har bla släppt Wolfenstein, Doom, Quake, Quake II, Quake 3, och de har planerat att så småningom även släppa Doom 3 motorn också. :)
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Gillade när han sade någonting i stil med "Either throw the computer out of the window, or throw Windows out of the computer". :)
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Moonsky wrote:Andra MP3 spelar går använda lätt utan extra program, men så är inte fallet med iPod som är låst till iTunes.
"Synch your iPod or Creative Zen, and get mobile music with Winamp Remote." står det på Winamps hemsida.

Ligger säkert en hel del i vad du säger, men det är sådan kommentarer som fuckar upp allt. Sen är det inte så lätt att bara slänga ut Windows/MacOS för en användare som jobbar med datorn. Program som tex Photoshop, Illustartor och AutoCAD lär ju inte fungera så smidigt under ubuntu. Och nej, GIMP duger inte åt mig, iaf inte än.
&#25105;&#24605;&#12358;&#12289;&#12422;&#12360;&#12395;&#25105;&#12354;&#12426;
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

thimp wrote:
Moonsky wrote:Andra MP3 spelar går använda lätt utan extra program, men så är inte fallet med iPod som är låst till iTunes.
"Synch your iPod or Creative Zen, and get mobile music with Winamp Remote." står det på Winamps hemsida.

Ligger säkert en hel del i vad du säger, men det är sådan kommentarer som fuckar upp allt. Sen är det inte så lätt att bara slänga ut Windows/MacOS för en användare som jobbar med datorn. Program som tex Photoshop, Illustartor och AutoCAD lär ju inte fungera så smidigt under ubuntu. Och nej, GIMP duger inte åt mig, iaf inte än.
Så då går det att använda Winamp Remote till iPod också.
Men alla andra MP3 spelare går att använda hur som helst. Men på just iPod så har de spärrat så att det inte ska gå.

Ja det är inte lätt att slänga ut Windows och Mac OS X för en användare, speciellt då de använder vendor lock-in (som ovan nämnda iPod, etc).

Tack vare att Google hyrt CodeWeavers att kontribuera patchar till Wine så fungerar nu Adobe Photoshop CS2 i Wine 0.9.55 och senare.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Moonsky wrote:Men alla andra MP3 spelare går att använda hur som helst.
Nej.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Moonsky wrote:Ja du hade ju tillfälle att fråga honom, det borde du gjort. :)
Jag ställde frågor till honom.
Mitt stora problem låg inte i förståelse av honom, utan mer hur det skulle kunna fungera alls, oavsett vad han tycker och tror. Det var andra som ställde frågor till honom, som han inte besvarade särskilt konkret eller rakt, så det kändes inte relevant.
Moonsky wrote:Så då går det att använda Winamp Remote till iPod också.
Men alla andra MP3 spelare går att använda hur som helst. Men på just iPod så har de spärrat så att det inte ska gå.
Jag tror du har missuppfattat konceptet lite. Börja med att ta reda lite på om ipodens databas och tanken med den, sedan kan du försöka förstå dig på konceptet med itunes som musikbibliotek, så kanske du förstår att det kan vara trevligt att synka mer än låtar, så som betygsättning, antal spelningar etc.

Vill man är det inte på något sätt en omöjlighet att göra ett eget program till ipoden, det är bara en extern disk med en databas som håller koll på filerna.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Moonsky wrote:
thimp wrote:
Moonsky wrote:Andra MP3 spelar går använda lätt utan extra program, men så är inte fallet med iPod som är låst till iTunes.
"Synch your iPod or Creative Zen, and get mobile music with Winamp Remote." står det på Winamps hemsida.

Ligger säkert en hel del i vad du säger, men det är sådan kommentarer som fuckar upp allt. Sen är det inte så lätt att bara slänga ut Windows/MacOS för en användare som jobbar med datorn. Program som tex Photoshop, Illustartor och AutoCAD lär ju inte fungera så smidigt under ubuntu. Och nej, GIMP duger inte åt mig, iaf inte än.
Så då går det att använda Winamp Remote till iPod också.
Men alla andra MP3 spelare går att använda hur som helst. Men på just iPod så har de spärrat så att det inte ska gå.

Ja det är inte lätt att slänga ut Windows och Mac OS X för en användare, speciellt då de använder vendor lock-in (som ovan nämnda iPod, etc).

Tack vare att Google hyrt CodeWeavers att kontribuera patchar till Wine så fungerar nu Adobe Photoshop CS2 i Wine 0.9.55 och senare.
Har du en äldre iPod så går det utmärkt att slänga in rockbox. Dock funkar inte de senaste än, men det borde ju bara vara en fråga om tid. Hittade även denna länk till en kille som gått sin iPod att funka under Debian. Tror det finns rätt många valmöjligheter om man nu vill ha en iPod men ändå för något alternativt OS.

Längesedan jag lekte med Wine, men jag vill ändå inte sitta och slösa resurser på att emulera ett program. Och det är ju fortfarande samma program som används och inte ett fritt program som du helst ser. Och varför skulle jag vilja köra CS2 nu när CS3 finns?

Jag gillar Stallmans idé och har kört många nix burkar, främst debian och OpenBSD. Inte bara på server utan även på mina WS's, men eftersom jag inte kunde köra tex Photoshop så valde jag att gå tillbaka XP. Även om jag saknar visa funktioner, främst konsolen :), så ångrar jag mig inte.
&#25105;&#24605;&#12358;&#12289;&#12422;&#12360;&#12395;&#25105;&#12354;&#12426;
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

thimp wrote:Jag gillar Stallmans idé och har kört många nix burkar, främst debian och OpenBSD. Inte bara på server utan även på mina WS's, men eftersom jag inte kunde köra tex Photoshop så valde jag att gå tillbaka XP. Även om jag saknar visa funktioner, främst konsolen :), så ångrar jag mig inte.
Har du provat Cygwin? Jag tycker det fungerar ganska bra.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

<3 Cygwin :D måste säga att jag längtar tills lite mer saker om 2k8 server dyker upp med
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

thimp wrote:Wine
thimp wrote:emulera
Wine Is Not an Emulator?
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

thimp wrote:Har du en äldre iPod så går det utmärkt att slänga in rockbox. Dock funkar inte de senaste än, men det borde ju bara vara en fråga om tid. Hittade även denna länk till en kille som gått sin iPod att funka under Debian. Tror det finns rätt många valmöjligheter om man nu vill ha en iPod men ändå för något alternativt OS.
Skulle ändå inte köpa en iPod då den är gjord på ett så sett att den i sitt naturliga utförande ej går använda på alla OS även då det är standard, och alla andra MP3 spelare kan det.
thimp wrote:Längesedan jag lekte med Wine, men jag vill ändå inte sitta och slösa resurser på att emulera ett program. Och det är ju fortfarande samma program som används och inte ett fritt program som du helst ser. Och varför skulle jag vilja köra CS2 nu när CS3 finns?
Kanske för att det är dyrt att uppgradera till CS3?
Kanske du inte tycker det är värt att uppgradera till CS3 om du redan har CS2?
Kanske har du CS2 men inte CS3?
Finns flera skäl att köra CS2.
Stöd för CS3 kommer väl antagligen framöver ändå...
Post Reply