Tillåta fildelning (artikel)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Big_Bird wrote:När började folk som inte köper musik vara en issue i frågan om revenue till skivbolagen och artisterna? Det är bara i ifpis våta drömmar man kan bygga en ekonomisk modell på sånt.
Några få idealister does not a multibillion-dollar industry make.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag tror du missförstår mig. Förmodligen för att du själv inte har vett nog att göra rätt för dig och därför förutsätter att alla andra är likadana. Men vi låter den anklagelsen vara osagd.
På samma sätt som folk som inte äger datorer är en målgrupp för internetleverantörer är folk som inte köper musik en målgrupp för musikförsäljning. (Eller borde i rimlighetens namn inte räknas som en).
Att tolvåriga emokids som inte har egna pengar laddar ner den nya My Chemical Romance-plattan utan att betala för sig är inte ett problem annat än för någon som tror att tolvåriga emokids plötsligt har blivit en magiskt pengafontän.
NEWSFLASH... det är vuxna människor som styr över barnens pengar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Är det ensamt där uppe på din pidestal?

Ok, jag tog möjligtvis i något i överkant. Men felet med din liknelse är att en stor andel av de som inte köper musik sannolikt ändå är musikkonsumenter och därför potentiella kunder. Sen ser jag inte varför du tror att vuxnas inflytande över barns pengar skulle innebära att de spenderar mer på musik? Min erfarenhet är att föräldrar inte bryr sig nämnvärt om varifrån deras barn får sin musik och att de inte spenderar pengar på skivor om barnen inte uttryckligen ber dem.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

andersson wrote:Är det ensamt där uppe på din pidestal?

Ok, jag tog möjligtvis i något i överkant. Men felet med din liknelse är att en stor andel av de som inte köper musik sannolikt ändå är musikkonsumenter och därför potentiella kunder. Sen ser jag inte varför du tror att vuxnas inflytande över barns pengar skulle innebära att de spenderar mer på musik? Min erfarenhet är att föräldrar inte bryr sig nämnvärt om varifrån deras barn får sin musik och att de inte spenderar pengar på skivor om barnen inte uttryckligen ber dem.
Inte särskilt, dessutom trivs jag bra här.

Poängen är att barn aldrig köpt mycket musik. De bryr sig inte om var de får sin musik ifrån. Men vill de ha något riktigt mycket så ber de mamma och pappa och får en skiva i födelsedagspresent. Därför är deras musikkonsumtionsvanor inte en intressant faktor. Även om du delar utslagsplats med Ifpi och hävdar det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Big_Bird wrote:Inte särskilt, dessutom trivs jag bra här.

Poängen är att barn aldrig köpt mycket musik. De bryr sig inte om var de får sin musik ifrån. Men vill de ha något riktigt mycket så ber de mamma och pappa och får en skiva i födelsedagspresent. Därför är deras musikkonsumtionsvanor inte en intressant faktor. Även om du delar utslagsplats med Ifpi och hävdar det.
Sen när är det bara barn som laddar ner, och därmed inte köper, musik?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

andersson wrote:
Big_Bird wrote:Inte särskilt, dessutom trivs jag bra här.

Poängen är att barn aldrig köpt mycket musik. De bryr sig inte om var de får sin musik ifrån. Men vill de ha något riktigt mycket så ber de mamma och pappa och får en skiva i födelsedagspresent. Därför är deras musikkonsumtionsvanor inte en intressant faktor. Även om du delar utslagsplats med Ifpi och hävdar det.
Sen när är det bara barn som laddar ner, och därmed inte köper, musik?
Den där fildelningsdokumentären med Bert(?). Gick inte för alls länge sedan.. där sa det att i en undersökning så var genomsnittsåldern för fildelare runt 30-40 år (kommer inte ihåg exakt... )

Värt att tänka på Stor_Fågel?
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

kaufman wrote:
andersson wrote:
Big_Bird wrote:Inte särskilt, dessutom trivs jag bra här.

Poängen är att barn aldrig köpt mycket musik. De bryr sig inte om var de får sin musik ifrån. Men vill de ha något riktigt mycket så ber de mamma och pappa och får en skiva i födelsedagspresent. Därför är deras musikkonsumtionsvanor inte en intressant faktor. Även om du delar utslagsplats med Ifpi och hävdar det.
Sen när är det bara barn som laddar ner, och därmed inte köper, musik?
Den där fildelningsdokumentären med Bert(?). Gick inte för alls länge sedan.. där sa det att i en undersökning så var genomsnittsåldern för fildelare runt 30-40 år (kommer inte ihåg exakt... )

Värt att tänka på Stor_Fågel?
Min poäng är fortfarande att de flesta vuxna tycker att det känns ganska så bra att göra rätt för sig. Om jag (och en övervägande majoritet av de jag känner i åldrarna 30-40 år) får möjligheten att betala en rimlig summa för en nedladdningstjänst utan DRM och med ett gott utbud så kommer vi att göra det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det är mycket möjligt att medelåldern för antal fildelare ligger på 30-40 år.

Här kommer något som är värt att tänka på.

Tror du att medelåldern förändras om man lägger in antal tankade MB om dagen som faktor? Åt vilket håll skulle medelåldern förändras i sådana fall?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Big_Bird wrote:Nu är du dum.
Du försöker sätta in ett totalt onödigt "allt" i en mening uttan att föregå detta med "en stor del av".

Det är väl hur klart som helst att inte "allt" piratkopierande beror på bristande tjänster från upphovsrättsinnehavarna, men att man kunde minska drastiskt på piratkopieringen genom att möjliggöra det för de som vill att göra rätt för sig... det tror jag helt och fullt på.

Att tuffa kidz som du sen inte har pengar eller vill göra rätt för sig, det är ett problem som jag tänkte lösa med summariska avrättningar i skogsbrynet.
(Jag markerade det som inte helt saknar relevans i ditt inlägg med fetstil, fisk. Oj, jag menar big_bird.)

Ja, jag generaliserade nog lite för mycket när jag skrev "allt". Men det var skönt att du var insiktsfull nog att inse mitt misstag och rätta till det, för att sedan svara på den nya frågan istället. Tack så mycket.

Jag vad inte vad du baserar din tro att alla, förlåt, en stor del av alla som är mogna, vuxna män (kom igen, det är just det du menar, non?) vill göra rätt för sig och/eller sitta och fingra med sina cheetosfingrar på ett riktigt cd-fodral bara för att du och dina audiofilkompisar vill det.

Jag menar, du är väl någon slags musikjournalist? Du tror inte att du har en skev syn på det hela?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:
Big_Bird wrote:Nu är du dum.
Du försöker sätta in ett totalt onödigt "allt" i en mening uttan att föregå detta med "en stor del av".

Det är väl hur klart som helst att inte "allt" piratkopierande beror på bristande tjänster från upphovsrättsinnehavarna, men att man kunde minska drastiskt på piratkopieringen genom att möjliggöra det för de som vill att göra rätt för sig... det tror jag helt och fullt på.

Att tuffa kidz som du sen inte har pengar eller vill göra rätt för sig, det är ett problem som jag tänkte lösa med summariska avrättningar i skogsbrynet.
(Jag markerade det som inte helt saknar relevans i ditt inlägg med fetstil, fisk. Oj, jag menar big_bird.)

Ja, jag generaliserade nog lite för mycket när jag skrev "allt". Men det var skönt att du var insiktsfull nog att inse mitt misstag och rätta till det, för att sedan svara på den nya frågan istället. Tack så mycket.

Jag vad inte vad du baserar din tro att alla, förlåt, en stor del av alla som är mogna, vuxna män (kom igen, det är just det du menar, non?) vill göra rätt för sig och/eller sitta och fingra med sina cheetosfingrar på ett riktigt cd-fodral bara för att du och dina audiofilkompisar vill det.

Jag menar, du är väl någon slags musikjournalist? Du tror inte att du har en skev syn på det hela?
Jag är inte en musikjournalist, jag har rapporterat ifrån en hel del konserter och festivaler, men det är besides the matter. Dessutom så är väl personer som får CD-skivor helt gratisk absolut fel grupp att använda som ett argument för endera sidan i den här diskussionen?

Just nu jobbar jag som nätverkstekniker/extern support hos en programvaruutvecklare och köper skivor eftersom jag gillar att äga skivor. Jag skulle ladda ner mer legalt om det fanns ett legalt alternativ som:
1) inte tog hutlöst betalt
2) inte fyllde nedladdningarna med DRM.

Eftersom det inte finns legal nedladdning som uppfyller mina två enkla kvalitetskrav (jag har inte ens krävt .ogg eller flac) så laddar jag ner mer musik via DC och Torrent. Men bekvämligheten (och den adderade mysiga känslan av att göra rätt för sig) skulle definitvt få mig att köpa musik från en pålitlig legal portal om sådan funnes.

Men en sak som du helt och hållet har (bekvämt?) förbisett är att legal nedladdning redan nu är stort. Annars skulle iTunes store inte existera. Därför kan vi nog med säkerhet säga att en förbättrad iTunes store enligt ovanstående riktlinjer skulle bli ännu större.

I rest my case.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hur har man räknat ut att det är personer i 30-40årsåldern som fildelar mest?

Jag kan tänka mig 2 metoder, och båda har en stark bias mot äldre personer.

Den ena metoden innefattar en enkät, och vad gör barn när nån myndighet vill att de ska "svara ärligt på den här enkäten om vilka brott du begått" ? Jo, de ljuger som fan. Vuxna å andra sidan vet att man inte får lämna ut en enkät som ska vara anonym, för att sedan använda datan som bevismateriel.

Den andra metoden innebär att man kollar vilka som har internetabbonemang som har hög trafik, men vem står som innehavare till 8-16åringars internetabbonemang? Kan det vara så att det är deras föräldrar, där medelåldern är runt 30-40 år?

Jag ser inte hur man kan få fram en korrekt siffra i det här fallet, utan att bryta sig in i ett tusental bostäder, montera kameror och sedan titta vem som faktiskt startar nedladdningarna.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply