Tillåta fildelning (artikel)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Tillåta fildelning (artikel)

Post by Raspberry »

Men ar inte detta helt underbart?! ;D
Visst blir manadskostnaden hogre, men jag tycker det ar bra, sa lange det inte blir 10kr/lat eller nagot sant >.<

http://www.thelocal.se/9925/20080208/
Last edited by Raspberry on 2008-02-13 0:35:47, edited 1 time in total.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Jo, absolut. Det kan bli bra.
Men som du sa, det beror ju helt på vad det skulle kosta, och jag har en känsla av att det inte skulle bli så billigt.. :-/
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Varje gång jag läser artiklar som har sakfel i rubriken så rage'ar jag och bygger upp ett hat inom mig
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag förstår fortfarande inte varför de försöker utveckla "smidiga betalningslösningar" när det är tusen gånger smidigare att inte betala alls.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Hade det kostat 100 ~ 200 kr/ i månaden för obegränsad nerladdning så hade jag kunnat tänka mig att betala det
beroende på musikformat och kvalité.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

malici0us wrote:Hade det kostat 100 ~ 200 kr/ i månaden för obegränsad nerladdning så hade jag kunnat tänka mig att betala det
beroende på musikformat och kvalité.
Men du hade ju fortfarande fortsatt ladda hem film/spel/program/whatever så varför lägga på 200 kr i månaden för att vara "lite moraliskare"?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Problemet med alla dessa "lösningar" är att man fortfarande tänker i banor kring hur mycket musik kostar på CD, inte vad den relativa kostnaden skulle vara om musiken distribuerades via internet och CDproducentens vinst och utgifter skars bort.

Chansen är stor att ett album skulle kosta c:a 5 kronor och en ny ungefär lika mycket om man räknade om i moderna termer, detta i ett enkelt system i kombination med fri provlyssning/provtittning via streamad media skulle göra piratkopieringen mindre.

De låga siffrorna får jag genom två omräkningar:

1. distributörerna ska inte ha ett jota över administrationskostnader, ingen procentuell vinst på materialet.
2. med så låga priser kommer fler betala istället för att t.ex. låna filmer och musik av kompisar.

Piratkopiering kommer dock alltid att finnas, det går inte att stoppa helt på något sätt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

mr_tobbe wrote:Men du hade ju fortfarande fortsatt ladda hem film/spel/program/whatever så varför lägga på 200 kr i månaden för att vara "lite moraliskare"?
Moralen bryr jag mig inte om.
Hjärnan kopplade inte riktigt att det bara gällde musik. ::)

..e trött. (jobbat natt)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

malici0us wrote:Moralen bryr jag mig inte om.
Hjärnan kopplade inte riktigt att det bara gällde musik. ::)

..e trött. (jobbat natt)
Hehe, du tänkte dig att ladda hem filmer, spel och svindyra program för 200 kr/månaden? Det skulle jag kanske gå med på också.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:Jag förstår fortfarande inte varför de försöker utveckla "smidiga betalningslösningar" när det är tusen gånger smidigare att inte betala alls.
Det finns en grundteori, som jag själv är anhängare till, om att en stor (för att inte säga överväldigande) mängd människor ändå i slutändan vill göra rätt för sig.
Jag sticker inte under stol med att jag hellre skulle betala ett rimligt pris för en bra och enkel tjänst än att förlita mig på piratnedladdning. Problemet är att ingen tjänst hittils har varit tillräckligt bra eller tillräckligt rimligt prissatt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

mr_tobbe wrote:
malici0us wrote:Moralen bryr jag mig inte om.
Hjärnan kopplade inte riktigt att det bara gällde musik. ::)

..e trött. (jobbat natt)
Hehe, du tänkte dig att ladda hem filmer, spel och svindyra program för 200 kr/månaden? Det skulle jag kanske gå med på också.
malici0us wrote:Jag har en känsla av att det inte skulle bli så billigt.
Men visst hade det vart trevligt.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Att "branchen" börjar inse att folk laddar ner lika mycket för bekvämlighetens skull som för att det är gratis glädjer mig.

I situationen film finns det ett målande scenario:
2-3 polare sitter hemma en kväll och vill se en specifik film. De har 3-4km till närmaste videobutik. Päronen har bilen och ute vräker det ner snöblandat regn. De har inte kabel-TV deluxe, men 100 MBit bredbandsuppkoppling.
Valen de har är:
1. Cykla eller gå in till videobutiken.
2. Strunta i filmen och se en film som redan finns i huset.
3. Slötitta på någon annan film via det begränsade utbudet på kabel-TV.
4. Gå till den närmaste macken och hoppas på att filmen finns att köpa.
5. Ägna någon minut att ladda hem filmen de vill se från ett fildelningsnätverk.

Alternativ 5 är troligtvis det som väljs, just för att det låter polarna se filmen samt spar dem från en tur i skitvädret ute.

Jag är beredd att tro att en betaltjänst med samma bekvämlighet skulle bli en hit. Att streama film, vilken som helst, i DVD-kvalitet och valfri subtitle för säg 30kr. Det är en tia per person. Inget strul med suspekta filformat, dålig kompression eller begränsad utdelning. Dessutom lagligt.

Apple har ju börjat med något liknande nu, och jag hoppas verkligen att fler hakar på.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Så ska alla betala för de som laddar ner?

Tänk om inte jag laddar ner musik då?
Tänk om jag betalar för att ladda ner musik, och sen laddar jag ner indie-musik, då får inte artisterna några pengar, bara dem som är med i STIM.
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

herregud!

tänk då vad inåt helvete mkt pengar alla medie bolag kommer tjäna på detta... om dom nu sätter en avgift på ca 100spänn i månaden för att få ladda ner hur mkt man vill. Och idag är det ju nästan hela sveriges befolkning som har bredband och laddar ner..
Då kommer ju skivbolagen/filmbolagen tjäna flera 100 miljoner i månaden på detta.
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Moonsky wrote:Tänk om jag betalar för att ladda ner musik, och sen laddar jag ner indie-musik, då får inte artisterna några pengar, bara dem som är med i STIM.
Inte för att låta oresonlig, men att vara hårt arbetande musiker och inte vara med i STIM kan bara betyda att man avsäger sig allt anspråk på att vilja generera pengar på sin musik.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Ståhl wrote:herregud!

tänk då vad inåt helvete mkt pengar alla medie bolag kommer tjäna på detta... om dom nu sätter en avgift på ca 100spänn i månaden för att få ladda ner hur mkt man vill. Och idag är det ju nästan hela sveriges befolkning som har bredband och laddar ner..
Då kommer ju skivbolagen/filmbolagen tjäna flera 100 miljoner i månaden på detta.
Image
Vad fan vill du komma fram till?
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

mr_tobbe wrote:
Ståhl wrote:herregud!

tänk då vad inåt helvete mkt pengar alla medie bolag kommer tjäna på detta... om dom nu sätter en avgift på ca 100spänn i månaden för att få ladda ner hur mkt man vill. Och idag är det ju nästan hela sveriges befolkning som har bredband och laddar ner..
Då kommer ju skivbolagen/filmbolagen tjäna flera 100 miljoner i månaden på detta.
Image
Vad fan vill du komma fram till?
Att dom tjänar mer pengar på det.
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Big_Bird wrote:Det finns en grundteori, som jag själv är anhängare till, om att en stor (för att inte säga överväldigande) mängd människor ändå i slutändan vill göra rätt för sig.
Jag sticker inte under stol med att jag hellre skulle betala ett rimligt pris för en bra och enkel tjänst än att förlita mig på piratnedladdning. Problemet är att ingen tjänst hittils har varit tillräckligt bra eller tillräckligt rimligt prissatt.
Så du menar att allt piratkopierande idag bara är en reaktion på att människor känner att priserna är "för höga"?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

lillis wrote:
Big_Bird wrote:Det finns en grundteori, som jag själv är anhängare till, om att en stor (för att inte säga överväldigande) mängd människor ändå i slutändan vill göra rätt för sig.
Jag sticker inte under stol med att jag hellre skulle betala ett rimligt pris för en bra och enkel tjänst än att förlita mig på piratnedladdning. Problemet är att ingen tjänst hittils har varit tillräckligt bra eller tillräckligt rimligt prissatt.
Så du menar att allt piratkopierande idag bara är en reaktion på att människor känner att priserna är "för höga"?
Många av de jag känner resonerar så.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

lillis wrote:Så du menar att allt piratkopierande idag bara är en reaktion på att människor känner att priserna är "för höga"?
Min piratkopiering dyker bara upp om produkten i fråga inte finns tillgänglig!
Last edited by stealth on 2008-02-11 12:36:34, edited 1 time in total.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:
Big_Bird wrote:Det finns en grundteori, som jag själv är anhängare till, om att en stor (för att inte säga överväldigande) mängd människor ändå i slutändan vill göra rätt för sig.
Jag sticker inte under stol med att jag hellre skulle betala ett rimligt pris för en bra och enkel tjänst än att förlita mig på piratnedladdning. Problemet är att ingen tjänst hittils har varit tillräckligt bra eller tillräckligt rimligt prissatt.
Så du menar att allt piratkopierande idag bara är en reaktion på att människor känner att priserna är "för höga"?
Nu är du dum.
Du försöker sätta in ett totalt onödigt "allt" i en mening uttan att föregå detta med "en stor del av".

Det är väl hur klart som helst att inte "allt" piratkopierande beror på bristande tjänster från upphovsrättsinnehavarna, men att man kunde minska drastiskt på piratkopieringen genom att möjliggöra det för de som vill att göra rätt för sig... det tror jag helt och fullt på.

Att tuffa kidz som du sen inte har pengar eller vill göra rätt för sig, det är ett problem som jag tänkte lösa med summariska avrättningar i skogsbrynet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

enix wrote:Många av de jag känner resonerar så.
Låter som bortförklaringar i mina öron. Så länge de inte kommer på något som är billigare än gratis och så länge riskerna är med fildelning är nästintill obefintliga tror jag att massan kommer fortsätta.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

andersson wrote:
enix wrote:Många av de jag känner resonerar så.
Låter som bortförklaringar i mina öron. Så länge de inte kommer på något som är billigare än gratis och så länge riskerna är med fildelning är nästintill obefintliga tror jag att massan kommer fortsätta.
Varför skulle man inte betala för sig för musik man vill ha?
Jag hade inga problem att lägga in 80 spänn för "In Rainbows" med Radiohead trots att jag lika gärna kunde laddat ner den gratis.
Lika så med musik jag köper på Magnatunes.
Jag vet att jag är både intelligentare och oändligt mer moraliskt högstående än det genomsnittliga patrasket, men jag har ändå väldigt svårt att tro att jag är unik i det här fallet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Big_Bird wrote:Varför skulle man inte betala för sig för musik man vill ha?
Jag hade inga problem att lägga in 80 spänn för "In Rainbows" med Radiohead trots att jag lika gärna kunde laddat ner den gratis.
Lika så med musik jag köper på Magnatunes.
Jag vet att jag är både intelligentare och oändligt mer moraliskt högstående än det genomsnittliga patrasket, men jag har ändå väldigt svårt att tro att jag är unik i det här fallet.
Men jag har också fått uppfattningen att du har ett genuint musikintresse och därmed tillhör en grupp som även idag faktiskt lägger pengar på skivor. Kalla mig cynisk men jag tror fortfarande att din sort är i minoritet.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

andersson wrote:
Big_Bird wrote:Varför skulle man inte betala för sig för musik man vill ha?
Jag hade inga problem att lägga in 80 spänn för "In Rainbows" med Radiohead trots att jag lika gärna kunde laddat ner den gratis.
Lika så med musik jag köper på Magnatunes.
Jag vet att jag är både intelligentare och oändligt mer moraliskt högstående än det genomsnittliga patrasket, men jag har ändå väldigt svårt att tro att jag är unik i det här fallet.
Men jag har också fått uppfattningen att du har ett genuint musikintresse och därmed tillhör en grupp som även idag faktiskt lägger pengar på skivor. Kalla mig cynisk men jag tror fortfarande att din sort är i minoritet.
När började folk som inte köper musik vara en issue i frågan om revenue till skivbolagen och artisterna? Det är bara i ifpis våta drömmar man kan bygga en ekonomisk modell på sånt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply