Ang Pizza deg och jäsning.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Ang Pizza deg och jäsning.

Post by Stiiig »

tja! har ett litet problem skall baka några pizzor imorgon men skulle vilja göra dem ugnsklara idag. Dvs så det bara är att stoppa in dem i ugnen imorgon och grädda dom. Men då undrar jag. har Kungsörnens Pizza mix som jag bara tillsätter vatten med. Men det skll ju jäsa i bunke under duk i 30 min. hur blir det med jäsningen sen då jag lagt ut pizzan på papper och lagt på alla ingredienser och lägger in det i kylen? Kommer det att funka eller komemr jäsningen vara förstörd? Någon som kan hjälpa mig?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ha smeten med en tygduk över i skafferiet istället (om det bara gäller en dag).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

fisk wrote:Ha smeten med en tygduk över i skafferiet istället (om det bara gäller en dag).
har tänkt den tanken med. Men du tror inte jagkan förvara den i kylen ? när den är jäst och tillplattan vill säga. utan ingredienser på.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Stiiig wrote:har tänkt den tanken med. Men du tror inte jagkan förvara den i kylen ? när den är jäst och tillplattan vill säga. utan ingredienser på.
Torde funka, men då hinner den inte jäsa färdigt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Förgrädda dom lätt ikväll.
Mac mini
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

När man bakar frukostbullar å ska äta dem nygräddade på morgonen så låter man bullarna ligga i kylskåp över natten.
Jäsningen avstannar i princip.
På morgonen gräddar man dem.
Det samma borde nog gälla för en pizzadeg.

Jag brukar köpa pizzadeg som ligger ihoprullad i ett rör då är det bara att lägga på alla ingredienser och köra den in i ugnen direkt.
Gott blir det också...mums mums.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Kocken får träda in...


Du slår ihop en deg, torrjäst, mjöl & lite salt i en bunke. Slå i en liten skvätt olja och sen på med rumstempererat vatten i sådan mängd i färhållande till att övriga ingredienser binder samman till en fin smet. Oljan är för att skänka färgegenskaper till smeten och bidrar till att värmen fördelas finare i smeten och man slipper förhoppningsvis en pizza som är ojämt varm. Och då oftast lite sladdrig i mitten.

Sedan låter du degen jäsa i rumstemp (gärna någon grad varmare) slår du igång ugnen redan nu är det perfekt att den får stå ovanpå ugnen ** för att dra åt sig lite extra temp de första 7-10 minutrarna. Låt sedan jäsa klart i vanligare temp. Men akta, du får känna så temperaturen över ugnen inte passerar 39-grader C.

Ska du inte tillaga förräns dagen efter låter du lugnt smeten stå kvar, färdigjäst i kylen med plast, "vakkad", så tryck ut luften uppifrån plastytan som täcker skålen.
Annars en fuktad duk liggandes så den täcker hela smetens yta.

Du kan även till och med lägga tomatsåsen direkt på dina utkavlade pizzor om du sedan tar bakplåtspapper och täcker dina pizzor med. På så visa kan du stapla med ett lager papper mellan varje pizza. Sedan täcker du högen med en fuktad duk.


Till fyllning aka. tillbehören föreslår jag att du tar ett gång. Gärna mindre tomater och slår in i ** ugnen direkt på ca 60 grader i 10-20 min beroende på tomatens storlek. Stor = längre tid. Tomaterna kan du fördela ut på en plåt i halvor eller om stora 4 stycke fjärdedelar. Dela mitt, dela mitt.
Om tomaterna får stå i en lagom temp. en tid släpper de lite av vätskan som Svenska tomater oftast besitter och man koncentrar smaken något.
Du får gärna ha bestrött tomaterna, med lite salt & svartpeppar, redan här. På så vis slipper vi blanda i så mycket av dessa när vi smakar av tomatsmeten. Tomaterna ska inte bli torra, enbart släppa på vätskan lite och ånga ur sig det överflödiga vi annars kommer uppfatta som smaklöst.

Mixa eller mosa sedan tomaterna tillsammans med, om möjligt, färsk basilika. Kanske lite chili. En smula socker beroende på hur beska tomaterna uppfattas som. Beror oftast på årstider. Beska kan förekomma på sensommartomater.

På pizzan föreslår jag att du går på saker som själva besitter mycket smak. Mycket av de klassiska tillbehören som t.ex; Parma skinkan & färskinlagd paprika, är sådana. Men tänk bara att på smaken, och konsistensen så kan du välja inom de ramarna. Du vill inte ha för maffiga tillbehör på pizzan. Dels för att det är jobbigt att äta. Men framförallt bidrar "täta" fyllningar till att värmen ska ta sig genom ett extra lager. Köttfärsås på pizzan är därför t.ex det absolut sämsta att dra på en pizza.
Då blir det sladdrigt. Men vi eftersträvar ju en småkrispig fin deg på mjöl. Inte pasta.

Släng på lagom och inte för mycket... Och släng sedan på tomatsåsen om du inte redan gjort det. Sedan på med tillbehören.
In i ugnen & grädda varmt och långt ner i ugnen 275-grader i ca 6-8 min men var noga med att kolla på pizzan och märker du att första pizzan blir stel i botten på något vis så har smeten förlorat vätska över natten och du bör sänka temp. till 225-250 grader.
Sen bör du ha finpizza :D



mcrj
Förgrädda dom lätt ikväll.
Förlåt men; Aldrig!. Blir lätt väldigt torrt och tråkigt. Blir som att äta gårdagens rostbröd med fyllning på. Ska vara nygräddat.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

eller så köper du deg-på-burk får tomatsås och ost med och ler gött när alla stirrar i förundran över dina coola fyrkantiga pizzor
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Pizzadeg med jäst... tss.
bakpulver så slipper man den förbenade jäsprocessen...
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

men bakpulver = jäser i ugnen?
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

SpiXx^Orginalet wrote:men bakpulver = jäser i ugnen?
Du slipper ha degen på jäsning innan. Degen brukar bli luftig och fin också.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

må vara hänt, min metod var latast iaf.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

maciato wrote:Kocken får träda in...
tack för Tipsen :d Ringd emin kära mor och så och vi kom fram till att jag jäser klart degen ikväll. har lagt allt under en handduk i kylen. Dock inte fuktad. behövs de?

sen imorgon då det är lite stressigt så tar jag fram allt å gör allt på samma gång! tror det kommer bli bra!

hehe inte alla som har hemma gjort pizza på sin bröllopsmiddag?!

asså jag måste förklarar att jag å tjejen gifter oss borgligt nu och har kyrkligt bröllop (gillar inte kyrkan) i december.

Tack alla för tips å råd :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Får väl ta och säga grattis då.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Big_Bird wrote:Får väl ta och säga grattis då.
Tack :d hehe! jag är 19 år och arbetslös och gifter mig med en 23 årig lärar student... KÄNNS PERFEKT!!!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

ska bli gött me pizza imorrn :D

::)
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Stiiig wrote:Dock inte fuktad. behövs de?
Nej, duken är till för att behålla den fukt som redan finns.
Annars skulle den bli torr.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Stiiig wrote:Tack :d hehe! jag är 19 år och arbetslös och gifter mig med en 23 årig lärar student... KÄNNS PERFEKT!!!
Pah, du har hela livet på dig att bli äldre och seriös.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Brukar man jäsa pizzadeg? Jag kör alltid med bakpulver och det kräver väl inte att man lägger duk på och väntar en viss tid?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

stealth wrote:Brukar man jäsa pizzadeg? Jag kör alltid med bakpulver och det kräver väl inte att man lägger duk på och väntar en viss tid?
Du kan ju ta med bakpulver också. Du slipper ju som sagt förjäsa degen eftersom den då jäser vid uppvärmingen i ugnen.
Men sen är det en smakfråga. Jag föredrar en deg jäst på jäst. Det ger degen lite mer tuggmotstånd eftersom fibrerna binds med glutentrådarna. Samt bildas det småbubblor av koldioxiden som frigörs vid jäsning och ger bröder lite karaktär. Samt blir inte så trist att tugga, upplevs inte lika degigt.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

En riktig pizza gör man på jäst.
Om man har jävligt bråttom så funkar det med bakpulver.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Mr Einstein wrote:En riktig pizza gör man på jäst.
Om man har jävligt bråttom så funkar det med bakpulver.
Word, oh you mighty one... Im a green, mean, kexmachine.
Post Reply