Vad ska man ta betalt? Felsökning/backup.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Vad ska man ta betalt? Felsökning/backup.

Post by snigel »

Har åtagit mig att felsöka en powerbook och eventuellt ta backup på diskinnehåll.

Jag har lokaliserat felet, men det är för dyrt att reparera, så därför har jag monterat ur hårddisken samt bränt ut sex DVD-skivor med backup.

När jag ringde till de serviceställen som hanterar mac skulle de ha 1000kr bara för att montera ur disken.
Då jag normalt undviker privata jobb vet jag inte vad ett sådant här arbete kan vara värt. Tips är välkomna.

Tidsåtgången är ett par timmar.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Är det någon jag känner brukar jag inte ta betalt för sånt. Är det någon jag bara känner lite grann eller sådär brukar jag sikta på runt en hundring per timme.
hej.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Fredrik Ågren wrote:Är det någon jag känner brukar jag inte ta betalt för sånt. Är det någon jag bara känner lite grann eller sådär brukar jag sikta på runt en hundring per timme.
Folk jag känner tar jag självklart inte betalt för, karma.
Detta är min kusins, fars arbetskamrat. Ingen jag ens känner lite.
Runt 100kr/h var någonstans vad jag också funderade på. Tänkte någonstans runt 400-500kr i slutpris.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Femhundra svart per halvdag är min going rate för sånt. Och principiellt sett så är det vad jag vill ha även av kompisar. Du skulle aldrig få för dig att du skulle få en ommålning eller tapetsering gratis, varför ska IT-tjänster gå obetalda?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Big_Bird wrote:Femhundra svart per halvdag är min going rate för sånt. Och principiellt sett så är det vad jag vill ha även av kompisar. Du skulle aldrig få för dig att du skulle få en ommålning eller tapetsering gratis, varför ska IT-tjänster gå obetalda?
Någonstans inbillar jag mig att om jag hjälper polare som är duktiga inom ett annat område kommer jag få tillbaka det när jag behöver deras expertis. Men jag kanske tror för mycket om mina vänner. O andra sidan skulle jag aldrig få för mig att hjälpa någon gratis för att hon/han är för lat att göra jobbet själv.

Anledningen att IT-tjänster är svårbetalda beror troligtvis på att det inte anses som "riktigt" arbete när inget material är involverat och det finns så många "grannens tonårspojk" som gör det gratis.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

snigel wrote:
Big_Bird wrote:Femhundra svart per halvdag är min going rate för sånt. Och principiellt sett så är det vad jag vill ha även av kompisar. Du skulle aldrig få för dig att du skulle få en ommålning eller tapetsering gratis, varför ska IT-tjänster gå obetalda?
Någonstans inbillar jag mig att om jag hjälper polare som är duktiga inom ett annat område kommer jag få tillbaka det när jag behöver deras expertis. Men jag kanske tror för mycket om mina vänner. O andra sidan skulle jag aldrig få för mig att hjälpa någon gratis för att hon/han är för lat att göra jobbet själv.

Anledningen att IT-tjänster är svårbetalda beror troligtvis på att det inte anses som "riktigt" arbete när inget material är involverat och det finns så många "grannens tonårspojk" som gör det gratis.
Du tror för mycket om dina vänner, ja. Särskilt om dina vänner är snickare eller målare.
För mig är det en principsak. Jag har gjort gratisjobb åt kompisar och det slutar bara med att man får sitta och göra en massa jobb utan ersättning och det är aldrig så enkelt som man tror först. Bättre att ha en fast linje.

Om grannens tonåring kan göra det så slipper jag. Själv tycker jag att grannens tonåring självklart också ska ha betalt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Big_Bird wrote:Du tror för mycket om dina vänner, ja. Särskilt om dina vänner är snickare eller målare.
För mig är det en principsak. Jag har gjort gratisjobb åt kompisar och det slutar bara med att man får sitta och göra en massa jobb utan ersättning och det är aldrig så enkelt som man tror först. Bättre att ha en fast linje.

Om grannens tonåring kan göra det så slipper jag. Själv tycker jag att grannens tonåring självklart också ska ha betalt.
Håller för en gångs skull med dig då jag själv har lärt mig av mina misstag. Det börjar med en liten enkel hemsida, bara för att ha något att visa utåt. Fast det är klart det vore ju bra med ett cms, och ett kundhanteringssystem, och mötesbokning...
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Jag skulle göra det för en kebabpizza.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

jb wrote:Jag skulle göra det för en kebabpizza.
Det var iofs en ganska smidig kompromiss! :)
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

För min del började det med att arbetskollega villa ha hjälp med en dator.
Självklart tog jag inget betalt.
Sen dröjde det inte länge förrän han kom sina kompisars datorer.
Jag hjälpte t o m att köpa en begagnat dator till hans mamma samt fixa mer minne och installation av programvara.
Jag fick inte ett öre utan han fick istället pengar av min morsa för hjälp med datorköpet.
Efter det ligger jag jävla lågt med att fixa datorer.
Senast fick jag i alla fall 300 kronor för installation av XP samt byte av en HD.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Mr Einstein wrote:Jag hjälpte t o m att köpa en begagnat dator till hans mamma samt fixa mer minne och installation av programvara.
Jag fick inte ett öre utan han fick istället pengar av min morsa för hjälp med datorköpet.
Varför fick han pengar av din mamma när ni köpte en dator till hans?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Jag brukar ta runt en 750+ svart på kraschade hårddiskar och räddningar, fast det inkluderar iåöförsig ominstallation m.m.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag har aldrig tagit betalt, kommer antagligen aldrig försöka heller.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

andersson wrote:
Mr Einstein wrote:Jag hjälpte t o m att köpa en begagnat dator till hans mamma samt fixa mer minne och installation av programvara.
Jag fick inte ett öre utan han fick istället pengar av min morsa för hjälp med datorköpet.
Varför fick han pengar av din mamma när ni köpte en dator till hans?
Fuck...skrivfel...jag menar hans mamma "sin morsa".
;D
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag förstår inte varför så många sparar dokument och bilder på systemdisken.
När systemet kraschar, vilket det gör för eller senare, så är det oftast kört.
Windows är väl boven förstås med sin jävla "mina dokument" mapp.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mr Einstein wrote:Jag förstår inte varför så många sparar dokument och bilder på systemdisken.
När systemet kraschar, vilket det gör för eller senare, så är det oftast kört.
Windows är väl boven förstås med sin jävla "mina dokument" mapp.
Tro't eller ej men det går att göra backup på filer som ligger under "mina dokument".
Dyslexi
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

MooDHooDs wrote:
Mr Einstein wrote:Jag förstår inte varför så många sparar dokument och bilder på systemdisken.
När systemet kraschar, vilket det gör för eller senare, så är det oftast kört.
Windows är väl boven förstås med sin jävla "mina dokument" mapp.
Tro't eller ej men det går att göra backup på filer som ligger under "mina dokument".
Det går dessutom att flytta mappen "mina dokument" till valfri enhet.
Parental Advisory - Explicit Content
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

andersson wrote:
MooDHooDs wrote:
Mr Einstein wrote:Jag förstår inte varför så många sparar dokument och bilder på systemdisken.
När systemet kraschar, vilket det gör för eller senare, så är det oftast kört.
Windows är väl boven förstås med sin jävla "mina dokument" mapp.
Tro't eller ej men det går att göra backup på filer som ligger under "mina dokument".
Det går dessutom att flytta mappen "mina dokument" till valfri enhet.
Dock är det inte så många utav de som ber andra om datorassistans som brukar göra det.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ja det kan vara en förbannelse att vara känd som duktig på datorer.

Måste man hjälpa grannar, kompisar, kompisars kompisar, föräldrars chef, kompisar och arbetskollegor, släktingar, släktingars bekanta, etc.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:Ja det kan vara en förbannelse att vara känd som duktig på datorer.

Måste man hjälpa grannar, kompisar, kompisars kompisar, föräldrars chef, kompisar och arbetskollegor, släktingar, släktingars bekanta, etc.
Så, nedvärdera inte dig själv. Ta ordentligt betalt.
Jag är helt för en värld där alla är snälla och givmilda, men det är en dörr som måste slå åt bägge hållen. Om ingen annan tänker på dig så får du ta och göra det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ja, hjälp folk som du känner väl och så, ta betalt av DERAS kompisar osv.
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

300-500 brukar jag ta för att serva datorer, samma peng för nybygge. Beror lite på vilket humör jag är på :P

Kompisar får bjuda på öl istället.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

200:-/H brukar jag föreslå som pris.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

kr1sse wrote:Dock är det inte så många utav de som ber andra om datorassistans som brukar göra det.
Touché

Därför får alla som jag hjälper med deras datorer finna sig i att "mina dokument" hamnar på d: eller liknande.
Parental Advisory - Explicit Content
Post Reply