Det där med åldersskillnad...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Det där med åldersskillnad...

Post by ADiS »

I junu nu är det tre år sedan jag känner en person och som jag idag älskar så det gör ont. Utan att dölja något så kan jag säga att på grund av min situation så har jag gråtit som aldrig förr. Så stora är känslorna.

Jag är 20 nu, 21 i april. Jag är förälskad i en person som är 13 år äldre. Hon är 33år. Här är vi från i fredags (Österrike)

Nu är det så att hennes föräldrar är av en sånär äldre generation, och mina från något yngre. Hon hade svårt att berätta för sina för de trodde att de skulle reagera häftigt. Jag/vi trodde tvärtom, att mina skulle reagera mildare. Det visade sig vara helt tvärtom. Mina föräldrar har väldigt svårt att acceptera att hon är äldre än mig. Jag däremot har känner inte detta och jag har tänkt på vad som skall hända om 5-10år mellan oss. Alla vi förändras men henne kommer jag att älska. Jag vill inte såra eller på något sätt svika mina föräldrar för de har gjort så mycket för mig. Samtidigt så finns det inte på kartan att jag skall lämna henne, det kan jag bara inte. Jag kan inte välja mellan mina två halvor. Jag kommer aldrig att vara hel igen utan henne. Hon känner likadant och vi har talat mycket. Vi står på samma trappsteg om man säger så. Vi kompletterar varandra fint och samtidigt är vi otroligt lika!

Det enda jag begär från mina föräldrar är att de skall försöka förstå mig. Och det har jag sagt till dem. Inget mer. Om det finns en som inte kan acceptera det som i min situation så, så finns det tusentals andra. Om det finns en som älskar som vi gör varandra oavsett att hon är äldre så måste det finnas tusentals andra också. Finns olyckliga, men också lyckliga!

Visst gör jag inte något fel? Det känns så himla tungt detta! ;(
Vad problemet, ser jag inget den?
Last edited by ADiS on 2008-03-12 10:40:40, edited 1 time in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Skit i vad dina föräldrar säger, du är ju tjugo år... Om dom inte kan acceptera henne så är det deras problem, inte ditt.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Håller med Hein. Dessutom är ni ett sött par!
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Om jag ska vara ärlig så ser inte heller jag något problem med det hela. Visst, hon är äldre än dig, men vad spelar det för roll?

Det är nästan att vänta sig att folk kommer att ha sina åsikter, vissa emot och vissa för, men det som spelar någon roll i längden är ju hur ni två känner, låt inte andra styra era liv.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men i framtiden så vill man besöka sina föräldrar också, och inte själv, Jag vill ju inte gömma henne. Det känns för jävligt :-[

Jag känner att åldern spelar mindre roll ju äldre man blir.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Håller med om att åldern spelar mindre roll juh äldre man blir.
Jag iaf. sre inget problem med 20 och 33... Men när någon som är 13 börjar hänga efter en 26åring får man börja fundera ;)
Här var det tomt...
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Vet inte riktigt vad jag ska säga, man vill ju inte svika sina föräldrar och man vill inte lämna den man älskar. Det borde inte vara så att du behöver välja, dina föräldrar borde acceptera ditt val oavsett vad det nu är.
Visst, de kanske inte kommer att vara helt överlyckliga över ditt val, men det är ju trots allt ditt val och borde inte din lycka göra dem glada?
Det är svårt det där.
Aldrig är det lätt.

Fan va jag skriver onödigt mycket ^^
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

MILF lr ? ;D
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Jag känner igen sittuationen lite kan man säga. Dock är det bara 4 år mellan mig å min fru. Kan ju säga så att hennes mamma som är lite av de "finare" sorten dvs nogran med vett och ettikett och grejer inte direkt gillade att min fru lämnade sin gamla kille som hon vart med i 5 år och som tjänade 30 efter skatt i månaden mot en arbetslös 19 åring. Och allt detta med giftemål och grejer so hon fått stå ut med tog nog kål på henne. varje dag ringde hon till oss och skällde på oss om hur vi kunde göra osm vi gör. Men det är upp till var och en att acceptera en persons tankar och kärlek.

det jag tycker du skall göra är att du förklarr för din tjej som du känner att INGET kommer kuna koma emellan er! Och tanken på att såra din föräldrar måste finnas. Det är ditt liv och ditt hjärta, Inte deras.

Jag är jätte dålig på att skriva och förklara sånt här. Men kort sagt så Kepp the good work upp med din tjej! Lev ert liv och låt andra som har sämre kritik om ert förhållande tycka det utan att ni tar åt er!

kan inte beskriva det så mkt bättre med ord.

Giftemål snart då? :D isf har jag massa roliga tips!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Just nu försöker dina föräldrar att få dig på bättre tankar, det är naturligt.
Sen kan det vara så att dina föräldrar tycker du är för ung och att du borde leka av dig lite först, festa och ha kul.
I vilket fall som helst så kommer dina föräldrar att acceptera ditt val när dem förstår att du menar allvar, att du älskar henne.
Av bilden att bedöma verkar det vara en mogen och stilfull kvinna.

Men ha i åtanke att när du går i pension så går hon med rullator ;D
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Tänker följa med strömmen. Du är vuxen och en del i det är att du fattar dina egna beslut och står för dina eventuella misstag. Kan dina föräldrar inte förlika sig med ditt val av partner skall de kanske se vad de står att förlora. Gör de inte det är det kanske dags att du visar dem? Om inte annat för att visa att du menar allvar.

capice?
Parental Advisory - Explicit Content
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Självklart är det vad ni två känner för varandra som är det viktiga. Föräldrarna får lära sig att acceptera situationen, vilket de säkert kommer att göra så småningom, när de märker att ni är lyckliga!

13 år kan vara mycket, men det behöver inte betyda någonting så länge båda står på ungefär samma steg i livet och har liknande planer och drömmar inför framtiden. Skulle däremot ena parten t.ex. ha barn från ett tidigare förhållande och vilja leva ett lugnt familjeliv, medan den andra vill ut och resa, testa nya saker etc, så är kanske risken större att förhållandet inte håller i längden.

Slutligen vill jag säga att det skiljer 11 år mellan mina föräldar, och de har snart varit lyckligt gifta i 30 år :)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Gör vad som känns bäst. Du är tjugo för guds skull. Om Ert förhållande skulle visa sig vara en felsatsning och bara hålla i (säg en sisådär) ynka fem år så är du tjugofem när du är ute på marknaden igen.
Dina föräldrar får respektera ditt val och om de inte gillar det så får de hålla truten och bida sin tid.

Kärlek är vad som känns bra för stunden och så länge den är laglig så är det en affär mellan två individer utan någon annans inblandning.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Men dumpa dom fort som fan. Föräldrar är skräp. Behåll din sugarmomma och bli ekonomiskt beroende av henne istället.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Såhär är det, efter min utbildning här så flyttar jag ner till Österrike, det har jag alltid sagt, och jobb finns som väntar som elektronik ingenjör. Innan jag träffade henne så sa jag alltid till mina päron att jag trivs där nere, jag vill bo där. Jag älskar miljön! Och så träffade jag henne. Av en slump helt enkelt.

En sak som jag tycker är intressant är att en spågumma som hennes kompis känner tittade i handflatan på henne utan hennes vilja och sa: Din kärlek kommer komma från en lång väg, med båt. Jag åkte en lång väg och delvis med båt. Jag visste att det var något med henne hos mig, i mig! Och se! Hon hade rätt. Rätt läskigt.

Mr Einstein, det är mycket rätt i det du säger. Jag har aldrig förr talat med mina päron om mina relationen med andra det är för att jag inte kunnat bara, är inte sådan som person. De vet heller inte att jag varit extremt sårad tidigare att jag kände att jag föll genom marken. Har mött en del och vet vad det finns för folk och därmed så ser jag vad jag vill ha och passar mig. Men fortfarande samma visa från dem. Men vad är bättre tankar? Mor säger att man vet aldrig vart man träffar sin kärlek och det säger jag med. De stör dem också vad andra skall tala om oss/dem om att jag är med äldre.

Samhället kan vara idiotisk också med tanke på att det finns så mycket folk som har ork att lägga sig i andra liv och försöka styra och ställa när det inte kan ta itu med sitt eget. Just sådana påverkar min relation genom mina päron.

hahah rullator? Tror inte det, hon är pigg som en lärka ;)

fretol, det är som du säger och som jag själv sa tidigare. Hade inte vi varit jämlika så hade det dött ut för länge sedan. Hon är den del av mig som jag saknar samtidigt som hon är som jag. Vi har lätt kul ihop, kommer lätt överens, gillar liknande saker och samma smak i ögonen. Dvs om det behövs något för hemmet. Samma tanke om livet.

Men detta är väldigt kul för mig att höra att det inte är alls konstigt, men oavsett så vill man se andras åsikter. Tack!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ålder / 2 + 7 (+- 2 beroende på mognad)

Du är inom gränsen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

fisk wrote:Ålder / 2 + 7 (+- 2 beroende på mognad)

Du är inom gränsen.
Du upphör aldrig att förvåna fisk.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

fisk wrote:Ålder / 2 + 7 (+- 2 beroende på mognad)

Du är inom gränsen.
Det är en matematisk formel, så det måste vara rätt :D

Jag skulle väl säga att så länge den du älskar, älskar dig också, och ni båda är av laglig ålder, ska ni ge fan i vad andra säger.

I fall där ena eller båda parter är under laglig ålder får bedömning göras utefter situation.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ghlargh wrote:
fisk wrote:Ålder / 2 + 7 (+- 2 beroende på mognad)

Du är inom gränsen.
Det är en matematisk formel, så det måste vara rätt :D

Jag skulle väl säga att så länge den du älskar, älskar dig också, och ni båda är av laglig ålder, ska ni ge fan i vad andra säger.

I fall där ena eller båda parter är under laglig ålder får bedömning göras utefter situation.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

fisk wrote:Ålder / 2 + 7 (+- 2 beroende på mognad)

Du är inom gränsen.
Så hur fungerar det här? Ska värdena bli lika varandra eller ska den äldre persons värde hamna nära ens aktuella ålder?

20/2 + 7 = 17
33/2 + 7 = 23.5

alt.
20/2 + 9 = 19
33/2 +5 = 21,5
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Inte för att vara en party-pooper, men du är 20 bast, hon är 33. Du må älska henne nu, men kommer du älska henne om 4-5 år då ni försöker skaffa barn, men får problem för hon börjar bli för gammal för att säkert kunna skaffa barn. Kvinnors äggceller reproduceras inte utan finns med från födseln. Chansen för missfall ökar och även för förlossningshinder.

Jag säger inte det här för att vara taskig utan snarare för att få dig att inse problematiken som existerar med äldre kvinnor. Älskar du henne och vill bilda familj med henne så bör du för er skull snabba på. Har en polare som gift sig med en kvinna som är över 40, de kommer med stor sannolikhet inte kunna skaffa barn. Jag är väl medveten om mina egna mål och planer som man och där finns det defenitivt barn med i bilden. Jag vill att du ska fråga dig: vill jag ha barn med den här kvinnan?

För din egen skull är det rätt lugnt, du kan skaffa avkomma ännu en 30-40 år. Sedan är jag lite tveksam till begreppet kärlek, men det får väl gå som gängse term för en hel bunt av olika begrepp.

För att åter igen förtydliga, det här är på inget sett riktat negativt utan enbart till för att ge info så att du kan ta ett moget beslut. Jag hoppas att du hittar din väg och följer den med hela ditt hjärta ADiS!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

snigel wrote:Så hur fungerar det här? Ska värdena bli lika varandra eller ska den äldre persons värde hamna nära ens aktuella ålder?

20/2 + 7 = 17
33/2 + 7 = 23.5

alt.
20/2 + 9 = 19
33/2 +5 = 21,5
Det är en enkel formel för minimiålder. Du tar den partnern som är äldst i förhållandet och applicerar formeln på. Adis i det här fallet faller inom marginalen (hon är 31).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

wille wrote:Inte för att vara en party-pooper, men du är 20 bast, hon är 33. Du må älska henne nu, men kommer du älska henne om 4-5 år då ni försöker skaffa barn, men får problem för hon börjar bli för gammal för att säkert kunna skaffa barn. Kvinnors äggceller reproduceras inte utan finns med från födseln. Chansen för missfall ökar och även för förlossningshinder.
Vad värre är, hon vet detta lika väl som alla andra.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Tror föräldrarna är oroliga för det där med barn, alla föräldrar vill ha barnbarn. :)
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Det är en enkel formel för minimiålder. Du tar den partnern som är äldst i förhållandet och applicerar formeln på. Adis i det här fallet faller inom marginalen (hon är 31).
Hon är 33.
33/2 + 5 = 21.5.

Enligt din logik bör han hålla sig på avstånd.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply