kylare till läskburkar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
toffe_te
Posts: 3
Joined: 2008-03-14 15:27:41

kylare till läskburkar

Post by toffe_te »

tjenna vi är två killar som tänte göra ett projekt och göra en kylare till läskburkar som man kan bära med sig överallt. vad tycker ni om det? vi vill veta om det är nåt att fortsätta med det lr om vi ska välja nåt annat projekt att jobba med

tack på förhand :)
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Vore väl lite små roligt, men varför inte satsa på PET istället för burk? En burk brukar man ju oftast hinna dricka upp innan den blir ljummen.
我思う、ゆえに我あり
toffe_te
Posts: 3
Joined: 2008-03-14 15:27:41

Post by toffe_te »

ja du det kanske det är eller så satsar man på båda två. det finns ju folk som inte dricker upp en burk så fort
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

göra en kylare? Hmm, lycka till. Finns för övrigt redan att köpa sådana.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

toffe_te wrote:ja du det kanske det är eller så satsar man på båda två. det finns ju folk som inte dricker upp en burk så fort
Behöver man en kylare så är det förmodligen varmt ute och då vill man coola ner sig snabbt.
Om du nu skulle utveckla den här produkten, vad tror du konsumentpriset hamnar på?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

En peltier med lite kylning. Finns fler än en som testat det förut och det fungerar.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mythbusters have done this

Bland de billiga metoderna var det is + salt + balja som vann (om jag icke missminner mig)
Dyslexi
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

MooDHooDs wrote:Mythbusters have done this

Bland de billiga metoderna var det is + salt + balja som vann (om jag icke missminner mig)
Detta gällde då en hel sixpack...
Vet inte hur det är med endast en burk...
(dom testade väl torris mm också? Alltså typ ett rör som far igenom en låda med torris... Så får man ett nedkyllt stop med öl :D)
Här var det tomt...
toffe_te
Posts: 3
Joined: 2008-03-14 15:27:41

Post by toffe_te »

Vi skulle gärna vilja veta om ni skulle använda en burkkylare och vad ni skulle betala för en sån
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

toffe_te wrote:Vi skulle gärna vilja veta om ni skulle använda en burkkylare och vad ni skulle betala för en sån
Nej.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

toffe_te wrote:Vi skulle gärna vilja veta om ni skulle använda en burkkylare och vad ni skulle betala för en sån
Om ni bygger den så att den funkar till en explorer 35:a så kan jag nog betala en hel femtiolapp för en sån, men det blir nog en dålig kylare för de pengarna.
DIM kalsonger As String
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

toffe_te wrote:Vi skulle gärna vilja veta om ni skulle använda en burkkylare och vad ni skulle betala för en sån
Problemet är att du måste ge lite mer specs. Det är som du frågar "Skulle du använda en bil och vad skulle du betala". Lite skillnad på tex Lada och BMW.

Att svara på den frågan är istortsett omöjligt då du inte förklarar vad det är för funktioner osv.
我思う、ゆえに我あり
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Nej, jag skulle inte orka bära den med mig då burkarna ändå inte hinner bli varma innan de är slut.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Att bygga kylaren kanske inte skulle kosta orimligt mycket, men om den ska gå på el, gas eller kolsyresnö kommer den antingen vara orimligt dyr att köpa (laddbara batterier kostar) eller så kommer den kosta massor att driva.

Jag tror mer på en bilmonterad modell, och sådana finns redan, små 12V-kylar som klarar 4 eller fler burkar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply