"Värdeladdade" ord

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det kvittar väl om det är åsikter eller generella meningar, det är fortfarande fel...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Re: "Värdeladdade" ord

Post by wille »

Longstock wrote:Okay då. Men det är ingen vidare demokrati iallafall. Sen var inte det själva frågan, även om jag kanske lett in diskusionen på andra spår. Den fråga som jag vill ha besvarad är om en lärare har rätt att ge ett IG bara för att man har åsikter som läraren är starkt emot.
Rent generellt håller jag med dig att det är tvivelaktigt att en lärare ska få ge underkänt på en uppsats för att personen i fråga har andra åsikter än eleven.

Vad du måste fråga dig är: svarade du utförligt och tillfredställande på samtliga frågor så att de uppfylde kraven för G. I sådana fall är det felaktig bedömning.

Jag skulle gärna vilja se uppsatsen i fråga för att kunna göra ett närmre uttalande.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Big_Bird wrote:Nu är det väl så att när man skriver svenska ord så vill man ha svensk teckenuppsättning. Annars kan man låta bli att skriva. Jag känner många programmerare som använder amerikansk teckenuppsättning när de kodar då detta är mer optimalt, men lik förbannat klarar de av att skriva mail till mig med åäö. Kan inte förstå varför någon annan skulle ha sämre språklig begåvning än dem.
Jag har en svensk teckenuppsättning men det är inte alltid jag har smidig tillgång till tecknena åäö. Du får gärna föreslå ett alternativ för att komma åt bokstäverna på något smidigt sätt, jag skulle uppskatta det.
Jag antar att jag kan använda mig av en third level modifier för att mappa åäö till någon logisk tangent, men jag har inte så bra koll på hur X hanterar tangentbordslayouter.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: "Värdeladdade" ord

Post by Longstock »

wille wrote:Vad du måste fråga dig är: svarade du utförligt och tillfredställande på samtliga frågor så att de uppfylde kraven för G. I sådana fall är det felaktig bedömning.
Ja, jag tycker det, men det är alltid svårt att veta eftersom man nästan alltid kan se något att klaga på (om man vill hitta fel hittar man också fel).
Den här läraren kan bli väldigt sur om man inte håller med henne om vad som är rätt eller fel och det är därför jag tror att hon gav mig IG.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Jag skulle också underkänna longstock ;D ;D

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=58843
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Men vafan. Det här börjar bli pinsamt :-[ Dessutom är det preskriberat ;)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

kr1sse wrote:
Big_Bird wrote:Nu är det väl så att när man skriver svenska ord så vill man ha svensk teckenuppsättning. Annars kan man låta bli att skriva. Jag känner många programmerare som använder amerikansk teckenuppsättning när de kodar då detta är mer optimalt, men lik förbannat klarar de av att skriva mail till mig med åäö. Kan inte förstå varför någon annan skulle ha sämre språklig begåvning än dem.
Jag har en svensk teckenuppsättning men det är inte alltid jag har smidig tillgång till tecknena åäö. Du får gärna föreslå ett alternativ för att komma åt bokstäverna på något smidigt sätt, jag skulle uppskatta det.
Jag antar att jag kan använda mig av en third level modifier för att mappa åäö till någon logisk tangent, men jag har inte så bra koll på hur X hanterar tangentbordslayouter.
Alt+skift tenderar till att fungera alldeles utmärkt för mig, men jag använder Windows.
Men eftersom du använder X så är du väl inte rädd för att pilla lite.

Om du kör Ubuntu:

Code: Select all

Switch Keyboard Layouts

To switch between keyboard layouts, you can set a key combination:

      Go to System->Preferences->Keyboard

      To configure your layouts, choose Layout Options

      Expand the Group Shift/Lock behaviour option

      Choose the key combination that enables you to switch between keyboard layouts. The default is by pressing both Alt keys at the same time. A common alternative is to use Alt-Shift.

      Close the dialogue

      You can now use your key combination to switch between keyboard layouts.
Om det är så att du inte klarar av att minnas hur den svenska teckenuppstättningen ser ut på tangentbordet och därför finner det svårt att skriva effektivt så rekommenderar jag ett Optimus.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Re: "Värdeladdade" ord

Post by kajs »

Longstock wrote:Ja, jag tycker det, men det är alltid svårt att veta eftersom man nästan alltid kan se något att klaga på (om man vill hitta fel hittar man också fel).
Den här läraren kan bli väldigt sur om man inte håller med henne om vad som är rätt eller fel och det är därför jag tror att hon gav mig IG.
hela grejen är väl att det inte finns något tydligt rätt och fel? rätt är att inse att det är svårare än så. sen är det bara att diskutera utifrån alla håll och möjligtvis i diskussionsbiten få fram att man tycker det ena överväger TROTS blabla, så man visar att det inte finns ett tydligt svar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

För att återknyta till Longstocks ämne:
Lärarens rätt att underkänna dig torde väl bero på uppgiftens utformning och hur du svarade. Om objektivitet var efterfrågat så kan mycket väl dina inte så objektiva omdömen påverka betyget.
Om positiva värdeomdömen är tillåtna däremot borde ju negativa också vara det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Big_Bird wrote:Men eftersom du använder X så är du väl inte rädd för att pilla lite.

<snip>

Om det är så att du inte klarar av att minnas hur den svenska teckenuppstättningen ser ut på tangentbordet och därför finner det svårt att skriva effektivt så rekommenderar jag ett Optimus.
Jag har pillat, min xorg.conf innehåller de två förlösande raderna:

Code: Select all

	Option	    "XkbLayout" "se,dvorak"
	Option      "XkbOptions" "grp:alt_shift_toggle"
Dock är det inte så att jag orkar byta mellan layouterna bara för att lägga till någon viss bokstav. Däremot att köra en third level mod för åäö var en bra idé, jag måste bara ta reda på hur. ^^ (Däribland kolla din länk. ;))

Och, nej, en Optimus är liiite över min prisklass. ;)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Vill ni prata tangentbordslayouter i X passar det utmärkt att göra det i "Nätverk / Programmering / GNU / Linux / BSD / Mac OS"-forumet.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Big_Bird wrote:För att återknyta till Longstocks ämne:
Lärarens rätt att underkänna dig torde väl bero på uppgiftens utformning och hur du svarade. Om objektivitet var efterfrågat så kan mycket väl dina inte så objektiva omdömen påverka betyget.
Om positiva värdeomdömen är tillåtna däremot borde ju negativa också vara det.

men även om subjektivitet eftersträvas så kan man ju inte häva ur sig sådant som det finns objektiv fakta som motbevisar. Inte på det sätt som longstocking gjorde i alla fall
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Longstock wrote:Buuu! Jag fick IG på min dåliga uppsatts! Det måste vara för att läraren inte gillar att jag hatar muslimer, inte för att uppsatsen var dålig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag är fortfarande intresserad av att läsa uppsatsen i sin helhet. Först då kan man försöka göra en någorlunda objektiv bedömning av huruvida rättvis hennes underkänning var.

Btw, nevermind the trolls. Only I am allowed to troll in threads..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply