"Värdeladdade" ord

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

"Värdeladdade" ord

Post by Longstock »

Håller på med det sista religionsarbetet innan studenten. Jag har tidigare fått IG på det allt jag har skrivit, vilket är en katastrof eftersom läraren säger att jag använder mig av värdeladdade ord såsom att "alla islamskt styrda länder är diktaturer med västerländska mått mätt" eller att "kvinnor i sådana länder blir förtryckta". Min fråga är om det verkligen är speciellt värdeladdat, för fakta kan väl knappast vara laddade ord?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

tycker det är extremt generaliserande, en del av kursen är väl att få ökad kunskap och förståelse. Åtminstone tycker inte jag att det går hand i hand med den sortens generaliseringar.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jo, det förstår jag. Det här är bara en extremt liten del av arbetet sådana här fraser. Men är det verkligen rätt att sätta IG på någon för att man skriver fakta?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

kan du hitta objektiva fakta på det där? tvivlar extremt starkt på det. sen vet jag ju inte vad som står i resten av dina arbeten...
Kriterier för betyget Godkänt
Eleven jämför riter, traditioner och levnadssätt i olika religioner och andra livsåskådningar.
Eleven redovisar sådana kunskaper om kristendomen och några andra världsreligioner och livsåskådningar som ökar förståelsen för olika livsmönster bland människor i den närmaste omgivningen.
Eleven samtalar kring problemsituationer i vardagen och i yrkeslivet utifrån ett givet etiskt och moraliskt tänkesätt.
Eleven värderar några företeelser i samhället som befrämjar eller som strider mot dess värdegrund.
Eleven relaterar sig till sammanhang som berör frågor om tro, livsåskådning och etik.
(
http://www3.skolverket.se/ki03/front.as ... 4&extraId=

jag förstår din lärares tvivlan på att du uppfyller kraven helt. av det lilla du nämnt här som sagt.
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Longstock wrote:Men är det verkligen rätt att sätta IG på någon för att man skriver fakta?
Nej, men det är ju inte att det är fakta han klagar på, om du skriver "alla islamskt styrda länder är diktaturer med västerländska mått mätt" utan att motevera varför du tycker så så kommer du få IG, du går ju inte i sjuan längre.

Tycker du ska ta upp detta med din lärare ist för här, han/hon har ju vart med ett tag och kan förhoppningsvis sitt jobb, och kan nog förklara vad du gör fel bättre än vi, och säga vad du ska göra för att bli godkänd.

Och om du fått Ig på allt du skrivit tidigare kommer du nog inte bli godkänd iaf, hur bra arbete du än skriver nu?
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Du har missuppfattat uppgiften. Skriv inte vad du anser eller tycker är rätt.
Skriv vad läraren vill läsa.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Tidigare i gymnasiet, speciellt i religion och historia, så sa läraren att jag måste ha lite mer åsikter, utöver det vara mina uppsatser bra. Nu när jag har åsikter så är dem fel. Läraren sa att jag skulle få G i slutbetyg om jag fixar godkänt på den här uppsatsen. Känner mig dock lite kluven eftersom det känns som hon redan stämplat mig som islamofob, men men, inga ord som kan tyckas kränkande i fortsättningen då.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

I Sverige får man gärna ha åsikter, så länge de är politiskt korrekta.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: "Värdeladdade" ord

Post by nem »

Longstock wrote:"alla islamskt styrda länder är diktaturer med västerländska mått mätt"
Det verkar som om du är väl förtjänt av ditt IG. Turkiet styrs sedan 2002 av AKP, ett sekulärt islamiskt parti.

http://www.nytimes.com/2007/07/22/world ... ref=slogin
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag satt själv och funderade på vad "västerländska mått" är, flera islamistiskt styrda länder ligger ligger ju längre västerut än sverige.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: "Värdeladdade" ord

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Longstock wrote:"alla islamskt styrda länder är diktaturer med västerländska mått mätt"
Det verkar som om du är väl förtjänt av ditt IG. Turkiet styrs sedan 2002 av AKP, ett sekulärt islamiskt parti.

http://www.nytimes.com/2007/07/22/world ... ref=slogin
Fast det är väl mer en frågan om IG i samhällskunskap? ;)

hur som helst så är "med västerländska mått mätt" i sig både värdebildande och värdeladdad. Longstock kanske skulle försöka skriva uppsatser utan att referera till en occicentrisk världsbild.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Du generaliserar både västvärlden och den islamska världen och det känns som om du baserar det du skrivit där uppe på något du "typ känner" eller "har uppfattat rent generellt i media". Läs lite om ämnet så skall du se att det för det första finns fakta som inte behöver beskrivas med evalvativa termer och för det andra finns islamska länder som inte styrs diktatoriskt, ens i västerlänningars generaliserande ögon.

Kulturrelativism är ingen bra idé att ta in i en uppsats som skall vara faktamässig.

fl;li: Det du skriver är inte fakta, det är din egen bild av världen.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: "Värdeladdade" ord

Post by nem »

Big_Bird wrote:Fast det är väl mer en frågan om IG i samhällskunskap? ;)
Det ena utesluter knappast det andra.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: "Värdeladdade" ord

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:Fast det är väl mer en frågan om IG i samhällskunskap? ;)
Det ena utesluter knappast det andra.
Jag gick i en skola med vattentäta skott mellan ämnena, jag förväntar mig att alla andra gör det med.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

Herregud vad patetiskt. Muslimerna *ar* lagintelligenta barbarer och har alltid varit det; att varje regel har nagra fa undantag har och dar ar en annan femma och att manniskor som inte forstar detta sjalvmant ar dumma i huvudet kom Goethe fram till redan pa 1700-talet. Hur som helst ar det relativistiska dekadenta krak som ni som kommer leda oss till ruinens brant, sa jag hoppas att ni gillar arkebusering. :)
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Typiskt PK Sverige, snart får man väl inte säga ett skit om vad man tycker.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

socialgrupp0 wrote:Herregud vad patetiskt. Muslimerna *ar* lagintelligenta barbarer och har alltid varit det; att varje regel har nagra fa undantag har och dar ar en annan femma och att manniskor som inte forstar detta sjalvmant ar dumma i huvudet kom Goethe fram till redan pa 1700-talet. Hur som helst ar det relativistiska dekadenta krak som ni som kommer leda oss till ruinens brant, sa jag hoppas att ni gillar arkebusering. :)
Du har bra koll på västeuropas historia ser jag. Sluta trolla, för du suger på det.
enix wrote:Typiskt PK Sverige, snart får man väl inte säga ett skit om vad man tycker.
Jag har två tips. Kolla upp uttrycket "PK" och kolla upp uttrycket "objektiv beskrivning".
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: "Värdeladdade" ord

Post by nem »

Big_Bird wrote:
nem wrote:
Big_Bird wrote:Fast det är väl mer en frågan om IG i samhällskunskap? ;)
Det ena utesluter knappast det andra.
Jag gick i en skola med vattentäta skott mellan ämnena, jag förväntar mig att alla andra gör det med.
Jag menade snarare att oavsett i vilket av de två ämnena han hade presenterat sina ogrundade fördomar som fakta hade han gjort sig förtjänt av ett IG (i det ämnet).
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

socialgrupp0 wrote:Herregud vad patetiskt. Muslimerna *ar* lagintelligenta barbarer och har alltid varit det; att varje regel har nagra fa undantag har och dar ar en annan femma och att manniskor som inte forstar detta sjalvmant ar dumma i huvudet kom Goethe fram till redan pa 1700-talet. Hur som helst ar det relativistiska dekadenta krak som ni som kommer leda oss till ruinens brant, sa jag hoppas att ni gillar arkebusering. :)
Du, om man ska ägna sig åt trollning med intellektuella förtecken så underlättar det om man faktiskt ger ett hjälpligt intelligent intryck.
Börja med att installera svensk teckenuppsättning på din dator, du kan googla på hur man gör det om du inte klarar av det själv.
Att referera till Goethe var visserligen något nytt jag inte sett tidigare, men den totala bristen på relevans i sammanhanget och det tämligen vidlyftiga användandet av referensen ger ändå minuspoäng.
Att bli kallad ett relativistisikt dekadent krak var också nytt, jag hoppas du inte har något emot att utveckla begreppet lite så vi kan vara säkra på att du har någon som helst form av kunskapsmässig underbyggnad och inte bara kränger ur dig floskler du lärt av någon mer vältalig individ som delar din tämligen beklagliga världssyn.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: "Värdeladdade" ord

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:
nem wrote:
Big_Bird wrote:Fast det är väl mer en frågan om IG i samhällskunskap? ;)
Det ena utesluter knappast det andra.
Jag gick i en skola med vattentäta skott mellan ämnena, jag förväntar mig att alla andra gör det med.
Jag menade snarare att oavsett i vilket av de två ämnena han hade presenterat sina ogrundade fördomar som fakta hade han gjort sig förtjänt av ett IG (i det ämnet).
Ah... okej, då går jag med på det. Kan vi smyga in ett IG i geografi också?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Big_Bird wrote:Börja med att installera svensk teckenuppsättning på din dator,
Ibland vill man inte ha svensk tangentbordslayout. När jag kör dvorak föredrar jag den internationella utan åäö för det finns ingen vettig svensk.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: "Värdeladdade" ord

Post by Longstock »

nem wrote:
Longstock wrote:"alla islamskt styrda länder är diktaturer med västerländska mått mätt"
Det verkar som om du är väl förtjänt av ditt IG. Turkiet styrs sedan 2002 av AKP, ett sekulärt islamiskt parti.

http://www.nytimes.com/2007/07/22/world ... ref=slogin
Okay då. Men det är ingen vidare demokrati iallafall. Sen var inte det själva frågan, även om jag kanske lett in diskusionen på andra spår. Den fråga som jag vill ha besvarad är om en lärare har rätt att ge ett IG bara för att man har åsikter som läraren är starkt emot.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Är "alla islamskt styrda länder är diktaturer med västerländska mått mätt" och "kvinnor i sådana länder blir förtryckta" åsikter? (Ursäkta om jag har missuppfattat nåt på vägen...)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

kr1sse wrote:
Big_Bird wrote:Börja med att installera svensk teckenuppsättning på din dator,
Ibland vill man inte ha svensk tangentbordslayout. När jag kör dvorak föredrar jag den internationella utan åäö för det finns ingen vettig svensk.
Nu är det väl så att när man skriver svenska ord så vill man ha svensk teckenuppsättning. Annars kan man låta bli att skriva. Jag känner många programmerare som använder amerikansk teckenuppsättning när de kodar då detta är mer optimalt, men lik förbannat klarar de av att skriva mail till mig med åäö. Kan inte förstå varför någon annan skulle ha sämre språklig begåvning än dem.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

kr1sse wrote:Är "alla islamskt styrda länder är diktaturer med västerländska mått mätt" och "kvinnor i sådana länder blir förtryckta" åsikter? (Ursäkta om jag har missuppfattat nåt på vägen...)
Det är jag som varit otydlig. Det är vad jag skrivit tidigare, men ej som åsikter. Jag menade rent generellt - i min nästkommande uppgift kommer jag inte skriva något sånt om muslimer.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Post Reply