Dricka vodka när man är sjuk?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Dricka vodka när man är sjuk?

Post by Moonsky »

Om man är sjuk, och känner sig dåligt, och har spytt.

Kan man då dricka vodka, så dödar det bakterier, och man mår bättre?
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Nej du ska inte dricka vodka, drick whisky, brandy, konjak eller dylikt.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

gammeldansk är också en höjdare i det sammanhanget. Kryddig sprit ska det vara helt enkelt.

ta en shot, inte ett glas av det!
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Som sagt, gärna lite färgat destilat.
Kryddat brännvin osv lär ju göra susen det med. Men tror mest på whiskey & brandy.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jättemycket läkarsprit. Läkare = Helt ok. Sprit = Jättebra.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag tvivlar på om frågan verkligen är "kan", utan mer om man borde.

Jag vet i alla fall att jag avstår från att dricka sprit när jag mår dåligt eller är sjuk. Men du kanske har en riktigt bra anledning. :P


Alkohol har en negativ påverkan på immunförsvaret. Vill du bli frisk fortare så ska du nog avstå.
Last edited by Ramza on 2008-03-20 20:07:14, edited 1 time in total.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Mer än en liten skvätt är bara idiotiskt. Som herr Boman påpekar så verkar alkohol negativt på ditt immunförsvar.
Fangtastic
Posts: 67
Joined: 2007-09-01 1:30:43

Post by Fangtastic »

Det belastar som nämnts med alkohol bara så avstå är nog bäst.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Ramza wrote:Jag tvivlar på om frågan verkligen är "kan", utan mer om man borde.

Jag vet i alla fall att jag avstår från att dricka sprit när jag mår dåligt eller är sjuk. Men du kanske har en riktigt bra anledning. :P


Alkohol har en negativ påverkan på immunförsvaret. Vill du bli frisk fortare så ska du nog avstå.
vid magsjuka, eller om man bor extremt tätt på någon som har det, så är en matsked gammeldansk morgon och kväll något som jag är uppväxt med, och det har alltid fungerat fläckfritt. Whisky ska funka lika bra.

men då handlar det ju om små mängder, i större får det istället negativ effekt ja.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Spydde, sen tog ett glas med en halv centimeter vodka i.

Nu mår jag bättre.

Jag undrar om det kan göra nytta...
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Moonsky wrote:Spydde, sen tog ett glas med en halv centimeter vodka i.

Nu mår jag bättre.

Jag undrar om det kan göra nytta...
Mäta vodka i centimeter var något nytt.
Ta en till och se om det blir bättre ::)
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Xerbee wrote: en till
Jaaa!!
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Des wrote:
Xerbee wrote: en till
Jaaa!!
Nä, nu får det vara bra... En till!
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Drick vatten för hälsan och tag död på bakterier med munnvatten. Fin sprit skall intagas i andakt och med pigga smaklökar, dålig sprit kan man ha som spolarvätska.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Xerbee wrote:
Moonsky wrote:Spydde, sen tog ett glas med en halv centimeter vodka i.
Mäta vodka i centimeter var något nytt.
Haha, jo jag fyllde poolen i trädgården med en cm vodka, så det var ju inte så stora mängder. Bra mått! :)
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Alkohol har en uttorkande effekt, och ör man redan sjuk sp brukar man lida av tex vätskebrist (pga av tex diarré, krökningar och svettningar i samband med minskad intag av vätska).

Så mitt råd är att du inte ska dricka när du är sjuk, men det är klart, motivationen och humören kanske stiger lite efter en skvätt ;)


För att kommentera det vissa skrivit, själv har jag varit med magsjuka en hel del och aldrig blivit magsjuk själv, trots att jag inte drukit sprit, så det resonemanget håller inte.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

kajs wrote:vid magsjuka, eller om man bor extremt tätt på någon som har det, så är en matsked gammeldansk morgon och kväll något som jag är uppväxt med, och det har alltid fungerat fläckfritt. Whisky ska funka lika bra.

men då handlar det ju om små mängder, i större får det istället negativ effekt ja.
Att döda elaka baktier i magen är inte riktigt samma sak som att påstå att alkohol i blodet skulle ge en förbättrad effekt på immunförsvaret ;).

Jag brukar dricka Coca Cola efter jag sprungit för att det sägs vara bra för magen. Jag tror det är mest hocus pocus. Men vem är jag att påstå att placebo inte är den bästa medicin vi har!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Ja du låt skiten rinna ut först sen kan man börja supa igen.

Re: Gammalt recept Blodapelsindricka.
Mac mini
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Orsaken till att Coke är bra för magen är för att det allra oftast är tappat under hygieniska förhållanden och inte bara kolsyrat vatten från den lokala floden/husdjursbegravningsplatsen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Orsaken till att Coke är bra för magen är för att det allra oftast är tappat under hygieniska förhållanden och inte bara kolsyrat vatten från den lokala floden/husdjursbegravningsplatsen.
Dock är det mindre trevligt i tvålitersflaskor som öppnats och stängts (som någon halsat ur). Jag minns ett biologiexperiment som gjordes under gymnasietid då vi jämförde lite olika prover.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Orsaken till att Coke är bra för magen är för att det allra oftast är tappat under hygieniska förhållanden och inte bara kolsyrat vatten från den lokala floden/husdjursbegravningsplatsen.
Dock är det mindre trevligt i tvålitersflaskor som öppnats och stängts (som någon halsat ur). Jag minns ett biologiexperiment som gjordes under gymnasietid då vi jämförde lite olika prover.
*burrr*
Inte det mest hygieniska, nej.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Ramza wrote:Att döda elaka baktier i magen är inte riktigt samma sak som att påstå att alkohol i blodet skulle ge en förbättrad effekt på immunförsvaret ;).

Jag brukar dricka Coca Cola efter jag sprungit för att det sägs vara bra för magen. Jag tror det är mest hocus pocus. Men vem är jag att påstå att placebo inte är den bästa medicin vi har!
det är det absolut inte. men i små mängder ger det i de flesta fall mer genom att döda bakterier än vad det förstör immunförsvaret.
sätta fördelar mot nackdelar sådär.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

kajs wrote:det är det absolut inte. men i små mängder ger det i de flesta fall mer genom att döda bakterier än vad det förstör immunförsvaret.
sätta fördelar mot nackdelar sådär.
Då människans mage/tarm innehåller bakterier som ingår i normalfloran som är del i vårt försvar så är det väldigt tveksamt hurvida gott det för med sig. Visst, du kanske lyckas ta kol på några hundra tusen "elaka" bakterier, men du tar i samma veva död på betydligt fler skyddande bakterier...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

win/win situation som jag ser det:

1) du blir full, du är fortfarande sjuk, men du är full.
2) du blir full, spriten dödar bakterier, men du är full.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

wille :-*

Nu kan tråden låsas.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply