Tips angående videofilmning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Tips angående videofilmning?

Post by walliski »

Jag har som aldrig hållt i en videokamera förr, ungefär. Nu skall jag under en veckas tid då jag reser till wien på ett skolprojekt, filma alla och allting.
Därför funderar jag nu om någon har några bra tips på vad man bör tänka på när man filmar.

Kameran är en Sony Handycam med MiniDV film...
Här var det tomt...
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

beror ju på vad ni ska göra.

men vad som är otrligt tråkigt är folk som filmar alla vyer. typ oj vilken fint hus, väg, staty etc..
det man vill se är människor och hur de interagerar.

Filma när ni sitter på bussen/tåg what ever. när nå drar på nåt rast ställe.
När Ludde försöker köpa sprit på och Erik köper en p-tidining o.s.v

btw om du ska filma för skolans räkning så kanske du vill minimera på ludde och erik, men se till att få med folk som pratar och rör sig o.s.v när du filmar. Som sagt kan vara oki att se ett fint hus/monument i några sekunder, men sen vill man antingen ha någon som kanske pratar om monumentet eller någon som gör något vid monumnetet o.s.v

Du filmar, d.v.s rörliga bilder, se då till att filma sånt som är rörligt. Annars kunde en kamera funka lika bra =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Se till att hålla kamerajäveln still så det inte ser ut som Cloverfield möter Festen.
Det är bilderna som ska röra sig, inte utsnittet.

Zooma aldrig i en panorering.

Träna hemma först.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Mina få men enkla råd:
zooma så lite som möjligt
använd jättegärna kamerastativ
gärna extern mikrofon om tal och annat tjatter skall spelas in
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Kamerastativ kommer inte finnas... Då vi kommer att förflytta oss mycket... Så jag iaf. orkar inte släpa på det :P...

zoomen har jag märkt gör att bilden skakar ganska mycket... Tror inte heller att jag behöver den så mycket... :P

extern mikrofon tror jag inte finns tillgängligt....

Jag skall filma för skolan... Eller egentligen tror jag för flera skolor... Beror på lite :P...

Tack för tipsen... Mera behöves om det finns :P
Här var det tomt...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Håller med.
Zooma inte om det inte är absolut nödvändigt.
Öva på att hålla kameran riktigt jävla stilla.
Ska du panorera, gör det _långsamt_. Mycket långsamt. Det verkar så otroligt mycket snabbare sen när man ser det.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Se till att få ut så mycket film som möjligt eller får tillstånd att köpa film och sen få pengar mot kvitto. Filma så mycket som möjligt och räkna med att 50% kommer bli oanvändbart och bli bortklippt. Testa även att experimentera lite man vet aldrig om det blir extremt bra eller extremt dåligt :)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

En monopod är ett bra stativ när man ska vara rörlig http://www.kameraarkasi.org/kamera/hare ... onopod.jpg . Ger stabilitet samtdigt som det är lätt att förflytta och fälla ihop. Tar liten plats. Om du går i en skola som har medialinjer, typ fotografisk bild lr rörlig bild så lär de kunna låna ut en sådan till dig. Och be om extra batterier och ta mer band än vad du kanske behöver.
Dyslexi
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Tror inte skolan har stativ... Visserligen har skolan en Fotokurs, men vi har som inte använt stativ där :X... (vet inte om skolan ens har :P (Liten skola... 300 elever... årskurs 7-9 ;)) )... Har ett extra batteri (uppladdningsbara såklart, har med laddare till videokameran...) Band skulle läraren fara och köpa... Om inte finns det säkert MiniDV band också i Österrike :P...
Här var det tomt...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag gillar när kameran rör på sig, typ dogmafilmer, det känns mer närvarande.
Hatar titta på vidoeinspelningar där man står på samma plats hela tiden och filmer, zoomar och gud fan vet vad.
Har du skärm på kameran så är det ännu bättre, då behöver du bara hålla i kameran och röra dig fritt samtidigt som du tittar på skärmen.
Mitt tips är att röra sig utan att skaka kameran, vilket är svårare än man tror. Rörelsen ska vara mjuk.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

walliski wrote:Tror inte skolan har stativ... Visserligen har skolan en Fotokurs, men vi har som inte använt stativ där :X... (vet inte om skolan ens har :P (Liten skola... 300 elever... årskurs 7-9 ;)) )... Har ett extra batteri (uppladdningsbara såklart, har med laddare till videokameran...) Band skulle läraren fara och köpa... Om inte finns det säkert MiniDV band också i Österrike :P...
har ett riktigt bra tips!

Eftersom filmen är till skolan, alltså den får inte vara för flummig så hade det varit riktigt roligt om du kunde få reda på vad ni ska åk aoch titta på och göra i wien. Sen ge alla personer som ska med, en sak att kunna. T.ex historian kring byggnad x eller slaget som utspelade sig på plats y.

Sen när du är på platserna så filmar du runt lite medan den specifika personen som har den platsen berättar om stället.

Så slipper du själv kommentera massor vilket du säkert får göra under själva körningen til wien och allt imellan. Men själva det som är specifikt för Wien kan du låta alla vara med och hjälpa till om så blir det nog bra..


Och btw det gör inte så mkt om det skakar när du filmar. En sak att springa rundor med kameran men att bara naturligt stå och filma någon med lite små skak från händer o.s.v gör att filmen får en mer personlig prägel. d.v.s som gamla hemmafilmer.

Hur som, kanske kan vara lite svårt att få alla att göra lite research och dessutom ännu svårare att få dem att stå och prata inför kameran. Btw när jag snackar research menar ajg självklart inte bara allt tråkigt och 100% korrekt. utan andra saker kan vara roligt med. T.ex myter om stället. eller hur det kanske var en historisk plats men som ni blivit ett populärt diskotek bla bla bla..


GL

EDIT: kom ihåg att alla intressanta filmer innehåller någon slags kunskap om det man filmar. Så att bara filma för filmandets skull ger inget! (förutom möjligheten att komma ihåg händelseförloppet lite lättare) =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Post Reply