geekscene i Sverige?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

geekscene i Sverige?

Post by Moonsky »

Har vi någon geek scene i Sverige/Stockholm?

Events, parties, get-togethers, möten, träffar, mässor, konferenser, conventions, socialt, geek kultur, etc.

Typ Linux User Groups (LUGs), nerdcore musik, fest, club, hackathon/codefest, etc.

Orka DreamHack, det är väl typ bara gamers och warez? Sämst.
I Malmö har de Malmö Open Source Interest Group.

I USA verkar det vara större, nerdcore scenen har massor med artister, album, etc och de har events och festivaler som Nerdapalooza.
Last edited by Moonsky on 2008-04-06 20:51:55, edited 6 times in total.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Nu var det ett par år sedan jag var på Krang men deras demoscen var rätt stor.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Jag höll Slackathon 2006 och 2007 (www.slackathon.se) för (Open)BSD-folk,
men det finns ju även andra typer av geeks som möts t.ex på http://sv.wikipedia.org/wiki/Sf-kongress
för att diskutera SF-litteratur.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Demoscenen?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

stealth wrote:Demoscenen?
också kallad Crackerscenen. Underground-scenen för crackers och hackers kallas Demoscenen.

Som sagt Krang har en hel del geeks som träffas, Men mest gamers.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Baurken wrote:också kallad Crackerscenen. Underground-scenen för crackers och hackers kallas Demoscenen.

Som sagt Krang har en hel del geeks som träffas, Men mest gamers.
Jag har varit med scenen sen 2000 menade inte det som en fråga vad det är, utan en fråga till att Moonsky borde kolla in det ;)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

stealth wrote:Demoscenen?
Schh!
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

stealth wrote:Moonsky borde kolla in det ;)
Vad fan har du nu ställt till med stelff....

Moonsky: Nerdcore är inte stort i Sverige eftersom det är en ganska töntig genre och svenskar är inte lika töntiga och prone to posing som amerikaner.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

lillis wrote:Vad fan har du nu ställt till med stelff....

Moonsky: Nerdcore är inte stort i Sverige eftersom det är en ganska töntig genre och svenskar är inte lika töntiga och prone to posing som amerikaner.
Nerdcore är ju bra. :)

Kul att lyssna på sånt som man identifierar med själv.

Master and Apprentice
Syntax and Semantics
Man vs. Machine
Är riktigt bra låtar. :)

Annars är So much drama in the PhD bra också.

Lyssnar hellre på
My lyrics get stolen by sucker MCs,
I gotta sign my rhymes with PGP;
But I keep on generatin' like a CFG
'Cause there's so much drama in the PhD.

Your mom circulates like a public key,
Servicing more requests than HTTP.
She keeps all her ports open like Windows ME,
Oh, there's so much drama in the PhD.
Mycket bättre än hård-rock (som är oljud), och hip-hop/rap (som bara låtsas vara badass, skryter om pengar och prylar, glorifierar droger, och snackar om bitches).
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Moonsky wrote:Mycket bättre än hård-rock (som är oljud)
Haha, kom igen, du kan trolla bättre än så.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

HLC wrote:
Moonsky wrote:Mycket bättre än hård-rock (som är oljud)
Haha, kom igen, du kan trolla bättre än så.
Nej, jag tycker inte om hård-rock.
Det är oljud för mig. Det är oväsen. Ingen musik, bara högt, oljud. Stressande också.

Monzy - So fucking pimp.
http://youtube.com/watch?v=_mVDdmEinrM
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

TROLL TROLLAN TROLL TROLL
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Egentligen... även om jag på intet sätt intresserar mig för den Moonskys musikgenre så vill jag framhärda det orimliga i att han skulle kunna trolla i sin egen tråd.

Det vore verkligen en forum-merit av rang ifall så vore fallet.

Men för att svara på frågan hur det står till med den svenska nerdcorescenen så tror jag de flesta svenska nördar är antingen synthare eller hårdrockare. Svensk Hip-Hop är en rätt så tragisk scen som mest består av söderwiggas och förortskids samt studentikosa tokar som förlyssnat sig på Povel Rammel.

Face it moonsky... JustDs första två plattor är det närmsta du kommer nerdcore i Sverige ;)
Last edited by Big_Bird on 2008-04-07 21:41:08, edited 2 times in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Big_Bird wrote:Egentligen... även om jag på intet sätt intresserar mig för den Moonskys musikgenre så vill jag framhärda det orimliga i att han skulle kunna trolla i sin egen tråd.

Det vore verkligen en forum-merit av rang ifall så vore fallet.
Har du aldrig sett OP trolla?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

DeCaff wrote:
Big_Bird wrote:Egentligen... även om jag på intet sätt intresserar mig för den Moonskys musikgenre så vill jag framhärda det orimliga i att han skulle kunna trolla i sin egen tråd.

Det vore verkligen en forum-merit av rang ifall så vore fallet.
Har du aldrig sett OP trolla?
I trolltrådar, ja. Men att skapa en seriös tråd och sen trolla i den är ju helt befängt. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

>seriös tråd
>Moonsky

Hur fick du ihop det där?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Big_Bird wrote:Svensk Hip-Hop är en rätt så tragisk scen som mest består av söderwiggas och förortskids samt studentikosa tokar som förlyssnat sig på Povel Rammel.
O Nej! Den s.k. "kända" svenska hip-hop scenen består av dem. Den svenska underground scenen inom hip-hop är dock extremt olik den kända scenen. Många från USA som avundas deras sätt att vränga ord och bygga meningar.

Men håller med Moonsky om att mycket hip-hop nuförtiden mest består av s.k. "wannabe-gangsterz" som skryter om sina "hoez", "6-4's" och deras "dough". Deras enda budskap är att tjäna pengar, Verkligen patetisk. Medans den "riktiga" hip-hopen/rapen är extremt skild från detta då mycket av texterna bygger på revolutionistiska och politiska budskap.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Moonsky wrote: Mycket bättre än hård-rock (som är oljud), och hip-hop/rap (som bara låtsas vara badass, skryter om pengar och prylar, glorifierar droger, och snackar om bitches).
Men lite får du väl förfan skärpa dig. Säg att du inte gillar det istället för att hitta på en massa dumma svepskäl. Ungefär som gamla människor som kallar all musik med bas i för dunka dunka, dock har en en riktigt anledning: när hörseln blir sämre så är det de höga frekvenserna som försvinner först.

Och att säga att alla hip-hop/rap är "gangstah"-hiphop beror nog på att du tittat lite för mycket på MTV.

Minns jag inte fel så har väl din lilla husgud RMS inget emot att röka på lite ibland, men du kanske inte kallar det droger?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

DeCaff wrote:>seriös tråd
>Moonsky

Hur fick du ihop det där?
Har du hört om den där sten och hans glashus?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

wille wrote:Har du hört om den där sten och hans glashus?
Image
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

HLC wrote:Haha, kom igen, du kan trolla bättre än så.
Jag trollar inte.
Baurken wrote:
Big_Bird wrote:Svensk Hip-Hop är en rätt så tragisk scen som mest består av söderwiggas och förortskids samt studentikosa tokar som förlyssnat sig på Povel Rammel.
O Nej! Den s.k. "kända" svenska hip-hop scenen består av dem. Den svenska underground scenen inom hip-hop är dock extremt olik den kända scenen. Många från USA som avundas deras sätt att vränga ord och bygga meningar.
Handlar inte den bara om hur hårt det är i betongen?
Baurken wrote:Men håller med Moonsky om att mycket hip-hop nuförtiden mest består av s.k. "wannabe-gangsterz" som skryter om sina "hoez", "6-4's" och deras "dough". Deras enda budskap är att tjäna pengar, Verkligen patetisk. Medans den "riktiga" hip-hopen/rapen är extremt skild från detta då mycket av texterna bygger på revolutionistiska och politiska budskap.
Jo, jobbigt...
thimp wrote:
Moonsky wrote: Mycket bättre än hård-rock (som är oljud), och hip-hop/rap (som bara låtsas vara badass, skryter om pengar och prylar, glorifierar droger, och snackar om bitches).
Men lite får du väl förfan skärpa dig. Säg att du inte gillar det istället för att hitta på en massa dumma svepskäl. Ungefär som gamla människor som kallar all musik med bas i för dunka dunka, dock har en en riktigt anledning: när hörseln blir sämre så är det de höga frekvenserna som försvinner först.

Och att säga att alla hip-hop/rap är "gangstah"-hiphop beror nog på att du tittat lite för mycket på MTV.

Minns jag inte fel så har väl din lilla husgud RMS inget emot att röka på lite ibland, men du kanske inte kallar det droger?
Ja, det är anledningarna till att inte jag gillar ovan nämnd musik.
Hård-rock kan inte jag lyssna på, då kan inte jag tänka.
Vissa hip-hop låtar kan vara bra, men de verkar mest vara "jag är gangster" och skryter om Rolex, Gucci, blah blah...

Vad har RMS med det här att göra? Och var ifrån får du att han röker på?
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Moonsky wrote:
Baurken wrote:
Big_Bird wrote:Svensk Hip-Hop är en rätt så tragisk scen som mest består av söderwiggas och förortskids samt studentikosa tokar som förlyssnat sig på Povel Rammel.
O Nej! Den s.k. "kända" svenska hip-hop scenen består av dem. Den svenska underground scenen inom hip-hop är dock extremt olik den kända scenen. Många från USA som avundas deras sätt att vränga ord och bygga meningar.
Handlar inte den bara om hur hårt det är i betongen?
Finns undantag så som Mobbade Barn med Automatvapen bestående av DJ Large, PST/Q och Organism 12 t.ex.

Men de kända och populära svenska hip-hop låtarna handlar ofta om hur hårt det är i betongen när dom bor i en förort till Stockholm som har flera tusen gånger högre levnadsstandarder än dom som verkligen bor i ett 'ghetto'.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Baurken wrote:Men de kända och populära svenska hip-hop låtarna handlar ofta om hur hårt det är i betongen när dom bor i en förort till Stockholm som har flera tusen gånger högre levnadsstandarder än dom som verkligen bor i ett 'ghetto'.
Indeed. :)
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

Älskar hårdrock, men kan inte annat än att hålla med om att hiphopen eller vad det kallas börjar kännas lite väl löjlig.

Nästan varje gång man slår på mtv så ser man en jävla mupp som står där och hoppar med en jävla massa glitter överallt.

De flesta mupparna ovan som sjunger om ghetton och skjutvapen m.m kommer ju från vanliga medelklassfamiljer, fan det blir ju bara löjligare och löjligare.
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Den här tåden liknar mest en stor sandlåda.
Post Reply