Sms-lån, bu eller bä?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Alla bransher har (om du inte äger nike-fabriker i Indien) oftast en etisk kod att följa. Anledningen till att jag anser att sms-lån är dumt är:
1. Det riktas till folk med dåligt med pengar som inte kan få RIKTIGA lån av banker.
2. Det leder väldigt ofta till anmärkning
3. Det är luddigt (eller var iaf det) med hur mycket du faktiskt fick betala för ett lån (såg att det var 1200% i ränta på vissa (enligt dokumentär från svt (hittad på joost)))

Självklart har alla rätt att tjäna pengar och visst finns det en marknad även om det är en skapad sådan, kolla bara hur det är med bluray? Hur många bara måste ha en bluray? Jag har bara invändningar emot själva kärnan vilket är att rikta sig emot folk med svag ekonomi.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

SpiXx^Orginalet wrote:såg att det var 1200% i ränta på vissa
1200% årlig ränta möjligen. På ett lån du har en månad på dig att betala tillbaka. Men t o m det låter väldigt högt. Diskuterade det här med min ekonomiskt lärda mor (entré fisk) och jag vill minnas att hon kom fram till en mycket längre, om än fortfarande fasligt hög, årsränta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:
SpiXx^Orginalet wrote:såg att det var 1200% i ränta på vissa
1200% årlig ränta möjligen. På ett lån du har en månad på dig att betala tillbaka. Men t o m det låter väldigt högt. Diskuterade det här med min ekonomiskt lärda mor (entré fisk) och jag vill minnas att hon kom fram till en mycket längre, om än fortfarande fasligt hög, årsränta.
Jag tror den effektiva årsräntan ligger vanligtvis mellan 100 och 300 procent i de uträkningar jag hört.
Det är visserligen att betrakta som grovt ocker, men det är inga tolvhundra procent.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Ingen ekonom men ränta och effektiv ränta är det väll skillnad på?
Post Reply