Plackers

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Plackers

Post by Moonsky »

Är plackers en engångsprodukt eller använder man den flera gånger tills snöret går sönder?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Beror väl på hur noga du är med hygien.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

I use it once
Dyslexi
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hur många gånger återanvänder du tandtråd?
tumregeln borde vara att Plackers skall användas på samma vis.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Jag använder dom flera gånger, Rengör man tråden så är det väl ingen fara att använda den en vecka kanske. Kalla mig snål men jag tycker det är lite waste att använda dom en gång! :P
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Är tandtråd engångsprodukt eller sparar du snöret i fickan?
Ja, du använder plackers en gång sen kastar du det. Vill du vara miljövänlig så kan du smeta runt skiten från dagen innan.
DDS for life!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vill du vara miljövänlig så är tandtråd ett så mycket bättre alternativ att du kan lämna plackers i butiken. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Seppo.H
Posts: 130
Joined: 2007-02-04 19:11:36

Post by Seppo.H »

flouret försvinner ju, därför ska man ta en ny..
x2 4200+][x1950pro][Corsair XMS2 2x1024 CL4][WD 250]
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Big_Bird wrote:...alternativ att du kan lämna plackers i butiken. :)
Detta borde man nästan kunna prova...
DDS for life!
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

borz wrote:Är tandtråd engångsprodukt eller sparar du snöret i fickan?
Ja, du använder plackers en gång sen kastar du det. Vill du vara miljövänlig så kan du smeta runt skiten från dagen innan.
Man kan ju tvätta dem efter att man använt dem i vatten, då är det väl ingen skit från dagen innan?
Seppo.H wrote:flouret försvinner ju, därför ska man ta en ny..
Är det flour på dem?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:
borz wrote:Är tandtråd engångsprodukt eller sparar du snöret i fickan?
Ja, du använder plackers en gång sen kastar du det. Vill du vara miljövänlig så kan du smeta runt skiten från dagen innan.
Man kan ju tvätta dem efter att man använt dem i vatten, då är det väl ingen skit från dagen innan?
Nu är jag inte legitimerad tandläkare, eller ens någon auktoritet på god munhygien, men... är inte hela grejen med karies att det är bakterier?
Om man tar en stycke tråd och gnuggar in den ordentligt med bakterier, hjälper det då att skölja den i vatten?

Jag tror du ska köra dina plackers i kokande vatten eller antiseptisk lösning.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Min tandläkare sa att de går att använda tills de går av, sen är det upp till dig hur mycket du vill slösa.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Stora fågeln så är det inte riktigt...

Klart det är bakterierna som orsakar karies, men enskilda bakterier är helt värdelösa. Det är först när de sätter sig på tänderna och bildar biofilm (plack) som de blir patogena. Placket måste dessutom växa till sig innan de patogena bakterierna börjar dominera.
Förenklat kan man säga att man inte får mer karies av att återanvända plackers. Dock är det en hygienfråga. Produkten är menad att vara engångsprodukt och bör därför användas som sådan.

Och till sist. Det är väl ingen av er som tror att placker är sterila när de ligger i sina förpackningar. Personligen tror jag inte ens att de är höggradigt rena.
Ska man granska dem noga så är det säkert väldigt många bakterier på dem redan innan ni öppnar förpackningen.
DDS for life!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

borz wrote:Och till sist. Det är väl ingen av er som tror att placker är sterila när de ligger i sina förpackningar. Personligen tror jag inte ens att de är höggradigt rena.
Ska man granska dem noga så är det säkert väldigt många bakterier på dem redan innan ni öppnar förpackningen.
Är Linda Skugge informerad om detta? Låter som ett ämne för en krönika och kanske en infekterad debatt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Big_Bird wrote:
borz wrote:Och till sist. Det är väl ingen av er som tror att placker är sterila när de ligger i sina förpackningar. Personligen tror jag inte ens att de är höggradigt rena.
Ska man granska dem noga så är det säkert väldigt många bakterier på dem redan innan ni öppnar förpackningen.
Är Linda Skugge informerad om detta? Låter som ett ämne för en krönika och kanske en infekterad debatt.
Är din tandborste steril eller höggradigt ren?
Är tandpetaren du plockar fram steril eller höggradigt ren?
Det är nog endast Absolut som är någorlunda steril när du stoppar det i munnen, resten av det du stoppar i munnen är troligtvis belagt med ett tjokt, slemmigt lager av bakterier...

EDIT: Observerade inte ironin...
DDS for life!
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Min tandläkare säger också att de går att använda flera gånger utan problem.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

borz wrote: EDIT: Observerade inte ironin...
Så kan det gå ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Big_Bird wrote:Om man tar en stycke tråd och gnuggar in den ordentligt med bakterier, hjälper det då att skölja den i vatten?
Bakterier?
Jag trodde man gnuggade bort matrester mellan tänderna...

Oj då...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:
Big_Bird wrote:Om man tar en stycke tråd och gnuggar in den ordentligt med bakterier, hjälper det då att skölja den i vatten?
Bakterier?
Jag trodde man gnuggade bort matrester mellan tänderna...

Oj då...
Jag hade tydligen fel, så oroa dig inte över det. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

borz wrote:rodukten är menad att vara engångsprodukt och bör därför användas som sådan.
Att använda plackers flera gånger är som att surfa på aftonbladet med en adblocker installerad?
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Moonsky wrote:
Big_Bird wrote:Om man tar en stycke tråd och gnuggar in den ordentligt med bakterier, hjälper det då att skölja den i vatten?
Bakterier?
Jag trodde man gnuggade bort matrester mellan tänderna...

Oj då...
Om man inte har bakterier i munhålan ska man börja bli misstänksam.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply