FlashMate

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Smoff
Posts: 40
Joined: 2008-03-22 21:19:15
Location: :nårF

FlashMate

Post by Smoff »

Snart behöver man inte sätta på datorn och starta hela Windows när man vill köra de vanligaste småprogrammen. Med hjälp av en ny teknik kallad FlashMate kombinerar man en liten processor med hårddisken vilket ger direkt tillgång till mediafiler eller en torrent-klient.

http://www.idg.se/2.1085/1.124339
Ser skit coolt ut ;D
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Låter ganska läskigt...

Spyware? Bakdörr?
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

att du kan köra vissa program som FF och media program?!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Behändigt. :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Jo håller med. Kommer bli mycket coolt, du kommer ha tillgång till simpla saker. Hoppas mycket på detta för det innebär att man snart kan ha os som bara är till för att tex läsa saker och då behöver man inte köpa massor av grejjer :D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag är förmodligen väldigt gammalmodig i min syn på sånt här, men vad jag verkligen har efterlyst en längre tid är en funktion som låter mig stänga ner min dator helt, så att den inte drar ens standby-ström... utan att jag ska behöva dra ur väggkontakten.

Kan man få det som ett extra tillbehör till flashmate så vore det ju coolt...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

testa en sådan där dosa som man kan slå av igenom att klappa händerna :P eller via en dosa?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Big_Bird wrote:Jag är förmodligen väldigt gammalmodig i min syn på sånt här, men vad jag verkligen har efterlyst en längre tid är en funktion som låter mig stänga ner min dator helt, så att den inte drar ens standby-ström... utan att jag ska behöva dra ur väggkontakten.

Kan man få det som ett extra tillbehör till flashmate så vore det ju coolt...
Jag har en grendosa med strömbrytare, fungerar utmärkt!
Dyslexi
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MooDHooDs wrote:
Big_Bird wrote:Jag är förmodligen väldigt gammalmodig i min syn på sånt här, men vad jag verkligen har efterlyst en längre tid är en funktion som låter mig stänga ner min dator helt, så att den inte drar ens standby-ström... utan att jag ska behöva dra ur väggkontakten.

Kan man få det som ett extra tillbehör till flashmate så vore det ju coolt...
Jag har en grendosa med strömbrytare, fungerar utmärkt!
Tyvärr är alla mina grendosor dolda bakom andra funktioner i rummet. Det skulle bli lite för meckigt (och lite för fult) att sköta strömsparande åtgärder via en sån dosa. Men som grundidé är det ypperligt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Själv kör jag med kopplingsdosa, utmärkt att pilla till på med tån och slippa oljudet från elektronik på standby :)

Annars finns det ju nätagg med strömbrytare på baksidan, är du lite våghalsig/kunnig borde det inte vara så svårt att flytta fram strömbrytaren till fronten.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Gå till Clas Ohlson och köp ett uttag med fjärrkontroll som du kan använda till att stänga av strömmen... Lite OT förresten :P
Här var det tomt...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Big_Bird wrote:Tyvärr är alla mina grendosor dolda bakom andra funktioner i rummet. Det skulle bli lite för meckigt (och lite för fult) att sköta strömsparande åtgärder via en sån dosa. Men som grundidé är det ypperligt.
Skaffa såna där dosor som man sätter i väggen och styr med en fjärrkontroll, 3st för 150 spänn på rusta, dock kan bara 2 användas då den 3'e har dimmerfunktion.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Big_Bird wrote:Jag är förmodligen väldigt gammalmodig i min syn på sånt här, men vad jag verkligen har efterlyst en längre tid är en funktion som låter mig stänga ner min dator helt, så att den inte drar ens standby-ström... utan att jag ska behöva dra ur väggkontakten.

Kan man få det som ett extra tillbehör till flashmate så vore det ju coolt...
Jupp.
Tycks vara som grenuttag med strömbrytare är den bästa lösningen...
walliski wrote:Gå till Clas Ohlson och köp ett uttag med fjärrkontroll som du kan använda till att stänga av strömmen... Lite OT förresten :P
Drar inte den ström? ;D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Radioströmbrytarna drar ytterst lite ström i standby, bra mycket mindre än nätagget i datorn.

Moot point dock, då man aldrig stänger av datorn.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply