Svenska försvaret - fler besparningar, igen.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Svenska försvaret - fler besparningar, igen.

Post by Raspberry »

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1167347.svd
–Vi har en Försvarsmakt i fullständigt fritt fall. Det här är förslag som läggs fram i ren desperation. Hur ska vi kunna fullgöra våra internationella uppdrag när våra utbildningsförband läggs ner utan analys av följderna, frågar sig en högt uppsatt källa i Högkvarteret.
Ja, hur långt ska detta gå!?
Kommer Sverige ha någonting kvar, eller ska vi bara skrota allt ihop och hoppas på EU och kanske NATO?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Territorialförsvaret behöver monteras ner. Bra så.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Varför då?
Ska vi lita på att vara neutrala räcker?
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

En anledning tror jag är att dom har tagit bort pengar men inte uppgifter som försvaret ska ha och sköta. Så därför får man banta ner för att kunna driva allt det som riksdagen kräver.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Raspberry wrote:Varför då?
Ska vi lita på att vara neutrala räcker?
Varför? Vi behöver inget territorialförsvar. Inte för att vi är neutrala (vilket vi knappast är), utan för att det inte finns någon hotbild att tala om som vi kan avhjälpa med en månghövdad armé av amatörer. Förlåt, värnpliktiga.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Om ryssen kommer med sina 3,5 miljoner man så kommer våra 34000 svenska soldater svepas bort som damtussar för en sandblästrare ändå, till och med om vi tar in de 250000 i reserven.
Risken att vi kommer i krig med norge eller finland är obefintlig.
Så... varför ha en stående försvarsarmé som ändå inte kan göra annat än irritera en framryckande krigsmakt en smula?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Jag håller nog med er alla tre.
Men varför ska det då daltas hit och dit med försvaret, varför lägger vi inte bara ner alltihopa?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Raspberry wrote:Jag håller nog med er alla tre.
Men varför ska det då daltas hit och dit med försvaret, varför lägger vi inte bara ner alltihopa?
För min del är det helt okej.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Raspberry wrote:Jag håller nog med er alla tre.
Men varför ska det då daltas hit och dit med försvaret, varför lägger vi inte bara ner alltihopa?
Låter som en utmärkt ide. DÅ sparar vi 40 miljarder/år samt att vi kan tjäna en rejäl hacka på köpet genom att sälja ut alla våra jasplan, stridsfordon och annan utrustning :).

Mig veterligen finns det väl inget land (utom liechtenstein och Monaco kanske?) som inte har någon form av försvarsmakt. Men den ska inte behöva kosta mer än kanske 10 miljarder/år i detta land. 20 flygplan, tusen fordon och 5000 soldater räcker... Sedan kan vi kalla in hemvärnet och frivilliga när det behöver staplas sandsäckar vid översvämningshot.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hellre investera de pengarna som används på försvaret på den svenska polisen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Hellre investera de pengarna som används på försvaret på den svenska polisen.
Varför välja? Överlåt rättskipandet och lagförandet till försvarsmakten och slå ihjäl två flugor i en smäll.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Raspberry wrote:Jag håller nog med er alla tre.
Men varför ska det då daltas hit och dit med försvaret, varför lägger vi inte bara ner alltihopa?
Det finns gott om anledningar. Först så styrs Sverige idag av ett gäng konservativa socialdemokrater, konservatism tycks som regel vara enkelt att koppla till en kärlek för militära organisationer. Utöver det finns det finns ett stort gäng anställda i "försvaret" som skulle bli ganska sura över att förlora sina överflödiga jobb och som med all sannolikhet kan driva upp stöd från det konservativa Sverige. Som alla andra organisationer som behöver konstgjord andning för att överleva kommer skattepengar fortsätta gå till "försvaret".
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

XitArS wrote:Låter som en utmärkt ide. DÅ sparar vi 40 miljarder/år samt att vi kan tjäna en rejäl hacka på köpet genom att sälja ut alla våra jasplan, stridsfordon och annan utrustning :).

Mig veterligen finns det väl inget land (utom liechtenstein och Monaco kanske?) som inte har någon form av försvarsmakt. Men den ska inte behöva kosta mer än kanske 10 miljarder/år i detta land. 20 flygplan, tusen fordon och 5000 soldater räcker... Sedan kan vi kalla in hemvärnet och frivilliga när det behöver staplas sandsäckar vid översvämningshot.
Det är precis det vi i frivilligorganisationer gör. Dock verkar det som att hemvärnet håller på att läggas ner, mindre och mindre resurser går dit och alla pengar som blir över läggs på utlandsmissioner eller värnplikt.

En rolig sak man kan läsa i värnpliktsnytt är hur mycket pengar som försvinner på skit, t.ex. 2007 gick 125000+ till förseningsavgifter. En droppe i havet men det är 125000 som vi kunde gjort något annat för.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Varför välja? Överlåt rättskipandet och lagförandet till försvarsmakten och slå ihjäl två flugor i en smäll.
För att försvaret är meningslöst, och polisen fyller en viktig samhällsfunktion.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Poliser är inte militärer men poliser räknas som stridande part i krig, lolwut.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ja, 40 miljarder/år extra till polisen. Så kan vi ha 500 olika polisiära myndigheter typ så som de har i USA. Bye bye kriminalitet.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

XitArS wrote:Mig veterligen finns det väl inget land (utom liechtenstein och Monaco kanske?) som inte har någon form av försvarsmakt.
Costa Rica.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Nä, klart det inte kan bli ett världskrig till, det är ju otänkbart. Lika otänkbart som under 20-talet, när man började nedrusta i swe =)
Dyslexi
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

tjapp försvaret största funktion inom sverige är trots allt att hjälpa till vid nödsituationer. Jag vet iaf att vi var med och hjälpte alla smålänningar när vi hade trevlig storm 2005. Försörjde med el, fällde tusentals träd etc...

sen kom ihåg att vi sänder mkt trupper till FN. Man kan ju alltid tänkas sig att tjapp som land sluta ha försvar och att fn/nato ska finnas tillhand om det skulle behövas. Hade varit roligt att se var nato finns om alla länder gör likadant..

Försvaret hjälper även till med utbildning av flera olika grupper. speciellt med hjälporganisationer.. t.ex WFO.

Visst kanske en hel del pengar går till försvaret av sverige men för er som inte vet så utbildas inte sveriges armér etc till att försvara sverige när ryssen kommer, utan att kunna assistera och hjälpa till under terrorist attacker eller att fungera som fn soldater utomlands. 04/05 när jag gjorde lumpen var det första året då vi övergick till denna formen.. iofs var det inte jätte lyckat utan mkt var rätt så splittat på mitten men men..
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Varför välja? Överlåt rättskipandet och lagförandet till försvarsmakten och slå ihjäl två flugor i en smäll.
För att försvaret är meningslöst, och polisen fyller en viktig samhällsfunktion.
Inte om vi inför militärdiktatur.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Inte om vi inför militärdiktatur.
LalaLAl Kalle Anka, eller något annat ovidkommande.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Inte om vi inför militärdiktatur.
LalaLAl Kalle Anka, eller något annat ovidkommande.
Och det första inlägget av mig som du citerade var inte det? Hur låga tankar har du om mig egentligen?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

En svår sak med detta är att väldigt många kommer att bli arbetslösa och många kommer få gå i förtidspension. Några blir satta på en del mindre intressanta yrken, och några andra måste lära sig ett helt nytt yrke som inte fungerar. Var såhär förra gången dom drog ner försvaret också och det gick inte så smidigt som dom vill att folk ska tro. Förutom all utrustning som dom åker iväg med till soptippen och bara slänger istället för att ha loppmarknader sälja grymt billigt till dylika företag, eller åtminstona försöka få in någon krona på det.

Ni ska se soptippen som ligger några mil ifrån Sollefteå/Sundsvall där dom åkte med fulla lastbilar med containrar och bara dumpade material som var i nytt skick. Skor/stövlar/sovsäckar/sockar/tröjor och allt diverse, fick själv ett par nya stövlar på det viset som fortfarande håller bra ;D

Frågan är vart alla pengarna tar vägen som dom säger dom ska få in. Som alltid drar dom in, och sedan drar dom in lite mer. Men ändå måste dom skära ner överallt och inga förbättringar blir det.

Jag håller med att en stor del av pengarna som vi skulle spara skulle gå till polisen, men var det inte samma sak förra gången försvaret urholkades också ;) Men vad har hänt igentligen? Polisen/sjukvården o allt blev/blir bara mindre och mindre ändå. Jag undrar vart alla pengar tog vägen igentligen.

Jag hoppas bara moderaterna kan hantera pengarna bättre än vad Sossarna gjorde, för dom var ju som ett litet barn i en godisaffär.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag tror på vad en gubbe sa igår på uppdrag granskning "pengarna som sparas kommer att gå till skattesänkningar för toppskiktet i samhället".
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

DeCaff wrote:Jag tror på vad en gubbe sa igår på uppdrag granskning "pengarna som sparas kommer att gå till skattesänkningar för toppskiktet i samhället".
Det är ju kärnan i Moderaternas valkrets, frågan är ju varför så många röstade på dem.
Post Reply