Svenska försvaret - fler besparningar, igen.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Mitra wrote:tjapp försvaret största funktion inom sverige är trots allt att hjälpa till vid nödsituationer. Jag vet iaf att vi var med och hjälpte alla smålänningar när vi hade trevlig storm 2005. Försörjde med el, fällde tusentals träd etc...

sen kom ihåg att vi sänder mkt trupper till FN. Man kan ju alltid tänkas sig att tjapp som land sluta ha försvar och att fn/nato ska finnas tillhand om det skulle behövas. Hade varit roligt att se var nato finns om alla länder gör likadant..

Försvaret hjälper även till med utbildning av flera olika grupper. speciellt med hjälporganisationer.. t.ex WFO.

Visst kanske en hel del pengar går till försvaret av sverige men för er som inte vet så utbildas inte sveriges armér etc till att försvara sverige när ryssen kommer, utan att kunna assistera och hjälpa till under terrorist attacker eller att fungera som fn soldater utomlands. 04/05 när jag gjorde lumpen var det första året då vi övergick till denna formen.. iofs var det inte jätte lyckat utan mkt var rätt så splittat på mitten men men..
Eller hur!
Känns tryggt att JAS-planen för några miljarder står beredda inför nästa storm.. eeeh..
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Diemon! wrote: Eller hur!
Känns tryggt att JAS-planen för några miljarder står beredda inför nästa storm.. eeeh..
En sak att något slags riksförsvar måste finnas men huvuduppgiften är idag att hjälpa till inom inlandskriser.. eftersom hotbilden inte riktigt finns, förutom terror attentat.

Dock för alla som inte märker av hur försvaret har minskat i magnitud så kan ni ju bara tänka på hur ni under sommar månaderna iaf brukade se strids flyg lite då och då. Känns inte som jag har sett ett enda på flera år =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

DeCaff wrote:Jag tror på vad en gubbe sa igår på uppdrag granskning "pengarna som sparas kommer att gå till skattesänkningar för toppskiktet i samhället".
Om sossarna hade styrt hade det lydit:
pengarna som sparas kommer att gå till bidragshöjningar så att inga människor ska behöva avstå fritidshuset vid havet och den nya BMW:n, dessutom så tar vi och höjer alla arbetsrelaterade skatter på köpet så att fler människor blir bidragsberoende och således blir medlemmar i vårt parti...
Jag vet iaf vad jag tycker låter bäst.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Camridge wrote:Men vad har hänt igentligen? Polisen/sjukvården o allt blev/blir bara mindre och mindre ändå. Jag undrar vart alla pengar tog vägen igentligen.
Fakta är att vi aldrig någonsin i nationens historia har lagt lika mycket pengar på sjukvård och polis som vi gör idag (ja, inflationsjusterat). Problemet är väl att idag gör man 10-tusentals olika typer av "onödiga" operationer som inte ens var uppfunna under de så kallade "glansdagarna" på 70-talet, samt att andelen äldre(sjuka) personer har exploderat.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

XitArS wrote:
Camridge wrote:Men vad har hänt igentligen? Polisen/sjukvården o allt blev/blir bara mindre och mindre ändå. Jag undrar vart alla pengar tog vägen igentligen.
Fakta är att vi aldrig någonsin i nationens historia har lagt lika mycket pengar på sjukvård och polis som vi gör idag (ja, inflationsjusterat). Problemet är väl att idag gör man 10-tusentals olika typer av "onödiga" operationer som inte ens var uppfunna under de så kallade "glansdagarna" på 70-talet, samt att andelen äldre(sjuka) personer har exploderat.
Det säger ju ändå inget om att vi drar ner på polisen/sjukvården hela tiden och besparingar görs konstant. Det räcker att göra ett studiebesök på din lokala polisstation eller sjukhus så får man höra många dystra saker hela tiden. Dom behöver pengar och dom behöver mer resurser det går inte att snacka bort :)

Åklagaren som exempel avskriver 100,tals fall varje månad för att dom inte har resurser för det. Polisen som inte gör ordentliga undersökningar, bryr sig inte om "eller inte kan rättare sagt" om lägre åtal. I vilket fall är det helt sjukt :-[
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ni har anda ingen chans.

Image
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Kina har väldigt svagt intresse för Sverige.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Alla vet ju redan att Kinas stridsvagnar tillverkas i Tamiyas fabrik och det var anledningen till att de inte bandade killen framför vagnen 89, den hade helt enkelt gått sönder ;)

Men allvarligt, ska vi ha ett försvar så får man ju se till så det finns pengar så man kan lösa de uppgifter man har, eller helt enkelt avveckla försvaret, något som jag tror aldrig kommer hända. Särskilt nu när Bildt verkar rätt sugen på att gå in Sverige i NATO.
我思う、ゆえに我あり
NORT
Posts: 25
Joined: 2008-04-26 10:42:09

Post by NORT »

Allmänt till dom som tycker att försvaret kraftigt bör nerplockas/försvinna:

Egentligen ska väl det nationella tänkandet väck, regionerna är väl i fokus idag? Sverige hör till Europa, och det som har verkan på Europa har det även på Sverige. Militären i Sverige ska inte endast användas inrikes, utan även till att försvara regionen Europa som vi tillhör och dess intressen. Ett samarbete inom försvaret i Europa är troligtvis mycket möjligt i framtiden.

Rent siffermässiga överlägen måste väl inte heller betyda seger. Drivkraft, lite pli med utbildning, och bra utrustning torde vara det vitala. Se det finska vinterkriget.
Ett toppmodernt plan kan ta ner tio gamla, liksom.

Ni pratar om hotbilder. Som nämnt ovan, Sveriges intressen kommer ligga i att försvara andra länder också.
Ryssland, demokratin fallerar, och upprustat försvar.
Brist av resurser (vatten, olja, mat mm.)
Kriser av många sorter, väderkatastrofer som betyder flyktingströmmar som blir för stora för Europa.
Ökad terrorism och extremism (islam t.ex.)
Påtryckning av främmande makter. (politisk, ekonomisk, militär)
Krishantering.

Själva ”försvaret” (skjuta fiender som inkräktat) är ju inte alls en stor del i försvaret. Bevakning, beredskap och preventivt arbete är annat.

Det som händer just nu känns bara väldigt destruktivt på alla vis...
NORT
Posts: 25
Joined: 2008-04-26 10:42:09

Post by NORT »

Det var väl inte direkt ett inlägg som dödar en tråd? ::)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

NORT wrote:Det var väl inte direkt ett inlägg som dödar en tråd? ::)
Vi blev upptagna med att gratta MooDHooDs samt surfa efter underhållande sidor med nonsensinformation.

En tråd på ett internetforum lever så länge inget glittrigt och blänkande dyker upp brevid den.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply