Praktiska nyttan - Injector Trim för bilar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Praktiska nyttan - Injector Trim för bilar

Post by exzrael »

Köpte och använde en flaska Injector Trim från STP och funderar nu på om den faktiskt gör någon nytta. Pratade med en verkstadskille där jag köpte min bil (Hyundai förövrigt) och han sade att det bara var ett sätt att lura ut lite extra pengar från oss bilägare.

Så, hur ligger det till. Det står att medlet smörjer och förhindrar förfrysning i bränslesystemet - samt håller munstycken och förgasare rena. Men fungerar det i praktiken och behövs verkligen en ny flaska var 200'e mil?
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det låter som k-sprit. Jag brukar slå i en flaska när vintern börjar komma, annars inte.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Har hjälpt till lite på två bilar jag testat det på. Gått lite halvdant, så man slängt i en flaska och den har gått ordentligare ett tag. Sen blir det samma sak. :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Symtombehandling har aldrig löst några problem långsiktigt.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

är väll lite som med snus i tanken kan jag tänka mig?
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

SpiXx^Orginalet wrote:är väll lite som med snus i tanken kan jag tänka mig?
Snus i tanken har jag aldrig hört talas om, men snus som kylartätning brukar vara en bonnlösning.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

eller ett ägg :D
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Bättre o hälla i lite lacknafta.
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

mohammedbilderna wrote:Bättre o hälla i lite lacknafta.
Verkligen inte, nafta är oljebaserat.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
hype
Posts: 22
Joined: 2008-01-05 23:06:43

Post by hype »

DeCaff wrote:Verkligen inte, nafta är oljebaserat.
Och varför inte oljebaserat i bränslesystemet jag har fått rådet på verkstan att slå i 2-takts olja i tanken för att rensa insprutningen flera gånger då bilen har gåt lite illa o det har hjälpt mej men de kanske bara e bra til äldre bilar den ja hade då va en 740-88 ej nya sprutet
Känner man sej skapligt ren o kan simma har man inte i sjön att göra
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

hype wrote:Och varför inte oljebaserat i bränslesystemet jag har fått rådet på verkstan att slå i 2-takts olja i tanken för att rensa insprutningen flera gånger då bilen har gåt lite illa o det har hjälpt mej men de kanske bara e bra til äldre bilar den ja hade då va en 740-88 ej nya sprutet
2-takts olja och nafta är långt ifrån lika.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

DeCaff wrote:Verkligen inte, nafta är oljebaserat.
Uhm... bensin är också oljebaserad, vad är din poäng?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

K-sprit i tanken för att förebygga isproppar, allra helst när det börjar bli kallare. Tänk på att det inte behöver vara minusgrader för att det ska frysa till och bli isproppar, utan fuktig i luften och ett par plusgrader räcker. Hastigheten på luften tar hand om resten för att det ska kylas ner och bli isproppar.

Tvåtakts olja funkar lika bra som "injector cleaner" eller liknade, bara att det är billigare.

Allt annat som du häller i tanken eller motorn är "snake oil".

Annars är det bästa trixet att fylla upp tanken fullt varje gång man tankar. Vattnet i soppan kommer från all frisk luft som kommer ner i tanken varje gång du duttar ner soppa för en hundring. Och är det äldre grejer med förgasare som man ska låta stå en längre tid så kan det vara en ide att dränera förgasaren, soppan dunstar nämligen men lämnar kvar avlagringar som sätter igen munstycken.

Och medans vi är igång, varva ut bilen med jämna för att sota ur den, och en hård inbromsning från hög hastighet för att skrubba av fart från din ursotningsmanöver håller dina bromsar i gott skick. Folk som åker omkring och finbromsar hela dagarna är bromskivetillverkarens bästa vänner.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Ghlargh wrote:Uhm... bensin är också oljebaserad, vad är din poäng?
Naftan löser upp andra oljebaserade medel och försämrar smörjeffekten.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

DeCaff wrote:
Ghlargh wrote:Uhm... bensin är också oljebaserad, vad är din poäng?
Naftan löser upp andra oljebaserade medel och försämrar smörjeffekten.
samma som...bensin då.
KTM + Akrapovic = [love]
Post Reply