Bensinskatten

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Digbit
Posts: 172
Joined: 2005-11-25 19:31:01
Location: Nyköping

Bensinskatten

Post by Digbit »

Bensinskatten :o

Hej !

Någon hörde en intervju med vår statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.

- Jo, sa han, det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.
Nu får det vara nog!
Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.
Bensinskatteuppror !!!
8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9 .000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!
Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn
http://www.bensinskatteuppror.se
och vidarebefordra sedan detta till dina kompisar !


Nicke
"Tålamod är fiskarens bästa vän"

Antec P182 Gun Metal Black/C2D 6750 2,66GHz/Asus P5K iP35/Corsair620W/CorsairPC64002X1024MB/800Mhz/Asus GeForce8800 320Mb/Samsung S183A DVD/Samsung 320GB/Zalman CNPS9700/Vista Home Premium 32-bit
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bensinskatten

Post by lither »

Digbit wrote:När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Bra jämförelse. En liter mjölk kostade 24 öre då.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

De borde höja bensinskatten.

Blir renare luft, mindre buller, bättre miljö, etc.
Folk får åka kommunalt.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Höj skatten. Det ska vara dyrt att åka bil. Det är väldigt sällan det verkligen behövs.

Pöbeln har inget på vägarna att göra ändå.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Sänk skatten och se om det påverkar bensipriset... Bensinbolagen vet att du är beredd att betala tolv spänn för en liter bensin.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

xxKRILLE-THE-KILLERxx wrote:Höj skatten. Det ska vara dyrt att åka bil. Det är väldigt sällan det verkligen behövs.
Det finns fler än 1 som bor på landet och åker ~5-10 mil dagligen 5 dagar / vecka och inte har något annat att välja på.

Men visst, för de som bor i stan spelar det ingen roll.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

finns många idioter som tror att folk sällan behöver bilen
men det beror ju på vart i landet man bor
det är många som bor här ute och åker 6-8 mil om dagen för att kunna ta sig till jobbet i tid för att det är dåligt med bussar

dom får betala 2000kr + i månaden för att kunna ta sig till jobb
och folk som har dåligt med pengar och går kurser eller har praktik så är det orimligt mycket pengar för att kunna ta sig till den aktivitet man har

så det är klart att skatten ska sänkas
dom får gjärna sätta ett max tak på 8 kr litern så det blir lite normalare pris
Last edited by lord_vasagos on 2008-05-01 9:28:15, edited 2 times in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

SÄNK BENSINSKATTEN!

en liter kostar ju 12.99kr just nu på statoil här i Mora.

Kommer ihåg när bensinen kostade under 10kr litern...de va tider de.
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Moonsky wrote:Folk får åka kommunalt.
Men då fixar du lite mer transporter här ute i glesbygden då.

Hur många arbetsgivare tycker att frasen: "Är det okej att jag kommer två timmar försent då bussen som passar går då..." är okej?
xxKRILLE-THE-KILLERxx wrote:Höj skatten. Det ska vara dyrt att åka bil. Det är väldigt sällan det verkligen behövs.
Ja det är juh mycket roligare att gå eller cykla eller åka buss till affären och köpa fyra kassar mat.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

elvenman wrote:Hur många arbetsgivare tycker att frasen: "Är det okej att jag kommer två timmar försent då bussen som passar går då..." är okej?
Om fler väljer att åka kollektivt istället för att ta bilen kommer det förmodligen innebära att bussen de åker får fler avgångar, eftersom det kommer att resultera i att folk inte får plats på de bussar som blir populära. Eller så får du se till att åka så att du är på jobbet några minuter före avtalad tid. Finns många sätt att ordna det hela. På mitt kontor så är det många som åker från Skövde och liknande orter och pendlar med kollektivtrafik, de klagar inte och har kommit överens om arbetstider som passar dem.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

egar wrote:
elvenman wrote:Hur många arbetsgivare tycker att frasen: "Är det okej att jag kommer två timmar försent då bussen som passar går då..." är okej?
Om fler väljer att åka kollektivt istället för att ta bilen kommer det förmodligen innebära att bussen de åker får fler avgångar, eftersom det kommer att resultera i att folk inte får plats på de bussar som blir populära. Eller så får du se till att åka så att du är på jobbet några minuter före avtalad tid. Finns många sätt att ordna det hela. På mitt kontor så är det många som åker från Skövde och liknande orter och pendlar med kollektivtrafik, de klagar inte och har kommit överens om arbetstider som passar dem.
Vad kom först? Ägget eller hönan?
Fixa först fler avgångar sen får vi se.


Sen måste man vara fullständig idiot om man inte fattar att om bensinskatten sänks så höjs en annan skatt någon annanstans.
Just nu får alla betala för sig själva. Tycker man det är dyrt att tanka så ska man se till att köpa en bil som drar lite soppa... (säger han som just nu letar efter en ny bil och där låg bränsleförbrukning står högst på listan)
DDS for life!
User avatar
Digbit
Posts: 172
Joined: 2005-11-25 19:31:01
Location: Nyköping

Post by Digbit »

men för helvete :[ ....alla bor inte i stockholm eller i någon annan stor stad vissa har inga alternativ till att välja transportmedel...jag har pendlat i 12 år till stockholm a 11mil så kostnad för service och vad bilen drar i förbrukning så ligger man på minus i dags läget med detta och ökande bensin pris ........för min del så är det klart att jag reagerar...jag har inga allternativ ..har inte någon fast arbets plats att åka till,går upp halv5 och är hemma 5,det är klart att man blir förbannad på denna bensinskatten

Byggnadsarbetaren
"Tålamod är fiskarens bästa vän"

Antec P182 Gun Metal Black/C2D 6750 2,66GHz/Asus P5K iP35/Corsair620W/CorsairPC64002X1024MB/800Mhz/Asus GeForce8800 320Mb/Samsung S183A DVD/Samsung 320GB/Zalman CNPS9700/Vista Home Premium 32-bit
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det är ju ingen som tvingar dig att ha ett jobb som ligger långt bort. Du kan ju flytta dit du pendlar eller ta ett jobb där du bor, alternativt starta eget.

Du får ju åtminstone göra avdrag för pendlandet?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Digbit
Posts: 172
Joined: 2005-11-25 19:31:01
Location: Nyköping

Post by Digbit »

jo precis ...sälj huset som man har jobbat ihop till och flytta till storstan för att slippa ta bilen ......hoppas du hör hur dumt det låter eller???alla jobb fins kanske inte just där man bor,alltså måste man pendla och ett snabbt alternativ är bil för att komma hm till sin familj,för alla vill ju hem vare sig man bor själv eller har fru och barn.
"Tålamod är fiskarens bästa vän"

Antec P182 Gun Metal Black/C2D 6750 2,66GHz/Asus P5K iP35/Corsair620W/CorsairPC64002X1024MB/800Mhz/Asus GeForce8800 320Mb/Samsung S183A DVD/Samsung 320GB/Zalman CNPS9700/Vista Home Premium 32-bit
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Digbit wrote:jo precis ...sälj huset som man har jobbat ihop till och flytta till storstan för att slippa ta bilen ......hoppas du hör hur dumt det låter eller???alla jobb fins kanske inte just där man bor,alltså måste man pendla och ett snabbt alternativ är bil för att komma hm till sin familj,för alla vill ju hem vare sig man bor själv eller har fru och barn.
Sälja huset du köpt? Menar du att du köpt huset och varit helt omedveten om hur jobbsituationen i området ser ut?
Jag menar inte att man måste flytta till storstaden, men om man bosätter sig där det inte finns några jobb kan man välja mellan att starta eget eller att pendla.
Vill man inte ändra på något är det väl bara att gilla läget, tror tyvärr inte bensinskatten kommer sänkas över en diskussion på 64.

Givetvis förstår även jag att man vill träffa sin familj och komma hem, men frågar du mig är det nog billigare att pendla till sin familj ibland än att pendla till sitt jobb varje dag.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

att man inte vill flytta på sig beror oftast på att man har vänner och familj
eller att andra partnern har jobb på orten
vist är det en möjlighet att flytta men jag tycker man kunna ha rätten att bo där man trivs i detta land och inte behöve bli utfattig på bensin

många arbeten ute på landet kräver ju att man har tillgång till bensin/disel
det finns mycket bönder som behöver sin disel för att kunna hålla verksamheten i gång
och det är en massa åkerier och skogsvårds företag som även dom använder väldiga mängder bränsle och det blir riktigt dyrt för dom med

ska man ta sig med buss härifrån åt det hållet som det går snabbast på en vardag mellan 08-22 så går dom varje timme mitt på dagen
och varannan timme mot kvällen
sen får man byta buss och stå och vänta ett bra tag igen
så om man tar en buss förlorar den personen minst 2-2.5 timmar per dag
vilket inte känns rimmligt då många har ungar på dagis och en massa saker att göra när man kommer hem

är man under 20 år och bor i större städer och inte har ungar
så är det väll inte nått problem då det går buss t-bana spårvagn varje kvart eller så

bor man så här behöver man bensin/disel och den är helt enkelt orimmligt dyr
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

lord_vasagos wrote:finns många idioter som tror att folk sällan behöver bilen
men det beror ju på vart i landet man bor
det är många som bor här ute och åker 6-8 mil om dagen för att kunna ta sig till jobbet i tid för att det är dåligt med bussar

dom får betala 2000kr + i månaden för att kunna ta sig till jobb
och folk som har dåligt med pengar och går kurser eller har praktik så är det orimligt mycket pengar för att kunna ta sig till den aktivitet man har


så det är klart att skatten ska sänkas
dom får gjärna sätta ett max tak på 8 kr litern så det blir lite normalare pris
Jag vet nu inte exakt vad som gäller, men min farsa som pendlar med bil till jobbet får pengar tillbaka eller hur det nu är på sina tjänsteresor, så det är ju alltid något.

[Edit]Vilket snigel alltså redan sagt.[/Edit]
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Idioter som säger att alla borde åka kommunalt är sånna som orkade/var för dum att inte ta körkort.

Alla kan inte åka kommunalt, så är det bara.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Den här debatten om bensinpriset, som ständigt pågår, måste vara perfekt för makthavare och bilindustrin. Lägg ansvaret på konsumenterna, höj beskattningen så kan man skjuta problemen på framtiden.

Det är inget fel på bilen, inte alls. Det är inget problem med att folk åker bil till jobbet eller någon annanstans. Problemet är utsläppen. Varför inte lagstifta, t.ex. inom EU, så att tillverkarna får ta ansvaret. När katalysatorkravet kom, så gick det blixtsnabbt att ordna det.

Det skulle vara mycket intressant att få veta hur bra miljön har blivit efter varje kraftigare höjning av beskattningen på drivmedel. Jag misstänker att det är marginellt. Det är samma förutsättningar för flyget. Att flyga är snabbt och rationellt, och mycket säkert jämförelsevis. Problemet ligger inte i att flyga, eller i flygplanen - utan drivmedel/motorteknologi. Lägg ert gnäll på tillverkare och makthavare istället för att skälla på människor som bor utanför tätort, som har familj och behöver transport som är flexibel.

Dessutom handlar det inte bara om tätort vs landsbygd, kollektivtrafiken kan knappast bli lika flexibel som bilen, men den kan ju förstås bli bättre. Menade man allvar med kollektivtrafiken, skulle den vara gratis. I Danmark har man provat den modellen, och inte oväntat blev det billigare för kommunerna med gratis bussar, då man slapp allt som hade med transaktioner, biljetter etc att göra.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Här jag bor kostar det att åka en enkel med bussen 20-25,kr även om det bara är 1 till 2km, så dom gör ju bra ifrån säg när dom vill att man ska åka mindre bil.

Men har skrivit på listan nu jag, för priset på bensin är rasslande dyrt och det är riktigt irriterande. Men dom vill ju tvinga alla att åka mindre även om det är möjligt för en del och omöjligt för andra.

Om man som jag ska till sjukhuset så måste man ta 2,st bussar för att nå dit och det är dubbla avgifter. För att sedan komma hem måste jag betala dubbla avgifter igen och det blir mellan 80-100,kr
Förutom det måste man stå och vänta mellan varje gång, och här i stan finns det bara 1,busskur. Så roligt att stå ute när det regnar/blåser o ect.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

ballkula wrote:Den här debatten om bensinpriset, som ständigt pågår, måste vara perfekt för makthavare och bilindustrin. Lägg ansvaret på konsumenterna, höj beskattningen så kan man skjuta problemen på framtiden.

Det är inget fel på bilen, inte alls. Det är inget problem med att folk åker bil till jobbet eller någon annanstans. Problemet är utsläppen. Varför inte lagstifta, t.ex. inom EU, så att tillverkarna får ta ansvaret. När katalysatorkravet kom, så gick det blixtsnabbt att ordna det.

Det skulle vara mycket intressant att få veta hur bra miljön har blivit efter varje kraftigare höjning av beskattningen på drivmedel. Jag misstänker att det är marginellt. Det är samma förutsättningar för flyget. Att flyga är snabbt och rationellt, och mycket säkert jämförelsevis. Problemet ligger inte i att flyga, eller i flygplanen - utan drivmedel/motorteknologi. Lägg ert gnäll på tillverkare och makthavare istället för att skälla på människor som bor utanför tätort, som har familj och behöver transport som är flexibel.

Dessutom handlar det inte bara om tätort vs landsbygd, kollektivtrafiken kan knappast bli lika flexibel som bilen, men den kan ju förstås bli bättre. Menade man allvar med kollektivtrafiken, skulle den vara gratis. I Danmark har man provat den modellen, och inte oväntat blev det billigare för kommunerna med gratis bussar, då man slapp allt som hade med transaktioner, biljetter etc att göra.
Du tror inte de skattepengarna för bensinpengarna behövs då, skulle det magiskt bara gå att halvera bensinpriset utan någon påverkan någon annanstans?
Jag håller helt med dig i miljösynpunkt, skillnaden är inte stor, särskilt inte globalt sett.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Digbit wrote:men för helvete :[ ....alla bor inte i stockholm eller i någon annan stor stad vissa har inga alternativ till att välja transportmedel...jag har pendlat i 12 år till stockholm a 11mil så kostnad för service och vad bilen drar i förbrukning så ligger man på minus i dags läget med detta och ökande bensin pris ........för min del så är det klart att jag reagerar...jag har inga allternativ ..har inte någon fast arbets plats att åka till,går upp halv5 och är hemma 5,det är klart att man blir förbannad på denna bensinskatten

Byggnadsarbetaren
Och vad pendlar du i för bil? När jag är ute och kör är det till 70% bilar i storlek V70 med en person i. Det är ett teckan på att det inte alls är för dyrt.
När alla kör runt i en Atos fullproppad med människor kan man börja fundera på att sänka skatten.

Att köra 80 kilo människa i 1500 kilo bil är resursslöseri.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Jag som kommer från en liten stad på 1500 invånare och utan vettig kommunaltrafik anser att bilen är väldigt viktig. Närmsta större stad ligger ca 5-6mil bort och dit är väl bussarna ok, under skoltid, men om man ska handla efter jobbet osv är det rätt osmidigt.

Något som är rätt intressant här är att alla som bor i storstäder med kommunaltrafik tycker det är bra med hög bensinskatt och alla på glesbygden vill ha sänkt.

Iofs är det rätt lätt att lösa problemet, för in mer biltullar i storstäder och sänk bensinpriset, då borde väl alla, förutom de som har tillgång till kommunaltrafik men skiter i det av ren lathet, glada?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

thimp wrote:Jag som kommer från en liten stad på 1500 invånare och utan vettig kommunaltrafik anser att bilen är väldigt viktig. Närmsta större stad ligger ca 5-6mil bort och dit är väl bussarna ok, under skoltid, men om man ska handla efter jobbet osv är det rätt osmidigt.

Något som är rätt intressant här är att alla som bor i storstäder med kommunaltrafik tycker det är bra med hög bensinskatt och alla på glesbygden vill ha sänkt.

Iofs är det rätt lätt att lösa problemet, för in mer biltullar i storstäder och sänk bensinpriset, då borde väl alla, förutom de som har tillgång till kommunaltrafik men skiter i det av ren lathet, glada?
Då blir ju genast frågan varför man ska straffa de som bosatt sig strategiskt, till fördel för de som inte gjort det.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

snigel wrote:
thimp wrote:Jag som kommer från en liten stad på 1500 invånare och utan vettig kommunaltrafik anser att bilen är väldigt viktig. Närmsta större stad ligger ca 5-6mil bort och dit är väl bussarna ok, under skoltid, men om man ska handla efter jobbet osv är det rätt osmidigt.

Något som är rätt intressant här är att alla som bor i storstäder med kommunaltrafik tycker det är bra med hög bensinskatt och alla på glesbygden vill ha sänkt.

Iofs är det rätt lätt att lösa problemet, för in mer biltullar i storstäder och sänk bensinpriset, då borde väl alla, förutom de som har tillgång till kommunaltrafik men skiter i det av ren lathet, glada?
Då blir ju genast frågan varför man ska straffa de som bosatt sig strategiskt, till fördel för de som inte gjort det.
Vad föreslår du? Att alal ska flytta strategiskt och att hela befolkningen skall centraliseras till de tre stora orterna? Får jag fråga dig en sak? Var kommer din mat ifrån (förutsatt att du köper svenskodlat)?
Böndernas traktorer och bilar går tyvärr inte på svett och blod.
DDS for life!
Post Reply