Bensinskatten

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Sebastian Bonnier wrote:Mina barn ska fan inte behöva åka kollektivt, hellre betalar jag 20 kr litern.
Bra, det är bara negrer och andra undermänniskor som åker kollektivt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

kajs wrote: att höja bensinskatten gör att i att folk börjat fundera två gånger innan de tar bilen. bara det är ett stort steg. det gör även att fler går över till att åka kollektivt, vilket i sin tur sätter extra press på oljebolagen. när de börjar inse att allmänheten tvivlar på oljans framtid tvingas de att börja tänka i andra banor och satsa på alternativa möjligheter. t.ex. köpte för första gången någonsin ett oljebolag upp ett etanolföretag för bara ett par månadersen. det är ett stort steg.
Jag tror att det många här är arga över är just det att även om man funderar en extra gång innan man tar bilen, finns inget alternativ att hitta även den andra gången man tänker efter.

Bor själv med 3 km till närmaste samhälle, cyklar de gånger jag ska in till ICA/Konsum. Sedan finns det inte större möjligheter i samhället. Att göra en så enkel sak som att klippa sig, innebär en resa på 2,5 mil. Bussen går ca fem avgångar dit och fem hem. Allt kollektivt åkande innebär minst en timmes väntan. Bussarna går inte ens anslutande till tågen (extra svårt för mig som pendlar till Gbg).

Sedan tycker jag verkligen inte att man ska klaga på priserna hos kollektivtrafiken. Skånetrafiken är riktigt billigt, så länge man håller sig inom länsgränserna. Att åka till t ex Kronobergs län härifrån kostar dock ca 20 kr extra än till närmaste skånska samhälle. Samma avstånd och ungefär lika många zoner på sträckan.

Jag tror mer på att öka antalet kollektiva avgångar ute i glesbygden och bibehålla de priser som finns.
DIM kalsonger As String
Sebastian Bonnier
Posts: 11
Joined: 2008-05-10 19:54:48

Post by Sebastian Bonnier »

Pinto wrote:Bra, det är bara negrer och andra undermänniskor som åker kollektivt.
Inte bara, men för många. Man bryr sig ju om sin avkomma.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Tänk såhär: får ens barn enbart åka bil över allt, blir de bortskämda och lata mao dåliga människor. Bilar skapar dåliga människor.

Kärlek till dålig musik och kollektivtrafik.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Sebastian Bonnier wrote:Inte bara, men för många. Man bryr sig ju om sin avkomma.
Tänk tänk tänk tänk tänk mer.
meh
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Diemon! wrote:Du menar att eftersom vi är så få i vårt land har vi rätt att släppa ut mer per människa än t.ex. Indien? En svensk har mer rätt till jordens resurser än en indier? Eller menar du att eftersom det finns några länder som släpper ut mer än så får vi släppa ut hur mycket vi vill? Lustiga resonemang...
Han menar att oavsett vad vi gör så har det ingen inverkan på resten av världen (klimatet). Självklart så finns bensinskatten endast för att dra in pengar till statskassan. Hade den funnits av miljöskäl hade pengarna investerats oavkortat i ex. forskning kring alternativa bränslen. I mina ögon är det en skälig och rättvis skatt. Ju mer bil man åker och desto mer soppa den drar, desto mer får man betala för nöjet. Vill man slippa kostnaderna så kan man spara någon hundralapp/månad (jämfört om man hade kört bil, exklusive inköpskostnad för bilen) genom att åka kollektivt (storstadsregionerna). Även om priset vade varit 20kr/litern där 90% är ren skatt så hade jag ändå inte flippat ur. SÅ länge skatten utgör merparten av priset så är det ok (pengarna går tillbaka till samhället, bättre än att de hamnar i något privatägt bolag).

Ni som bor åt helskotta i skogen 10 mil från civilisationen kan faktiskt flytta, eller fixa en bensinsnålare bil.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Att bussarna går så glest i vissa delar av landet beror på att det är så får som åker buss där, om fler ställer bilen och tar bussen kommer antalet avgångar att öka, och kanske även priset att sjunka.

Det är dock inte rimligt att ha tiominuterstrafik i mellersta norrland, men varannan timme dagtid, varje timme eller tätare morgon och kväll när arbetare ska till och från jobbet, och ett par nattbussar är helt rimligt på de flesta platser.

Självklart kommer det alltid finnas platser där det inte går att köra kollektivtrafik, där får folk helt enkelt skaffa sig ett fordon av nåt slag, det är dock inte helt ovanligt att man tar bilen till närmsta busshållplats och därefter tar bussen.

Vad det gäller busspris jämfört med bilpris glömmer folk nästan alltid att räkna rätt, kostnaden för att köra bilen är inte enbart bensinpriset, man måste även räkna in slitage, värdeminskning, skatt, besiktning etc. i milpriset. Om man måste ha bilen oavsett om man tar bussen eller inte behöver man dock bara räkna in slitage. Hursomhelst innebär detta ett ganska märkbart påslag per mil, och bör leda till att busspriset blir bättre i jämförelse.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

XitArS wrote:
Diemon! wrote:Du menar att eftersom vi är så få i vårt land har vi rätt att släppa ut mer per människa än t.ex. Indien? En svensk har mer rätt till jordens resurser än en indier? Eller menar du att eftersom det finns några länder som släpper ut mer än så får vi släppa ut hur mycket vi vill? Lustiga resonemang...
Han menar att oavsett vad vi gör så har det ingen inverkan på resten av världen (klimatet).
Men det är ju som att säga att det spelar ingen roll om jag slänger ett blybatteri i skogen varje dag, för det ökar ju blyutsläppen försumbart med hela världens blyutsläpp.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Tänk på alla som har ben/rygg besvär eller andra fel som gör att dom inte kan gå så långa sträckor, dom måste verkligen kunna använda bilen/fordon. Speciellt om man ska handla mat eller köpa andra saker till hemmet eller åka o hälsa på vänner, sina döttrar o ect. Som sagt i stockholm/göteborg/örebro o diverse går det bussar ungefär nonstop men i glesbygden så gör det verkligen inte det :) Tror vissa måste tänka till lite före dom babblar på alltför mycket.

Ghlargh
Dom brukar säga att man kan räkna på 15,kr milen om man kör bil om man tänker på allt, men nu när bensinen är så dyr kanske det är 17-18,kr istället.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tycker att vi bygger stora kollektiva hygienanstalter anslutna till våra sjukhus dit vi för människorna utan utbildning, med missbildningar, eller med olika sociala handikapp. De med lägre inkomst än 200,000 kronor kan också få komma dit gratis. Sedan låser vi in dem och spenderar deras egna pengar (som vi stjäl) på en riktigt effektiv gas, och tillräckligt mycket saltsyra. På så sätt så rensar vi bort slöddret samtidigt som vi slipper göra så mycket med resterna.

De som är lägst på listan efter dessa är bortrensade kan få skrapa och tvätta rent dessa sanitetsanläggningar. Förslagsvis med sina extremiteter. Börjar de må dåligt eller klaga på jobbiga arbetstider är det nära tillhands att "göra rent" dem också.

Det är på tiden att det blir lite ordning i det här landet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

fisk wrote:Jag tycker att vi bygger stora kollektiva hygienanstalter anslutna till våra sjukhus dit vi för människorna utan utbildning, med missbildningar, eller med olika sociala handikapp. De med lägre inkomst än 200,000 kronor kan också få komma dit gratis. Sedan låser vi in dem och spenderar deras egna pengar (som vi stjäl) på en riktigt effektiv gas, och tillräckligt mycket saltsyra. På så sätt så rensar vi bort slöddret samtidigt som vi slipper göra så mycket med resterna.

De som är lägst på listan efter dessa är bortrensade kan få skrapa och tvätta rent dessa sanitetsanläggningar. Förslagsvis med sina extremiteter. Börjar de må dåligt eller klaga på jobbiga arbetstider är det nära tillhands att "göra rent" dem också.

Det är på tiden att det blir lite ordning i det här landet.

Heil Fisk! Jag älskar dig mein Fuhrer!
DDS for life!
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

fisk wrote:Jag tycker att vi bygger stora kollektiva hygienanstalter anslutna till våra sjukhus dit vi för människorna utan utbildning, med missbildningar, eller med olika sociala handikapp. De med lägre inkomst än 200,000 kronor kan också få komma dit gratis. Sedan låser vi in dem och spenderar deras egna pengar (som vi stjäl) på en riktigt effektiv gas, och tillräckligt mycket saltsyra. På så sätt så rensar vi bort slöddret samtidigt som vi slipper göra så mycket med resterna.

De som är lägst på listan efter dessa är bortrensade kan få skrapa och tvätta rent dessa sanitetsanläggningar. Förslagsvis med sina extremiteter. Börjar de må dåligt eller klaga på jobbiga arbetstider är det nära tillhands att "göra rent" dem också.

Det är på tiden att det blir lite ordning i det här landet.
Kan vi avliva alla som hamnar i fängelset och vägrar att skärpa till sig? Då skulle vi tjäna in många miljarder som skulle kunna gå till något annat bättre istället.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

fisk wrote:Jag tycker att vi bygger stora kollektiva hygienanstalter anslutna till våra sjukhus dit vi för människorna utan utbildning, med missbildningar, eller med olika sociala handikapp. De med lägre inkomst än 200,000 kronor kan också få komma dit gratis. Sedan låser vi in dem och spenderar deras egna pengar (som vi stjäl) på en riktigt effektiv gas, och tillräckligt mycket saltsyra. På så sätt så rensar vi bort slöddret samtidigt som vi slipper göra så mycket med resterna.

De som är lägst på listan efter dessa är bortrensade kan få skrapa och tvätta rent dessa sanitetsanläggningar. Förslagsvis med sina extremiteter. Börjar de må dåligt eller klaga på jobbiga arbetstider är det nära tillhands att "göra rent" dem också.

Det är på tiden att det blir lite ordning i det här landet.
Men! Då har vi ju ingen kvar som kan jobba på samhall och röka vid en golvmopp!
DIM kalsonger As String
User avatar
lajning
Posts: 31
Joined: 2007-02-08 17:09:06
Location: Linköping

Post by lajning »

Diemon! wrote: Men det är ju som att säga att det spelar ingen roll om jag slänger ett blybatteri i skogen varje dag, för det ökar ju blyutsläppen försumbart med hela världens blyutsläpp.
Nej, det stämmer inte. Att slänga bly i naturen här påverkar oss, och bara oss. Utsläpp från fordon påverkar alla, eftersom de giftiga gaserna blåser iväg och sprids över jordklotet.
[Athlon64 "Orleans" 3500+ 2.2 Ghz Am2]-[2048MB DDR2 PC2-4200]-[Leadtek Geforce 7600 Gt 256mb @ 614/711]-[WD Caviar 160 Gb]-[Ecs Elitegroup NFORCE4M-A]-[Antec Sonata II + Chieftec GPS 450 W]-[19" Siemens CRT]-[Logitech z3]
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Dynamitsven wrote:Jag tror att det många här är arga över är just det att även om man funderar en extra gång innan man tar bilen, finns inget alternativ att hitta även den andra gången man tänker efter.

Bor själv med 3 km till närmaste samhälle, cyklar de gånger jag ska in till ICA/Konsum. Sedan finns det inte större möjligheter i samhället. Att göra en så enkel sak som att klippa sig, innebär en resa på 2,5 mil. Bussen går ca fem avgångar dit och fem hem. Allt kollektivt åkande innebär minst en timmes väntan. Bussarna går inte ens anslutande till tågen (extra svårt för mig som pendlar till Gbg).

Sedan tycker jag verkligen inte att man ska klaga på priserna hos kollektivtrafiken. Skånetrafiken är riktigt billigt, så länge man håller sig inom länsgränserna. Att åka till t ex Kronobergs län härifrån kostar dock ca 20 kr extra än till närmaste skånska samhälle. Samma avstånd och ungefär lika många zoner på sträckan.

Jag tror mer på att öka antalet kollektiva avgångar ute i glesbygden och bibehålla de priser som finns.
men då har du kommit fram till att bilen behövs. sålänge den inte bara tas av gammal vana så visst. det är då tekniken kommer in och behovet av att hitta någorlunda bra alternativ till bensin.
den grupp jag tillhör med folk som bor sisådär ett par mil utanför en större stad är det en annan sak med. tänker jag två gånger kan jag inte motivera mig till att ta bilen mer än någon enstaka gång. tänker jag en gång kan jag ta den nästan jämt. därför tänker jag alltid två gånger...
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Sebastian Bonnier wrote:Ja, varför inte? Våra förfäder arbetade hårt för att föra vårt land till den högstående position det har nu, det har uppenbarligen inte indierna gjort förrän typ nu.

Förresten skulle en sänkning av Sveriges växtgasutsläpp i enlighet med de klimatmål som satts upp av regeringen motsvara en (1) procent av Kinas ökning (!) under samma tidsperiod. Det kan ju ni miljömuppar ta och fundera lite på.
sverige och andra i-länder är en förebild för u-länder i de flesta fall. de vill nå det vi har. om vi då visar att det går att ha det vi har på ett betydligt mer hållbart sätt än vi gör idag kommer det vara vad de tar efter. då kommer det faktiskt börja få effekt.

sen missar ju ofta icke-miljömuppar som du att det finns fler miljöfrågor än växthusgaser att ta hänsyn till. om luften du andas ökar risken för att du ska få lungcancer etc kanske är helt oviktigt för dig? att det blir allt vanligare med astma samtidigt som avgaser gör den än värre kanske också är oviktigt.fast det kanske bara är vi miljömuppar som bryr oss om vår egen och andras hälsa...
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

kajs wrote:men då har du kommit fram till att bilen behövs. sålänge den inte bara tas av gammal vana så visst. det är då tekniken kommer in och behovet av att hitta någorlunda bra alternativ till bensin.
den grupp jag tillhör med folk som bor sisådär ett par mil utanför en större stad är det en annan sak med. tänker jag två gånger kan jag inte motivera mig till att ta bilen mer än någon enstaka gång. tänker jag en gång kan jag ta den nästan jämt. därför tänker jag alltid två gånger...
Håller med till fullo. Kommer själv att till hösten flytta till en mindre ort, två mil utanför en större till hösten. Då kommer Jag självklart att överlägga kollektivtrafiken som ett fullt gångbart alternativ.

Som kajs skrev ovan, det är vid exempelvis mitt fall där tekniken kommer in. Har precis beställt en flexitune-box till min bil. Skall med andra ord etanolkonvertera och vinner ganska mycket på det. Jag får fem mer hästkrafter, bilen dricker lite mer, soppan kostar bara 8 kr/litern. Tjänar ca 1-2 kr/mil beroende på gaspådrag och är dessutom snäll mot miljön. Kan det ens bli bättre? Förstår inte varför det ens finns någon anledning att klaga, enda kruxet kan vara förekomsten av etanolpumpar, fast man passerar i regel en sådan var 20:e mil, inga problem med 80 L tank.
DIM kalsonger As String
Sebastian Bonnier
Posts: 11
Joined: 2008-05-10 19:54:48

Post by Sebastian Bonnier »

kajs wrote:sverige och andra i-länder är en förebild för u-länder i de flesta fall. de vill nå det vi har. om vi då visar att det går att ha det vi har på ett betydligt mer hållbart sätt än vi gör idag kommer det vara vad de tar efter. då kommer det faktiskt börja få effekt.
Haha tror du på det där själv? Kina och Indien kommer elda med kol och olja så länge som det är billigast precis som de kommer ha sweatshops och ta avrättade fångars organ och sälja dem på svarta marknaden så länge som det är billigast och lönsammast. Vår sentimentala inställning till naturen och djurlivet finns inte överallt, men vem begär att vänsterfittor som du ska förstå det.
kajs wrote:sen missar ju ofta icke-miljömuppar som du att det finns fler miljöfrågor än växthusgaser att ta hänsyn till. om luften du andas ökar risken för att du ska få lungcancer etc kanske är helt oviktigt för dig? att det blir allt vanligare med astma samtidigt som avgaser gör den än värre kanske också är oviktigt.fast det kanske bara är vi miljömuppar som bryr oss om vår egen och andras hälsa...
Om du är så paranoid över avgaser och att få astma så bo inte i stan då. (som uppenbar miljöpartist är det 90% sannolikhet att du gör detta.)
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

kajs wrote:sen missar ju ofta icke-miljömuppar som du att det finns fler miljöfrågor än växthusgaser att ta hänsyn till..
Köttindustrin. Som är den största boven när det kommer till utsläpp, fast det är det få som vet om.

verkar det som..
We dance to all the wrong songs
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Sebastian Bonnier wrote:Haha tror du på det där själv? Kina och Indien kommer elda med kol och olja så länge som det är billigast precis som de kommer ha sweatshops och ta avrättade fångars organ och sälja dem på svarta marknaden så länge som det är billigast och lönsammast. Vår sentimentala inställning till naturen och djurlivet finns inte överallt, men vem begär att vänsterfittor som du ska förstå det.

Om du är så paranoid över avgaser och att få astma så bo inte i stan då. (som uppenbar miljöpartist är det 90% sannolikhet att du gör detta.)
Du verkar lite motsägelsefull när du först kallar kajs för "vänsterfitta" och sedan miljöpartist. Att du sedan röstar på SD, berättigar dig inte till att använder de uttryck du valt att använda. Du lär inte vinna någon debatt på det viset, samtidigt som det för oss andra inte är särskilt intressant att ens läsa dina inlägg.

Om vi ska säga till Kina vad de ska göra och inte, kan disskuteras mycket. Vad vi som enskilda individer gör och vad Sverige som stat gör för/mot miljön är vårt ansvar. Vad Kina gör är inte det. Däremot, på samma sätt som att du kan påverka din medmänniska genom att vara miljövänlig, kan också Sverige och liknande "i-länder" som stater ha ett inflytande över Kina.

Andras inre värderingar är inget man bara ändrar på under en eftermiddag. Sköter vi och andra individer/länder däremot oss i miljöperspektiv, kommer även detta på sikt att påverka andra individer/länder. De som bestämmer i t ex Kina är nog så miljömedvetna. De flesta skiter dock fullständigt i det. Den enskilde individen i t ex Kina är förmodligen inte lika medveten. Varför? Jo, för att det har alltid varit så, de har i de flesta fall inget alternativ, eller ens kunskapen.

Att försöka informera andra skadar dock inte. Då miljöbovs-makthavarna inte bryr sig om miljön, hur ska den under dem, enskilde individen då ens få chansen till det?
DIM kalsonger As String
Sebastian Bonnier
Posts: 11
Joined: 2008-05-10 19:54:48

Post by Sebastian Bonnier »

Dynamitsven wrote:Du verkar lite motsägelsefull när du först kallar kajs för "vänsterfitta" och sedan miljöpartist. Att du sedan röstar på SD, berättigar dig inte till att använder de uttryck du valt att använda.
Haha, du kan omöjligen veta särskilt mycket om politik, miljöpartist = vänsterfitta. En de värsta sorternas dessutom.

När jag får rösträtt ska jag rösta på Gamla Moderaterna, eller det parti som då bäst motsvarar deras åsikter. Image
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Sebastian Bonnier wrote:vänsterfittor som du
Egentligen ser jag det inte som att man kan vinna en diskussion gällande sådana här ämnen, men just de där orden fick mig att inse att man kan det. Tack för att du inte lät din brist på argument vara något du tog dig ur med ryggen rak.
Du gjorde min dag där!

(och du smutskastar alla med liknande åsikter som dina, på ett sätt borde jag kanske tacka för det med)
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Pinto wrote:Köttindustrin. Som är den största boven när det kommer till utsläpp, fast det är det få som vet om.

verkar det som..
Fast det är tack och lov något som börjar lyftas fram mer och mer. egentligen är det rätt konstigt att det inte är något folk tänkt på innan. det kan man ju förstå bara av sådan basic kunskap som man lärde sig i naturkunskap A. som exempel går 80% av allt som odlas i sverige till djurfoder, man behöver ju inte vara en einstain för att förstå att det finns mycket att göra där...
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Sebastian Bonnier wrote:Haha, du kan omöjligen veta särskilt mycket om politik, miljöpartist = vänsterfitta. En de värsta sorternas dessutom.
Jag vet mer om politik än du tror. "Haha"
kajs wrote:
Sebastian Bonnier wrote:vänsterfittor som du
Egentligen ser jag det inte som att man kan vinna en diskussion gällande sådana här ämnen, men just de där orden fick mig att inse att man kan det. Tack för att du inte lät din brist på argument vara något du tog dig ur med ryggen rak.
Du gjorde min dag där!

(och du smutskastar alla med liknande åsikter som dina, på ett sätt borde jag kanske tacka för det med)
Word. (och lite aeg)


Men! Vad var det nu den här tråden hette? Något om bensinskatten va? Jag tror inte att man kan, genom att höja bensinskatten få folk att bli miljömedvetna. De som inte påverkas blir bara surare och fortfarande lika likgiltliga för miljön, medan de som tvingas sluta köpa bensin blir jättesura men ändå, likt de som fortfarande konsumerar, likgiltliga mot miljön.

Jag tror på det som jag skrev i något tidigare inlägg och som har tagits upp tidigare. Folk ändrar inte sina värderingar bara för att det blir dyrare att göra som de alltid gjort. Har dock de som är miljömedvetna inflytande över dem, går det att påverka dem ändå. Det finns väl ingen "normalt funtad" som envisas med att ha ett sopberg på tomten, medan grannarna källsorterar och istället har lite fina blommor på tomten?
DIM kalsonger As String
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Om våra politiker är så måna om miljön varför tillåter man långtradera att frakta bröd från skåne till norrland. Eller pannkakor från England.
Det blir tydligen billigare men sett ur ett miljöperspektiv så är det helt förkastligt.
Det höga priset på bensin har inget med miljön att göra eftersom pengarna inte används för att förbättra miljön.
Även om bensinpriset går över 20 kronor litern inom några år så kommer vi inte köra speciellt mycket mindre.
Har man bil så har man råd med bensin.

Sen börjar jag bli trött på det eviga tjatet om bensinpris och att vi måste åka mindre bil.
Vi vill inte åka mindre bil utan tvärtom åke mer bil och för att kunna göra detta måste vi hitta andra former av bränsle som inte påverkar miljön för mycket.
Att höja priset på bensin kan vara ett sätt att pressa biltillverkarna att hitta bättre lösningar.
Tyvärr är det bilisterna som måste betala notan.
Post Reply