Hur vanligt är det med aktiv personlig utveckling?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

maqe2: Tack för analysen. Jag tror tyvärr inte på psykologi som en vetenskap generellt applicerbar på alla människor, och inte heller på de teorier som påstår sig "funka för alla". Detta gäller både självhjälpsidéer, och teorier om att alla som beter sig på ett visst sätt lider av samma mentala problem. Då jag själv påpekade att min kommentar var "lite låg" men att jag inte kunde motstå chansen tycker jag att det är uppenbart att det handlade om en öppning för lite dålig humor och post-ironiskt forumbeteende. Man kan nästan säga att jag gjorde narr av mig själv.

Men ärligt talat, du är ganska tröttsam. Tyck och läs vad du vill, men kom inte här med dina teorier om hur jag beter mig, vad jag tänker och vilka "svåra frågor" jag har eller inte har ställt mig själv bara för att du läst en bok full med buzzwords och teorier du själv inte förstår.

Välkommen till internet.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

sredna wrote:När maqe2 kastat fram saker som:

"Avvara bara en timme om dagen"
"Det är inte skönlitteratur"
"Lever under sin potential"
"Aktiv personlig utveckling"

(löst citerat)

Så undrar jag - nem och andrej, varför fortsätter ni? Det blir ju bara pinsamt och uppenbart, uppblåst amerikanskt (på det dåliga sättet). Sensationslösningar, helgkurser i lycka och självhjälpsböcker? Det känns som om du sitter och predikar för hur mycket "The Game" av Neil Strauss hjälpte dig att finna lycka, självförtroende och kärlek. Jag kräks.

Hela den här "Jag har Svaret på dina problem, och det funkar alltid!"-mentaliteten som finns i den här typen av miljö får mig att må illa.

Men blir du lyckligare av det, så fortsätt för all del.
Problematiken är att du inte inser att utveckling tar lång tid. Jag har under över ett års period lagt ner mellan 5-10 timmar / vecka för att utveckla mig själv.

De områden jag har fokuserat på är:
*min självbild (hur jag ser på mig själv och vilka negativa tankebanor jag kan arbeta bort)
*jag förhållande samhället och mina medmänniskor (praktiska tankeövningar och självhjälpsövningar som hjälper mig att arbeta bort gamla tankesätt)
*sinnesnärvaro (hur man blir en lyckligare människa genom att leva i nuet och presterar bättre genom att vara närvarande i nuet).

Ett konkret boktips är:
The Power of Now - Eckhardt Tolle

Har det hjälpt?
Ja det tror jag, jag har tagit mig från en plats där man emotionellt inte vill vara till en tillvaro jag känner att jag trivs i. Jag har också lärt mig att bortse från väldigt mycket information som inte påverkar mig positivt, lärt mig (och lär mig fortfarande) att se verkligheten med egna ögon mer än att lita på andra källor.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Wille, det finns inget problem. Jag tvivlar inte på att du, eller maqe2, eller någon annan utvecklas när de säger att de gör det. Vad jag motsätter mig är det faktum att bara för att en person hittat något som funkar, så tror de att det är någon slags lösning på alla, och allas problem.

Det är inte tron på utveckling och förändring som gör att jag polemiserar, utan masskulturen och buzzwordsskapandet runt allt som har med personlig utveckling att göra.

Jag har läst Tolle, både boken du nämnde och A New Earth - båda på rekommendation av min kära mor (cue fisk). Faktum är att de gav mig väldigt lite och jag kände mig konstant som om någon satt och klappade mig på huvudet á "nu skall jag berätta här hur det funkar...". Personligen är nog den mest utvecklande boken jag läst de senaste åren Ronny Ambjörnssons "Människors undran". Det är en ganska bred framställning av antiken och romarrikets idéhistoria. Det är vad som utvecklar mig, både på ett kunskapsmässigt och personligt, buzz-wordigt plan. Så min poäng är att det hela är individuellt, och vissa utvecklas av att läsa böcker om hur det rätta handslaget utvecklar ens karriär, andra av att läsa om försokratiska kosmogonier, och vidare andra av att inte läsa alls utan av att leva livet, meditera, plugga till tandläkare eller träffa sin livs kärlek.

"Jag har under över ett års period lagt ner mellan 5-10 timmar / vecka för att utveckla mig själv."

Meningar som den här får mig att skratta nervöst, känna mig tom inombords och himla med mina metaforiska ögon. Eftersom det låter så otroligt strukturerat och "Nu skall vi se hur jag blir en bättre människa här, låt oss följa de här övningarna" att jag vill kräkas. Men om det funkar för dig, så är det bara att köra i vind. Kräv bara inte att jag skall acceptera att detsamma skulle vara min pryl.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

sredna wrote: Välkommen till internet.
Jag accepterar att andra människor har annorlunda syn på livet och hur de bäst anpassar sitt liv för att bli lycklig.

Däremot har jag svårt att se att någon som ger sken av ett behov att klanka ner på andra människor inte har några ohäsosamma problem med sig själv. Det är imo inte hälsosamt beteende.

Jag tycker bara det är tråkigt när vissa försöker rationalisera varför de gör bäst i att ha en dryg attityd mot andra människor, särskilt bakom den trygga skärmen kallad "internet".

Att du dessutom känner så starka känslor för vissa saker inom den "kulturen" jag tar del av att du uttrycker dig i fysiskt illamående tyder även det på en ohälsosam tolkning av andra människors ideer.

Det är tråkigt att du inte har känt att dessa metoder fungerar för dig, men jag ser inte vad du vinner på att ungefär ta ut dina agressioner över detta på de som ser glädje i det?

Att du tar upp "The Game" som exempel gör dig heller ingen fördel när det kommer till att framstå som särksilt påläst inom ämnet. Det är snarare som att snacka internationell politik med källhänvisning till aftonbladet. (Var det lika billigt? ;) )
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Andrej wrote:Maqe2, du kan få en insikt av mig: Nätmobbig är i stort vad forum går ut på.
Det tråkiga i din syn på det hela är att hat föder hat, och att en sådan inställning lätt sprider sig till mindre självständiga ungdomar.
Myspace är ett skräckexempel på vad du menar. Maken till agressiv ton på internet har jag aldrig skådat.

Jag tror ändå att den genomsnittliga intellektuella nivån på detta forum är kapabla till långt högre nivå än den du vill framhäva i ditt inlägg :)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

wille wrote: Problematiken är att du inte inser att utveckling tar lång tid. Jag har under över ett års period lagt ner mellan 5-10 timmar / vecka för att utveckla mig själv.
Grym diciplin mannen, i den takten är det inte konstigt att du känner skillnad :)

Kan tipsa om "Deep Inner Game" av David DeAngelo och Dr Paul.
Flera wow-upplevelser på kortare tid har jag aldrig upplevt. Väldigt intensivt, och har satt stora spår i hur jag ser mig själv och andra människor :)

Ska lägga till Power of Now på listan.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Så om jag börjar överanalysera vad folk på forum postar, använder avdankade plattityder och avslutar mina meningar med en välmenande, men egentligen ganska nedlåtande, smiley... kommer jag bli lycklig då? :)

Sluta tro att du känner mig, så lovar jag att göra detsamma. :)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

sredna wrote:Så om jag börjar överanalysera vad folk på forum postar, använder avdankade plattityder och avslutar mina meningar med en välmenande, men egentligen ganska nedlåtande, smiley... kommer jag bli lycklig då? :)

Sluta tro att du känner mig, så lovar jag att göra detsamma. :)
Jag kan inte göra annat än att lägga fram mina åsikter för öppen tolkning.
Sen när du skriver reaktioner som du gör har jag svårt att bortse från att du måste ha tolkat det personligt av någon anledning.

Jag "slutar tro att jag känner dig" så fort du väljer att inte ge dig in i diskussioner som går in på personlig insikt och hur den speglar av sig på ens beteende.

Jag ursäktar inte att jag gärna tolkar andra människors reaktioner i en tråd som handlar om psykologi.

Smileys försöker jag bruka så korrekt som möjligt, d.v.s. för att understryka tonen jag vill förmedla. Jag är sällan arg bakom tangentbordet :)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Let's just agree to disagree. Godnatt.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

sredna wrote:Let's just agree to disagree. Godnatt.
Ja våra synsätt verkar gå isär en hel del.
Dock lyssnar jag gärna på vad du har för saklig grund och bevis för din tes att det materialet jag förespråkar inte fungerar för alla.

Att alla människor inte VILL se livet ur andra synvinklar är jag väl medveten om, och det tycker jag är synd och slöseri med resurser.
Att människor däremot skulle vara så pass fundamentalt olika att dessa tekniker rent tekniskt inte skulle fungera ställer jag mig dock kritisk till.
Så pass lika är vi ändå som människor att vi har samma genetiska bakgrund som leder till samma mentala behov.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Maqe2 wrote:
nem wrote:Inskränkt? Jo, jag tackar.
Det jag menar är att ifall du hade tagit del av en varierad typ av material för personlig utveckling så skulle du förmodligen inte döma ut det så fort för att förespråka någonting som inte på något sätt ligger i motsats till vad det handlar om.
Vad fick dig att tro att jag inte läst sådana böcker? Eftersom jag inte får mycket utbyte är det ingen genre jag återvänt till ofta, men Carnegies bok skulle jag rekommendera, och likaså en del av algoritmerna för tidplanering som Allen beskrivit (i det fallet är det dock bättre att läsa en sammanfattning på två A4).
Maqe2 wrote:Jo, jag läste artikeln, men jag tycker det är ett väldigt enkelt sätt att se på det.
Absolut bör man dela sin glädje och välfärd med så många andra människor som möljligt under sin livstid, det har jag absolut inga invändningar emot.
Dock vill jag påstå att man har mer att ge andra människor om man först ser till att vara den bästa personen som man kan vara.
Vetenskapligt belagda samband underbyggda av statistik och forskning erbjuder alltså ett förenklat synsätt jämfört med självhjälpsböckernas löften om fler vänner och högre lön?

Det påståendet talar för sig själv så väl att jag inte känner att jag behöver argumentera emot det.
Maqe2 wrote:Så om du känner att Dostojevskij har givit dig några ovärderliga insikter så får du gärna dela med dig av lite mera specifika tips :)
Skönlitterära klassiker är klassiker av en anledning, och knappast för att de är svåra att läsa eller otillgängliga. De erbjuder ofta tidlösa porträtt som kan ge insikt och förståelse för människor i olika faser av sina liv. Med det sagt, kvinnokaraktärerna är ofta platta även i annars stora verk. Inte ens alla kvinnliga författare (Shelley) lyckas skapa trovärdiga kvinnliga karaktärer, men undantag finns givetvis (Austen).

Men min huvudpoäng kvarstår dock. Man kan inte läsa sig till riktig självkänsla.
sredna wrote:Så undrar jag - nem och andrej, varför fortsätter ni?
Mea culpa.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Maqe2 wrote:Det tråkiga i din syn på det hela är att hat föder hat, och att en sådan inställning lätt sprider sig till mindre självständiga ungdomar.
Myspace är ett skräckexempel på vad du menar. Maken till agressiv ton på internet har jag aldrig skådat.

Jag tror ändå att den genomsnittliga intellektuella nivån på detta forum är kapabla till långt högre nivå än den du vill framhäva i ditt inlägg :)
Jag tycker att du är otroligt trångsynt när du förutsätter att "agressiv ton" och en intellektuellt hög nivå på något sätt utesluter varandra.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Andrej wrote:Jag tycker att du är otroligt trångsynt när du förutsätter att "agressiv ton" och en intellektuellt hög nivå på något sätt utesluter varandra.
Jag ser inte att ett friskt tillämpat intellekt har någon koppling till omotiverad agressivitet, nej.
Men självklart utesluts inte intelligenta människor från de som kan vara ute på villospår. De brukar bara vara mera öppensinnade.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

nem wrote:Vad fick dig att tro att jag inte läst sådana böcker? Eftersom jag inte får mycket utbyte är det ingen genre jag återvänt till ofta, men Carnegies bok skulle jag rekommendera, och likaså en del av algoritmerna för tidplanering som Allen beskrivit (i det fallet är det dock bättre att läsa en sammanfattning på två A4).
Det framstod för mig att du förespråkade att man alltid gjorde bättre i att prata med andra människor omkring en istället för att någonsin plocka upp en bok som handlar om t.ex. hur man bäst eller får ut mest av att prata med andra människor omkring en ;)

Vetenskapligt belagda samband underbyggda av statistik och forskning erbjuder alltså ett förenklat synsätt jämfört med självhjälpsböckernas löften om fler vänner och högre lön?

Det påståendet talar för sig själv så väl att jag inte känner att jag behöver argumentera emot det.
Absolut har du en poäng i det, men som du lade fram det tolkade jag det som ett styrkande för ditt uttalande om att det är bättre att prata med människor än att läsa böcker.
Skönlitterära klassiker är klassiker av en anledning, och knappast för att de är svåra att läsa eller otillgängliga. De erbjuder ofta tidlösa porträtt som kan ge insikt och förståelse för människor i olika faser av sina liv. Med det sagt, kvinnokaraktärerna är ofta platta även i annars stora verk. Inte ens alla kvinnliga författare (Shelley) lyckas skapa trovärdiga kvinnliga karaktärer, men undantag finns givetvis (Austen).

Men min huvudpoäng kvarstår dock. Man kan inte läsa sig till riktig självkänsla.
Jag ser inte riktigt vad du menar med att man inte kan läsa sig till "riktig" självkänsla.
Möjligtvis har du inte själv varit i en situation där alla dina tankebanor inte varit helt fördelaktiga, men den bittra sanningen är den att måna människor har ohälsosamma tankebanor som faktiskt kan åtgärdas genom några enkla frågeställningar och en vilja att förändras.
Dessa frågeställningar är vanligt förekommande i självhjälpsböcker.

Sedan är det väl givetvis ingen komplett manual till hur man själv blir 100% av den människan man vill bli genom att läsa en enda bok, men det kan vara en enorm hjälp att komma in på rätt spår.
Att alla människor skulle bli lyckliga och hela människor av att läsa bara exakt samma material vore ett ganska korkat påstående, och om det är så jag blivit tolkad här så känns det som att jag slösat bort tid i att försöka få mig själv icke-idiotförklarad.
Trodde du på riktigt att jag förespråkar att man bör stänga in sig från omvärlden bara för att man tar del av självhjälpsmaterial, eller varför reagerar du med att poängtera att man blir lycklig av att interagera med, och sprida glädje till andra människor?
Jag har då inte stött på ngt självhjälpsmaterial som har föreslagit något som över huvud taget motsätter sig det faktumet.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

sredna wrote: "Jag har under över ett års period lagt ner mellan 5-10 timmar / vecka för att utveckla mig själv."

Meningar som den här får mig att skratta nervöst, känna mig tom inombords och himla med mina metaforiska ögon. Eftersom det låter så otroligt strukturerat och "Nu skall vi se hur jag blir en bättre människa här, låt oss följa de här övningarna" att jag vill kräkas. Men om det funkar för dig, så är det bara att köra i vind. Kräv bara inte att jag skall acceptera att detsamma skulle vara min pryl.
Meningen med att strukturerat lägga upp övningar är väl bara praktiskt och gör det hela överskådligt. Meningen är inte att jag skall följa ett gäng övningar, snarare att jag själv skall kunna överblicka mitt liv och se vad jag vill förbättra.

Det jag gjorde var att 'mappa' upp mitt liv så gott det går, ta t.ex. att jag lägger ner 20 timmar på skola, 1-2 timmar på träning, 8 timmar framför datorn, 2-5 timmar läsning på fritiden, x antal timmar på socialt umgänge med vänner. Efter att jag hade en rätt klar bild över mina vanor och hur jag beter mig så försökte jag komma underfund med vad jag inte tycker om med mitt liv, helt enkelt vad jag ska lägga ner mer tid på eller vad jag ska förbättra.

Jag försöker inte på något sätt förespråka att man ska följa så kallade gurus ord enligt punkt och pricka, det viktiga är att man lär sig konsekvent och medvetet arbeta på de områden man känner att man vill förbättra. Det är vad jag kallar för självutveckling.

Vissa av övningar jag fått rekommenderade har fungerat jättebra, andra inte alls. Det finns ingen magisk väg eller någon quick fix för att ändra mitt liv snabbt. Det finns bara en väg och det är hårt arbete.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Nu har jag inte följt tråden speciellt sen sist jag skrev.

Men det vore intressant att höra:

Vad har ni för erfarenheter eller uppfattning om kurser i personlig utveckling? Nån som har testat och vad har ni i så fall för erfarenheter?
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Orfeus wrote:Nu har jag inte följt tråden speciellt sen sist jag skrev.

Men det vore intressant att höra:

Vad har ni för erfarenheter eller uppfattning om kurser i personlig utveckling? Nån som har testat och vad har ni i så fall för erfarenheter?
Jag antar att du menar att man t.ex. går på ett seminarium, och deltar aktivt själv rent fysiskt?

Jag har personligen inte deltagit i alltför precisa sådana program, men däremot sett en hel del inspelade seminarier som bara genom sitt budskap har gett mig oerhört mycket, och rentav förändrat helt hur jag ser på mig själv och andra. Ibland bara genom ett seminarium.

Så jag kan inte tänka mig annat än att det sätter ännu större spår om man faktiskt deltar själv.

Dock tror jag det är viktigt att man tillser att man spenderar sin tid på någonting med kvalitet. Det finns många pajasar som inte vet vad de pysslar med riktigt.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Jo, det stämmer nog. Många har olika synvinklar på detta och det finns säkert gott om flummissar också.
Dom man har stött på som håller i kurser är väl några på TV4 nån gång ibland och så Terry Evans. Säkert skiljer dom sig jättemycket.
Men det är ju klart spännande! :)

Seminarier kan ju annars vara höjdare! Är det ingen som har varit på Deepak Chopras seminarier? Det verkar ju vara en höjdare...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Har själv aldrig varit på någon av Deepak Chopras seminarier, men de verkar som sagt väldigt givande.

Andra jag gärna skulle pröjsa en slant för att se tala är:
Dalai Lama
Eckhardt Tolle
David Deangelo (kollade upp lite av hans grejor Maqe2, intressant skit :D)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply