Anime serier (tips)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Anime serier (tips)

Post by patrik åkerhage »

Hej allihopa.. Jag tänkte kika om någon har lite tips på bra anime serier?

Skriv gärna vad serien heter och lite kort vad den handlar om.. Är sugen på att börja kika på en riktigt bra.. (och lägg gärna till ett betyg på serien mellan 1-10) :)

tack
/ MoXX
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

Naruto är väl en? Har inte sett så mkt av den själv, men min lillebror och några av mina kompisar gillar den.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Kolla min MAL, där finns det nästan bara bra serier
http://myanimelist.net/animelist/pnilz
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

DeCaff wrote:Kolla min MAL, där finns det nästan bara bra serier
http://myanimelist.net/animelist/pnilz
omfgzzz
Dyslexi
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Image
Ebichu.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

IsseBisse wrote:Naruto är väl en? Har inte sett så mkt av den själv, men min lillebror och några av mina kompisar gillar den.
Den kikar jag redan på.. tycker den är bra.. men har hört att den inte är så bra om man jämför med andra serier

Har även börjat att kika på Higurashi no Naku Koro ni
Last edited by patrik åkerhage on 2008-05-16 18:03:22, edited 1 time in total.
/ MoXX
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

DeCaff wrote:Kolla min MAL, där finns det nästan bara bra serier
http://myanimelist.net/animelist/pnilz

Oj, där var en del.. Vilken/vilka skulle du rekomendera av alla dessa då?
/ MoXX
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag tittar på rätt mycket men du verkar gilla Naruto så andra shounen är väll ett tips, 2 bra shounen som sänds just nu är Kure-nai och Soul Eater. Kan glädja dig med att Higurashi no Naku Koro ni Rei kommer att sändas i sommar.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

DeCaff wrote:Jag tittar på rätt mycket men du verkar gilla Naruto så andra shounen är väll ett tips, 2 bra shounen som sänds just nu är Kure-nai och Soul Eater. Kan glädja dig med att Higurashi no Naku Koro ni Rei kommer att sändas i sommar.
Ok.. ska testa de 2.. Kan man få en liten beskrivning vad de handlar om kanske :)
/ MoXX
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Kure-nai

Based on a series of light novels, Kure-nai is about the adventures and misadventures of 16-year-old Kurenai Shinkurou. Shinkurou is an authority in settling disputes between people, and finds his life turned upside down one day when he is assigned as a bodyguard for Kuhouin Murasaki, the daughter of a powerful plutocratic family.

Soul Eater

The story takes place at the Shinigami Weaponry Vocational School, a school for creating Death Scythes for Gods of Death. The human and demon students seek the seeds of the souls of 99 humans and the soul of one witch, all of which are needed to turn just one of the demon students into a Death Scythe. One of the human students, Maka Alban, is paired with Soul Eater, a boyish demon whose true form is a scythe, as they collect the needed souls to transform Soul Eater.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Beck, Witch hunter robin, Trigun kolla in min anime list :D http://myanimelist.net/animelist/Spixx
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Komedi
Great Teacher Onizuka
Excel Saga
Puni Puni Poemi


Häftiga
Initial D
Gantz


Eller varför inte mainstream som
Naruto
Bleach


Sen har vi lite udda
Serial Experiment Lain
Texhnolyze


Eller annars helt underbara
Rurouni Kenshin (OVAs, inte serien)
DDS for life!
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Nej tacka vet jag supermario :D
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Gantz animen är otuff, mangan är dock riktigt tuff, snart uppe i 150 kapitel, animen tog väll med ca 30 av dom. Att komma ihåg är att humorn i Excel Saga inte är för var man, jag kollade ungefär hälften och tyckte den var tråkig förutom några få roliga saker.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

DeCaff wrote:Gantz animen är otuff, mangan är dock riktigt tuff, snart uppe i 150 kapitel, animen tog väll med ca 30 av dom. Att komma ihåg är att humorn i Excel Saga inte är för var man, jag kollade ungefär hälften och tyckte den var tråkig förutom några få roliga saker.

Gantz är häftigt om man inte har läst mangan innan (Åtminstonde stage 1). Jag hade turen att se animen först och läst mangna sen... det borde trådstartaren också göra.

Vad gäller Excel Saga så stämmer det nog. Då kan man ju titta på Puni Puni Poemi = Excel Saga komprimerat i 2 avsnitt!
DDS for life!
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Kan även tillägga att jag är en sucker för värdelös drama så jag rekomenderar även AIR, Kanon (2006 versionen) och Clannad. Gjordes först som visuella noveller av Key och har sedan animerats av Kyoto Anime som anses vara dom bästa.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Ska vi snacka drama så kan man ta en titt på Peach...
DDS for life!
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

I my me strawberry eggs och his and her circumstances
beav
Posts: 5
Joined: 2006-06-01 23:47:58

Post by beav »

Death Note. 10/10. http://en.wikipedia.org/wiki/Death_note
Light Yagami is an extremely intelligent young man who resents the crime and corruption in the world. His life undergoes a drastic change in the year 2003, when he discovers a mysterious notebook, known as the "Death Note", lying on the ground. The Death Note's instructions claim that if a human's name is written within it, that person shall die. Light is initially skeptical of the notebook's authenticity, but after experimenting with it, Light realizes that the Death Note is real. After meeting with the previous owner of the Death Note, a shinigami named Ryuk, Light seeks to become "the God of the New World" by passing his judgment on those he deems to be evil or who get in his way.

Soon, the number of inexplicable deaths of reported criminals catches the attention of the International Police Organization and a mysterious detective known only as "L". L quickly learns that the serial killer, dubbed by the public as "Kira" (キラ, "Kira"? derived from the Japanese pronunciation of the word "killer"), is located in Japan. L also concludes that Kira can kill people without laying a finger on them. Light realizes that L will be his greatest nemesis, and a game of psychological cat and mouse between the two begins.
Tyckte den här va toppen, finns det någon som kan rekommendera något liknande?
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

beav wrote:Death Note. 10/10. http://en.wikipedia.org/wiki/Death_note
Light Yagami is an extremely intelligent young man who resents the crime and corruption in the world. His life undergoes a drastic change in the year 2003, when he discovers a mysterious notebook, known as the "Death Note", lying on the ground. The Death Note's instructions claim that if a human's name is written within it, that person shall die. Light is initially skeptical of the notebook's authenticity, but after experimenting with it, Light realizes that the Death Note is real. After meeting with the previous owner of the Death Note, a shinigami named Ryuk, Light seeks to become "the God of the New World" by passing his judgment on those he deems to be evil or who get in his way.

Soon, the number of inexplicable deaths of reported criminals catches the attention of the International Police Organization and a mysterious detective known only as "L". L quickly learns that the serial killer, dubbed by the public as "Kira" (キラ, "Kira"? derived from the Japanese pronunciation of the word "killer"), is located in Japan. L also concludes that Kira can kill people without laying a finger on them. Light realizes that L will be his greatest nemesis, and a game of psychological cat and mouse between the two begins.
Tyckte den här va toppen, finns det någon som kan rekommendera något liknande?
Den verkar ju faktiskt cool.. ska ta o testa den också...
Va skönt, nu har jag i alla fall valt 3 serier..

Soul Eater
Kura Nai
Death Note..
/ MoXX
beav
Posts: 5
Joined: 2006-06-01 23:47:58

Post by beav »

patrik åkerhage wrote:
beav wrote:Death Note.
Den verkar ju faktiskt cool.. ska ta o testa den också...
Va skönt, nu har jag i alla fall valt 3 serier
Bra val. Jag vart själv fast efter 3 avsnitt, blev att man kollade alla på rad och sen satt man där i två veckor och bara väntade på nästa avsnitt.

Har själv fått ner Soul Eater, blir att kolla på det imorgon.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Juuni Kokki
http://en.wikipedia.org/wiki/Juuni_Kokki

och Azumanga Daioh
http://en.wikipedia.org/wiki/Azumanga_Daioh

Bästa jag någonsin sett. Gillar inte överdrivna kampserier såsom Naruto eller Samurai Deeper Kyo, blir så överdrivet. Dessa två ovanstående är inget sådant :)
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Åh Azumanga, det var länge sen man såg. Death Note var riktigt bra, men den tappar så otroligt mycket efter episod 17 :-/
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
paprika
Posts: 67
Joined: 2004-05-23 17:50:57
Location: Strömstad

Post by paprika »

Death Note är sevärd, även om, som DeCaff skriver, andra hälften av serien inte alls är lika nöjaktig som den första.

Annars är väl Fullmetal Alchemist och Elfen Lied serier man bör sett.
Don't leave things in the fridge.
Post Reply