Demonstration mot FRA-lagen imorgon

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

FRA är bara skit.
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Marabou_Man wrote:
Moonsky wrote:Traffic shaping på application layer (OSI lager 5). Fast det är sant, de bör hålla sig borta från inspektion av OSI lager 5, och bara hålla sig till IP header och TCP header, inte innehållet.
Application är layer 7 inte layer 5.
Beror på om man använder sig av femlagers- eller sjulagersmodellen. Det borde du veta ;)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:
fisk wrote:"Snart har 'de' kameror i mitt sovrum"

"Hjälp!11 \o/"
Lägger man en groda i vatten som man sedan värmer upp så hoppar inte grodan ut när det blir varmt, den låter sig kokas.
Va?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Moonsky wrote:
fisk wrote:"Snart har 'de' kameror i mitt sovrum"

"Hjälp!11 \o/"
Lägger man en groda i vatten som man sedan värmer upp så hoppar inte grodan ut när det blir varmt, den låter sig kokas.
Va?
Jag har hört elegantare formuleringar, men metaforen är beständig. Huruvida den har någon sanningshalt eller inte vet jag däremot inte.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Jag tror att masshysterin bygger mer på okunskap och falsk information från medierna snarare än någon egentlig underliggande stundande förändring. Skillnaden mellan Sverige och andra länder i den här frågan är att vi nu försöker lagstifta om det, lika mycket för att begränsa polisens befogenheter som för att tydliggöra försvarets.

Det här är redan praxis bland de stora västmakterna, EU konstaterade i en rapport 2001 att ett sådant system var i bruk (Echelon). Men några lagar som begränsar användet av informationen som inhämtas av detta system saknas.

En storm i ett vattenglas som olyckligtvis kommer när politikerna gjorde rätt sak i att lagstifta istället för att lämna fältet helt öppet. Lärdomen de drar blir givetvis att nästa gång helt enkelt låta allmänheten leva i trygg ovisshet.

Lagförslaget initierades för övrigt av den förra regeringen, inte av förre försvarsministern.
Skillnaden är att det är rätt så oelegant att tala om att man gör det, för då är det inte lika lätt att låtsas om som att det inte händer.
Sen är också frågan om om USA och Storbrittanien verkligen skall ses som föregångsländer på något sätt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MooDHooDs wrote:En liten tanke..
Varför var det inte en folkomröstning (om det kallas så? Syftar på den typen de hade för höger och vänstertrafik och för euron)
Du menar högertrafikomläggningen som föll i folkomröstningen men genomfördes ändå?
Folkomröstningar är slöseri med tid. Tydligen är också offentliga val slöseri med tid.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bjurta123 wrote:Jag är helt för utökad avlyssning faktiskt, jag har ingenting att dölja och kan vi komma åt grov brottslighet så känns det helt ok!
Vad var det nu Benjamin Franklin sa... som brukar citeras så flitigt...

Dessutom vill jag tillägga att vi alla har något att dölja, förr eller senare. Klart att det är jättenice med FRA om de bara jagar dagens skurkar. Men jag vill inte med den klantighetstrackrecord som staten har och med den allmäna riktningen politiken tar sätta ett vältrimmat system för övervakning i händerna på framtidens politiker. Förr eller senare sitter du där på Guantanamo för ett skämt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

"The man who trades freedom for security does not deserve nor will he ever receive either."...
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Moonsky wrote: Lägger man en groda i vatten som man sedan värmer upp så hoppar inte grodan ut när det blir varmt, den låter sig kokas.
Slagkraftig retorik, men som argument så håller det inte. Det finns ingenting som stödjer ditt påstående, du (och dina hysteriska gelikar) grundar rädslan i rena gissningar.

Tills fall där övertramp gjorts, att FRA-lagen blir lika med hemskt intrång hos oskyldiga individer, där icke-kriminella fallit offer - och så vidare, då kan jag hålla med om att hur signalspaningen sköts behöver ändras. Men inte gör det lagen onödig för det.

Massmediehysterin och vilsna hormonstinna dramadrottningar visar återigen varför demokrati och folkomröstningar aldrig varit någon god idé. Precis som med allt annat så köper slösinta blindstyren domedagsprofeternas predikan. Det hörs när den högljudda majoriteten inte kan knipa käft, utan måste röja allt tvivel att pöbeln är uppfödd för att låta sig styras, inte för att styra.

Än så länge har jag inte hört något argument kring varför FRA-lagen är en dålig idé. Här har vi ett system som lagstiftar möjligheten att sätta stopp för kriminell verksamhet, och gör det lättare att spåra grupper som använder sig av Internet för att begå grova brott. Att vi inte lagstiftat om det här tidigare, utan att dessa organisationer kunnat utföra sagda spaning okontrollerat är precis vad gnällsillarna borde ha gapat kring. Men det gjorde inga rubriker.

Det är roligt hur behaviouristerna ändå visar hur enfaldigt korkade många är, det är som pavlovs klocktest. Någon ringer en klocka, och jyckarna börjar skälla. Stimuli och respons, utan någon somhelst tanke.

Lägg ner dina böcker om personlig utveckling Moonsky och skaffa en kopia av Feldmans "Reason & Argument". Hysteri, religionsargument och aluminiumfolie i all ära, men någon måtta får det väl ändå vara på din mellanmjölksfetisch?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Inte för att jag är särskillt oroad över konsekvenserna av det hela men vilken nytta är det tänkt att göra? Som någon nämnt innan kommuniserar knappast de som verkligen utgör någon nationell fara på sätt som inte tar månader som bäst att dekryptera ändå, om de ens utför sin kommunikation via linjer som kan spåras såhär. Det enda man gjort är att göra det till allmän kännedom att det är otrygt att kommunicera över det svenska nätet. Lite som med fartkameror kan man alltså lika gärna låta bli att använda deras nya superdator, projektet har ändå uppfyllt sitt syfte. (Att terrorister inte kommunicerar okrypterat över internet)

Det känns som ett värdelöst syfte dock.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Vad innebär "terrorism" i detta fallet. Är det studenter som fildelar, eller en gubbe som bränner hembränt?

luddigt begrepp det där.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

IcePic wrote:Nej, jag är också grymt förvånad över vad folk fläktar på armarna om.
Det är redan 10+ företag, organisationer och "agencies" som inspekterar mina
paket när jag skickar ett mail till US-amerikat (eller valfritt annat land) så om
FRA blir nummer 11 kan jag inte se nåt som helst problem med.

Min gissning är att folk i ren okunskap trott att avlyssningen börjar den här
veckan om lagen går igenom, och inte att vi varit systematiskt avlyssnade
mest hela tiden, av alla möjliga externa entiteter som det är.
Hehe, för att inte tala om SÄPO. Dom ringde upp oss, då min mamma är muslim och rätt aktiv inom diverse föreningar. Dom ville intervjua henne om vad svenska muslimer "gör", även 4 av hennes vänner fick samma samtal. En utav dom har en simskola för muslimer, dom var tydligen väldigt nyfikna på vad dom gjorde där också. Så våran familj finns garaterat i något register någonstans.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Även om man som våra kära Federlyliberaler Fisk och Nem tror staten och FRA om gott och tänker att själv har man minsann rent mjöl i påsen så kan man väl med rätta oroas för den enorma mängd skattemedel som slängs ut på något så bevisat kostnadsineffektivt som att djuptråla efter information. Mängden data som kommer att insamlas kommer att till största delen ömöjliggöra den effekt man eftersträvar.
(Vilket inte betyder att enskilda individers frihet och rättigheter inte riskeras att kränkas, bara att godtycket är den enda måttstocken på hur det görs)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Big_Bird wrote:Även om man som våra kära Federlyliberaler Fisk och Nem tror staten och FRA om gott och tänker att själv har man minsann rent mjöl i påsen så kan man väl med rätta oroas för den enorma mängd skattemedel som slängs ut på något så bevisat kostnadsineffektivt som att djuptråla efter information. Mängden data som kommer att insamlas kommer att till största delen ömöjliggöra den effekt man eftersträvar.
(Vilket inte betyder att enskilda individers frihet och rättigheter inte riskeras att kränkas, bara att godtycket är den enda måttstocken på hur det görs)
Om man nu inte har något att dölja, så lägg ut rubbet direkt för alla att ta del av. Sjukjournaler, betyg, inkomster - the works. Jag misstror inte alls FRA, men jag VET att detta kommer att missbrukas på olika sätt. Det har skett hur många gånger som helst tidigare, och det kommer att ske igen. Att det redan sker, är ju ett patetiskt argument till att lagfästa eländet.

Vem är vår fiende egentligen? Vår egen statsapparat, kanske?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Image
We dance to all the wrong songs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Även om man som våra kära Federlyliberaler Fisk och Nem tror staten och FRA om gott
Vänta här nu, var det inte du som menade att statens kontroll skyddade mot folkets dumhet?

Har du rökt hampa nu igen din gamla foliehatthippie?



edit: Jag undrar hur många som gallskriker som egentligen läst propositionen och lagändringen.

edit2: Den här bilden är roande av flera anledningar:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 080618.jpg[/url]
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Fisk, jag gillar dig mer och mer.
Ville bara meddela det.
Stoppa övervaknings samhället!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hemska särskrivning >_<
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:Har du rökt hampa nu igen din gamla foliehatthippie?
Om han nu har det, så måste jag säga att det var mycket roligare när du gjorde det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Men vad hade hänt om vi lagstiftat emot att dessa organisationer fått rättigheten att signalspana?
FRA hade saknat meningsfull funktion, och Sverige hade potentiellt gått miste om viktig underrättelseinformation (förutsatt att avlyssningen faktiskt är effektiv, något jag betvivlar men egentligen inte vet något om).
NORT wrote:Läste om Echelon och det verkar väldigt intressant. Det betyder bland annat att Sverige varit avlyssnade av Echelon på ungefär samma principer som kommer att gälla nu?

Man blir rätt förvirrad av all den information och 1984-argument som sprids. Får den inte användas i polisiärt syfte, låt oss säga piratkopiering? Vad är den egentliga skillnaden jämfört med och utan lagen, du pratar om att enda skillnaden jämfört med andra länder är att Sverige har en lag om det? Varför blir det då en så stor sak av det (och pratar inte bara om att Aftonbladet skriver rubriker)?
Jag menar att principen är ganska annorlunda, USA och Storbritannien med flera gör det här utan stöd i lagstiftningen (inte heller i strid med, utan snarare i frånvaro av). I Sverige kommer det ske med stöd i lagen, något som jag tycker är att föredra, rent principiellt.

Lagen ger som jag förstått det dock endast stöd till militärt underrättelsearbete, alltså får bevis inte inhämtas för användande i brottsmål som inte berör rikets säkerhet. Det ska alltså inte på något sätt påverka det arbete polisen idag utför. Varför det blir en stor sak av det är mer än jag förstår. Det är inte som om svenska folket undslapp övervakning före FRA gavs rätt att övervaka också trådbunden kommunikation.
Big_Bird wrote:Skillnaden är att det är rätt så oelegant att tala om att man gör det, för då är det inte lika lätt att låtsas om som att det inte händer.
Sen är också frågan om om USA och Storbrittanien verkligen skall ses som föregångsländer på något sätt.
Tvärtom tycker jag att det är ganska elegant av regeringen att inte bara öppet erkänna övervakningen, utan också söka stöd för den i den demokratiska processen.

Att USA och Storbritannien inte ska ses som föregångsländer kan jag helt klart skriva under på.
Big_Bird wrote:Även om man som våra kära Federlyliberaler Fisk och Nem tror staten och FRA om gott och tänker att själv har man minsann rent mjöl i påsen så kan man väl med rätta oroas för den enorma mängd skattemedel som slängs ut på något så bevisat kostnadsineffektivt som att djuptråla efter information. Mängden data som kommer att insamlas kommer att till största delen ömöjliggöra den effekt man eftersträvar.
(Vilket inte betyder att enskilda individers frihet och rättigheter inte riskeras att kränkas, bara att godtycket är den enda måttstocken på hur det görs)
Jag tror att risken för att individer får sina rättigheter kränkta av FRA är infinitisimala jämfört med att någon av de alla andra entiteter som också har möjlighet gör det.

Rörande kostnaderna och funktionen tror jag att du har desto mer rätt. Jag vet egentligen inte hur effektiv den här typen av övervakning är, så jag sätter nog min tillit till att politikerna som drivit igenom lagen fått nyttan demonstrerad för sig. Hade jag för egen del tvingats ge en analys så hade min gissning nog istället varit att lagen kom till för att ge FRA fortsatt existensberättigande efter att deras tidigare uppgifter blivit irrelevanta i teknikutvecklingens spår. Cyniskt? Utan tvekan.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

nem wrote:Lagen ger som jag förstått det dock endast stöd till militärt underrättelsearbete, alltså får bevis inte inhämtas för användande i brottsmål som inte berör rikets säkerhet. Det ska alltså inte på något sätt påverka det arbete polisen idag utför.
Ja, det brukar vara så. "Det ska bara användas för militärt underrättelsearbete" så att folk inte blir för arga.
Sen när folk har vant sig med det, så går de sakta fram lite och utökar lite.
Först för pedofiler. Sen för annan grova brott som knark och mord. Sen för extrema grupper som rasister och nazister. Sen för fildelare. Sen för kartläggning och åsiktsregistrering av kommunister, anarkister, liberaler, höger, vänster, etc. Demonstranter, aktivister. Sen för dem som gillar läderbögporr, transor och annat "smaklöst".

Militärt underrättelsearbete? Ja, visst. För ryska spioner i Sverige snackar business med varann på MSN.
nem wrote:Tvärtom tycker jag att det är ganska elegant av regeringen att inte bara öppet erkänna övervakningen, utan också söka stöd för den i den demokratiska processen.
Ja, stöd för den i den demokratiska processen genom partipiska. "Rösta ja, eller lämna partiet".
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Moonsky wrote: Ja, det brukar vara så. "Det ska bara användas för militärt underrättelsearbete" så att folk inte blir för arga.
Sen när folk har vant sig med det, så går de sakta fram lite och utökar lite.
Har du inte hajat att det här med att använda gissningar som argument inte håller? I Sverige finns t.ex. redan en avlyssningslag, att ett samtal får avlyssnas så länge en av båda parterna vet om att samtalet spelas in. Denna lag har (så vitt jag minns) funnits i minst ett decennium. Hur hemsk effekt har det haft, tror du?

Eller vänta, jag vet nog redan svaret. "Det var början! Vi kokas i vattnet! The end is nigh". Gå med i Jehovas istället, de bygger sin verklighetsbild på liknande resonemang.
Militärt underrättelsearbete? Ja, visst. För ryska spioner i Sverige snackar business med varann på MSN.
"Ryska spioner" är gissningsvis en begränsad del av den typ av trafik som FRA ser som sannolik, och MSN är knappast det enda protokoll som används.

Sarkasm kanske fungerar rent retoriskt, för de personer vars kritiska tankeprocess sträcker sig ungefär till en mening. Personer som bygger hela sin uppfattning om FRA på löpsedelsinformation.

Argumentet för att FRA skall kunna signalspana är att ALL trafik skall filtreras för att hjälpa till att få information så tidigt som möjligt om brottsförfarande. Notera också att det är försvaret som ligger bakom det här. Du kommer att fortsatt kunna ladda hem dina japanska tecknade filmer, försvaret skiter fullständigt i den typen av upphovsrättsintrång.

Poängen här är att det är viktigt att inte likställa lagen med att "staten får rätten att...", lagen innebär att spaningen sker under försvaret. Spekulationer om att dylik information kommer att skickas vidare för att spana på Pelle som laddar hem japanskt tentakelsex från DC i brottsmål och polisiära ärenden är just spekulationer.

Tills det finns några somhelst bevis för att lagen används i detta syfte så är mitt allmäna råd att inte ge efter för panikkänslan om att du är övervakad när du tankar pr0n.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

snigel wrote:
Marabou_Man wrote:
Moonsky wrote:Traffic shaping på application layer (OSI lager 5). Fast det är sant, de bör hålla sig borta från inspektion av OSI lager 5, och bara hålla sig till IP header och TCP header, inte innehållet.
Application är layer 7 inte layer 5.
Beror på om man använder sig av femlagers- eller sjulagersmodellen. Det borde du veta ;)
OSI är 7 lager, där det sjunde lagret är applikationslagret. Det är TCP/IP som är 5 lager.
hej.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:
nem wrote:Lagen ger som jag förstått det dock endast stöd till militärt underrättelsearbete, alltså får bevis inte inhämtas för användande i brottsmål som inte berör rikets säkerhet. Det ska alltså inte på något sätt påverka det arbete polisen idag utför.
Ja, det brukar vara så. "Det ska bara användas för militärt underrättelsearbete" så att folk inte blir för arga.
Sen när folk har vant sig med det, så går de sakta fram lite och utökar lite.
Först för pedofiler. Sen för annan grova brott som knark och mord. Sen för extrema grupper som rasister och nazister. Sen för fildelare. Sen för kartläggning och åsiktsregistrering av kommunister, anarkister, liberaler, höger, vänster, etc. Demonstranter, aktivister. Sen för dem som gillar läderbögporr, transor och annat "smaklöst".

Militärt underrättelsearbete? Ja, visst. För ryska spioner i Sverige snackar business med varann på MSN.
Du lever verkligen upp till din titel, Moonsky.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

http://www.expressen.se/ledare/1.120516 ... a-till-pku

Nu tycker även regeringen att polisen ska få fri tillgång till PKU-registret.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Post Reply