Demonstration mot FRA-lagen imorgon

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

fisk wrote:
Moonsky wrote:Poängen är att de inte kan övervöka den typ av folk de vill övervaka.
Vadå "kan". De "kan" skjuta civilister, ta över makten med de vapen de har tillgång till, de "kan" spränga kaknästornet med sprängdeg och de "kan" infiltrera din familj med elaka militärspioner.
Jag håller med här. Det där F:et i FRA betyder 'Försvaret'. Om vi tänker anse
att de är ett hot mot folket, varför i helvete ger vi dem vapen?
Att ge dem en rättiget att lyssna på email jmf med att beväpna dem i de fall
man tror att de jobbar mot folket känns som peanuts.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

DOM KAN JU TITTA PÅ ALLT WÄRSCH JAG WÄRSCHAR QQ
Det är där skon klämmer, men ingen som vill erkänna det, för den yngre generationen dvs.
Ingen i den generationen bryr sig om företagsspioneri, etc... bara att skylla på det när de egentligen inte vill visa WÄRSCHET!
Last edited by Hein on 2008-06-24 11:06:56, edited 3 times in total.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Hein wrote:DOM KAN JU TITTA PÅ ALLT WÄRSCH JAG WÄRSCHAR QQ
Nånstans undrar man ju lite om det egentligen är det som är problemet.
Bortsett från alla de där andra 10-20 som redan kan och troligen gör det, så
står det numera en till i kön av avlyssnare. Fear.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

IcePic wrote:
Hein wrote:DOM KAN JU TITTA PÅ ALLT WÄRSCH JAG WÄRSCHAR QQ
Nånstans undrar man ju lite om det egentligen är det som är problemet.
Bortsett från alla de där andra 10-20 som redan kan och troligen gör det, så
står det numera en till i kön av avlyssnare. Fear.
Problemet är om den elfte kan göra åtgärder som påverkar fildelaren starkt. T.ex genom att anmäla och föra fram konkreta bevis som har blivit framtagna på ett numera lagligt sätt.
Dyslexi
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

IcePic wrote:Jag håller med här. Det där F:et i FRA betyder 'Försvaret'. Om vi tänker anse
att de är ett hot mot folket, varför i helvete ger vi dem vapen?
Att ge dem en rättiget att lyssna på email jmf med att beväpna dem i de fall
man tror att de jobbar mot folket känns som peanuts.
Det är skönt att se att någon har ett tankekontor som fortfarande tickar på och inte överhettats av mediehets. :)
MooDHooDs wrote:Problemet är om den elfte kan göra åtgärder som påverkar fildelaren starkt. T.ex genom att anmäla och föra fram konkreta bevis som har blivit framtagna på ett numera lagligt sätt.
Om det du fildelar är lagligt så har du inget att frukta, oavsett om FRA i framtiden skulle kunna användas till att spåra fildelare.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

MooDHooDs wrote:Problemet är om den elfte kan göra åtgärder som påverkar fildelaren starkt. T.ex genom att anmäla och föra fram konkreta bevis som har blivit framtagna på ett numera lagligt sätt.
Om det du fildelar är lagligt så har du inget att frukta, oavsett om FRA i framtiden skulle kunna användas till att spåra fildelare.[/quote]
Jag syftade på att de kunde övervaka det som sänds från/till min dator på ett lagligt sätt
Dyslexi
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

MooDHooDs wrote:Jag syftade på att de kunde övervaka det som sänds från/till min dator på ett lagligt sätt
Ur propositionen:
Ändringarna innebär att mandatet för försvarsunderrättelseverksamheten anpassas från yttre militära hot till yttre hot och att det uttryckligen anges att verksamheten endast får avse utländska förhållanden. Vidare förtydligas gränsdragningen mellan polisiär verksamhet och försvarsunderrättelseverksamhet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Lite är väl att det kanske inte är någon större grej att ge nuvarande regeringen dylika verktyg, men när man väl gett det verktyget så är det väldigt svårt att ta tillbaka, utifall vi skulle få någon väldigt extrem regering i framtiden, där det verktyget skulle användas för att hålla koll på oliktänkande och annat. Har man väl börjat på den vägen så är det lättare att fortsätta.

Edit: Ta den formuleringen som fisk fiskade fram ovan, "yttre hot". Vad är ett yttre hot och vem bestämde den definitionen? Kan den definitionen ändras godtyckligt framöver?
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Tror det är en sådan där trevlig definition som man kan missbrukas om man inte har moral...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ibis wrote:Lite är väl att det kanske inte är någon större grej att ge nuvarande regeringen dylika verktyg, men när man väl gett det verktyget så är det väldigt svårt att ta tillbaka, utifall vi skulle få någon väldigt extrem regering i framtiden, där det verktyget skulle användas för att hålla koll på oliktänkande och annat.
Det är kanske därför verktyget överhuvudtaget inte finns på regeringens bord?
Ibis wrote:Edit: Ta den formuleringen som fisk fiskade fram ovan, "yttre hot". Vad är ett yttre hot och vem bestämde den definitionen? Kan den definitionen ändras godtyckligt framöver?
Regeringen lade fram förlsaget, riksdagen beslutade om den och det juridiska systemet kommer att erbjuda tolkningen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

IcePic wrote:
fisk wrote:
Moonsky wrote:Poängen är att de inte kan övervöka den typ av folk de vill övervaka.
Vadå "kan". De "kan" skjuta civilister, ta över makten med de vapen de har tillgång till, de "kan" spränga kaknästornet med sprängdeg och de "kan" infiltrera din familj med elaka militärspioner.
Jag håller med här. Det där F:et i FRA betyder 'Försvaret'. Om vi tänker anse
att de är ett hot mot folket, varför i helvete ger vi dem vapen?
Att ge dem en rättiget att lyssna på email jmf med att beväpna dem i de fall
man tror att de jobbar mot folket känns som peanuts.
F:et i FRA står visserligen för "Försvaret" men FRA är en civil myndighet som lyder direkt under regeringen.
Vilket betyder att din liknelse i all väsentlighet haltar en bra bit. Jag skulle inte betro FRA med vapen heller ;)
http://www.fra.se/omfra_faq_lag.shtml
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Ibis wrote:Lite är väl att det kanske inte är någon större grej att ge nuvarande regeringen dylika verktyg, men när man väl gett det verktyget så är det väldigt svårt att ta tillbaka, utifall vi skulle få någon väldigt extrem regering i framtiden, där det verktyget skulle användas för att hålla koll på oliktänkande och annat.
Det är kanske därför verktyget överhuvudtaget inte finns på regeringens bord?
FRA.se wrote:FRA är en civil underrättelsemyndighet med civila medarbetare. Namnet till trots är Försvarets radioanstalt (FRA) inte en del av Försvarsmakten. FRA lyder under regeringen och hör administrativt till Försvarsdepartementet. FRA är inte mer militärt än till exempel Krisberedskapsmyndigheten, som också hör till Försvarsdepartementet.
Min kursivering.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:
nem wrote:
Ibis wrote:Lite är väl att det kanske inte är någon större grej att ge nuvarande regeringen dylika verktyg, men när man väl gett det verktyget så är det väldigt svårt att ta tillbaka, utifall vi skulle få någon väldigt extrem regering i framtiden, där det verktyget skulle användas för att hålla koll på oliktänkande och annat.
Det är kanske därför verktyget överhuvudtaget inte finns på regeringens bord?
FRA.se wrote:FRA är en civil underrättelsemyndighet med civila medarbetare. Namnet till trots är Försvarets radioanstalt (FRA) inte en del av Försvarsmakten. FRA lyder under regeringen och hör administrativt till Försvarsdepartementet. FRA är inte mer militärt än till exempel Krisberedskapsmyndigheten, som också hör till Försvarsdepartementet.
Min kursivering.
Ser man på. Så borde det inte förhålla sig.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:
nem wrote:
Ibis wrote:Lite är väl att det kanske inte är någon större grej att ge nuvarande regeringen dylika verktyg, men när man väl gett det verktyget så är det väldigt svårt att ta tillbaka, utifall vi skulle få någon väldigt extrem regering i framtiden, där det verktyget skulle användas för att hålla koll på oliktänkande och annat.
Det är kanske därför verktyget överhuvudtaget inte finns på regeringens bord?
FRA.se wrote:FRA är en civil underrättelsemyndighet med civila medarbetare. Namnet till trots är Försvarets radioanstalt (FRA) inte en del av Försvarsmakten. FRA lyder under regeringen och hör administrativt till Försvarsdepartementet. FRA är inte mer militärt än till exempel Krisberedskapsmyndigheten, som också hör till Försvarsdepartementet.
Min kursivering.
Ser man på. Så borde det inte förhålla sig.
Indeed.
Får jag ta av mig skammens foliehatt nu?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Om FRA är civilt och inte en del av försvarsmakten, varför kan inte Antipiratbyrån göra samma sak?

Det vore väldigt bra att jobba på FRA om man var företagare, då kunde man ha koll på sina konkurrenter, sabba deras förhållanden och affärer med deras partners, och sno deras partners. Spionera på deras senaste förteeleser, produkter och innovationer. Man skulle nog kunna göra sig en hacka på aktier också.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:Om FRA är civilt och inte en del av försvarsmakten, varför kan inte Antipiratbyrån göra samma sak?
För att deras lobbyister inte lyckats göra kopplingen mellan piratkopiering och terrorism tillräckligt solklar för att få ett liknande lagförslag igenomröstat... än.









;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fisk, du efterlyste ju analyser från personer som var insatta i underrättelsefrågor istället för domedagsprofetior från mig.
Så jag ber dig ta en titt på Säkerhetspolisens remissbetänkanden från det ursprungliga lagförslaget och det senaste.

De innehåller visserligen en hel del revirpissande, vilket man möjligtvis skulle kunna se såsom liggandes remissbetänkandet i fatet. SÄPO är inte emot ökade övervakningsbefogenheter per se (bara de tillfaller SÄPO istället för en konkurrerande civil myndighet) men framför även kritik mot att den ursprungliga promemorian utgick från en föråldrad syn på underättelseverksamhet där kvantitet vägs tyngre än analys och kvalitet.

De menar vidare att signalspaningen, även om den sker i automatiserad form är att jämställa med hemlig telefonavlyssning vilket idag inte får ske med godtycke utan kräver domstolsbelut.

SÄPO återkommer gång på gång till att det liggande förslaget för signalspaning är integritetskränkande.

Att detta verktyg kommer att placeras direkt i kontroll av regeringen anses också ligga lagförslaget till last. Jag citerar:
Som justitiedepartementet konstaterar i sin promemoria är det helt främmande för vårt statsskick att ge regeringen eller Regeringskansliet befogenheter att i politisk ordning fatta de avgörande beslutet om avlyssning av telekommunikationer.
En av mina personliga käpphästar kommer in i remissbetänkandet också.
Dessutom innebär förslaget att personer om [sic!] deltar i civil fullt laglig verksamhet kommer att kunna vara föremål för KSI:s inhämtningsåtgärder. En sådan utveckling kan starkt ifrågasättas.
Jag anser att de synpunkter som förs fram av säkerhetspolisen ger intryck av att vara tämligen giltiga och att de klagomål som framförs ger anledning till en viss befogad oro inför effekterna av lagen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Indeed.
Får jag ta av mig skammens foliehatt nu?
Absolut. Räck över den.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mmm, det material jag fått se de senaste två dagarna gör att min åsikt i ämnet svajar. Å ena sidan så tycker jag fast; att den demokratiska processen trots allt satt regeringen till makten och därmed lämnar vi förtroendet åt den att agera i folkets intresse, och jag tycker fortfarande att det finns goda skäl till att FRA-lagen var ett steg i rätt riktning, åtminstone tills konkreta bevis finns för att FRA inkränktat på oskyldiga medborgares integritet.

Å andra sidan så tycker jag samtidigt att den här typen av spaning bör ske under extremt kontrollerade former, där de rutiner och den disciplin som finns hos exempelvis polisen bör vara aktuella. Samtidigt, så länge som FRA sköter sitt jobb och faktiskt stoppar brottslingar och "yttre hot" enligt juridikens riktlinjer - vad är problemet?

Argumentet emot den här typen av spaning är fortfarande detsamma, "OM integritet kränks så är det en dålig idé", och det är i min mening fortfarande ett svagt "OM". Fram tills att den här typen av övertramp har skett (oskyldig till motsatsen bevisats) så borde de få bedriva sin verksamhet, i landets intressen.

Jag tycker dock att inlägget från SÄPO är intressant av flera skäl. Dels att en organisation som SÄPO som själva hamnat i etern (bland annat under Palme-utredningen) rörande avlyssning. Men också för att det känns lite som om SÄPO säger såhär för att de själva blivit slagna på fingrarna och nu tycker sig se någon annan "komma undan" med samma sorts agerande.

Som jag sagt tidigare så vidhåller jag att så länge inte oskyldiga drabbas så är detta en bra lag. För mig så räcker det med att om de lyckas stoppa en enda incident på grund av denna lag, så var det ett vettigt beslut.

Samma sak åt andra hållet, om en enda oskyldig människa drabbas så förtjänas beslutet att tas upp igen och ändras. Statliga myndigheter har, likt politiker ett stort ansvar att fatta beslut för de som röstade på dem. I synnerhet när det gäller information av sådan här art. Precis som läkarjournaler, osv. så skall inte denna typ av hantering missbrukas.

Det kan mycket väl fungera bra, det finns många andra instanser där känslig information passerar statliga myndigheter där vi svenskar litar på att de gör rätt sak. Samma sak gäller givetvis denna instans, finns skäl att riva upp beslutet så kommer det att rivas upp.

Fram tills dess så anser jag att diskussionen är över. Lagen har gått igenom. Jag är helt övertygad om att, skulle det göras det minsta lilla misstag, så skulle det dras upp i media, och lagen skulle tvingas att ändras. Om vi inte tror det, varför röstar "vi" överhuvudtaget? Är inte det poängen med vår demokrati? [Jag har aldrig varit för demokrati bör nämnas för dem som inte hört mig diskutera frågan]
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vi låter det därmed vila vid detta.

En intressant aspekt på demokratin som FRA-omröstningen dragit tillbaka i ljuset är dock frågan "varför har vi så många riksdagsledamöter?"
Då det är uppenbart att de i själva röstförfarandet fyller en otroligt liten funktion. Skulle det inte vara bättre att bara fördela ett antal mandat på varje partistyrelse och sen lägga pengarna som nu går till riksdagsmännens löner på något vettigare? ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:Indeed.
Får jag ta av mig skammens foliehatt nu?
Absolut. Jag hade helt fel där.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
NORT
Posts: 25
Joined: 2008-04-26 10:42:09

Post by NORT »

User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

FISA... vilken bra akronym.
Aotearoa - tino rangatiratanga
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hein wrote:DOM KAN JU TITTA PÅ ALLT WÄRSCH JAG WÄRSCHAR QQ
Det är där skon klämmer, men ingen som vill erkänna det, för den yngre generationen dvs.
Ingen i den generationen bryr sig om företagsspioneri, etc... bara att skylla på det när de egentligen inte vill visa WÄRSCHET!
Man undrar ju också hur det kan vara ett argument då det är illegalt. o_O
Lite som att klaga på att "butikschefen såg när jag snattade"... >:)
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Hein wrote:DOM KAN JU TITTA PÅ ALLT WÄRSCH JAG WÄRSCHAR QQ
Det är där skon klämmer, men ingen som vill erkänna det, för den yngre generationen dvs.
Ingen i den generationen bryr sig om företagsspioneri, etc... bara att skylla på det när de egentligen inte vill visa WÄRSCHET!
Ja, för vissa kanske det är så.
För mig är det inte så. Jag använder Linux och fri mjukvara som är open source. Jag använder inte Windows eller annan propriertär mjukvara.

Warez är nog det som är minst viktigt. Det viktiga här handlar om demokrati, frihet, och övervakning. Att det strider mot grundlagar, brevhemligheten och medlarfriheten.
Post Reply