Demonstration mot FRA-lagen imorgon

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:
Hein wrote:DOM KAN JU TITTA PÅ ALLT WÄRSCH JAG WÄRSCHAR QQ
Det är där skon klämmer, men ingen som vill erkänna det, för den yngre generationen dvs.
Ingen i den generationen bryr sig om företagsspioneri, etc... bara att skylla på det när de egentligen inte vill visa WÄRSCHET!
Ja, för vissa kanske det är så.
För mig är det inte så. Jag använder Linux och fri mjukvara som är open source. Jag använder inte Windows eller annan propriertär mjukvara.

Warez är nog det som är minst viktigt. Det viktiga här handlar om demokrati, frihet, och övervakning. Att det strider mot grundlagar, brevhemligheten och medlarfriheten.
FRA hämmar knappast demokratin.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

lither wrote:
Moonsky wrote:
Hein wrote:DOM KAN JU TITTA PÅ ALLT WÄRSCH JAG WÄRSCHAR QQ
Det är där skon klämmer, men ingen som vill erkänna det, för den yngre generationen dvs.
Ingen i den generationen bryr sig om företagsspioneri, etc... bara att skylla på det när de egentligen inte vill visa WÄRSCHET!
Ja, för vissa kanske det är så.
För mig är det inte så. Jag använder Linux och fri mjukvara som är open source. Jag använder inte Windows eller annan propriertär mjukvara.

Warez är nog det som är minst viktigt. Det viktiga här handlar om demokrati, frihet, och övervakning. Att det strider mot grundlagar, brevhemligheten och medlarfriheten.
FRA hämmar knappast demokratin.
Hela infrastrukturen för det finns ju där.

Får du reda på något som IB affären eller någon politisk skandal, så kan du inte du skicka e-mail, SMSa eller ringa till media för då får de reda på vem som läckte informationen.

När folket är övervakat, så förlorar de sin individualitet. Förut kunde folk säga vad de tyckte på internet, de kunde säga "jag är pedo", "jag håller med allt Hitler gjorde" eller "jag tycker PKK är skit coola", för då kan man bli åsiktsregistrerad, nån kanske kommer och knackar på ens dörr.

Övervakning är för kontroll.

Övervakning är för en auktoritär totalitär stat. Som öst Tyskland. Inte för ett fritt, öppet, rättvist demokratiskt samhälle.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Expressen wrote: Generaldirektören förklarar att FRA varken kan, vill eller får massavlyssna svenska folket.
Ingen verkar ju inte ens har koll på vad FRA egentligen ska göra. Eller spelar de dumma så de kan sitta och fnissa och gnida händerna bakom lykta dörrar?

Men det som verkar mest troligt är att man ska övervaka trafik från andra länder som passerar genom Sverige. Varför då gå ut och säga det?! Det måste ju vara det dummaste man kan göra. "Tjena Putin, jodu, vi tänkte skicka över lite spioner till Moskva du kan väl ta hand om dem?".

Signalspaning har pågått, pågår och kommer pågå länge. Varför ska vi Svenskar vara så dumma att skylta med det?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Debatten är tydligen inte över än...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=804272
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:
lither wrote:
Moonsky wrote:
Hein wrote:DOM KAN JU TITTA PÅ ALLT WÄRSCH JAG WÄRSCHAR QQ
Det är där skon klämmer, men ingen som vill erkänna det, för den yngre generationen dvs.
Ingen i den generationen bryr sig om företagsspioneri, etc... bara att skylla på det när de egentligen inte vill visa WÄRSCHET!
Ja, för vissa kanske det är så.
För mig är det inte så. Jag använder Linux och fri mjukvara som är open source. Jag använder inte Windows eller annan propriertär mjukvara.

Warez är nog det som är minst viktigt. Det viktiga här handlar om demokrati, frihet, och övervakning. Att det strider mot grundlagar, brevhemligheten och medlarfriheten.
FRA hämmar knappast demokratin.
Hela infrastrukturen för det finns ju där.
Det här är någon slags dagisvision som du har som inte stämmer. Infrastrukturen handlar i grund och botten om bebyggelser och transport, inte om någon noja över övervakning (vigilfobi kanske vore ett nytt ord?).
Moonsky wrote:Får du reda på något som IB affären eller någon politisk skandal, så kan du inte du skicka e-mail, SMSa eller ringa till media för då får de reda på vem som läckte informationen.
Den här nojan är inte hälsosam, Moonsky. Du har fel, gång på gång, och det är plågsamt att se, då du försöker sprida ord till folk du känner och okänner som uppenbarligen inte är sant. Har du ens läst om lagen på en mer objektiv informationskälla än stoppafralagen.nu.ffs? Det är inte så att all information får lagras i och med lagändringen. Dessutom handlar det om trafik som sker vid landets gränser. FRA får alltså inte avlyssna inrikestrafik och kommer inte att kunna göra det heller. De kan inte ens, då den förstörs om det ens kommer upp i sökningen. Du kan således skicka hur många mejl du vill om IB-affären och slippa oroa dig (även om du aldrig med största säkerhet kommer att göra det).
Moonsky wrote:När folket är övervakat, så förlorar de sin individualitet. Förut kunde folk säga vad de tyckte på internet, de kunde säga "jag är pedo", "jag håller med allt Hitler gjorde" eller "jag tycker PKK är skit coola", för då kan man bli åsiktsregistrerad, nån kanske kommer och knackar på ens dörr.

Övervakning är för kontroll.

Övervakning är för en auktoritär totalitär stat. Som öst Tyskland. Inte för ett fritt, öppet, rättvist demokratiskt samhälle.
Det är inget olagligt att vara pedofil, vara åsiktsdelare med Hitler eller att se PKK som coola. FRA kommer inte att kunna göra vad de vill. De jobbar på uppdrag av polisen och liknande myndigheter. Detta är ingen hobby de har för att på fritiden jaga tjackpundare med udda tänkande. Det är ett vidarebygge på system såsom ECHELON som jobbar för internationell säkerhet.

Jag är beredd att återkomma om fem år (kan sätta en reminder) och knäppa dig på nosen för att visa att siffran, på antal personer som åkt fast för att skriva så som du sa ovan, kommer att vara -1.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

lither wrote: Det är inte så att all information får lagras i och med lagändringen. Dessutom handlar det om trafik som sker vid landets gränser. FRA får alltså inte avlyssna inrikestrafik och kommer inte att kunna göra det heller. De kan inte ens, då den förstörs om det ens kommer upp i sökningen. Du kan således skicka hur många mejl du vill om IB-affären och slippa oroa dig (även om du aldrig med största säkerhet kommer att göra det).
Informationen får inte lagras. Men, oj det kändes betryggande. ;D

De övervakade ju innan också, när det inte var lagligt. Så jag tror inte det bryr sig om vad de får och inte får göra. FRA har ju redan brutit mot lagen.

Mycket av trafiken som går inom landets gränser går ut, sen in igen. Tex, MSN, e-mail, etc. Det är så internet fungerar. Så, ja den kan avlyssna mycket av inrikestrafiken.

Jag litar inte på att inrikes information skulle förstöras om den kom upp i sökningen. Det finns inga garantier för det, bara vad de har sagt.

Hela infrastrukturen för massiv övervakning av inrikestrafik finns redan där. Finns den, så kommer den med största sannolikhet att även missbrukas.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:
lither wrote:Det är inte så att all information får lagras i och med lagändringen. Dessutom handlar det om trafik som sker vid landets gränser. FRA får alltså inte avlyssna inrikestrafik och kommer inte att kunna göra det heller. De kan inte ens, då den förstörs om det ens kommer upp i sökningen. Du kan således skicka hur många mejl du vill om IB-affären och slippa oroa dig (även om du aldrig med största säkerhet kommer att göra det).
De övervakade ju innan också, när det inte var lagligt. Så jag tror inte det bryr sig om vad de får och inte får göra. FRA har ju redan brutit mot lagen.
Se här, Moonsky har gjort det igen. Kokat ihop en soppa på både nonsens och förvanskad fakta. Vem hade kunnat tro detta?
FRA har övervakat trafik innan och det borde du veta om vid det här laget. Och nej, de har inte brutit mot lagen. Vill du dock envisas, så ta fram källa för detta påstående, så kan vi fortsätta därifrån. För FRA är ingen grupp med tomta som är ute efter vad du säger till dina kompisar på MSN, Facebook, AIM eller MySpace. Inte ens om du skriver "placera en bomb i Håkan Nessers näsa" på persiska och skickar det till någon i Mellanöstern så snappas det upp. Vilket precis är tanken.
Moonsky wrote:Jag litar inte på att inrikes information skulle förstöras om den kom upp i sökningen. Det finns inga garantier för det, bara vad de har sagt.
Litar du på att kylskåpet du köper verkligen är A+-märkt? Litar du på att Coca-Colan du köper verkligen inte innehåller aspartam? Litar du på att brödet i affären verkligen är bakat datumet som det är märkt?
I och med lagändringen så kommer det tillsättas ett flertal nämnder och kontrollinrättningar och att Försvarets underrättelsenämnd får fler arbetsuppgifter. Lagen som följer med detta nämner dessutom processen om att förstöra data.

Men detta är egentligen strunt samma, då inrikestrafik är en helt annan sak. Det är inget olagligt att spana i etern. Alla får göra det här i Sverige.
Moonsky wrote:Hela infrastrukturen för massiv övervakning av inrikestrafik finns redan där. Finns den, så kommer den med största sannolikhet att även missbrukas.
Varför då?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

We dance to all the wrong songs
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag hoppas att de lägger ner grejen, och förbjuder FRA från att bedriva massavlyssning.
Även beslagtar deras superdator och monterar ner infrastrukturen som de satt upp för avlyssningsändamålet.
Post Reply