"Ovanliga" filmguldkorn

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

"Ovanliga" filmguldkorn

Post by fisk »

Den här tråden är ett svar på "senast sedda film" och är istället ämnad att fungera som en komplementtråd till den mängd populärfilm som dyker upp. Här vill jag istället att vi lämnar tips och råd om bra filmer som inte uppmärksammats på topplistorna, eller fått PR som de förtjänar. Kort och gott så är det inte Steven Spielberg-rullar (och dess like) som hamnar här, utan den typ av film som är bra men underskattats av massorna av en eller annan orsak. Betygskalan är (förutom det skriftliga omdömet) 1-10.





The Shelter (2002) - Betyg: 6/10

Image

Även känd som "Stranded" eller "Náufragos", The Shelter är en film som vid första anblick är en typisk långsamt vaggande krypande rymdfilm med teman som påminner om Red Planet (som var hyggligt välsedd då den kom). Filmen som är tämligen realistisk Sci-Fi handlar om människans första resa till Mars och hur den första expeditionen hanterar problematiken med ensamheten i kosmos då de förlorar kontakten med Jorden. Narrativet är inte typisk snabbt upplagt á la Hollywood, utan den här spanska produktionen har istället ett mycket mer långsamt, stämningfullt framträdande. Besättningen får under resan göra en hel del livsavgörande beslut som får dramatiska konsekvenser och mycket av filmens styrka ligger i berättandet och skådespelarnas trovärdiga gestaltande av att vara isolerad i ett tomt ingenting.

Filmen har dock en del svagheter som främst uppstår i ett klumpigt hanterande av kamerateknik och ljud, men även klippning. Även om vissa av dessa faktorer kan ge ett lite mer autentiskt intryck så blir det stundtals lite 'amatörfilm' över uttrycket, vilket är lite tråkigt då filmen på många andra punkter sköter sig riktigt väl. Med det sagt så är inte The Shelter en film som man skall se då man är ute efter något lättsmält, och saknar tålamod - med "rätt" inställning är det dock en klart sevärd rulle.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

The Boondock Saints
Fick inte så mycket PR men blev ändå en kult film.
Hade bara en 6 million dollar budget.
De två irländska bröderna McManus dödar folk som de tycker är elaka.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Boondock_Saints
http://www.imdb.com/title/tt0144117/
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Tittar på mycket udda och okända filmer, är något speciellt med dem.

Society (1989) http://www.imdb.com/title/tt0098354/
5/10

En jävligt konstig film, med mycket äckelscener. Till en början verkar det vara en ganska vanlig thriller, men blir mer och mer knäpp. Handlar om Bill, som känner/ser att konstiga saker händer i sitt överklassområde. Hans familj och de omkring honom beter sig annorlunda, men är det något på gång eller är Bill bara paranoid? Mot slutet blir filmen ganska ordentligt sjuk, folk smälter ihop och så.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer, den är annorlunda. Och inte speciellt bra, men det brukar inte såna här "guldkorn" vara. Det är väl det som är charmen, att sitta och kolla på dåliga B-skräckisar få ens hört talas om, iallafall för mig :P
Ändå sevärd.
http://www.youtube.com/watch?v=qDHzfyiZE_A

The Shelter verkar intressant, ska kolla in den faktiskt.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

28 dagar senare är väll kanske inte så okänd
men en helt ok zombie rulle tycker jag
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Wizards, ralph bakshis kanske bästa film... vilket iofs förmodligen inte säger så mycket.

En rätt så trippad fantasy/efter katastrofen på syra där det ultimata vapnet är en filmprojektor (driven av älvor) som visar smalfilm från tredje riket.

Mark Hamill gör en av rösterna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ong Bak
http://en.wikipedia.org/wiki/Ong-Bak:_Muay_Thai_Warrior
En film från 2003. Säkert många som inte hört om den då det är en Thailänsk film. Här i Sverige hör man mest om Svenska filmer och Hollywood filmer.
Det är ingen låg budget film. Det är en bra professionell film som håller hög klass.
Bra fighting scener, med mycket armbågar och knän.
Tony Jaa som har huvudrollen som Ting är stenhård.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

lord_vasagos wrote:28 dagar senare är väll kanske inte så okänd
men en helt ok zombie rulle tycker jag
28 Weeks Later är en värdig uppföljare till denna film.

Och det är per defenition ingen zombie-film ;)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Everything is illuminated
http://www.imdb.com/title/tt0404030/

Skön film med sångaren från Gogol Bordello. Vet inte vad jag ska skriva, men se den.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ghost Dog - The Way Of The Samurai

7.5/10 imdb

Crime, drama, thriller med Forest Whitaker. Har för mig att den inte direkt blev så stor i Sverige, men en favorit i filmsamlingen.

"In Jersey City, an African American hit man follows "Hagakure: The Way of the Samurai." He lives alone, in simplicity with homing pigeons for company, calling himself Ghost Dog. His master, who saved his life eight years ago, is part of the local mob. When the boss' daughter witnesses one of Ghost Dog's hits, he becomes expendable. The first victims are his birds, and in response, Ghost Dog goes right at his attackers but does not want to harm his master or the young woman. On occasion, he talks with his best friend, a French-speaking Haitian who sells ice cream in the park, and with a child with whom he discusses books. Can he stay true to his code? And if he does, what is his fate? "

Finfint soundtrack av RZA från Wu-Tang Clan.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Gattaca

7.7/10 imdb

"Gattaca handlar om en inte allt för avlägsen framtid, där genetisk forskning gått så långt att naturlig urvalsprocess förpassats till samhällets underklass som inte har råd att ”köpa” sig perfekt avkomma. Mänskligheten har delats in i två grupper – perfekta människor skapade genom genetik och ”defekta” människor skapade på naturlig väg. Medan den sistnämnda gruppen diskrimineras, så har tron på genetikens förträfflighet nått så långt att man tror sig ha undantryckt kriminellt och våldsamt beteende med dess hjälp - på samma sätt som man lyckats utrota sjukdomar. Möjligheterna tycks vara oändliga, och underverk uppnåeliga.
In i denna värld föds Vincent Freeman – ett kärleksbarn med så många troliga defekter att han spås ett kort liv. Från tidig ålder drömmer Vincent om att bli astronaut, trots föräldrarnas uppmaning att det är omöjligt för ”en sådan som han”.
Men när Vincent en dag lyckas besegra sin genetiskt perfekte bror i en simtävling får han upp ögonen för sitt verkliga jag. Problemet är inte han, problemet är den övriga världens syn på honom."
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

dog soldiers är en rätt bra varulvs film som är värd att se
varulvarna kan se lite fåniga ut ibland men filmen är förvånansvärt bra
http://www.imdb.com/title/tt0280609/
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

lord_vasagos wrote:dog soldiers är en rätt bra varulvs film som är värd att se
varulvarna kan se lite fåniga ut ibland men filmen är förvånansvärt bra
http://www.imdb.com/title/tt0280609/
Håller inte med, filmen suger duktigt.
meh
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Seksmisja (1988): Det låter som en porrfilm, och faktum är att om man läser synopsis så gör den här polska science fiction-komedin inte mycket för att skingra den fördomen. Men det är en klassiker, i Polen till och med en stor klassiker enligt mina Polska bekanta, och det är alltid roligt att se sci-fi från öst, en del av världen där Sci-Fi aldrig varit riktigt lika förbigången och bespottad som här ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
ViggeVanillaFace
Posts: 21
Joined: 2008-07-10 19:21:44
Location: Den skånska leran

Post by ViggeVanillaFace »

Rec... riktigt bra skräckfilm som du aldrig känner dig säker i. ;D
'
"This is the kind of movie that you go to the cinema and watch, and then haunts you for weeks. Not that it will make you afraid of the dark or it will make you question your vision of life. This is the kind of movie that is all about the experience, the feeling, the atmosphere. This is the kind of movie you wish you hadn't seen because then you'd be able to experience it again for the first time.

It doesn't have amazing dialogues, it doesn't have a compelling story, but still is one of the best cinematic experiences I've had in my life. It's a short movie, short enough to have you interested all along, and everything is well packed, the pace being almost perfect. It goes from a quiet, even boring documentary from a cheap local TV to an atmosphere full of tension and expectation. Truly a unique experience. It has some flaws but the movie as a whole made me forgive them all."
Vista Ulti x64 | 22" Wide | Q9450@2.66GHz | 8GB | HD5850 | 2x Barracuda 500 GB
User avatar
SAuna
Posts: 114
Joined: 2002-05-16 20:43:29
Location: Skåne
Contact:

Post by SAuna »

Shaun of the dead (2004): http://www.imdb.com/title/tt0365748/

Gick aldrig upp på bio här i Sverige och kan kanske anses vara okänd för den större delen av populationen. Fruktansvärt bra och rolig film som blandar bra mellan skräck, romantik och komedi. Imdb har gett 8/10.
War is about peace, and to get peace you have to killa a lot of people.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:Seksmisja (1988): Det låter som en porrfilm, och faktum är att om man läser synopsis så gör den här polska science fiction-komedin inte mycket för att skingra den fördomen. Men det är en klassiker, i Polen till och med en stor klassiker enligt mina Polska bekanta, och det är alltid roligt att se sci-fi från öst, en del av världen där Sci-Fi aldrig varit riktigt lika förbigången och bespottad som här ;)
+1 på den.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Jag gillar "White Dwarf", en film som mixar SF och Fantasy på nåt märkligt vis,
själva storyn är rätt ok, en doktor som ska ut på praktik och behöver begå
en massa misstag innan han kommer till rätta med sig själv.

Det finaste med filmen är att de inte alls bemödar sig med att förklara nånting
av miljön, den bara är. Det är inte väsentligt att berätta om varken warpdrives
eller varför ena halvan av planeten är svart och den andra ljus/vit.

Väl värt om man vill ha nåt inte allt för knepigt men ändå annorlunda SF/Fantasy.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Big_Bird wrote:Seksmisja (1988): Det låter som en porrfilm, och faktum är att om man läser synopsis så gör den här polska science fiction-komedin inte mycket för att skingra den fördomen. Men det är en klassiker, i Polen till och med en stor klassiker enligt mina Polska bekanta, och det är alltid roligt att se sci-fi från öst, en del av världen där Sci-Fi aldrig varit riktigt lika förbigången och bespottad som här ;)
Svinbra film helt enkelt!
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

SAuna wrote:Shaun of the dead (2004): http://www.imdb.com/title/tt0365748/

Gick aldrig upp på bio här i Sverige och kan kanske anses vara okänd för den större delen av populationen. Fruktansvärt bra och rolig film som blandar bra mellan skräck, romantik och komedi. Imdb har gett 8/10.
Håller med till 110%!!
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Chi bi
http://www.imdb.com/title/tt0425637/

Gick nyligen upp pa biografer har. Massiv reklamkampanj i Kina men antagligen helt okand i resten av varlden. Hogbudgetfilm om slaget vid 'chi bi' (roda klippan?) regisserad av John Woo. Vad jag vet ar det den forsta filmatiseringen av (en liten del av) det kinesiska nationaleposet 'three kingdoms'. For de som inte ar intresserade av historia finns det storslagna stridsscener. Forsta delen av tva.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Dune :D 2 timmar hygglig action :D
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

http://www.imdb.com/title/tt0207275/
En sju timmar lång syratripp.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

SpiXx^Orginalet wrote:Dune D: 2 timmar skitdålig action D:
meh
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Dog Day Afternoon med en tidig Al Pacino som spelar en homosexuell bankrånare. Grymt hur han visar olika sidor av sig själv.

http://www.imdb.com/title/tt0072890/
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply