Moraliska utmaningar, vad skulle du gjort?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Låt det naturliga urvalet bestämma, idioter dör och de smarta överlever.
Alla banarbetare är således idioter i det här fallet.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

I sense a certain obsession with trains.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

om den "kraftige" mannen var Anders Eklund, skulle de då vara lättare att putta ner han i situation 2? :)
Verkar som att det blir lite för mycket tjafs om huruvida detta var en bra moralisk utmaning eller inte, jag ville bara se hur folk skulle göra i de olika situationerna, har mer situationer, men antar att jag skiter i att skriva ner dem här då.
/ MoXX
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Varför undrar du det?
Och skriv gärna dem andra, för skojs skull. :)

Hur mycket har du funderat på det här egentligen?
Gått och och länge på en massa möjliga scenarion?
Av någon speciell anledning?
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Moonsky wrote:Varför undrar du det?
Och skriv gärna dem andra, för skojs skull. :)

Hur mycket har du funderat på det här egentligen?
Gått och och länge på en massa möjliga scenarion?
Av någon speciell anledning?
Nejdå, jag råkade bara komma åt dessa scenarion i tidningen när jag läste den på jobbet, tyckte det var intressant, så tänkte jag passa på att kolla hur folk skulle gjort i dessa situationer...men folk här blir ju så sura för allt, o istället för att bara skita i en tråkig tråd, så måste man ju anmärka det såklart =)
/ MoXX
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Okey, jag tror allt att vi är redo för nya diskussioner =)

Situation 3: Vaccinet!
Du är forskare och har precis gjort en fantastisk upptäckt som visar sig kunna rädda flera tusentals liv! På natten har dock din kollega blandat ihop ditt vaccin med ett provrör som innehåller dödligt gift. Du vet alltså inte vilket provrör som innehåller vaccinet eller giftet. Du har två stycken testpersoner som ligger och sover, vad gör du?
a) Du sprutar in en av dina provrör i vardera person, du offrar alltså här ett av testpersonernas liv, men du räddar i och med det flera tusentals liv i framtiden.
b) Du tycker inte att det är värt att offra ett liv, så du låter vaccinet gå förlorat. Du räddar därmed en av testpersonerna, men alla de tusentals liv som skulle kunna räddas i framtiden går förlorade.


Situation 4: Grottan
Du och din kompis blir innestängda i en grotta, med dina sista batterier i din telefon lyckas du få reda på att det kommer ta en vecka innan de kan frigöra er. Din kompis ligger efter dag 2 och du märker att han inte kommer klara sig veckan ut. Han andas men är inte kommunicerbar. Den tid som är kvar i grottan kommer leda till att syret tar slut om ni båda två är kvar där, din kompis kommer inte klara hela veckan med all säkerhet, vad gör du?
a) Du tar din väns liv för att du då är säker på att syret kommer räcka för att du själv ska räddas.
b) Du låter er båda tillsammans dö av den syrebrist som bildas och låter därmed din kompis dö tillsammans med DIG SJÄLV.
/ MoXX
NORT
Posts: 25
Joined: 2008-04-26 10:42:09

Post by NORT »

Om man precis har gjort en upptäckt använder man väl sig av djurtester?
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

NORT wrote:Om man precis har gjort en upptäckt använder man väl sig av djurtester?
Nej, för vaccinet fungerar bara på människor! =)
Det är inte jag som hittar på frågorna, så svara på alternativen bara :)
/ MoXX
NORT
Posts: 25
Joined: 2008-04-26 10:42:09

Post by NORT »

patrik åkerhage wrote:Nej, för vaccinet fungerar bara på människor! =)
Det är inte jag som hittar på frågorna, så svara på alternativen bara :)
Och det här giftet fungerar endast på människor säger du? ::)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fråga 3, Om jag inte vet om att mitt vaccin bytts ut mot gift så verkar det osannolikt att injecera från två olika källor. Istället injecerar jag sannolikt båda de sjuka personerna med gift, ovetande, och därmed dör båda två. Efter detta så gör jag nog en undersökning av provrören och upptäcker att vaccinet är i en av de kvarvarande provrören och därmed offras två människors liv för tusen.

Vet jag däremot om att provrören bytts ut så måste jag vara moonsky för att svara a.


Fråga 4, Svaret är c, vi båda dör av vätskebrist. Lägger vi till parametern att det finns vätska så svarar jag d, eftersom jag överhuvudtaget inte har en aning om hur länge syret kommer att räcka så kommer vi båda att dö - men inte på grund av mitt aktiva val. Vet jag av någon obegriplig anledning exakt hur mycket syre som finns kvar och det inte finns någon chans, oavsett meditation eller konstant vila att syret räcker till oss båda så chansar jag nog ändå. Mina vänner har jag inte ihjäl på det viset.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Ang. fråga 3: Varför skulle vaccinet gå förlorat bara för att man inte testar det under just den natten? Kan man inte vänta tills man har ett tillfälle att testa grejerna på nån söt koala?
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Alltså, vad gäller fråga tre så skulle väl varenda riktig forskare i världen antingen analysera om provet för att få reda på vilket som var vilket, eller annars bara göra ett nytt prov. Om provet inte går att vare sig återskapa eller analyseras är det ändå värdelöst.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Kalimac wrote:Ang. fråga 3: Varför skulle vaccinet gå förlorat bara för att man inte testar det under just den natten? Kan man inte vänta tills man har ett tillfälle att testa grejerna på nån söt koala?
nej, den söta koalan e ju ett djur, vaccinet funkar ju inte på djur...=)
/ MoXX
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Jaja, men det är ju ändå inte så att vaccinet automatiskt självförstörs bara för att man inte testar det under just den natten? Som HLC sa, det borde ju inte vara jättesvårt att analysera innehållet i de båda provrören och komma fram till vilket som är vaccinet.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Kalimac wrote:Jaja, men det är ju ändå inte så att vaccinet automatiskt självförstörs bara för att man inte testar det under just den natten? Som HLC sa, det borde ju inte vara jättesvårt att analysera innehållet i de båda provrören och komma fram till vilket som är vaccinet.
men det kanske var så det låg till då, han kanske MÅSTE testa det av någon anledning, annars kan vi väl ponera att så e fallet bara, så blir det ju lättare att svara antingen a eller b där.
/ MoXX
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Situation 3
Om han är forskare så borde han väl kunna analysera vilket provrör som innehåller gift.
Om inte så borde han gå hänga sig och därmed rädda världen från ytterligare en idiot.
Situation 4
Det är väl snarare risk att han dör av vätskebrist än syrebrist.
Antingen räddas båda eller så dör båda.
Livet är inte så jävla heligt att man vill överleva till vilket pris som helst.
Jag skulle röka upp mitt paket Marlboro och sedan dö istället för att lida en vecka.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

1 b
2 b

Banarbetare får fan skylla sig själva om dom står på ett spår med hörselskydd och blundar.

3. Känns inte som ett rimligt senarrio

4. Borde man inte dö av koldioxid förgiftning ?
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

EZA wrote:
3. Känns inte som ett rimligt senarrio
Så varför därför försöka undvika det obekväma att svara på frågan?

Det man skulle kunna göra är att ge en av personerna en spruta. Då har man på så vis bara offrat en person som högst om han skulle få ett gift. Om han däremot inte får något gift så har man inte offrat någon person. För att realisera problemet ännu mer så är det faktiskt såhär man testar läkemedel.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det här känns som klass 9b all over igen. Vi brukade ha timtals långa diskussioner om relativt onödiga ämnen.

På samtliga ovanstående skulle jag ha offrat personer för att rädda fler om det inte hade varit någon man personligen står nära.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

wille wrote:Det här känns som klass 9b all over igen. Vi brukade ha timtals långa diskussioner om relativt onödiga ämnen.

På samtliga ovanstående skulle jag ha offrat personer för att rädda fler om det inte hade varit någon man personligen står nära.
Jag har quaden, Jag får ner fler åt gången.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

lyckegard wrote:
EZA wrote:
3. Känns inte som ett rimligt senarrio
Så varför därför försöka undvika det obekväma att svara på frågan?

Det man skulle kunna göra är att ge en av personerna en spruta. Då har man på så vis bara offrat en person som högst om han skulle få ett gift. Om han däremot inte får något gift så har man inte offrat någon person. För att realisera problemet ännu mer så är det faktiskt såhär man testar läkemedel.
Ä va fan om man har " testpersoner" så ska man ju testa saker på dom.....
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

I situation 2 gör jag ingenting eftersom det är större chans att en mystisk, kraftig man på perrongen är en reinkarnation av Adolf Hitler än att någon av de fem banarbetarna är det.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

1. Svar B - Jag begår inte mord för att rädda bara 5 vuxna karlar. Släng in en skolklass på utflykt med hörselskydd så lovar jag att tänka om.

2. Svar B - Jag begår inte mord för att rädda bara 5 vuxna karlar. Denna fråga är dock klurig, svårare än 1an. Allt hänger på vem den fete mannen är. Kan mycket väl hända att jag hade knuffat människan ändå även om de karlarna inte var på spåren.

3. Svar A - Testa vaccinet och ta konsekvenserna. Har jag otur så hamnar jag i historieböckerna mellan Hitler och Stalin.

4. Svar A - Jag passar på¨äter ordentligt under tiden också. Länge leve kannibalismen!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

borz wrote:1. Svar B - Jag begår inte mord för att rädda bara 5 vuxna karlar. Släng in en skolklass på utflykt med hörselskydd så lovar jag att tänka om.

2. Svar B - Jag begår inte mord för att rädda bara 5 vuxna karlar. Denna fråga är dock klurig, svårare än 1an. Allt hänger på vem den fete mannen är. Kan mycket väl hända att jag hade knuffat människan ändå även om de karlarna inte var på spåren.

3. Svar A - Testa vaccinet och ta konsekvenserna. Har jag otur så hamnar jag i historieböckerna mellan Hitler och Stalin.

4. Svar A - Jag passar på¨äter ordentligt under tiden också. Länge leve kannibalismen!
haha, låter ju bra det...nä men som du säger, man skulle nog ha lättare att handla om det vore fler personer som var på rälsen, och kanske ännu lättare om det var barn istället för vuxna. Jag skulle med testa vaccinet, men som någon påpekade så e det klart att jag skulle bara testat 1 spruta, har jag tur så är det ju inte giftet i den och jag behöver inte ens döda någon...
/ MoXX
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

socialgrupp0 wrote:I situation 2 gör jag ingenting eftersom det är större chans att en mystisk, kraftig man på perrongen är en reinkarnation av Adolf Hitler än att någon av de fem banarbetarna är det.
vem sa att han var mystisk?
/ MoXX
Post Reply