Moraliska utmaningar, vad skulle du gjort?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Moraliska utmaningar, vad skulle du gjort?

Post by patrik åkerhage »

Har en mycket spännande artikel framför mig och vill se hur ni ser på dessa olika dilemman. Vad skulle ni göra i följande situationer?

Situation 1: Växelspåret
Du står på en station och väntar på tåget, då du upptäcker fem banarbetare på ett spår. De har hörselskydd på sig och ser inte godståget, som är på väg mot dem. Katastrofen är oundviklig, såvida du inte växlar in tåget på ett sidospår. Där går dessvärre också en banarbetare, och han kan inte heller komma undan från rälsen i tid. Framför dig ser du handtaget som byter spår.
Vad gör du?

a) Jag drar i handtaget, så att en banarbetare omkommer och fem andra överlever.
b) Jag undviker att agera, så att fem banarbetare omkommer och en överlever.


Situation 2: Perrongen
Du står på en perrong, då du får syn på ett tåg, som hastigt närmar sig fem ovetande banarbetare. Med en snabb handling kan du avvärja katastrofen. Framför dig vid perrongkanten står en kraftig man i sina egna tankar. Knuffar du ut honom på rälsen kommer hans tyngd att få tåget att nödbromsa när det träffar honom. Vad gör du?
a) Jag knuffar ut mannen framför tåget, så att han omkommer och fem andra banarbetare överlever.
b) Jag undviker att handla, så att den kraftige mannen överlever och fem banarbetare omkommer.



Jag har tre andra situationer med, men kan ju vänta med dem så att inlägget inte blir så stort..vänligen svara som jag gör nu:
Situation 1:
Svar: A - kommentera gärna varför!

Situation 2:
Svar: B - Kommentera gärna varför!
/ MoXX
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hehe, jag drog de här på många ställen tills jag fick veta att de kom från IllVet... :S Då blev det inte lika kul längre.. ^^

Jag antar att jag svarar som de flesta gör.. :S
Situation 1:
Svar:
A - Jag har fått höra att folk anser att man i fallet A är faktiskt aktiv i ett mord, men annars passivt iakttar när människor dör. Om inte annat lär ju det vara sant på pappret, men jag är av åsikten att man oavsett är aktiv i valet. (Eller som det stod på våra nationella prov i svenska, 'Att inte välja är också att välja.')

Situation 1:
Svar:
B - Jag tänkte över den där länge, men skulle nog inte kunna förmå mig att fysiskt knuffa ned någon. (Mentalt då, självklart skulle jag inte vinna i brottning över en 'kraftig man'... ^^) Det är tydligen skillnad på att dra i en spak och vara mer fysisk av sig.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Moraliska utmaningar, vad skulle du gjort?

Post by malici0us »

Situation 1:
Svar: B


Rent spontant så är min första tanka ett växla om,
så den ensamme arbetaren omkommer, och de andra överlever...
Är dock väldigt tveksam till att jag hade vågat göra det
då det är min handlig tar livet av honom.
Jag är också tveksam över vad lagen säger om nåt sådant?

Jag hade inte riskerat att åka in för mord/dråp,
även om det hade räddat fem liv.



Situation 2:
Svar: B


Likadant här. Jag hade inte knuffat ut den korpulente herrn framför tåget av samma anledning som ovan.


Väldigt svårt att svara på sånt här, då jag inte vet hur jag hade reagerat om situationen väl hade uppstått,
men det är större chans att jag hade växlat om tåget än att knuffa ut mannen på spåret.
Måste ju kännas värre att direkt knuffa ut honom på spåret än att dra i en spak.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Jag håller med er där!
Känns ju som om att det skulle vara otroligt mycket svårare att aktivt och mer personligt knuffa ut den bastante herren mot döden.
Även om resultatet blir detsamma så är det säkerligen en situation som etsar sig fast längre då man haft mer personlig kontakt med den som man dräpte.

Men det är väldigt svåra dilemman att sätta sig in i.

Men kul att se om folk tänker annorlunda här!
/ MoXX
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

kr1sse wrote:Situation 1:
Svar:
A - Jag har fått höra att folk anser att man i fallet A är faktiskt aktiv i ett mord
Dråp.
För övrigt blir moraliska dilemman tämligen tråkiga om fallen som beskrivs är något man skrattar åt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

lither wrote:
kr1sse wrote:Situation 1:
Svar:
A - Jag har fått höra att folk anser att man i fallet A är faktiskt aktiv i ett mord
Dråp.
För övrigt blir moraliska dilemman tämligen tråkiga om fallen som beskrivs är något man skrattar åt.
varför skrattar du då?
/ MoXX
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

I båda fallen blir man ju indirekt orsaken till att döda en människa.
Alternativet är att offra sig själv genom att hoppa framför tåget eftersom ens tyngd kommer att få tåget att nödbromsa.
Och det skulle nog ingen välja att göra.
Ingen skulle i alla fall kunna ställa mig till svars och därför skulle jag inte agera i någon av situationerna.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Mr Einstein wrote:I båda fallen blir man ju indirekt orsaken till att döda en människa.
Alternativet är att offra sig själv genom att hoppa framför tåget eftersom ens tyngd kommer att få tåget att nödbromsa.
Och det skulle nog ingen välja att göra.
Ingen skulle i alla fall kunna ställa mig till svars och därför skulle jag inte agera i någon av situationerna.
ok, det är sant...undrar om det är många som skulle kunna tänka sig att offra den stora mannen där...jag tror inte det, men vore intressant att höra från någon som hade kunnat tänka sig detta.
/ MoXX
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Situation 1:
Svar: A - Fem > Ett, och den ensamme har inte hörselskydd på sig.

Situation 2:
Svar: A - Jag förstår inte feta människor, och dessutom är fem fortfarande större än ett.

Det ska dock nämnas att jag aldrig skulle kunna ta dessa beslut i verkligheten eftersom det inte finns en chans i världen för mig att då veta säkert hur en viss handling skulle påverka situationen.
meh
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Joel wrote:Situation 1:
Svar: A - Fem > Ett, och den ensamme har inte hörselskydd på sig.

Situation 2:
Svar: A - Jag förstår inte feta människor, och dessutom är fem fortfarande större än ett.

Det ska dock nämnas att jag aldrig skulle kunna ta dessa beslut i verkligheten eftersom det inte finns en chans i världen för mig att då veta säkert hur en viss handling skulle påverka situationen.
men du skulle fortfarande ha svårare för alternativ A i situation 2 väl?
/ MoXX
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag skulle säkert må illa av de ljud som mannen hade givit ifrån sig, ja. I situation A har man mer distans mellan sig själv och den man offrar.
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Joel wrote:Jag förstår inte feta människor,
Vem sa att han var fet?
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Joel wrote:Jag förstår inte feta människor,
Hur menar du då?
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Alltså det där var de lamaste moraliska frågeställningarna jag någonsin hört. Fuck.
NORT
Posts: 25
Joined: 2008-04-26 10:42:09

Re: Moraliska utmaningar, vad skulle du gjort?

Post by NORT »

patrik åkerhage wrote:Knuffar du ut honom på rälsen kommer hans tyngd att få tåget att nödbromsa när det träffar honom.
!?

Nödbromsa i sin rätta mening, eller att mannen i själva verket stoppar tåget?

...med sin tyngd...
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

kr1sse wrote:Vem sa att han var fet?
patrik åkerhage wrote:... står en kraftig man...
Jag antog att kraftig = fet den här gången.
meh
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Moraliska utmaningar, vad skulle du gjort?

Post by Mr Einstein »

NORT wrote:
Nödbromsa i sin rätta mening, eller att mannen i själva verket stoppar tåget?

...med sin tyngd...
Jag förstod det så att tågen har ett system så att nödbromsen kopplas på när tåget träffar ett föremål, ett djur eller i detta fall en kropp.
Men så kanske inte är fallet?
En fet gubbe på 150 kg kan knappast påverka ett tåg på flera tusen ton.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Vad hände med Hancock egentligen, han kan ju stoppa tåget..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Om jag har förstått tråden rätt så skall man klistra in bilder, använda mycket smileys och utropstecken och heta moonsky för att få delta här. Jag avstår, men skriver ett inlägg ändå för att uttrycka mitt missnöje.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag hade valt B i båda situationerna.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

fisk wrote:Om jag har förstått tråden rätt så skall man klistra in bilder, använda mycket smileys och utropstecken och heta moonsky för att få delta här. Jag avstår, men skriver ett inlägg ändå för att uttrycka mitt missnöje.
Moonrörelsen http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=806392
NORT
Posts: 25
Joined: 2008-04-26 10:42:09

Re: Moraliska utmaningar, vad skulle du gjort?

Post by NORT »

Mr Einstein wrote:Jag förstod det så att tågen har ett system så att nödbromsen kopplas på när tåget träffar ett föremål, ett djur eller i detta fall en kropp.
Men så kanske inte är fallet?
En fet gubbe på 150 kg kan knappast påverka ett tåg på flera tusen ton.
Varför då beskriva kroppsbyggnaden...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Dra i handtaget, och du är en mördare som får ruttna i fängelse.
Gör ingenting och alla är glada över ditt apatiska beteende.

Knuffa ner tjockisen och du är en mördare som får ruttna i fängelse.
Gör ingenting och alla är glada över ditt apatiska beteende.


Som när man hittar en allvarligt säkerhetsbrist i datorsystemet på en skola eller arbetsplats. Rapporterar man det så blir man i bästa fall ignorerad, kanske avstängd, i värsta fall polisanmäld.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Folk får skylla sig själv om de dör.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Är med alla som resonerar som så att man inte drar i något handtag eller knuffar ner någon. För det första och mest logiska är att man är aktiv i ett mord.
För det andra, om det var jag som stod nere på rälsen, så skulle jag nog hellre velat dött själv för att inte vara tillräckligt vaksam, än att veta att någon annan
var tvungen att dö för att rädda mig och fyra andra som inte kunde se eller höra (tror nog en ljudtuta från ett tåg skulle penetrera vilka hörselskydd som helst) att ett tåg kom rakt mot en.

Osv.
Post Reply