Moraliska utmaningar, vad skulle du gjort?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

patrik åkerhage wrote:vem sa att han var mystisk?
Att det inte står något om honom (förutom att han är "kraftig", vad nu det ska betyda) gör honom ju mystisk.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

socialgrupp0 wrote:
patrik åkerhage wrote:vem sa att han var mystisk?
Att det inte står något om honom (förutom att han är "kraftig", vad nu det ska betyda) gör honom ju mystisk.

Igår satt jag i telfonkö hos Glocalnet. Framför mig var det 34 mystiska abbonenter. Okänd är faktiskt inte lika med mystisk...
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Säger B på båda. Om jag gör något åt det hela har jag dåligt samvete sedan för jag dödat en. Det är bättre att det får vara som det är, liksom ödet. Naturen.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Du är läkare vid en olycksplats i landet Afrika och har ont om personal, medicin och förnödenheter. Du får in två personer som båda varit med i samma olycka. Den ena personen har brutit ett ben. Den andra personen har brutit en arm och ett ben. Du hinner och kan endast behandla ett av de tre benbrotten innan det är för sent. Vilket väljer du att behandla?

---

Om en läkare hjälper svältande barn i Afrika i 10 år av sitt liv - verkligen dedicerar sig till uppgiften - för att denna läkare mår bra av det, trivs att arbeta med behövande och sjäjv får ut någotav det, har denna läkare högre eller lägre moralisk status än den läkare som gör det samma för att det är hans plikt, trots att han mår dåligt av det och hatar det?
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

sredna wrote:Du är läkare vid en olycksplats i landet Afrika och har ont om personal, medicin och förnödenheter. Du får in två personer som båda varit med i samma olycka. Den ena personen har brutit ett ben. Den andra personen har brutit en arm och ett ben. Du hinner och kan endast behandla ett av de tre benbrotten innan det är för sent. Vilket väljer du att behandla?

---

Om en läkare hjälper svältande barn i Afrika i 10 år av sitt liv - verkligen dedicerar sig till uppgiften - för att denna läkare mår bra av det, trivs att arbeta med behövande och sjäjv får ut någotav det, har denna läkare högre eller lägre moralisk status än den läkare som gör det samma för att det är hans plikt, trots att han mår dåligt av det och hatar det?
Enkelt...Jag tar den som har brutit ett ben eftersom den som har två benbrott ändå kommer ha kvar ett brutit ben.

Om han inte tycker om att hjälpa svältande barn så kan man undra vad han gör där. Är det för egen vinning, få bättre meriter?
I så fall har han en lägre moralisk status.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

På Afrika-fråga 1: Kommer de att avlida för att ett av benen är brutet? För isf e ju svaret ganska enkelt, då ser man ju till att rädda livet på den ena av dem, genom att "bota" honom till 100%. Att bota antingen armen eller benet på den andra om han ändå inte klarar sig e ju skitsamma.

På fråga 2: Hmm, ja den e ju svår där, för det framgår ju inte varför han inte gillar sitt jobb, och är han där trots att han hatar sitt jobb, men ändå gör det till 100% för att hjälpa de stackars liven där så tycker jag att han kan tänkas ha en högre moralisk status, för han är där och han gör sitt jobb, trots att han inte trivs, men han gör det för att rädda liven på dem, och det är ju fint.
/ MoXX
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Afrika är inget land.

(Känner sig jätte smart)
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

patrik åkerhage wrote:På Afrika-fråga 1: Kommer de att avlida för att ett av benen är brutet? För isf e ju svaret ganska enkelt, då ser man ju till att rädda livet på den ena av dem, genom att "bota" honom till 100%. Att bota antingen armen eller benet på den andra om han ändå inte klarar sig e ju skitsamma.

På fråga 2: Hmm, ja den e ju svår där, för det framgår ju inte varför han inte gillar sitt jobb, och är han där trots att han hatar sitt jobb, men ändå gör det till 100% för att hjälpa de stackars liven där så tycker jag att han kan tänkas ha en högre moralisk status, för han är där och han gör sitt jobb, trots att han inte trivs, men han gör det för att rädda liven på dem, och det är ju fint.
Men han gör det juh inte för att rädda livet på folk, utan han gör det för att det är hans jobb?
Här var det tomt...
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

walliski wrote:
patrik åkerhage wrote:På Afrika-fråga 1: Kommer de att avlida för att ett av benen är brutet? För isf e ju svaret ganska enkelt, då ser man ju till att rädda livet på den ena av dem, genom att "bota" honom till 100%. Att bota antingen armen eller benet på den andra om han ändå inte klarar sig e ju skitsamma.

På fråga 2: Hmm, ja den e ju svår där, för det framgår ju inte varför han inte gillar sitt jobb, och är han där trots att han hatar sitt jobb, men ändå gör det till 100% för att hjälpa de stackars liven där så tycker jag att han kan tänkas ha en högre moralisk status, för han är där och han gör sitt jobb, trots att han inte trivs, men han gör det för att rädda liven på dem, och det är ju fint.
Men han gör det juh inte för att rädda livet på folk, utan han gör det för att det är hans jobb?
Men hans jobb är ju att rädda liv, och det måste ju ändå vara det som gjorde att han sökte jobbet från början. Och han är plikttrogen sitt jobb, men trivs inte med det, men han kanske är plikttrogen för att han gör det han gör, skulle han skyfflat skit eller rensat kloaker kanske han skulle slutat för länge sedan?
/ MoXX
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Moonsky wrote:Afrika är inget land.

(Känner sig jätte smart)
Synd att du särskrev, annars hade du kanske gjort ett annat intryck än precis det motsatta till det du själv tyckte du gjorde.
meh
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Situation 1
En anhörig lider av en dödlig och sexuellt överförbar sjukdom.
Du får veta att personen tänker gå ut på stan och smitta ner ett stort antal personer. (Det finns inga mediciner.)
Ditt val är att låta alla de främmande bli nedsmittade och dö, eller att själv döda din familjemedlem.

Vad gör du?

Situation 2
Din bäste vän är instängd i en gränd.
Framför honom står tre män, en med ett knogjärn.
Du står bakom dem. Det finns ingen som kan komma till din hjälp. Ingen kan komma till hans hjälp utom du.

Vad gör du?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Moonsky wrote:Afrika är inget land.

(Känner sig jätte smart)
Trolls trolling trolls.
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

sredna wrote:...i landet Afrika och...

...svältande barn i Afrika i 10 år...
Har du någon speciell anledning till varför Afrika är markerat med orange färg?
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

IsseBisse wrote:
sredna wrote:...i landet Afrika och...

...svältande barn i Afrika i 10 år...
Har du någon speciell anledning till varför Afrika är markerat med orange färg?
För att folket där är bruna...
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Mr Einstein wrote:Situation 1
En anhörig lider av en dödlig och sexuellt överförbar sjukdom.
Du får veta att personen tänker gå ut på stan och smitta ner ett stort antal personer. (Det finns inga mediciner.)
Ditt val är att låta alla de främmande bli nedsmittade och dö, eller att själv döda din familjemedlem.

Vad gör du?

Situation 2
Din bäste vän är instängd i en gränd.
Framför honom står tre män, en med ett knogjärn.
Du står bakom dem. Det finns ingen som kan komma till din hjälp. Ingen kan komma till hans hjälp utom du.
1: Jag ringer polisen, så får dem komma och omhänderta honom, så slipper jag döda honom. Annars skulle jag nog bara slagit ner honom, så att han hindrades från att komma ut, och sen ringt polisen. Känns inte riktigt som att enda vägen ut här är att döda honom, eller hur?

2: Jag skulle förmodligen försöka få deras uppmärksamhet, kanske lurat iväg någon av dem den vägen och hoppas min kompis är kapabel att springa ifrån de andra som blir kvar. Antingen det, eller så skulle jag skjutit dem med min uzi. =)
Vad gör du?
/ MoXX
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

patrik åkerhage wrote:
Mr Einstein wrote:Situation 1
En anhörig lider av en dödlig och sexuellt överförbar sjukdom.
Du får veta att personen tänker gå ut på stan och smitta ner ett stort antal personer. (Det finns inga mediciner.)
Ditt val är att låta alla de främmande bli nedsmittade och dö, eller att själv döda din familjemedlem.

Vad gör du?

Situation 2
Din bäste vän är instängd i en gränd.
Framför honom står tre män, en med ett knogjärn.
Du står bakom dem. Det finns ingen som kan komma till din hjälp. Ingen kan komma till hans hjälp utom du.
1: Jag ringer polisen, så får dem komma och omhänderta honom, så slipper jag döda honom. Annars skulle jag nog bara slagit ner honom, så att han hindrades från att komma ut, och sen ringt polisen. Känns inte riktigt som att enda vägen ut här är att döda honom, eller hur?

2: Jag skulle förmodligen försöka få deras uppmärksamhet, kanske lurat iväg någon av dem den vägen och hoppas min kompis är kapabel att springa ifrån de andra som blir kvar. Antingen det, eller så skulle jag skjutit dem med min uzi. =)
Vad gör du?
Jag skulle avvakta, han kanske tänker köpa ett knogjärn.
Om inte så gör jag precis som du, tar fram min Uzi ;D

I situation 1 har du bara två val, att låta alla de främmande bli nedsmittade och dö, eller att själv döda din familjemedlem.
Du kan alltså inte ringa polisen.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Moonsky wrote:För att folket där är bruna...
Det är väl en kraftig underdrift.
http://www.plattform.no/news/photo/1106681034neger.jpg
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Mr Einstein wrote:
patrik åkerhage wrote:
Mr Einstein wrote:Situation 1
En anhörig lider av en dödlig och sexuellt överförbar sjukdom.
Du får veta att personen tänker gå ut på stan och smitta ner ett stort antal personer. (Det finns inga mediciner.)
Ditt val är att låta alla de främmande bli nedsmittade och dö, eller att själv döda din familjemedlem.

Vad gör du?

Situation 2
Din bäste vän är instängd i en gränd.
Framför honom står tre män, en med ett knogjärn.
Du står bakom dem. Det finns ingen som kan komma till din hjälp. Ingen kan komma till hans hjälp utom du.
1: Jag ringer polisen, så får dem komma och omhänderta honom, så slipper jag döda honom. Annars skulle jag nog bara slagit ner honom, så att han hindrades från att komma ut, och sen ringt polisen. Känns inte riktigt som att enda vägen ut här är att döda honom, eller hur?

2: Jag skulle förmodligen försöka få deras uppmärksamhet, kanske lurat iväg någon av dem den vägen och hoppas min kompis är kapabel att springa ifrån de andra som blir kvar. Antingen det, eller så skulle jag skjutit dem med min uzi. =)
Vad gör du?
Jag skulle avvakta, han kanske tänker köpa ett knogjärn.
Om inte så gör jag precis som du, tar fram min Uzi ;D

I situation 1 har du bara två val, att låta alla de främmande bli nedsmittade och dö, eller att själv döda din familjemedlem.
Du kan alltså inte ringa polisen.
Fan, han måste ju vara sjukt snygg o sexig den där om han får nuppa så många på en utekväll! Och det beror ju på, är det min bror skulle jag nog ha svårt att döda honom, men en släkting skulle jag väl kunna dräpa då, dock ej tortyr! =)
/ MoXX
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Mr Einstein wrote: I situation 1 har du bara två val, att låta alla de främmande bli nedsmittade och dö, eller att själv döda din familjemedlem.
Du kan alltså inte ringa polisen.
Jag har svårt för moraliska dilemman utan motivation till alternativen, varför är polisen eller låsa in honom/henne inte ett alternativ t ex?

Skulle låta honom/henne göra som han vill, är folk såpass lösa att de nuppar runt med första bästa utan skydd får de skylla sig själva.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

IsseBisse wrote:Har du någon speciell anledning till varför Afrika är markerat med orange färg?
Trolls trolling trolls.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

rokk wrote:
Mr Einstein wrote: I situation 1 har du bara två val, att låta alla de främmande bli nedsmittade och dö, eller att själv döda din familjemedlem.
Du kan alltså inte ringa polisen.
Jag har svårt för moraliska dilemman utan motivation till alternativen, varför är polisen eller låsa in honom/henne inte ett alternativ t ex
håller med dig här, kanske mina egna inte var jättebra, men där fanns ju inte allt för många utvägar....måste ju finnas en anledning att jag inte kan kontakta polisen eller slå ner honom, för döda verkar inte vara det enda alternativet just här...men kul med mer dilemman! shoot!
/ MoXX
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

patrik åkerhage wrote:håller med dig här, kanske mina egna inte var jättebra, men där fanns ju inte allt för många utvägar....måste ju finnas en anledning att jag inte kan kontakta polisen eller slå ner honom, för döda verkar inte vara det enda alternativet just här...men kul med mer dilemman! shoot!
Exemplen är konstruerade för att påvisa en poäng - till exempel hur svårt det kan vara att välja mellan pest eller kolera. Hade "ingen sjukdom tack" funnits, så hade ju inte dilemmat varit ett dilemma, eller intressant. CHESUS!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

sredna wrote:
patrik åkerhage wrote:håller med dig här, kanske mina egna inte var jättebra, men där fanns ju inte allt för många utvägar....måste ju finnas en anledning att jag inte kan kontakta polisen eller slå ner honom, för döda verkar inte vara det enda alternativet just här...men kul med mer dilemman! shoot!
Exemplen är konstruerade för att påvisa en poäng - till exempel hur svårt det kan vara att välja mellan pest eller kolera. Hade "ingen sjukdom tack" funnits, så hade ju inte dilemmat varit ett dilemma, eller intressant. CHESUS!
Det finns dilemman som är svåra att lösa utan att man måste ta till idioti för att visa en poäng.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

wille wrote:Det finns dilemman som är svåra att lösa utan att man måste ta till idioti för att visa en poäng.
Det är ett moraliskt delemma.
Tänker du "utanför boxen" eller hittar en utväg, då missar du ju poängen.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Du är en tysk soldat i slutskedet av andra världskriget och blir beordrad att tillsammans med din bästa vän, som för tre dagar sen fått veta av ett brev att han har blivit pappa, ta med tio fångar ut i skogen och skjuta ihjäl dem.
När ni väl har kommit in i skogen så förmår ni inte döda dem utan ni väljer tömma magasinen i ett träd och sedan låta fångarna sticka sin väg.
När ni sedan kommer tillbaka till lägret så behövs en av er till en annan uppgift i lägret.
Chefen frågar sen vem av er som vill följa med tillbaka till skogen tillsammans med två andra soldater för att begrava kropparna så ingen hittar dem.
Du kan inte återvända ensam till lägret och inte övertyga de två soldaterna att medverka i bluffen samt att chefen kommer att göra en inspektion när jobbet är klart.

Vad gör du?
Post Reply