Skaffa telefon/bredband..

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Skaffa telefon/bredband..

Post by AshTray »

Har fixat mig en lägenhet och ska snart flytta hemifrån, känns bra. Men jag har kikat runt en del om det här med telefoni och bredband, och det är lite saker jag inte förstår.
Tänkte tex. att jag skulle skaffa 24Mbit från bredbandsbolaget samt telefoni hos dem, men då står det att jag ska ange telefonnumret jag vill ansluta :/
Det är ju just det, jag har ju inget telefonnummer, det är det jag vill skaffa. Samma sak på tex Glocalnet. Var fan skaffar man ett telefonnummer isåfall ?!?

Vilket bolag är bäst förresten, känns som det står mellan BBB och Glocalnet.

Kan verka som en löjlig fråga, men allt detta är nytt för mig :P
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ring deras kundtjänst? Annars får du väll ordna ett telefonummer från Telia men det verkar konstigt.
#mac.se @ EFnet
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Glocalnet har jag hört är bra på att dra åt sig problem...
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

kolla om det finns något stadsnät dit du ska flytta. Mycket billigare. :D
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

jag kör mitt 24mbit Netatonce, behöver ingen telefon och jag kan ha telefon via bredbandet.
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Skaffa telefon/bredband..

Post by Mr Einstein »

AshTray wrote:Har fixat mig en lägenhet och ska snart flytta hemifrån, känns bra. Men jag har kikat runt en del om det här med telefoni och bredband, och det är lite saker jag inte förstår.
Tänkte tex. att jag skulle skaffa 24Mbit från bredbandsbolaget samt telefoni hos dem, men då står det att jag ska ange telefonnumret jag vill ansluta :/
Det är ju just det, jag har ju inget telefonnummer, det är det jag vill skaffa. Samma sak på tex Glocalnet. Var fan skaffar man ett telefonnummer isåfall ?!?

Vilket bolag är bäst förresten, känns som det står mellan BBB och Glocalnet.

Kan verka som en löjlig fråga, men allt detta är nytt för mig :P
Om du bockar för " jag saknar fast telefonabonnemang" på bredbandsbolagets hemsida så kan du skriva din adress istället.
Image
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Men alltså grejen är att jag vill skaffa ett telefonnummer och telefonabonnemang OCKSÅ, + bredband. Men jag vet inte var man skaffar ett telefonnummer?

Jag har mailat Glocalnet och BBB, men ej fått något svar. Är det bara jag som är helt jävla dum i huvudet och missat något? :P
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det är till telia du ska vända dig. Telia bas abbonemang är det du ska ha.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Bredbandsbolaget erbjuder vad jag vet bara IPtelefoni.. Det du gör då är att du skriver in att du saknar vanlig telefoni, beställer bredband samt deras IPtelefonitjänst.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Nect
Posts: 13
Joined: 2004-02-06 15:36:48
Location: Bollnäs

Post by Nect »

Jag skaffade BBBs upp till 24Mbit tjänst samt IP-telefoni.

Jag hade ingen telefon innan, och det här var det billigaste alternativet.
Bara att koppla in en vanlig telefon i modemet. Sen är det ett helt vanligt nummer :)

Annars kostar det skjortan om du ska starta upp ett abbonemang hos Telia. BBB står för den kostnaden om du skaffar deras ADSL + IP-telefoni.
Livet är en lek sa frunk!
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Har man inget nr så får man ett tilldelat då man tecknar abbonemanget på BBB.
Mac mini
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Skaffa telefon/bredband..

Post by syntetisk »

AshTray wrote:Har fixat mig en lägenhet och ska snart flytta hemifrån, känns bra. Men jag har kikat runt en del om det här med telefoni och bredband, och det är lite saker jag inte förstår.
Tänkte tex. att jag skulle skaffa 24Mbit från bredbandsbolaget samt telefoni hos dem, men då står det att jag ska ange telefonnumret jag vill ansluta :/
Det är ju just det, jag har ju inget telefonnummer, det är det jag vill skaffa. Samma sak på tex Glocalnet. Var fan skaffar man ett telefonnummer isåfall ?!?

Vilket bolag är bäst förresten, känns som det står mellan BBB och Glocalnet.

Kan verka som en löjlig fråga, men allt detta är nytt för mig :P
Både BBB och Glocalnet ägs av Telenor så du borde ju få samma prestanda. Verkar dumt att köra en dubbeluppsättning trådar och stationer.

Angående om BBB erbjuder telefoni eller inte, Telenor erbjuder väl åtminstone Telefoni? Du borde kunna få ett paket med både bredband och telefon abonnemang i ett. Hos Glocalnet också.
DrPepper
Posts: 32
Joined: 2008-08-10 22:12:16
Location: Stockholm

Post by DrPepper »

Personligen kör jag Telia. Haft dom i snart 24månader och internet har bara varit nere 3dagar på dom få dagarna.

Men är du 100 på att du bara kan få ADSL?
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Det blev Bredbandsbolaget 12-24mbit/s + bredbandstelefoni. Funkar ok, fast när jag mäter får jag max 10 mbit/s. Men det duger bra, och månadskostnaden för telefonin på 99kr slipper jag betala, så det är rätt sjysst. 349/månad är inte farligt.

Jag vet inte vad annars jag skulle valt om inte ADSL, men de ska renovera lägenheterna snart, så det blir "3 hål i väggen", vet knappt vad det är men jag antar det har med bredband att göra?
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Com Hem låter det som, jag skaffade det när jag flyttade in i min lya, ska ha 24/10 och har väll 28/12 ungefär.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Har telefoni och bredband från Glocalnet

Får 50kr rabatt på bredbandet eftersom jag har telefoni.
De erfarenheter jag har från supporten är att de har väldigt kompetenta och "normala" killar.

Hade problem i början som killarna på supporten hjälpte mig att lösa (bor i en villa med slitna ledningar). De experimenterade med hastigheter och tjafsade aldrig emot även om jag kanske ibland var lite jobbig.

Min kollega däremot har bara haft problem med sitt Glocalnet abbonnemang.

Ett tips är att se till om du kan få ångertid EFTER leverans av tjänsten. Vissa kör med 2 veckors ångertid för att DÄREFTER leverera tjänsten.
Post Reply