Intressant artikel om FRA

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
jalla
Posts: 193
Joined: 2002-03-14 9:44:37
Location: Sundsvall

Intressant artikel om FRA

Post by jalla »

intressant artikel om FRA. äntligen någon som säger hela sanningen:



http://www.expressen.se/debatt/1.125242 ... m-okar-den

Image
Johan Isaksson aka -(Jalla)-
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
(Intel Core2Quad 6600, 4GB DDRAM, ATI HD 2900XT 512MB, HD: 1TB)
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

FRA-debatten är rätt passé.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Get outta here before I break your bones.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Han är uppenbarligen röd och vet inte fullt ut vad han pratar om.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Intressant artikel om FRA

Post by stealth »

jalla wrote:intressant artikel om FRA. äntligen någon som säger hela sanningen
Ah! Vilket tur att en tidning som Expressen äntligen vågade säga hela sanningen........
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
jalla
Posts: 193
Joined: 2002-03-14 9:44:37
Location: Sundsvall

Post by jalla »

Longstock wrote:FRA-debatten är rätt passé.
så den är passé?
jasså så vi ska direkt efter ett sådant här stort beslut sluta prata om dessa saker och glömma bort att dom står över våra axlar och ser.
man måste hålla liv i debatten om man ska få till några ändringar.
annars så kan man ju säga så om allt hemskt som händer.
"dont push away the problems, deal with it and debate them"


Image
Johan Isaksson aka -(Jalla)-
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
(Intel Core2Quad 6600, 4GB DDRAM, ATI HD 2900XT 512MB, HD: 1TB)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Man skall inte lyssna för mycket på vad en reservofficer har att säga. Jag känner en hel drös, och de verkar säga vad som helst för att få lite uppmärksamhet.

Angående FRA, så anser jag att någon som vill vara ett reellt hot faktiskt ger fan i att använda digiatala medier, eller åtminstone ser till att använda rätt sorts kodning.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
NORT
Posts: 25
Joined: 2008-04-26 10:42:09

Post by NORT »

Missionerar du från Flashbacks forum?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

jalla wrote:
Longstock wrote:FRA-debatten är rätt passé.
så den är passé?
FRA-frågan är ett populistisk uppror skapad av nyhetsmedier. FRA-lagen skadar inte några "vanliga" människor, utan det här är journalisternas egna nyhet - det är de som är oroliga och vill skapa en opinon och givetvis tjäna pengar. Tydligen har de lyckats...
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Longstock wrote:
jalla wrote:
Longstock wrote:FRA-debatten är rätt passé.
så den är passé?
FRA-frågan är ett populistisk uppror skapad av nyhetsmedier. FRA-lagen skadar inte några "vanliga" människor, utan det här är journalisternas egna nyhet - det är de som är oroliga och vill skapa en opinon och givetvis tjäna pengar. Tydligen har de lyckats...
Och som vanligt lyckas longstock med konststycket att häva ur sig en åsikt utan källa till sin information..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

Longstock wrote:FRA-frågan är ett populistisk uppror skapad av nyhetsmedier. FRA-lagen skadar inte några "vanliga" människor, utan det här är journalisternas egna nyhet - det är de som är oroliga och vill skapa en opinon och givetvis tjäna pengar. Tydligen har de lyckats...
Haha, exakt. Men så länge som det skadar de båda smygkommunisterna Reinfeldt och Tolgfors är jag beredd att till och med elda på det hela.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

wille wrote:Och som vanligt lyckas longstock med konststycket att häva ur sig en åsikt utan källa till sin information..
Nja. Att FRA-lagen inte skadar någon är det jag tror, men det må vara fel. Naturligtvis skadar lagen de personer som har fuffens för sig, men jag tror knappast att de är intresserade av mindre brottslighet och kommer således inte avlyssna sådana fall - det bor trots allt nio miljoner i det här landet.
Jag mailade FRA och begärde ut den beryktade listan på personer som blvit avlyssnaden, men den var tydligen sekretessbelagd. Men att desto större nyhet desto mer pengar stämmer. Och naturligtvis vill så många som möjligt sko sig på det här. Efter det att folkpartisten röstade emot förslaget, vilket var modigt gjort, kom ett par kappvändare till riksdagsmän och "ångrade sig" och stödde Camilla Lindberg linje.
Att det här är journalisternas nyhet trodde jag alla förstod. De lever på att deras källor känner sig helt säkra på att den information de lämnar ut inte på något vis kan avlyssnas.
Last edited by Longstock on 2008-08-05 20:20:21, edited 1 time in total.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

wille wrote:Och som vanligt lyckas longstock med konststycket att häva ur sig en åsikt utan källa till sin information..
"Källa"? I det här fallet får man väl läsa tidningarna och bilda sig en egen åsikt. DN kommer knappast skriva en ledarartikel om hur de själva skapar egna nyheter som Longstock sedan kan hänvisa till om det nu var det du ville ha. :lol:

Men visst, du skrev bara "källa" för att låta kritisk och bildad och inte för att du faktiskt ville ha en. Händer hela tiden på Flashback så jag är van. :-*
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

böglyft wrote:
wille wrote:Och som vanligt lyckas longstock med konststycket att häva ur sig en åsikt utan källa till sin information..
"Källa"? I det här fallet får man väl läsa tidningarna och bilda sig en egen åsikt. DN kommer knappast skriva en ledarartikel om hur de själva skapar egna nyheter som Longstock sedan kan hänvisa till om det nu var det du ville ha. :lol:

Men visst, du skrev bara "källa" för att låta kritisk och bildad och inte för att du faktiskt ville ha en. Händer hela tiden på Flashback så jag är van. :-*
Mja, halvsanningar förblir halvsanningar. Protip, nämn inte fb här inne, det är lite som att stå framför en publik i texas, vara mörkhyad och säga: "hey folks, I am gay!".

Jag var faktiskt intresserad att förstå var han skaffade sin åsikt att FRA inte kan vara skadligt för vanliga människor..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

jalla wrote:
Longstock wrote:FRA-debatten är rätt passé.
så den är passé?
Ja. FRA har funnits längre än din morsa. Debatten är inte bara passé, den är uttjatad.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

wille wrote:Jag var faktiskt intresserad att förstå var han skaffade sin åsikt att FRA inte kan vara skadligt för vanliga människor..
Eftersom listan på de personer som blir övervakade kommer vara under sekretess, (åtminstone så som det är bestämt nu), kan även de som har rent mjöl i påsen känna sig trygga att den data som FRA samlar in inte kommer gå vidare till tredje part. Givetvis kan man känna sig kränkt om man blir oskyldigt avlyssnad, men det kan jämföras med personer som blir gripna av polisen fastän de inte gjort något.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Och när ett nytt parti tar makten och börjar göra sig av med människor som uttrycker sina 'olämpliga' åsikter, what then?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

wille wrote:Och när ett nytt parti tar makten och börjar göra sig av med människor som uttrycker sina 'olämpliga' åsikter, what then?
Jag är ingen expert på det här som du säkert redan listat ut :P
Men möjlighet till avlyssning har funnits länge, enda skillnaden är att det är lagligt nu (med en hel del restriktioner inblandade). Om Nationalistisk Front tar makten skulle de skita i om det var lagligt eller inte. De skulle nog göra det ändå.
Last edited by Longstock on 2008-08-06 17:54:25, edited 1 time in total.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

I den här tråden vet vi inte hur Sveriges grundlagar fungerar.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

wille wrote:Och när ett nytt parti tar makten och börjar göra sig av med människor som uttrycker sina 'olämpliga' åsikter, what then?
Vänta lite. Så du menar att FRA fungerar på följande sätt: regeringen, oavsett vilken, lägger en beställning. De vill att FRA, likt ett spamfilter, söker på all data som matchar sökorden "jag älskar kim jong il". De som fastnar i filtret blir arkebuserade.

Har Moonsky hackat ditt konto, wille?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

lither wrote:
wille wrote:Och när ett nytt parti tar makten och börjar göra sig av med människor som uttrycker sina 'olämpliga' åsikter, what then?
Vänta lite. Så du menar att FRA fungerar på följande sätt: regeringen, oavsett vilken, lägger en beställning. De vill att FRA, likt ett spamfilter, söker på all data som matchar sökorden "jag älskar kim jong il". De som fastnar i filtret blir arkebuserade.

Har Moonsky hackat ditt konto, wille?
Nej lither, jag tror inte att han har gjort det, min mening är dock att det är onödigt med en lag som i sin natur bryter mot svensk grundlag samtidigt som den implicerar att ett organ som upprepat brutit mot svensk lag skall få mer befogenheter..

Du kan komma tillbaka när du har något vettigt att säga.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

wille wrote:... det är onödigt med en lag som i sin natur bryter mot svensk grundlag
Vilken då?
wille wrote:samtidigt som den implicerar att ett organ som upprepat brutit mot svensk lag skall få mer befogenheter..
Har de? Hur då?
wille wrote:Du kan komma tillbaka när du har något vettigt att säga.
Aj?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

lither wrote:
wille wrote:... det är onödigt med en lag som i sin natur bryter mot svensk grundlag
Vilken då?
wille wrote:samtidigt som den implicerar att ett organ som upprepat brutit mot svensk lag skall få mer befogenheter..
Har de? Hur då?
wille wrote:Du kan komma tillbaka när du har något vettigt att säga.
Aj?
Jag tänker inte skriva saker som redan är sagda, utan bifogar istället lite länkar där människor som kan ämnet bättre än jag tar upp saken.

1. http://rickfalkvinge.se/2008/05/17/utre ... rundlagen/
http://www.idg.se/2.1085/1.168569

2. http://www.idg.se/2.1085/1.172435

3. Jag menade inget illa :-/
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

wille wrote:Jag tänker inte skriva saker som redan är sagda, utan bifogar istället lite länkar där människor som kan ämnet bättre än jag tar upp saken.

1. http://rickfalkvinge.se/2008/05/17/utre ... rundlagen/
http://www.idg.se/2.1085/1.168569

2. http://www.idg.se/2.1085/1.172435

3. Jag menade inget illa :-/
Jag har noll kunskap inom juridik, men om FRA-lagen bryter mot grundlagen är jag övertygad om att fler än Piratpartiets grundare och Idg skulle skriva om det. Inte ens Aftonbladet, vad jag kan se, har en artikel om det här. Jag har läst ett par debattartiklar i Svd och DN och jag kan inte komma ihåg att någon nämnt något om grundlagsbrott.

Som jag skrev tidigare vill så många som möjligt få publicitet, precis som den här bloggaren får.

DU ÄR ÖVERVAKAD
http://www.dold.se
ÄR DIN MOBIL AVLYSSNAD
http://www.framobil.se
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Longstock wrote:Inte ens Aftonbladet..
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/tv/article3040380.ab

boo fucking hoo

bara för att medierna inte skriver om det betyder inte att det inte finns där..

Det fina med eu-medlemskap är att eu-domstolen kan riva upp lagförslag, någon som vet hur det går?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=804650
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply