Telefonskräcken, vad beror den på?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Telefonskräcken, vad beror den på?

Post by Maqe2 »

Jag är säker på att alla har upplevt det. Antingen i sig själva, eller hos ngn bekant eller kollega...

Varför är folk rädda för att ringa?
Man sitter hellre i timmar framför internet för att få reda på svaret på en fråga istället för att ringa ett telefonnummer till t.ex. ett företag eller en person och fråga rakt ut.


Vad beror detta på, och är det bara jag som stör mig på det?
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Människor är motbjudande. Särskilt släktingar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

Jag kan känna att jag blir osäker när jag pratar på telefon och ej kan uttrycka mej under samtalet som jag tänkt innan, därför kan det ibland bli lättare via mejl.

Lite konstigt är att jag i mitt jobb pratar väldigt mkt med olika människor facetoface och då är det inga problem.

Kan även tillägga att jag är en jävla mes i telefon, det kan alla telefonförsäljare som ringt mej de senaste åren intyga för jag har stora problem att säga nej, har dock blivit bättre på det den sista tiden.
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

mmm, same same, face to face är inte lika illa för då har folk mer förståelse för när jag tar någon sekund eller två för att tänka på något. Nåväl, ibland kan de bli irriterade i verkliga livet också men av någon anledning så blir det aldrig lika illa.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det är enklare att tala med något när man ser denne i ögonen samt använder händerna vid konversationen. Har märkt att när jag talar i telefonen så viftar jag med armen för att försöka förklara. Men nervös är jag bara om jag ringer först. Om någon ringer mig så är det mycket enklare ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
jalla
Posts: 193
Joined: 2002-03-14 9:44:37
Location: Sundsvall

Post by jalla »

jag brukar använda telefonen att ringa om det är något man undrar över men oftast så är jag osäker vart man ska ringa.
även om det innebär några timmars internetsök för att hitta svaret.

Image
Johan Isaksson aka -(Jalla)-
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
(Intel Core2Quad 6600, 4GB DDRAM, ATI HD 2900XT 512MB, HD: 1TB)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag förstår inte telefonskräcken, det är hur enkelt som helst att prata i telefon.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag hatar att prata i telefon, och antar att det beror på att jag inte ser den jag pratar med och vice versa. Kanske är det svårt att få en uppfattning om en massa diverse saker, typ närvaro, sinnesstämning och en massa sånt.
Drf är SMS genialiska. ;)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

kr1sse wrote:det beror på att jag inte ser den jag pratar med och vice versa. Kanske är det svårt att få en uppfattning om en massa diverse saker, typ närvaro, sinnesstämning och en massa sånt.
Har du inte öron?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Andrej wrote:
kr1sse wrote:det beror på att jag inte ser den jag pratar med och vice versa. Kanske är det svårt att få en uppfattning om en massa diverse saker, typ närvaro, sinnesstämning och en massa sånt.
Har du inte öron?
Jo, det har jag. Men det är inte alltid nog.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

kr1sse wrote:Jag hatar att prata i telefon, och antar att det beror på att jag inte ser den jag pratar med och vice versa. Kanske är det svårt att få en uppfattning om en massa diverse saker, typ närvaro, sinnesstämning och en massa sånt.
Drf är SMS genialiska. ;)
Ser du mig?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag mailar eftersom det är betydligt enklare även om det tar ett tag innan man får svar. Jag tycker inte det är speciellt läskigt att ringa, även fast det var ett tag sen. Om det är brådskande ringer jag.
borz wrote:Ser du mig?
Han ser en bild som troligtvis föreställer dig :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

borz wrote:
kr1sse wrote:Jag hatar att prata i telefon, och antar att det beror på att jag inte ser den jag pratar med och vice versa. Kanske är det svårt att få en uppfattning om en massa diverse saker, typ närvaro, sinnesstämning och en massa sånt.
Drf är SMS genialiska. ;)
Ser du mig?
Nej, men jag har en fördel av smileys som kan uttrycka sånt jag saknar. ;P
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Att tala i telefon är bra träning för öra och mun.
meh
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Gillar inte heller att prata i telefon med främlingar, blir lätt nervös och börjar stamma och slödra som en a-lagare ;(
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

kr1sse wrote:Jo, det har jag. Men det är inte alltid nog.
Du har helt rätt, det räcker inte med att endast ha öron, jag tycker att du i framtiden skall använda dom - då blir nog telefonin ett mindre problem.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag kom också på nåt mer som kan ta emot, och det är att parten som tar emot samtalet är i många fall för dum för att stänga av telefonen när denne inte vill bli störd. Eller så väntar sig denne att inte bli uppringd den tiden på dygnet (till exempel). SMS är i många fall lite diskretare, och ger mottagaren chans att tänka över sitt svar, svara utan att det låter för mycket och så vidare.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

SMS blir ju precis lika dant som om man skrev på msn. Om man inte istället använder MMS (vilken är en liknande tjänst) och bifogar en sassi videosnutt på sig själv + sitt medelande i ljudform.

Jag tror ni får jobba på ert sociala.
Dyslexi
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jämförelsen SMS och telefon är för djup för att bli intressant. Pröva med mejl och SMS i stället. Eller telefon och burktelefon.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply