Vårt ekonomiska system

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:
wille wrote:Fast Keynes är ju rätt oldschool och hans modeller är inte särskilt träffsäkra i dagens ekonomiska klimat.
Poängen jag ville göra är att XitarS gör vissa tankefel som redan Keynes hade löst.
Jodå, det är jag helt med på, det känns bara lite bisarrt att vi sitter och diskuterar modeller som är ett halvt århundrade gamla. Keynes har varit rätt inaktuell (förutom i rent utbildande syfte) sedan stagflationskrisen på 70-talet.

Min vän med examen i nationalekonomi som sitter bredvid mig skrattar hjärtligt åt era ändå tappra försök att tolka ekonomiska modeller.

En sak till XitArS:
XitArS wrote:Likaså uppstår det en tillväxt i din försäljning om du går från att sälja 50 skor ett år till att sälja 60 skor året efter. Det intressanta i frågan är dock hur mycket mer pengar du har tjänat. Om du fått mindre betalt för varje sko året efter så att du de facto tjänade mindre pengar så har du INTE haft en tillväxt (när vi pratar ekonomi). Visserligen kanske det har skett en kraftig deflation i ekonomin vilket gjort varje peng mer värd. Deflation minskar dock efterfrågan ännu mer...
Det relevanta är väl ändå hur stor tillväxt rörelsen har gjort, inte "hur mycket pengar du har tjänat". Din korthusmodell är inte särskilt träffande. Det finns f.ex. tillfällen då det finns kraftig deflation, men efterfrågan ökar inom en sektor.

Problematiken med diskussioner i makroekonomi generellt är att man kommer sällan till en vettig slutsats. För att någon av oss egentligen skulle kunna diskutera frågan på rätt nivå borde vi ha en doktorsgrad eller två i makroekonomi/nationalekonomi. Det finns alldeles för många begrepp och modeller som man borde känna till innan man ger sig ut på djupt vatten och säger saker man inte har koll på.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

wille wrote:det känns bara lite bisarrt att vi sitter och diskuterar modeller som är ett halvt århundrade gamla.
Jag märkte ingen diskussion om Keynes förutom när du började diskutera det?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

fisk wrote:Jag märkte ingen diskussion om Keynes förutom när du började diskutera det?
Exakt. Han ville bara glänsa genom att nämna namnet på en ekonom som inte hade särskilt mycket med diskussionen att göra, och samtidigt få in en variant av "jag får MVG utan att behöva plugga" - här "jag är så bildad men samtidigt nere på jorden att jag kan prata om ekonomer som 'old school'".
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:
wille wrote:det känns bara lite bisarrt att vi sitter och diskuterar modeller som är ett halvt århundrade gamla.
Jag märkte ingen diskussion om Keynes förutom när du började diskutera det?
Mja, det är sant, de ekonomiska modellerna som diskuteras här hör mer hemma på medeltiden. För övrigt var det du som tog upp keynes inte jag. Så snälla, dont give me your bullcrap.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Sedan när blev namedropping en "diskussion"?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

fisk wrote:Mängden pengar spelar ingen roll om deras värde minskar per enhet varje gång mängden pengar ökar (Lire någon? Eller Deutsche Mark under depressionen?)
Det har du fullkomligt rätt i. Men dagens monetära system fungerar inte som så att om pengamängden ökar med X så ökar inflationen med X. Om Kamprad tar ett lån på 20 miljarder hos Nordea - tror du att priset på sylt stiger för det (förutsatt att han inte använder pengarna för att spekulera i bärindustrin)?

Det som har skett de senaste årtiondena är att pengamängden har skjutit i höjden samtidigt som inflationen legat ganska stabil (nu pratar vi EU, USA typ). Pengamängden har sedan 90-talet ökat med nära 300% i USA, och någon 300%ig inflation på varorna i "inflationskorgen" har vi INTE haft där. Dock så steg bostadspriserna med ca 200% fram tills för något år sedan. Därefter har de tappat ca 17% "nationwide" med de största tappen i städer som Las Vegas och San Fransisco där priserna fallit med över 32%.

Så faktan säger oss: X% mer pengar i systemet är EJ lika med X% inflation.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

wille wrote:
fisk wrote:
wille wrote:Fast Keynes är ju rätt oldschool och hans modeller är inte särskilt träffsäkra i dagens ekonomiska klimat.
Poängen jag ville göra är att XitarS gör vissa tankefel som redan Keynes hade löst.
Jodå, det är jag helt med på, det känns bara lite bisarrt att vi sitter och diskuterar modeller som är ett halvt århundrade gamla. Keynes har varit rätt inaktuell (förutom i rent utbildande syfte) sedan stagflationskrisen på 70-talet.

Min vän med examen i nationalekonomi som sitter bredvid mig skrattar hjärtligt åt era ändå tappra försök att tolka ekonomiska modeller.
Ekonomiska modeller? Prova ordkunskap...

Trevligt att du har en vän. Efter att själv ha varit igenom mer än min beskärda del ekonomi är det dock svårt för mig att inte vara skeptisk i fråga om en examens värde. Om du visste vilka stoplskott lärosäten som Luleå och Jönköping examinerar.... Men din vän verkar ju ha humor i alla fall.
wille wrote:...säger saker man inte har koll på.
Jag sitter för övrigt här med Ben Bernanke, en nära vän med examen i nationalekonomi, och vi skrattar hjärtligt åt dina tappra försöka att dödförklara Keynes idéer.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

nem wrote:
wille wrote:
fisk wrote:
wille wrote:Fast Keynes är ju rätt oldschool och hans modeller är inte särskilt träffsäkra i dagens ekonomiska klimat.
Poängen jag ville göra är att XitarS gör vissa tankefel som redan Keynes hade löst.
Jodå, det är jag helt med på, det känns bara lite bisarrt att vi sitter och diskuterar modeller som är ett halvt århundrade gamla. Keynes har varit rätt inaktuell (förutom i rent utbildande syfte) sedan stagflationskrisen på 70-talet.

Min vän med examen i nationalekonomi som sitter bredvid mig skrattar hjärtligt åt era ändå tappra försök att tolka ekonomiska modeller.
Ekonomiska modeller? Prova ordkunskap...

Trevligt att du har en vän. Efter att själv ha varit igenom mer än min beskärda del ekonomi är det dock svårt för mig att inte vara skeptisk i fråga om en examens värde. Om du visste vilka stoplskott lärosäten som Luleå och Jönköping examinerar.... Men din vän verkar ju ha humor i alla fall.
wille wrote:...säger saker man inte har koll på.
Jag sitter för övrigt här med Ben Bernanke, en nära vän med examen i nationalekonomi, och vi skrattar hjärtligt åt dina tappra försöka att dödförklara Keynes idéer.
Hey, det är inte jag som gör massa dumdristiga lekar med federal reserve system.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

wille wrote:Hey, det är inte jag som gör massa dumdristiga lekar med federal reserve system.
Nu tar du i för hårt igen.
Post Reply