Adobe ger dig 80% rabatt

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

madr wrote:Det är priser som ligger mer rätt med studentens ekonomiska situation.
Visst är det så. "Mer rätt" är klart ett steg i rätt riktning.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Adobe ger dig 80% rabatt

Post by syntetisk »

stealth wrote:Grymt gjort av Adobe tycker jag.

http://www.adobenordic.com/pirate/
Har inte Adobe haft studentrabatt i flera år? Bra kampanj i alla fall.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Adobe ger dig 80% rabatt

Post by stealth »

syntetisk wrote:Har inte Adobe haft studentrabatt i flera år? Bra kampanj i alla fall.
Tror att de tog bort det när CS3 kom, vilket jag fann underligt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Peter Wall wrote:
Mr Einstein wrote:Men erbjudandet gäller studerande.
Hur många har nytta av photoshop i sina studier?
... Please do explain.
Om jag förstår rätt så vill man komma åt en del av piratverksamheten.
Jag tror inte man gör det i någon större utsträckning.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Mr Einstein wrote:Men erbjudandet gäller studerande.
Hur många har nytta av photoshop i sina studier?
Jag har ca 2-3 år kvar av min utbildning. Under hälften av den tiden kommer jag att pyssla större delen av tiden med grafisk formgivning och där en rätt stor del i photoshop.

Många studenter jag känner använder photoshop på daglig basis i skolarbetet, även studenter som inte läser grafisk formgivning.

Jag förstår att man inte använder photoshop i 8an, men det finns andra som studerar som gör det.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Ursäkta om stjäl tråden, men det är ganska närliggande;
Om en skola köper in photoshop för att användas på elevdatorer, gäller dessa priser då med?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

lither wrote:
Moonsky wrote:
stealth wrote:Jag försöker verkligen få in det här i ditt huvud Moonsky, så jag gör ett sista försök.

Om du ska ge dig in i branschen och ha en ganska hög form på ditt arbete så fungerer inte ett program som har kasst stöd för CMYK eller har mer än 8-bits färgrymd. Det stödjer inte ICC-profiler speciellt bra (med tanke på industristandarder) och har verkligen inte stöd för Pantone. Jag kan sitta här hela kvällen och skriva vad det INTE stödjer.

GIMP och ... den där Paint.NET är ett grymt alternativ till de mest grundläggande saker men det slutar där.
Jag påstod aldrig att ovan nämnda program var fullvärdiga professionalla alterantiv som kunde användas i branchen i hög form.
Men det är dugliga gratis alternativ för hobbyister, amatörer och hemmapulare.
Å andra sidan är inte ett enda av Adobes program utvecklat för hobbyister och hemmapulare. Som jag sa, jämförelsen är tveklöst dålig.
Jasså?
Image
Dyslexi
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Image

Jag skyller på otur.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Adobe ger dig 80% rabatt

Post by syntetisk »

stealth wrote:
syntetisk wrote:Har inte Adobe haft studentrabatt i flera år? Bra kampanj i alla fall.
Tror att de tog bort det när CS3 kom, vilket jag fann underligt.
Ok, ja det är väldigt märkligt. Fast kanske smart, så får de lite uppmärksamhet när de återinför det.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

snigel wrote:Ursäkta om stjäl tråden, men det är ganska närliggande;
Om en skola köper in photoshop för att användas på elevdatorer, gäller dessa priser då med?
Jag har för mig att paket för grupputbildning redan är kraftigt rabbaterade från adobes sida, men jag är inte helt 100. Du kan ju alltid låtsasringa till adobe sverige och fråga vad det skulle kosta att utrusta din skola med 50 licenser till adobe cs-3.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Adobe ger dig 80% rabatt

Post by nem »

stealth wrote:
syntetisk wrote:Har inte Adobe haft studentrabatt i flera år? Bra kampanj i alla fall.
Tror att de tog bort det när CS3 kom, vilket jag fann underligt.
Jag köpte CS3 med studentrabatt förra året.

Fick iofs speciellt intyg från min föreläsare, kanske är det som var skillnaden.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Som tråden redan har kommit fram till är jag med på totalt.

Helt klart ett förtag som går i rätt riktning om som försöker få fler att gå över från "the dark side". Har en hel del i kursen jag börjar nu som verkar utnyttja detta (Digital bildbehandling - Distans - Jönköping). Dock är det nog många av dessa som redan har ett jobb som rör detta som är där för extra kunskap.

Som enbart student så finns nog inte riktigt de pengarna för de flesta.

Men jag gillar det jag ser...
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Adobe har jue tidigare (2004?) gått ut med att det är många som piratkopierar, och att de är rätt nöjda med det. Det är många som väljer en bana inom antingen via tryck, webb eller något annat. Licenserna betalar jue igen sig efter... 2 år? sen har de kanske 30-40 år till att håva in cash, om ingen annan kommer inte och bryter marknadsstandarden.

En annan sak jag tänkt på är MSDN-subscriptions, fifan vad tjötigt det är. Behöver liktfan leta upp nyckeln någonstans i deras inloggning. Kan de inte bara släppa det fritt? Vill man uppdatera så är jag helt game med att registrera sig på något sätt.

Jag vill logga in, tanka min mjukvara (som vi köpt) och slippa keyn (eller för fan, lösa det LITE enklare). Det är helt enkelt en knepig process och Microsoft skickar oss 5-6 skivor varje vecka, med ny "språkuppdateringar"... portugiska update sp1, osv osv. Känns bara fel? Sluta skicka de här jävla uppdateringar och gå och plantera ett träd eller något.

Adobe har en sjukt bra grej. När man loggar in, ser man licenserna i en lista samt download-linken bredvid. No fuzzle, no huzzle. Skitbra.

(om jag saknar logik nu så är det p.ga chalmers pubrunda, jag har ärligt talat glömt av vad jag skrev i för tråd nu.)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MSDN är teh suxx.
Du kan inte längre ladda ner äldre operativsystem från deras hemsida och skivorna de skickar tenderar till att vara versioner som kräver aktivering efter tre dagar. Lite meckigt när man bara har 10 licenser per OS eftersom vi behöver testa många olika språkversioner och jag har fan inte tid att installera om Windows varje gång vi har ett nytt projekt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

stealth wrote:Nu förstår jag att du inte har kompetensen till att välja bort vad man skall installera eller ta bort i efterhand. Misstänker att det är en knepig procedur för folk som är totalt efterblivna.
Det går inte äns att avinstallera komponenterna.
När jag väljer "Avinstaller Photoshop eller komponenter" så listas bara Photoshop som alternativ.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

stealth wrote:En annan sak jag tänkt på är MSDN-subscriptions, fifan vad tjötigt det är.
Ännu värre: Windows Aktivering. Använder Parallels och Bootcamp om vartannat, och med jämna mellanrum bestämmer sig Windows för att det inte är aktiverat på den här datorn och vägrar starta. Jag blir mållös varje gång det händer. Här har man betalt en licens, och det fungerar sämre än om jag hade piratkopierat det... Nästa gång inte så säker på att jag köper det, piratkopior verkar ju fungera bättre!
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Windows aktivering är verkligen ett typexempel på hur man fuckar upp för användaren utan att få någon som helst vinst av det för företaget.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Vet inte om några fler fått Adobe godis men vi fick en oanmäld leverans idag med massor av "sura pirater"

Image
#mac.se @ EFnet
Post Reply