Enkät: Överdriven konsumtion av datorspel leder till...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Enkät: Överdriven konsumtion av datorspel leder till...

Post by borz »

Överdriven konsumtion av datorspel leder till minskad mängd sömn

Detta är min hypotes. Denna enkät är en del av min utbildning i Psykologi.
Enkäten och frågorna har troligtvis många brister, men ändå godkända för denna ministudie.
ALLA SOM SPELAR DATORSPEL MINST 5 DAGAR PER VECKA ÄR VÄLKOMMNA ATT DELTA. Konsollspel är undantagna.
Jag hoppas att ni kan besvara de tio frågorna inom 48 timmar från och med NU. http://FreeOnlineSurveys.com/rendersurv ... rd8b482509

Jag lägger ut 6 st trisslotter som prispott. Troligtvis blir det fler som svarar så jag kommer att lotta ut dessa "priser".

Jag hoppas att det är ok att jag lägger ut enkäten här? Om detta strider mot 64bits regler så ber jag om ursäkt i förskott.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Ska bara se klart på TV så ska jag svara sen. :)


Edit. Nu har jag svarat.
Last edited by malici0us on 2008-09-11 22:05:27, edited 1 time in total.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Så har man svarat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Jag svara! ;D
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Svarade jag också.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag har svarat.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag uppskattar väldigt mycket att ni har svarat på enkäten.
I skrivande stund har 22 personer svarat på enkäten, betydligt fler än jag hoppades på från början...


Jag är medveten om att enkäten innehåller vissa brister samt att det finns andra variabler som påverkar spelande och sömn. Målet med denna studie är att först identifiera ett samband. Därefter hoppas jag kunna spinna vidare på resultatet med en ytterligare studie.

Tack än en gång!
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ja svarade :) spelat skitmkt senaste månaderna men tröttnat nu.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Svarat
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Lät bli att svara, för jag kom ju på att jag knappt spelar alls. x)


EDIT: Eller betyder 'ALLA SOM SPELAR DATORSPEL MINST 5 DAGAR PER VECKA ÄR VÄLKOMMNA ATT DELTA.' _endast_ de som du beskriver eller att de är extra välkomna? x)
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Har svarat
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

Vadå "överdrivet"?

För övrigt haaaaaaaaatar jag när folk använder ordet "konsumtion" om något annat än att köpa och använda förbrukningsvaror. Varje gång någon äcklig sociologstudent säger "konsumera porr" kräks jag lite i munnen.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

böglyft wrote:Vadå "överdrivet"?

För övrigt haaaaaaaaatar jag när folk använder ordet "konsumtion" om något annat än att köpa och använda förbrukningsvaror. Varje gång någon äcklig sociologstudent säger "konsumera porr" kräks jag lite i munnen.
Vilket ordval anser du korrekt?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

snigel wrote:Vilket ordval anser du korrekt?
"Överdrivet datorspelande"?
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

kr1sse wrote:Lät bli att svara, för jag kom ju på att jag knappt spelar alls. x)


EDIT: Eller betyder 'ALLA SOM SPELAR DATORSPEL MINST 5 DAGAR PER VECKA ÄR VÄLKOMMNA ATT DELTA.' _endast_ de som du beskriver eller att de är extra välkomna? x)
Alla som spelar i snitt 5 dagar i veckan är välkommna. Spelade du 4 dagar förra veckan och 5 dagar denna så är du ändå välkommen. Jag vill att de som spelar regelbundet ska svara.
böglyft wrote:Vadå "överdrivet"?

För övrigt haaaaaaaaatar jag när folk använder ordet "konsumtion" om något annat än att köpa och använda förbrukningsvaror. Varje gång någon äcklig sociologstudent säger "konsumera porr" kräks jag lite i munnen.
Studerar psykologi och jag är tacksam för synpunkter. Ordet "konsumera datorspel" användes i brist på bättre begrepp. Datorspelande ansåg jag vara "dålig svenska"...




Jag tackar allihopa som svarade. Över 60 svar har inkommit och resultaten borde vara rätt så tillförlitliga. Studien innehåller dock väldigt många andra parametrar så tro inte att det är något jätte avancerat. Visar studien ett samband så kommer jag att gräva vidare och försöka göra en mera seriös uppföljning.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag svarade. LYCKA TILL med undersökningen.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag måste tacka alla som deltog. Det ni har gjort uppskattas väldigt mycket. Nu ska data analyseras. I början på nästa vecka ska jag kontakta 6 st slumpvist utvalda människor och begära adress dit lotten ska skickas.

Den färdiga raporten kommer att redovisas här så att ni själva kan se resultatet av er inblandning.

Tack än en gång!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Enkät: Överdriven konsumtion av datorspel leder till...

Post by GuessWho »

borz wrote:Konsollspel är undantagna.
Varför?

En dator går att koppla till TV och det finns annat än tangentbord och mus för att interagera med en dator också.
Det finns andra operativsystem till datorer än Windows och går att spela på datorer med annat än Windows, även om utbudet inte är lika stort (om man tänkt att undersökningen ska behandla windows platformen).
Det finns både singel- och multiplayer-spel till både datorer och konsoll.
Dessutom med multiplatform spel som finns på PC, PS3 och Xbox 360 kan det ofta vara samma spel.

Du får göra din undersökning hur du vill.
Jag bara undrar varför du valt den uppdelningen.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Enkät: Överdriven konsumtion av datorspel leder till...

Post by Mr Einstein »

GuessWho wrote:
borz wrote:Konsollspel är undantagna.
Varför?

En dator går att koppla till TV och det finns annat än tangentbord och mus för att interagera med en dator också.
Det finns andra operativsystem till datorer än Windows och går att spela på datorer med annat än Windows, även om utbudet inte är lika stort (om man tänkt att undersökningen ska behandla windows platformen).
Det finns både singel- och multiplayer-spel till både datorer och konsoll.
Dessutom med multiplatform spel som finns på PC, PS3 och Xbox 360 kan det ofta vara samma spel.

Du får göra din undersökning hur du vill.
Jag bara undrar varför du valt den uppdelningen.
Det undrar jag också.
Kan det vara så att borz inte hänger med i utvecklingen utan tror att de flesta spelar spel på PC.
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

Alla riktiga spel är till PC. Det är bara ni mindre begåvade som föredrar att spela en massa äckliga skitspel (med undantag för GTA, och det var dessutom till PC från början och finns även till PC) framför TV:n och jag tror faktiskt inte att det är de som borz är mest intresserad av till sin undersökning.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

böglyft wrote:Alla riktiga spel är till PC. Det är bara ni mindre begåvade som föredrar att spela en massa äckliga skitspel (med undantag för GTA, och det var dessutom till PC från början och finns även till PC) framför TV:n och jag tror faktiskt inte att det är de som borz är mest intresserad av till sin undersökning.
Ja det var ju upplyftande att höra herr böglyft.
Personligen tror jag det är mest snorungar som har en sådan barnslig inställning till spel.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Personligen håller jag med Böglyft om att alla riktiga spel är till PC. Det är någonting speciellt med att joxa fram rätt drivrutiner varje gång man köper nytt.
meh
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

Joel wrote:Personligen håller jag med Böglyft om att alla riktiga spel är till PC. Det är någonting speciellt med att joxa fram rätt drivrutiner varje gång man köper nytt.
Något jag aldrig har behövt göra.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Alltså jag avskyr bara handkontrollerna. x)
Skaffa fram en konsol med tangentbord och mus och jag kmr gilla den. Problemet är att då kan man lika gärna köpa en PC som är lite flexiblare. ;P
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Vissa spel är bättre till PC och andra till konsol. Strategi och FPS ska ju spelas på PC såklart, men spel som Oblivion och bilspel till exempel, är ju skönare att spela när man ligger i soffan. Så är det.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Post Reply