Enkät: Överdriven konsumtion av datorspel leder till...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

AshTray wrote:Vissa spel är bättre till PC och andra till konsol. Strategi och FPS ska ju spelas på PC såklart, men spel som Oblivion och bilspel till exempel, är ju skönare att spela när man ligger i soffan. Så är det.
Nej.

Ett bra spel är ett bra spel oberoende av plattform.

Men målgrupperna för konsollspelen är mer nischade.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Nämen oj. Vänder ryggen en stund och plötsligt har jag en flamewar på halsen. Bara för att lugna ner vissa - spelar inte spel överhuvudtaget numer.

Varför jag valde just datorspel? En del tidigare undersökningar och studier behandlade datorspel på datorer, de nämne överhuvudtaget inte konsoler. Därför valde jag enbart datorspel på datorer för att eliminera åtminstonde en variabel i en studie som är redan fylld av onödiga och störande variabler.


Ett litet avslöjande efter datasammanställning. INGET samband påvisades med korrelationskoofecienter på -0.05 och -0.12. Ett fiasko med andra ord!
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

fisk wrote:
AshTray wrote:Vissa spel är bättre till PC och andra till konsol. Strategi och FPS ska ju spelas på PC såklart, men spel som Oblivion och bilspel till exempel, är ju skönare att spela när man ligger i soffan. Så är det.
Nej.

Ett bra spel är ett bra spel oberoende av plattform.

Men målgrupperna för konsollspelen är mer nischade.
Det är sant att ett bra spel är ett bra spel oberoende av plattform, men det kan vara bättre och sämre beroende på vad det spelas på. Att spela C&C3 på 360 är värdelöst imo, men funkar bra till PC. Att spela Oblivion på PC är kul, men det blir bättre om man spelar det på en stor tv, liggandes i soffan när man springer genom alla mysiga skogar.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

AshTray wrote:Det är sant att ett bra spel är ett bra spel oberoende av plattform, men det kan vara bättre och sämre beroende på vad det spelas på. Att spela C&C3 på 360 är värdelöst imo, men funkar bra till PC. Att spela Oblivion på PC är kul, men det blir bättre om man spelar det på en stor tv, liggandes i soffan när man springer genom alla mysiga skogar.
Det finns möss till konsoller och det finns TV-out på datorer (och handkontroller därtill).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Hej!

Nu har 6 individer valts slumpmässigt av de 59 som lämnade in svar.
Jag önskar att jag kunde ge en trisslott till alla men det kan inte göras av uppenbara skäl.

Jag måste dock tacka en gång till för ert deltagande!


MVH Tim

EDIT: Ni som "vann" bör kolla era maillådor!
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Vill bara tacka för trisslotten.;D
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

böglyft wrote:Vadå "överdrivet"?

För övrigt haaaaaaaaatar jag när folk använder ordet "konsumtion" om något annat än att köpa och använda förbrukningsvaror. Varje gång någon äcklig sociologstudent säger "konsumera porr" kräks jag lite i munnen.
borz wrote:Studerar psykologi och jag är tacksam för synpunkter. Ordet "konsumera datorspel" användes i brist på bättre begrepp. Datorspelande ansåg jag vara "dålig svenska"...
Jag vill påstå att "datorspelande" är mer korrekt svenska än "konsumera datorspel", när du syftar på att spela datorspel. När du skriver "konsumera datorspel" syftar du på att köpa datorspel, inte att spela datorspel.

Du påstår alltså med din tes att om man ägnar för mycket tid åt att köpa datorspel leder det till sömnbrist. Vilket är en mycket intressant tes!
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Hattmakaren wrote:Du påstår alltså med din tes att om man ägnar för mycket tid åt att köpa datorspel leder det till sömnbrist. Vilket är en mycket intressant tes!
Men orka märka ord. Jag tror nog du förstår vad han menar. ::) :P
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

malici0us wrote:
Hattmakaren wrote:Du påstår alltså med din tes att om man ägnar för mycket tid åt att köpa datorspel leder det till sömnbrist. Vilket är en mycket intressant tes!
Men orka märka ord. Jag tror nog du förstår vad han menar. ::) :P
Det handlar inte om att märka ord. Om han ska lägga ner mycket arbete och tid på att skriva ett arbete utifrån en tes, så är det skönt för honom om tesen är korrekt formulerad.

I ett forum kanske det spelar mindre roll, folk förstår varandra ändå. Men det spelar roll när han ska lämna in arbetet.
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

I approve of hattmakarens inlägg, korrekt språk är viktigt.
meh
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Hattmakaren wrote:Det handlar inte om att märka ord. Om han ska lägga ner mycket arbete och tid på att skriva ett arbete utifrån en tes, så är det skönt för honom om tesen är korrekt formulerad.

I ett forum kanske det spelar mindre roll, folk förstår varandra ändå. Men det spelar roll när han ska lämna in arbetet.
Köper ditt argument helt och hållet, är bara så van vid att folk gnäller på stavning etc. utan anledning hela tiden.

Trodde det va så i detta fallet också.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag är tacksam för all feedback. När arbetet skrevs så ansåg jag att "konsumera datorspel" var korrekt svenska. Nu efter att ha läst alla kommentärer inser jag att formuleringen kunde vara en smula bättre.
Jag kommer dock inte att ligga sömnlös för detta. För min del är det innehållet som räknas. Arbetet är inlämnat och godkänd.

Jag kommer dock att försöka vara noggrannare i framtiden när jag formulerar mig, arbetet borde då betraktas som mera seriös.
Tack för all konstruktiv kritik.

PS: Hoppas ni vann något på lotterna, ni som fick några i alla fall...
Post Reply