Fallet gäller en Macbook som jag inhandlade på Macforum i slutet av april i år. För en och en halv månad sedan damp den i golvet, dock på en heltäckningsmatta som är ganska tjock. Jag har inte märkt av något från den att den skulle ha påverkats av det över huvud taget, mer än att topcaset flyttade sig lite åt vänster. Men för två veckor sedan började maskinen krångla ordentligt.
Jag använde den mitt på dagen under lunchrasten och den flöt på som vanligt. När jag kom hem på kvällen var den otroligt seg. Det tog säkert 10 minuter för den att indexera i Spotlight. När den väl sa att den var klar ville jag pröva den, men då började den indexera igen. Jag tänkte att en omstart kanske vore på sin plats. Icke sa Nicke, samma sega dator. Jag startade om den och upp i Boot Camps Windows XP. Inga segheter, men den hade problem med många enkla saker, då den gång på gång varnade för att den inte hittade vissa systemfiler. Jag stängde av datorn och lät den vila en halvtimme. Därefter startade jag upp den i Leopard igen. Nu stod den bara i boot-läget och väntade utan resultat.
Två dagar senare tar jag den till nya Macforum här i Göteborg (Östra Hamngatan) för att lämna in den på reparation. Jag nämner att den landat på min matta för över en månad sedan, vilket skrivs som "dock på mjukt underlag" på kvittot. Att det även lossnat en liten bit av plasten i nedre vänstra hörnet på top caset var viktigt enligt hon i servicereceptionen. Hon nämnde att det skulle ta kanske upp till två veckor innan de skulle kolla på den på grund av underbemanning.
I förrgår var jag inne för att kolla hur det gått. Då har de inte börjat kolla på den (det har gått en och en halv vecka), men i stället gissar killen nu på tre veckor. Dagen efter ringer jag upp serviceavdelningen för att skälla ut dem och fråga varför det tar sådan tid att kolla på min dator. Tydligen var halva personalen sjukskrivna. Jag börjar prata om dittan och dattan om att det är inget jag ska behöva lida för, att jag förlorar pengar om jag inte kan jobba i normal takt. Då har han mage att nämna en expressavgift som innebär att de börjar kolla på den inom fyra timmar, om man har bråttom. Ni kan ju gissa vad extrakostnaderna blir då ...
Men i stället för att ödsla tid på honom frågar jag efter numret till han som är ansvarig för serviceavdelningen. "Tyvärr, Sven är en av de sjukskrivna". Jag ber att få tala med någon högre uppsatt. Butikschefen blir en rekommendation. Hittar inget direktnummer på macforum.se, så jag ringer direkt och ber om det, men får som svar att det inte går.
- Varför inte då?
- Han är upptagen just nu. Gällde det reklamation, eller?
- Ja.
- Då får du mejla honom.
- Nja, jag tar det hellre över telefon.
- Men han är upptagen nu.
- Jag förstod det. Vet du när han kommer tillbaka?
- Alltså gäller det reklamation så får du mejla honom.
- Om det inte gäller reklamation då?
- Du får mejla honom. Jag kan inte ge dig hans nummer.
Jag aldrig varit på maken till sämre support för att få ett enkelt nummer. Jag skickar helt enkelt ett argt mejl till Mats Lindgren, butikschefen, om hur oinformativ serviceavdelningen varit, hur segt det har gått, hur svårt det ska vara att lämna ut nummer och så vidare.
Samma dag får jag svar från Mats Olsson, försäljningschef:
Jag har svarat på detta mejl men kommer inte att få svar förrän i morgon som tidigast, då Mats är bortrest i dag. Henrik, teknikern, har dessutom ringt upp mig och sagt vad som gäller; hårddisken hittas från en annan dator men kan inte läsas av längre, skärmen är skev, gångjärnen är trasiga, den har ett skrapmärke på vänstra övre hörnet på skärmens housing samt den lossade fliken på top caset. Skulle allt repareras och bytas ut, inklusive ny hårddisk, skulle jag hamna på någonstans mellan 5 och 6 000:-. Henrik sa för övrigt att "på grund av yttre påverkan kan inget av detta gå på garantin".Hej Erik,
det är lika tråkigt för dig som för oss att lämna dessa besked.
Att vi vill ha våra reklamationer skriftliga är för att kunna ge oss själva en klar bild av vad som hänt för att sedan kunna ge våra kunder ett korrekt svar.
Henrik kommer att titta på din dator under morgondagen och återkommer till dig med kostnadsförslag. Din dator har varit utsatt för yttre påverkan och reparationen kommer därför inte kunna gå under garanti.
edit: Ska tilläggas att det fanns en del, "Housing, Top Case with Keyboard, Swedish, LAB2", som kan gå på garantin, då detta enligt Henrik ska vara ett känt fel hos Apple.
Nu har jag varit inne på KO:s hemsida för att kolla upp vem som ska bevisa att problemet är på grund av X.
Mats Olsson har alltså ställt diagnosen, utan att någon ens har kollat på datorn, allra minst han själv, att på grund av att datorn föll på en matta för en och halv månad sedan så har hårddisken slutat fungerar och kommer därför inte att gå på garantin. Är jag ute och cyklar när jag säger att detta är något jag absolut kan trycka på och borde få betalt?Konsumentverket/KO - Garanti wrote:För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:
- en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
- vanvård,
- onormal användning,
- att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.