Vem har rätt i garantifrågan?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Vem har rätt i garantifrågan?

Post by lither »

Jag vet att det inte likt mig att ta upp dessa typer av frågor här på 64bits, men då hela Konsumentverkets kundtjänst över telefon stängde redan klockan 12 och inte öppnar igen förrän på måndag, så gör jag ett försök här då jag vet att bl a snigel har haft problem med sin Apple Support.

Fallet gäller en Macbook som jag inhandlade på Macforum i slutet av april i år. För en och en halv månad sedan damp den i golvet, dock på en heltäckningsmatta som är ganska tjock. Jag har inte märkt av något från den att den skulle ha påverkats av det över huvud taget, mer än att topcaset flyttade sig lite åt vänster. Men för två veckor sedan började maskinen krångla ordentligt.
Jag använde den mitt på dagen under lunchrasten och den flöt på som vanligt. När jag kom hem på kvällen var den otroligt seg. Det tog säkert 10 minuter för den att indexera i Spotlight. När den väl sa att den var klar ville jag pröva den, men då började den indexera igen. Jag tänkte att en omstart kanske vore på sin plats. Icke sa Nicke, samma sega dator. Jag startade om den och upp i Boot Camps Windows XP. Inga segheter, men den hade problem med många enkla saker, då den gång på gång varnade för att den inte hittade vissa systemfiler. Jag stängde av datorn och lät den vila en halvtimme. Därefter startade jag upp den i Leopard igen. Nu stod den bara i boot-läget och väntade utan resultat.

Två dagar senare tar jag den till nya Macforum här i Göteborg (Östra Hamngatan) för att lämna in den på reparation. Jag nämner att den landat på min matta för över en månad sedan, vilket skrivs som "dock på mjukt underlag" på kvittot. Att det även lossnat en liten bit av plasten i nedre vänstra hörnet på top caset var viktigt enligt hon i servicereceptionen. Hon nämnde att det skulle ta kanske upp till två veckor innan de skulle kolla på den på grund av underbemanning.

I förrgår var jag inne för att kolla hur det gått. Då har de inte börjat kolla på den (det har gått en och en halv vecka), men i stället gissar killen nu på tre veckor. Dagen efter ringer jag upp serviceavdelningen för att skälla ut dem och fråga varför det tar sådan tid att kolla på min dator. Tydligen var halva personalen sjukskrivna. Jag börjar prata om dittan och dattan om att det är inget jag ska behöva lida för, att jag förlorar pengar om jag inte kan jobba i normal takt. Då har han mage att nämna en expressavgift som innebär att de börjar kolla på den inom fyra timmar, om man har bråttom. Ni kan ju gissa vad extrakostnaderna blir då ...
Men i stället för att ödsla tid på honom frågar jag efter numret till han som är ansvarig för serviceavdelningen. "Tyvärr, Sven är en av de sjukskrivna". Jag ber att få tala med någon högre uppsatt. Butikschefen blir en rekommendation. Hittar inget direktnummer på macforum.se, så jag ringer direkt och ber om det, men får som svar att det inte går.
- Varför inte då?
- Han är upptagen just nu. Gällde det reklamation, eller?
- Ja.
- Då får du mejla honom.
- Nja, jag tar det hellre över telefon.
- Men han är upptagen nu.
- Jag förstod det. Vet du när han kommer tillbaka?
- Alltså gäller det reklamation så får du mejla honom.
- Om det inte gäller reklamation då?
- Du får mejla honom. Jag kan inte ge dig hans nummer.
Jag aldrig varit på maken till sämre support för att få ett enkelt nummer. Jag skickar helt enkelt ett argt mejl till Mats Lindgren, butikschefen, om hur oinformativ serviceavdelningen varit, hur segt det har gått, hur svårt det ska vara att lämna ut nummer och så vidare.

Samma dag får jag svar från Mats Olsson, försäljningschef:
Hej Erik,
det är lika tråkigt för dig som för oss att lämna dessa besked.
Att vi vill ha våra reklamationer skriftliga är för att kunna ge oss själva en klar bild av vad som hänt för att sedan kunna ge våra kunder ett korrekt svar.

Henrik kommer att titta på din dator under morgondagen och återkommer till dig med kostnadsförslag. Din dator har varit utsatt för yttre påverkan och reparationen kommer därför inte kunna gå under garanti.
Jag har svarat på detta mejl men kommer inte att få svar förrän i morgon som tidigast, då Mats är bortrest i dag. Henrik, teknikern, har dessutom ringt upp mig och sagt vad som gäller; hårddisken hittas från en annan dator men kan inte läsas av längre, skärmen är skev, gångjärnen är trasiga, den har ett skrapmärke på vänstra övre hörnet på skärmens housing samt den lossade fliken på top caset. Skulle allt repareras och bytas ut, inklusive ny hårddisk, skulle jag hamna på någonstans mellan 5 och 6 000:-. Henrik sa för övrigt att "på grund av yttre påverkan kan inget av detta gå på garantin".

edit: Ska tilläggas att det fanns en del, "Housing, Top Case with Keyboard, Swedish, LAB2", som kan gå på garantin, då detta enligt Henrik ska vara ett känt fel hos Apple.

Nu har jag varit inne på KO:s hemsida för att kolla upp vem som ska bevisa att problemet är på grund av X.
Konsumentverket/KO - Garanti wrote:För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:
  • en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
  • vanvård,
  • onormal användning,
  • att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
Mats Olsson har alltså ställt diagnosen, utan att någon ens har kollat på datorn, allra minst han själv, att på grund av att datorn föll på en matta för en och halv månad sedan så har hårddisken slutat fungerar och kommer därför inte att gå på garantin. Är jag ute och cyklar när jag säger att detta är något jag absolut kan trycka på och borde få betalt?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag tror att i samma stund som du berättade att datorn har fallit i golvet försvann all möjlighet till garanti.


Nu kommer alla mactalibaner att hoppa på mig, men jag tar risken ;)

Håller inte Apple väldigt låg kvalité på sina produkter? Efter ett år i en väldigt mac-tät miljö så känns det som att över hälften av alla datorer (95% av dem är dessutom max ett år gamla) har varit minst en runda på servicestället.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Stämmer mycket bra syntetisk. Känns som kvalitén på Apples produkter blivit lägre de senaste åren. Dock har i princip alla i vår klass fått bra service från Apple.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Till hemförsäkringen kan man teckna någon form av "drulletillägg" som täcker just den här typen av skador.

//TB
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Apple tillverkar inte hårddiskar. I detta fall verkar det som om hårddisken har lidit av att du tappat datorn. Jag tror de flesta andra företag hade behandlat ditt ärende på samma/likande sätt. Att kolla med försäkringen är en bra idé. Oftast får man även betala en avgift på 500 kronor (undersökningsavgift) om man inte väljer att reparera den btw. Men den kanske du slipper med lite tur.
Har köpt en drulleförsäkrning via dell på mina två laptops som gäller i tre år och kostade 800 kronor. Jättesmidigt då laptops är lite ömtåliga och ännu bättre är att man slipper betala självrisk när något händer.
Dyslexi
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Macforum är inte bekväma med att ha att göra med. Jag vill göra dig uppmärksam på att det finns fler ställen som har hand om service oavsett om du köpt datorn på macforum eller inte.
Det finns ett företag ute i långedrag och trifolium i gårda.

Några punkter du kan fundera lite på;

Vad gäller den sneda skärmen borde det räcka med att säga "den var sån", min dator levererades med sned skärm och jag har sett fler. Såvida det inte är en väldigt grov skada.

Plastfliken som har åkt loss från ditt topcase är ett vanligt och känt fel, det ska du inte behöva diskutera alls.

Om skrapmärket inte uppenbart kommer från fallet och ser sådant ut kan du lika gärna säga att den blivit skrapad mot något.

Om din dator faller ska fallsensorn känna detta och parkera läshuvudet på hårddisken. Så länge det inte är synlig åverkan på datorn till följd av fallet kan de inte påstå att det är ditt fel och blir därmed tvungna att ta det som garanti.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Xmel wrote:Stämmer mycket bra syntetisk. Känns som kvalitén på Apples produkter blivit lägre de senaste åren. Dock har i princip alla i vår klass fått bra service från Apple.
Absolut, men personligen hade jag föredragit en dator som inte behövde gå en sväng via ett service ställe :)
MooDHooDs wrote:Apple tillverkar inte hårddiskar.
Och?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Låter som om hårddisken fått sig en kyss. Det kan nog vara värt att byta den (snabb och enkel operation) för att se om det löser dina problem.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

snigel wrote:Macforum är inte bekväma med att ha att göra med. Jag vill göra dig uppmärksam på att det finns fler ställen som har hand om service oavsett om du köpt datorn på macforum eller inte.
Det finns ett företag ute i långedrag och trifolium i gårda.

Några punkter du kan fundera lite på;

Vad gäller den sneda skärmen borde det räcka med att säga "den var sån", min dator levererades med sned skärm och jag har sett fler. Såvida det inte är en väldigt grov skada.

Plastfliken som har åkt loss från ditt topcase är ett vanligt och känt fel, det ska du inte behöva diskutera alls.

Om skrapmärket inte uppenbart kommer från fallet och ser sådant ut kan du lika gärna säga att den blivit skrapad mot något.

Om din dator faller ska fallsensorn känna detta och parkera läshuvudet på hårddisken. Så länge det inte är synlig åverkan på datorn till följd av fallet kan de inte påstå att det är ditt fel och blir därmed tvungna att ta det som garanti.
Det var lite detta jag ville höra. Tack alla.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

syntetisk wrote:
MooDHooDs wrote:Apple tillverkar inte hårddiskar.
Och?
att samma western digital/samsung/whatever sitter i ibms/hps/dells och historian skulle varit exakt likadan som om det hade varit en applemaskin.
Tolkar ts som om han är upprörd över att apples garanti inte gäller för skador man själv har åstakommit (och dessutom erkännt).
Dyslexi
Post Reply