Köpa ny TV, måste betala TV-licens?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Köpa ny TV, måste betala TV-licens?

Post by AshTray »

Hade tänkt köpa mig en ny tv nästa vecka eller så, och fick höra att om man gör det måste man skriva på om att betala tv-licens i butiken typ. Så sa farsan iallafall, men ja, det var ju ungefär 20 år sen han köpte en ny tv.

Jag vill inte betala tv-licens, det har redan ringt en tant och frågat, men jag sa att jag inte har någon tv alls. Jag tittar väldigt sällan på tv, utan den är till för film och spel. Fast jag vet att man betalar bara för att man äger en apparat, oavsett om man använder den eller om den står i förrådet. Idiotiskt. Dessutom har jag inte pengar till det. Låter kanske löjligt, 2000/år men jag är sjukskriven och får redan vända på varenda jävla krona.

Så måste jag börja betala licens likt förbannat, eller hur ligger det till? Kan vara bra att veta innan jag kommer dit :)
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Post by stalinn »

Har inte hört talas om att man måste skriva på papper om tv-licens i butiken. Är ju trots allt något man själv ska anmäla.

Intressant fråga dock, för hur är det då om man redan har en tv eller två och ska köpa en till. Får man då skriva på ett papper att man betalat tv-licens likt förbannat?

Sen tycker jag att vi skippar snacket om att undvika tv-licens. För vi betalar gladerligen till SVT.

Förresten hur kommer det sig att man får betala tv-licens men inte radio licens. Pengarna från tv-licensen går ju till SR också väll. Så har man bara en radio hemma betalar man väll inga licens pengar. Eller har jag fått det om bakfoten?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Köper man TV så skickas uppgiften till radiotjänsten och de ringer upp dig om du inte har betalat TV-avgiften.

Har du däremot en licens så blir det inget mer av det...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Kollar man NetonNet står det såhär:
Vid försäljning av apparater innehållande tv-mottagare (ex, TV, DVD-recorder, digitalboxar mm) har vi anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi måste uppge inom 30 dagar efter genomförd försäljning sådan information som krävs för att kunna fastställa avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens). Informationen vi skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen. Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter.
Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §
Edit: ninja'd.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Undrar om det går att uppge falsk information vid köp av tv.. Det borde ju inte vara särskilt svårt..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

wille wrote:Undrar om det går att uppge falsk information vid köp av tv.. Det borde ju inte vara särskilt svårt..
Eller så köper man från internet och får TVn billigare med...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Har hört talas om att butiker kan skicka vidare uppgifter till radiotjänst om man köper tv så de kan kolla om man betalar tv licens eller inte. Men jag är inte helt säker på om det stämmer eller i så fall hur vanligt det är att butiker gör det.

Vill du vara på säkra sidan så får du väl antingen hitta en butik där du kan köpa anonymt. Alltså med kontant betalning och utan att de måste skriva upp ditt namn, adress, din sko storlek, vilka du har haft sex med och dina politiska åsikter, osv för garantins skull etc.
Eller så får du ha någon som köper ut åt dig (som redan betalar tv licens).
Eller så får du köpa begagnat.

stalinn wrote:hur är det då om man redan har en tv eller två och ska köpa en till. Får man då skriva på ett papper att man betalat tv-licens likt förbannat?
Det spelar ingen roll om du har 1 tv eller 20. Du behöver bara betala en tv licens per hushåll.
stalinn wrote:Förresten hur kommer det sig att man får betala tv-licens men inte radio licens. Pengarna från tv-licensen går ju till SR också väll. Så har man bara en radio hemma betalar man väll inga licens pengar. Eller har jag fått det om bakfoten?
Du behöver inte betala någon tv licens om du endast har radio. Men pengar går till Sveriges Radio också.
Varför det är så, det vet jag inte.
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

GuessWho wrote: Eller så får du ha någon som köper ut åt dig (som redan betalar tv licens).
Köpa ut tv, tänk om farbror blå får reda på det :o
Rockabilly,Psychobilly
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Många som svarar på kort tid...

CSM101 wrote:
wille wrote:Undrar om det går att uppge falsk information vid köp av tv.. Det borde ju inte vara särskilt svårt..
Eller så köper man från internet och får TVn billigare med...
Men de borde väl också kunna skicka vidare uppgifterna precis som lokal butik?
Eller du menar att man ska köpa TV utomlands eller på annons ?
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ståhl wrote:
GuessWho wrote: Eller så får du ha någon som köper ut åt dig (som redan betalar tv licens).
Köpa ut tv, tänk om farbror blå får reda på det :o
Det är det nya.

- Kan du köpa ut åt mig?
- Vad ska du ha, ett par sexpack öl, lite vin?
- Nej, nej, en full HD TV och en Bluray spelare.
8)


Undrar hur de ska formulera de nya kampanjerna om att man inte ska köpa ut hemelektronik åt ungdomarna. :P
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Hmm, men om jag säger att den inte är till mig. Kanske ska ge bort den i present? Eftersom NetonNet ger dem namn, adress och telefonummer, vilket säkert typ OnOff och alla andra också gör då, kanske jag kan säga så till dem.

GuessWho wrote:
Ståhl wrote:
GuessWho wrote: Eller så får du ha någon som köper ut åt dig (som redan betalar tv licens).
Köpa ut tv, tänk om farbror blå får reda på det :o
Det är det nya.

- Kan du köpa ut åt mig?
- Vad ska du ha, ett par sexpack öl, lite vin?
- Nej, nej, en full HD TV och en Bluray spelare.
8)


Undrar hur de ska formulera de nya kampanjerna om att man inte ska köpa ut hemelektronik åt ungdomarna. :P
Also, lol.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Felet med tv-licensen är att man skickar ut en räkning till folket.
En räkning som lika gärna kan gå via skattesedeln så man slipper bli påmind om eländet.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag skulle ha köpt tv´n och sen när dom ringer skulle jag säga att jag och några släktingar köpte den som present till mormors födelsedag
värsta som händer är väll att dom kan komma och banka på dörren när du har tv´n på och då har du precis köpt den i och inte hunnit fixa licens
om det händer så är det bara att ringa dit efter en vecka och säga att du inte har tv och inte vill betala tv licens nå mer :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Om de ringer från Kiruna så säg bara att du gett bort TV, eldat upp den eller vad fan som helst. Att de skulle knacka på dörren är sällsynt. Men om de gör det så låt bli att öppna dörren ;). Eller så följer du lagen och betalar licensen. TV:n som du införskaffar är knappast gratis, så att klaga på licenskostnaden är bara lamt.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Ok, tack för alla svar :)
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Om man bor i ett hus med tv ur väggen så har jag hört att man kan plombera sina uttag och på så sätt kunna äga en tv och slippa tv licens.

Annars är väl det bästa tipset som så många redan nämnt, att låta någon som har tv licens köpa tvn, t.ex. din pappa.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Aldrig hört att man behöver skriva på för att man köper en tv och då få betala tvlicensen. Jag köpte en tv på expert för en månad sedan och de ringde förra veckan från Radiotjänst. Bästa var att jag har en laddningsbar telefon och batteriet dog så samtalet avbröts :P. Så får väl se om det dimper ner en räkning i veckan. Om det gör det så är det väl bara att betala och sen efter ett tag säga att man sålt tvn och inte ska betala någon licens mer.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

syntetisk wrote:Om man bor i ett hus med tv ur väggen så har jag hört att man kan plombera sina uttag och på så sätt kunna äga en tv och slippa tv licens.

Annars är väl det bästa tipset som så många redan nämnt, att låta någon som har tv licens köpa tvn, t.ex. din pappa.
Skitsnack, din tv kan ligga på havets botten men så länge du äger en mottagare så ska du betala licens.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag har lyckats undvika det länge, men så kom en ninja och ringde på när jag var lite småberusad. Hade det där jävla pappret bakom ryggen och lurade mig. TVn var på högsta hugg.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Om man äger en fet lcd-tv utan tuner då? Och har den kopplad till en dator typ
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

kaufman wrote:Om man äger en fet lcd-tv utan tuner då? Och har den kopplad till en dator typ
Har den ingen tv-mottagare(tuner) så är det ingen tv, det är en skärm/monitor.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

syntetisk wrote:Om man bor i ett hus med tv ur väggen så har jag hört att man kan plombera sina uttag och på så sätt kunna äga en tv och slippa tv licens.
Eftersom man fortfarande kan ta emot TV med en bordsantenn (eller bristfälligt med bara en koppartråd kopplad mot mottagaren) så verkar det som ett ohållbart argument. Däremot kan du säkert slippa betala kabel-TV-avgiften på det viset.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

übermensch wrote:
kaufman wrote:Om man äger en fet lcd-tv utan tuner då? Och har den kopplad till en dator typ
Har den ingen tv-mottagare(tuner) så är det ingen tv, det är en skärm/monitor.
Kan man då inte, när radiotjänst ringer, säga att man köpt en lcd-tv men tagit bort mottagaren? Eller det kanske de inte går på.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag är lite osäker, men kan du bevisa att du inte har en tv-mottagare i maskinen ska du heller inte behöva betala tv-licens, har jag för mig iaf..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Nån borde ta och importera skärmar ifrån westinghouse.

http://www.westinghousedigital.com/cate ... p+Monitors
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Post Reply