Pistolförbud.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ondskan
Posts: 3
Joined: 2005-02-13 18:40:44
Contact:

Post by Ondskan »

Gällande Hemvärnets vapen (Ak4) så har vi numera inte rätt att ha amunition hemma (Medges, man kan köpa kompatibel amunition i valfri "normalbestyckad" jaktbutik, men måste då uppvisa licens på ett vapen i kaliber .308).
Därtill har vi numera ett vapenlås i patronläget som omöjliggör användandet av vapnet, sägs vara omöjligt att få ut utan rätt nyckel (Har inte testat men låset är förtroendeingivande). Nycklarna centralförvaras så vi får inte ut dem annat än på övningar.
Och det gäller oss här i "vildmarken". Vad jag förstår så centralförvaras hela vapnen för hemvärnet på/nära orter med möjlighet till detta, tex Boden, Umeå, Östersund osv.

Och gällande semiautomatiska vapen. Det finns även jaktvapen som är halvautomatiska (föredrar det mer svenska uttrycket), men som tidigare uttryckts i tråden är förstås pistoler lättare att gömma för eventuella missdådare.
Jag är själv mycket intresserad av vapen och har tre gevär för jaktbruk, men inte någon pistol. Och väntar mig inte att införskaffa det eftersom det inte är lagligt i jakt vilket är mitt primära bruk för vapen (utöver hemvärnet alltså)
Men jag skulle gärna vilja ha en lite kraftigare revolver för självförsvar mot björn ifall det skulle bli lagligt möjligt i Sverige, inget jag tänker lobba för dock.
Men, det betyder inte att jag nånsin haft en tanke på att skjuta vilt kring mig, något som jag tror MYCKET få har. Men de få som gör det förstör på så många sätt för oss seriösa vapenintresserade, för att inte tala om deras offer och familjer
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ondskan wrote:Men jag skulle gärna vilja ha en lite kraftigare revolver för självförsvar mot björn ifall det skulle bli lagligt möjligt i Sverige, inget jag tänker lobba för dock.
Om du nu verkligen vill försvara dig själv mot björn så är det bara att gå med i en skytteklubb drygt ett till ett och ett halvt år sen får du din revolver. När björnen väl anfaller dig så behöver du nog inte oroa dig för vad som är lagligt.
Ondskan wrote:Men, det betyder inte att jag nånsin haft en tanke på att skjuta vilt kring mig, något som jag tror MYCKET få har. Men de få som gör det förstör på så många sätt för oss seriösa vapenintresserade, för att inte tala om deras offer och familjer
Problemet är att vem som helst, under fel omständigheter, kan gå bärsärk. Har denna en pistol tillgänglig så blir missdådet värre.

Jag har faktiskt själv ganska stort förtroende för det där nya patronlägeslåset på hemvärnsvapnen, tydligen så förstör det vapnet ganska lätt om man försöker få upp det på fel sätt. En vettig inställning av försvarsmakten att man hellre vill att flera vapen går sönder av misstag (pga. låset) än att ens riskera att dom hamnar i fel händer.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ondskan
Posts: 3
Joined: 2005-02-13 18:40:44
Contact:

Post by Ondskan »

Om jag skulle skaffa en revolver på sportskyttelicens och ta med den på jakten skulle jag riskera att tappa licens på ALLA mina vapen, vilket skulle resultera i att jag inte kan jaga. Och det är en viktig hobby i mitt liv.
Så jag, liksom andra jägare, får fortsätta förlita oss till gevär för självförsvar. Vilket, medges, i de flesta fall är fullt tillräckligt.
Finns förvisso en möjlighet att få jaktlicens på pistol, men det skulle då vara en grytpistol. Främst för avlivning av vilt i fälla och dylikt. Minns jag inte fel måste det i sådana fall vara en "Enpetare" alltså en pistol med plats för ett skott i loppet och inte mer, därtill tror jag inte man kan få licens på annat än finkaliblirga vapen, typ .22. Som tidigare nämt fullt tillräckligt för att orsaka stor skada. Men de är inte halvautomatisk iaf.
Och svåra att fgå licens på om jag förstått rätt, har inte försökt själv då jag inte sysslar med den typen av jakt.
Post Reply