Måste man vara 13 för att gilla Babylon 5?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Måste man vara 13 för att gilla Babylon 5?

Post by borz »

Jag minns att jag i mina undre tonåren var väldigt intresserad av Babylon 5. Jag spelade in alla avsnitt från kanal 5 på VHS och tittade igenom dessa flera gånger tills banden blev väldigt slitna. Det gick till och med så långt att jag gjorde egna omslag till VHS. Det var förståss på tiden innan The Pirate Bay, DC eller Kazaa... eller som Homer skulle säga Kazaa arghhhhh[dregel].
Jag älskade storslagna äventyr, modiga kommendörer och häftiga aliens som såg ut som humanoida insekter. Sen tröttnade jag till slut. Inte för att serien inte var intressant, utan snarare för att jag kunde alla scener utantill.
Efteråt kastade jag mig in böckernas värld. Allt som hade med Babylon 5 att göra lästes. The Armies of Light and Shadow trilogin, PsiCorp trilogin eller andra noveller lästes. När jag tröttnade på dessa kastade jag mig in i världen av MUD. Denna bekantskap varade inte länge av förklarliga skäl (jag är en produkt av windowsgenerationen :D).
Till slut svallnade intresset för Babylon 5 och VHSsen hamnade på tippen och ersattes med DVD-skivorna som än idag står snyggt och prydligt på hyllan.

Nyligen fick jag reda på att det har gjorts en ny TV-film trots Straczynskis (hur fan stavar man hans namn) bedyranden om att det inte skulle bli fler. Jag kan förstå varför han inte ville att det skulle bli fler. Bortsett från att introt var höjdpunkten kan man snabbt konstatera att senaste skapelsen från Straczynski blev en total fiasko. Varför skapa ytterligare en A Call to Arms med samma förutsägbara handling och samma löjligt dåliga skådespel. Senaste The Lost Tales är tyvärr exakt vad det heter...

Kanske är jag bortskämd med BSGs fenomenalt fina handling och bra skådespel, kanske har jag vuxit upp och insett att allt är inte svart och vitt... Men frågan kvarstår, måste man vara 13 för att gilla Babylon 5? Eller är det bara fel på mig.

Hur som helst så vill jag ha tillbaka 70 minuter av mitt liv. Det enda som lindrade lidandet var Christofer Frankes väldigt bra musik.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Babylon 5 har ju gått på tv4 sience fiction ett bra tag nu och har själv försökt o se den lite då o då men tycker det är mest tröttsamt och se och man fastnar inte. Förut när man var yngre som du själv så gillade jag den mycket men nu verkar allt vara så drygt på något vis.

Kanske måste vara 13 som du säger, jag har ingen aning :-/
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Eller så är du besviken för att allt inte kan vara som det en gång har varit..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

wille wrote:Eller så är du besviken för att allt inte kan vara som det en gång har varit..
Visst är det så! Allt var bättre för... Det är trots allt samma serie, samma regissör och samma skådespelare. Så vad har förändrats?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

borz wrote:
wille wrote:Eller så är du besviken för att allt inte kan vara som det en gång har varit..
Visst är det så! Allt var bättre för... Det är trots allt samma serie, samma regissör och samma skådespelare. Så vad har förändrats?
Du har.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

De fyra första säsongerna av originalserien är fortfarande ohyggligt bra. Vilket påminner mig om att det är dags att köpa säsong 4 boxen som kommit på nysläpp med svensk text i dagarna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

jag gillar fortfarande Babylon 5 :)
Det blev dock mer fart i serien när Sheridan kom in i bilden
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Fenix wrote:jag gillar fortfarande Babylon 5 :)
Det blev dock mer fart i serien när Sheridan kom in i bilden
Verkar som hela serien hänger på Sheridan (Bruce)... kolla bara the legend of rangers.
Post Reply