The Dark Knight (spoliers)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

The Dark Knight (spoliers)

Post by Dissident »

Jag sag filmen forst idag eftersom jag sedan lange bor utanfor civilisationen. Jag tankte att vi kunde prata om exakt varfor jag har fel nar jag sager att det ar en dalig film, och pa sa satt lara oss nagot om manskligheten.

Det ar sa mycket som ar fel med filmen. For det forsta har vi problemet att 'Batman' ar ett valdigt lojligt koncept. Det ar en man som klar ut sig till en fladdermus. Om ni tittar pa serietidningarna eller den forsta filmen fran 60-talet sa far ni Batmans essens. En barnprogramsfigur. Trikaer, kacka oneliners och samhallsframjande budskap. Javligt camp helt enkelt. Att det gick att gora en bra film av det 1989 var for att de inte var for seriosa. Batman var overdriven, the Joker var overdriven, avsiktligt. Burton-universumet gjorde att det inte kandes lojligt. Dekoren vann en Oscar. De nya Batman-filmerna forsoker vara helt seriosa. En man klar ut sig till fladdermus och det ar inte meningen att vi ska tycka att det ar komiskt. Vi ska inte ens dra pa smilbanden. Fullstandigt absurt.

Handlingen ar dum action med hog budget, vilket inte nodvandigtvis ar daligt. Men det som fascinerade mig var att exakt alla moment har vi sett forut, och nyligen. Det maste har gjorts ett trettiotal amerikanska hogbudgetfilmer med mer eller mindre samma innehall de senaste femton aren, inte inraknat de redan valdigt formulaiska Batman-filmerna. En skurk tar over ett system och dodar/kommunicerar med invanarna i systemet. Die Hard med fladdermusdrakt. Skurken later offren gora val som paverkar vem som dor. Tonaringarna har inte ens slutat prata om Saw, dar det ar sjalva handlingen. Herregud, kidnappare som klar ut gisslan ar sa stock att det har letat sig ner till CSI:Miami-avsnitt. Jag har aldrig tidigare sett en storfilm dar sa lite (ingenting) var nytt. Har finns det tydligen ett litet problem i att serietidningarna filmen bygger pa ar 60 ar gamla, men nu pratar jag enbart om filmen som sadan.

Slutligen var filmen valdigt tam. En vanlig, lite halvmesig actionfilm. Jag laste i recensioner att den var mork och valdsam. Tvartom tyckte jag att det kandes som ett feelgood-barnprogram fran 90-talet. Nar the Joker spranger sjukhuset ar det tomt, farjorna exploderar aldrig och givetvis blir inte pojken skjuten mot slutet. Detta ar for att barn inte ska behova konfronteras med saker som doden. I tecknade barnprogram vecklas alltid en liten fallskarm ut i bakgrunden om ett flygplan stortar eller blir nedskjutet, for att vi ska forsta att piloten klarade sig. Det ar den kanslan jag far genom hela The Dark Knight.

For att sammanfatta: premissen ar lojlig. Handlingen ar hjarndod. Ingenting ar nytt. Filmens enda merit ar att det ser bra ut. Daliga filmer kan vara bra rent visuellt. Men eftersom ingenting ar nytt finns det ingen anledning att se den. Jag kan lika garna se om alla de (battre) filmer den lanar scener fran. Sa, varfor ar filmen sa sanslost popular? Varfor ar den nummer fyra pa imdb? Forklara. Jag forstar inte.
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

För att den är välpaketerad. Alla har kanske inte sett lika många filmer som du och kommer inte kunna se lika många.

Dels det och så är Heath Ledger med, som ju kräktes ihjäl sig på ett hotellrum --> tiodubblad stjärnstatus.

Offtopic: Jag fick ett PM nu där det står att moderatorerna kommer hålla ett extra ögon på mig i framtiden eftersom jag har uppträtt "provocerande". Behövs det verkligen ett extra öga på ett forum där det skrivs ungefär fyra inlägg per dag?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Filmen är bra för att dissident tycker den är dålig.
meh
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Nolan verkar försöka distansera sig från 60-talets campiga stil (antagligen för att inte hamna i Batman Forever/Batman & Robin-träsket) och mer rikta in sig på att likna några av de mer framstående "grafiska novellerna" (de lite mer seriösa seriealbumen), som kommit på senare år, så som The Dark Knight Returns, The Long Halloween, Batman: Year One och The Killing Joke. Jag tycker han lyckas, och jag gillar det jag ser. Personligen tyckte jag nog faktiskt just actionsekvenserna var det svaga kortet i filmen, medan stämningen och atmosfären var fruktansvärt bra.

Burtons båda filmer är också riktigt bra, även om stämningen i dessa är fantastisk på ett helt annat sätt.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Den är officiellt bra för att Ledger är död. Våga inte påstå motsatsen.
Jag älskade pennscenen hos maffian i början, sen var jag såld ... Skulle det inte varit för den hade filmen nog varit ganska tam, särskilt om man argumenterar som Dissident väljer att göra.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Generellt tycker jag alla actionfilmer 2008 har hållt väldigt låg standard och för mig fungerade den bra som popcorn-rulle, därmed inget mästerverk. Det känns som du förväntar dig väldigt mycket när konkurrensen inte har gett mycket mer.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

böglyft wrote:För att den är välpaketerad. Alla har kanske inte sett lika många filmer som du och kommer inte kunna se lika många.

Dels det och så är Heath Ledger med, som ju kräktes ihjäl sig på ett hotellrum --> tiodubblad stjärnstatus.
Ja, det kan jag kopa. Det ar ett bra medley pa alla action/polisfilmer som har gjorts de senaste femton aren. Men allting ar lite samre an originalen.

Heath Ledger forstar jag inte riktigt. Ja, han ar dod. Men var han verkligen en sa meriterad skadespelare nar han dog? Brokeback Mountain och nagra lagbudgetfilmer ingen hade hort talas om. Hans Joker var val ok, men Jack Nicholson fran Tim Burton-filmen var betydligt battre.
lither wrote:Jag älskade pennscenen hos maffian i början, sen var jag såld ... Skulle det inte varit för den hade filmen nog varit ganska tam, särskilt om man argumenterar som Dissident väljer att göra.
Ja, pennan var bra. Kanske den enda intressanta scenen i filmen. Men det ar bara klassiskt 'vald mot onda'. Alla som dor fortjanar det, ett urtrakigt amerikanskt koncept.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Alla dina poänger är vettiga. Jag har egentligen inget att säga förutom att helheten ibland är bättre än summan av delarna.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Alla dina poänger är vettiga. Jag har egentligen inget att säga förutom att helheten ibland är bättre än summan av delarna.
Holistjävel!

När det gäller Heath Ledgers Joker så var jag positivt överraskad, han hade en viss Ernst Hugo Järegård-esque kvalité i sin rolltolkning, som med hans smackande och ganska störiga konstpauser i men mening var riktig bra.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply