Skänk ris till de fattiga!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Skänk ris till de fattiga!

Post by patrik åkerhage »

Fick ett tips om den här sidan där man genom att svara rätt på frågor (synonymer) skänker ris till fattiga och behövande. Det kostar dig ingenting förutom lite tid, och det är faktiskt ganska roligt att testa sig själv och försöka klara av att komma till en så hög nivå som möjligt.

www.freerice.com
gå in och gör en skillnad!

PS vet inte om det är seriöst, men verkar ju vara det, så man kan ju alltid hoppas att det verkligen delas ut ris till folket DS
/ MoXX
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jo, jag har hört om den sidan förut, och spelat.

Den verkar tydligen seriös.
* http://en.wikipedia.org/wiki/FreeRice
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

okey, ja det låter ju jättebra det...jag sitter och försöker skänka så mycket jag kan de nätter jag jobbar här. Perfekt för skolklasser att sitta och trycka på ju. Får de ju lära sig lite samt att de får hjälpa till.
/ MoXX
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Bra initiativ, folk lär sig något samtidigt som mättar många magar.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

jajamen, jättebra initiativ, skulle dock önska så att man kunde få ett eget login där man kan se hur mycket man bidragit med samt hur mycket rätt/fel man haft. Hade varit roligt.
Sen kunde det varit lite mer ämnen, men kan tipsa om ländernas placering, var roligt, sen var synonymerna roliga med iof!
/ MoXX
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Så. Nu har jag gett drygt ett kilo till hungriga barnsoldater, alternativt deras ledare.
Dyslexi
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

patrik åkerhage wrote:jajamen, jättebra initiativ, skulle dock önska så att man kunde få ett eget login där man kan se hur mycket man bidragit med samt hur mycket rätt/fel man haft. Hade varit roligt.
Sen kunde det varit lite mer ämnen, men kan tipsa om ländernas placering, var roligt, sen var synonymerna roliga med iof!
Det finns flera ämnen. Inte bara ord. Det finns matematik, etc.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Känns skönt att kunna hjälpa på så enkelt sätt. Men jag fattar bara inte hur det fungerar. Istället för att jag ska knåpa fram riset från poängen, så kan väl dom ge bort det direkt istället. Hur som helst så är riset gratis?

Om jag formulerar det såhär. Om inte jag hade fixat 2kg ris på psidan, så betyder de att de aldrig sksulle kunna ge bort 2kg ris?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

ADiS wrote:Känns skönt att kunna hjälpa på så enkelt sätt. Men jag fattar bara inte hur det fungerar. Istället för att jag ska knåpa fram riset från poängen, så kan väl dom ge bort det direkt istället. Hur som helst så är riset gratis?

Om jag formulerar det såhär. Om inte jag hade fixat 2kg ris på psidan, så betyder de att de aldrig sksulle kunna ge bort 2kg ris?
kanske är företag som sponsrar eller nåt via sidan, jag vet inte faktiskt, men är ju ett bra initiativ, och det är kul att kunna göra lite nytta utan att behöva betala pengar för det
/ MoXX
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

ADiS wrote:Känns skönt att kunna hjälpa på så enkelt sätt. Men jag fattar bara inte hur det fungerar. Istället för att jag ska knåpa fram riset från poängen, så kan väl dom ge bort det direkt istället. Hur som helst så är riset gratis?

Om jag formulerar det såhär. Om inte jag hade fixat 2kg ris på psidan, så betyder de att de aldrig sksulle kunna ge bort 2kg ris?
Nu har jag inte sett någon annan reklam på sidan än "World Hunger Relief 2008", men jag antar att deras sponsorer betalar per bannervisning och varje gång du svarar laddas sidan om.

Från FAQn:
Who pays for the donated rice?

The rice is paid for by the sponsors whose names you see on the bottom of your screen when you enter a correct answer. These sponsors support both learning (free education for everyone) and reducing hunger (free rice for the hungry). We thank these sponsors for their generous participation at FreeRice. For information about how you or your company can sponsor FreeRice, please email freerice.rep@wfp.org.
hej.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

bojkotta etanol bilar så kanske dom kan odla ris i stället för sockerbetor till etanol :-X
Post Reply