Sjudimensionella varelsers sexualpsykologi, kurs på 5 poäng

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Sjudimensionella varelsers sexualpsykologi, kurs på 5 poäng

Post by sae »

Till universitetsstudenter; tekink, matematik.

Grundläggande observation:
Säg att en utbildning är 5 år, 40 poäng per år (gamla systemet), 4 kurser per termin, 10 terminer.
Vidare har vi: minst en bok per kurs * 40 kurser = minst 40 böcker. Pga exjobbet läses dessa "minst 40 böcker" på 4.5 års tid. För att göra helvetet varmare, finns det även kurser på 4, 3, 2 poäng.
Antag vidare att de första två åren är trams, som den intresserade eller listiga studenten då redan kan, bara mediokra människor behöver repetitionen. (sarkasm)
Då återstår 20 kurser på högre nivå. Dvs. 20 böcker på högre nivå på 2.25 år tid.

En hel del av böckerna veljer ett antal kapitel och säger att det motsvarar ett halvårs studier. Vi läser samma mängd på en läspriod (7 veckor).

Jag har inte egentligen problem med förståelsen, jag har problem med tempot. Jag har försökt läsa signalbehandling, reglerteknik, programmering samt på NF matematisk statistik, kombinatorisk optimering och diskret matematik. Men det undervisas tyvärr inte, utan man SKÖRDAR BÖCKER. Man läser mellan en tredjedel och hälften av böckerna, där sista kapitlaran berörs knappt, eller så går man över dom kursivt. En kompis till mig, matematiker från Kongo, sa så här: "they are not teaching, they are giving outlines..."

Det klags på att studenter inte kan tillräckligt med matte; problemet är att men lär ut fel saker på fel sät...

Läser seden 96. Jag har sista 7, 8 åren börjat på kurser, läste till första laborationen eller inlämningsuppgiften sedan hoppade jag av. Har knappt tagit en tenta på 10 år. Jag kan inte hantra psykiskt att jag saknar "djupgående" förkunskaper till det jag måste läsa. Kan inte hantera att jag läser bara mellan tredjedel och hälften av en bok och kan inte hantera begreppet "kursivt" - det är bara det som ingår i kursen. Visst, man kan läsa på egen hand, men behöver examen och jobb så småningom. Arbetsgivare tycks sakna system för att hantera självlärda.

I min desparation efter en lösning köpte jag, efter viss efterforskning, omtyckta böcker inom ämnen på Amazon. Till min fasa insåg jag att de förkunskaper vi får i utbildningen räcker knappt till at läsa vidare inom tillämpningar, dessutum har man läst fel saker inom t.ex matematik. Jag måste läsa ytterligare, annorlunda, böcker i diskret matematik, analys, sannolikhetsteori för att komma vidare. Samma sak i programmering: olika operativsystem, parralella sytem, realtidssystem, distribuerade beräkningar... Tunga ämnen som berörs av enstaka kurser som mest går ut på att få en jävla användargranssnitt i Java att fungera.

Många av er är väldigt unga (jag är 31), och kan vara sorglösa och optimistiska av er, men jag lovar: att vara öppen, utåtriktad, känna många, anpassa sig till personalen och göra bra ifån sig på psyktester är inte hållbart i längden. Yrkesheder, integritet är mer värt att kämpa för.

Jag rekommenderar er att läsa på allvar studihanboken (i elektroteknik i alla fall): studenten ska kunna, brett kunnande, vesäntligt fördjupad, helhetssyn, kritiskt, självständigt...

Jag undrar om det finns intresse hos er att starta en grupp för att:
1. minska antalet kurser/termin - dvs ge oss tiden att bli kloka inom ämnen; "fallstudier" samt simulationer tar lång tid...
Exempel: Sjudimensionella varelsers sexualpsykologi, 5p, 3 laborationer, 2 inlämningsuppgifter, en läsperiod, litteratur av Böiers och Spanne (kända matematiker i Lund, tycker illa om båda).
2. sluta undervisa skit i matematik och statistik, och sen klaga på att vi är dåliga i matte
3. projektbaserade kurser som går ut att för en gångs skull läsa en hel bok, och göra även det tyngre uppgifterna, simulationerna i boken, så man har nåt att bygga självförtroendet på.
Casio fx-3900P
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Om du öka längden på kurserna antar jag att du vill minska antalet kurser. Då tappar man bredd som gör det möjligt att komma in på många arbetsplatser. Om man nu ska ta bort kurser, vilka är de rätta att ta bort?

Jag har sett att många arbetsplatser söker "civilingenjör" utan något jätteintresse för vad man faktiskt läst, detta tyder ju på att man inte alltid söker en person med en särskild spetskunskap utan någon med viss bredd och intellektuella möjligheter.
att vara öppen, utåtriktad, känna många, anpassa sig till personalen och göra bra ifån sig på psyktester är inte hållbart i längden. Yrkesheder, integritet är mer värt att kämpa för.
Menar du att det är bättre att vara introvert, enstöring, svåranpassad men med stora kunskaper? I min mening är kunskap utan samarbetsmöjligheter oftast helt värdelöst.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Nu kommer jag att låta lite hård.

En majoritet av studenterna tar examen, och det stora flertalet inom rimlig tid. När du inte klarar det så beror det sannolikt på dig, inte på att utbildningen är felaktigt utformad.
minska antalet kurser/termin
Du har redan möjlighet att läsa både fler och färre kurser per termin beroende på vad som passar dig, så det borde inte vara ett problem.
Böiers och Spanne (kända matematiker i Lund, tycker illa om båda)
För egen del tyckte jag mycket om både Böiers och Spanne som föreläsare (Spanne pensionerades dock under min tid) och använder ofta deras böcker i mitt yrkesverksamma liv. Om du har uppfattningen att de lär ut skit så beror det på att du inte begripit. Eftersom det återigen rör sig om en betydande majoritet som klarar av att tillgodogöra sig deras undervisning är det svårt att dra slutsatsen att denna är grovt bristfällig.
för en gångs skull läsa en hel bok...
Inom basmatematiken läste vi nästan alltid böckerna från pärm till pärm, men i den senare delen av utbildningen vore detta otroligt uttråkande.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Peter Wall
Hedersbit
Posts: 7026
Joined: 2002-03-08 0:52:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by Peter Wall »

Eller om man känner att den typen av utbildning inte är något för mig så kan man alltid med framåtanda, vilja och självförtroende komma långt genom att våga ta sig för i livet utan kunskaperna på papper.

edit: Rensat.
Last edited by Peter Wall on 2008-11-14 7:34:54, edited 1 time in total.
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

För det första: "bred kunskap" fungerar endast om man har administrativ tjänst inom en organisation. En dirigent kan alla instrument lite men ingen väl, sägs det. Det är inget fel med det, men inte alla vill vara schefer. Förr eller senare måste men åstadkomma något, och för att kunna garantera tillförlitlighet och kvalitet krävs det expertkunskap.
För det andra: expertkunskap inom ett tekniskt ämne gör att man behärskar logik och struktur bra; det hindrar inte att man kan sätta sig in i annan kunskap snabbt, det hjälper.


Nem
Vad jobbar du med? Tala inte om yrkesliv utan att precisera det...
Det stämmer att männoskor är som dom är, men i och med att jag har varit med länge, har jag också språkat med en hel del av dom. De flesta tycker rätt illa om basutbildningen, och en stor andel av dom som är duktiga inom t.ex programmering har hämtat sina kunskaper från andra källor. Detta är ett bevis på universitetet inte kan leva upp till sitt syfte.
Sanningen är att ingen tycker om Spanne. Hans litteratur är arogant och opedagogisk i termer av att han inte härleder och namnger de kända tekniker han introducerar genom exempel, och att det som han undervisar i t.ex Komlex och linjär analys är felstrukturerat och ovesäntlig.
Jag har själv läst mycket och att vifta bort mig med "du har inte begripit" är jag inte förtjänt av. Många människor "lyckas" därför att de kämpar för andras erkännande, och det är inte jag intresserad av. Jag vill kunna stå för mitt ord yrkesmässigt, och det bidrar inte universitetet till.



Peter Wall
Sant och respekterat. Men det är en sak att välja det och en annan sak att hamna i det. Min bitterhet är inte över livet utan övar att organisationer inte står för vad dom lovar, och därmed luras.
Last edited by sae on 2008-11-13 16:30:24, edited 1 time in total.
Casio fx-3900P
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

Nu ska jag försöka beskriva varför det matematik vi läser i basutbildningen är skit.

I Lund är matematikernas expertområde analys, dvs för det mesta kontinuerliga funktioner, och ouppreknäliga mängder - brukar även refereras till som "abstrakt matematik". I princip ALLA kurser utom ynka diskret matematik handlar om analys.
De senaste 20 åren har datorerna blivit riktigt snabba, därmed mogna för simulationer av modeller av komlicerade biologiska, kemiska, eller "civila" fenomen. Den matematik som täcker dessa områden är till stor del inte analys, utan olika inriktningar av diskret matematik. Denna ämne brukar viftas bort, ofta därför att den är inte lika "poetiskt" tilltalande som ämnen i analys: topologi, funktionalanalys, integrationsteori... Har försökt mig på dom. Kul läsning, men inget man tjänar dagliga brödet på.

Jag vill nu nämna ett par ämnen jag hade velat ha i stället för analys:
1 - Grafteori: allt som kan analyseras i termer av diskreta tillstånd som är genom någon form av väg förbundna med varandra täckas av grafteori. Trafikanalys, biologiska processer, navigering, simulation av system...
2 - Kombinatorisk generering: innebär att generera instanser av diskreta objekt, säg grafer, permutationer av objekt eller situationer - t.ex testfall till ett övervakningsprogram...
3 - flera fördjupningskurser i diskret matematik, och då menar jag inte abstrakt algebra.
4 - SERIÖS behandling av realtidssystem och paralell programmerning...

Nu sitter jag och läser precis dessa ämnen, på egen hand, efter en massa bortkastade tid med att försöka klara det alla andra klarar i tid.
Casio fx-3900P
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Det låter som att man inte kan ha något tekniskt utmanande jobb efter att ha gått elektroteknik när man läser det du skriver, men det finns ju bevisligen företag, inom riket, som helt och hållet förlitar sig på elektroingenjörer och människor med närliggande utbildningar. Hur går det ihop?

Jämför man med andra utbildningar och länder så kan jag hålla med om att många kurser läser man bara ytligt, men det behövs inte läsas mer. Varför? Jo, när man väl ska tillämpa det sen får man läsa in den sista biten då. Varför slösa bort massor med tid på universitetet för att lära sig detaljer kring alla områden, när man sannolikt inte kommer behöva vara specialist på alla de områden man kommer i kontakt med i arbetslivet.

Har själv haft praktik och (uteslutande) fått uppgifter utanför mitt huvudområde, men tack vare att min arbetsgivare erbjöd teknisk litteratur och kollegorna var hjälpsamma så var jag igång och var produktiv på mindre än en vecka. Det hade inte gått om jag var helt ny på området. Så genom att jag i min utbildning stött på många olika områden klarade jag mig ur situationen på ett bra sätt. Det hade aldrig gått om jag som elektroingenjör enbart läst kurser i fältteori och matematik. Hur bra jag än är på de områdena. Arbetsuppgifterna jag fick var inom just realtiddsystem, något som jag bara hade nuddat vid i skolan.

Läser iofs inte nere i Lund, men så mkt skillnad kan det väl inte vara mellan de stora lärosätena?



edit:

Förstår inte heller varför du ogillar analys så mycket. Utan analys, ingen difftrans. Ingen difftrans och ALLT faller för en elektroingenjör.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Übermensch pekar på en ganska viktig poäng, om matte i Lund är der scheisse och allt för inriktat på analys, varför läser du inte någon annan stans? Det är under studietiden man är som bäst lämpad att flytta runt och byta ort.
Fan, sök ett stipendium och läs på Cornell eller Sorbonne for all I care.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

sae wrote:Vad jobbar du med? Tala inte om yrkesliv utan att precisera det...
Jag jobbar på forskningsavdelning på ett stort konsumentelektronik-företag.
sae wrote:De flesta tycker rätt illa om basutbildningen, och en stor andel av dom som är duktiga inom t.ex programmering har hämtat sina kunskaper från andra källor. Detta är ett bevis på universitetet inte kan leva upp till sitt syfte.
Jag är inte förvånad över att du inte klarar grundutbildningen om du inte kan skilja på spridda anekdoter och faktiska bevis. Min uppfattning skiljer sig kraftigt från din, den överväldigande majoriteten av mina vänner är nöjda med den utbildning de fick.
sae wrote:Sanningen är att ingen tycker om Spanne.
Det är osant. Jag gjorde precis klart för dig att jag tycker mycket om Spanne och fortfarande refererar till hans böcker.
sae wrote:Hans litteratur är arogant och opedagogisk i termer av att han inte härleder och namnger de kända tekniker han introducerar genom exempel, och att det som han undervisar i t.ex Komlex och linjär analys är felstrukturerat och ovesäntlig.
Oväsentligt? Civilingenjörsstudenter har läst Komplex Analys i fyrtio år och åtminstone jag har haft mycket god nytta av mina kunskaper. Jag tycker det är lite osmakligt att kalla Spanne för arrogant, mer tillgänglig författare får man leta efter. Spanne är förvisso pensionerad nu, men jag är övertygad om att du närhelst du vill kan gå upp till Böiers eller någon annan på institutionen med dina åsikter och få hjälp. Strukturen är mycket väl genomtänkt, har du däremot ett bättre förslag till hur det bör vara upplagt är jag övertygad om att de både lyssnar och funderar.
sae wrote:Jag har själv läst mycket och att vifta bort mig med "du har inte begripit" är jag inte förtjänt av. Många människor "lyckas" därför att de kämpar för andras erkännande, och det är inte jag intresserad av.
Själv väljer du förstås att vifta bort mina åsikter och en instutition som tjänat tiotusentals andra studenter med mycket goda resultat. Jag utesluter inte att det är du som har rätt. När jag ser din argumentation och ställer den mot de fakta jag känner kan jag dock inte låta bli att dra vissa slutsatser. Det är extremt mycket sannolikare att du inte har förmågan att nå upp till kraven än att universitetet är undermåligt i sina försök att hjälpa dig dit.
sae wrote:Jag vill kunna stå för mitt ord yrkesmässigt, och det bidrar inte universitetet till.
Har du funderat över andra yrkesval? Det finns en rad andra möjligheter för den som är tekniskt intresserad men inte så matematiskt begåvad.

sae wrote:I Lund är matematikernas expertområde analys, dvs för det mesta kontinuerliga funktioner, och ouppreknäliga mängder - brukar även refereras till som "abstrakt matematik". I princip ALLA kurser utom ynka diskret matematik handlar om analys.
De senaste 20 åren har datorerna blivit riktigt snabba, därmed mogna för simulationer av modeller av komlicerade biologiska, kemiska, eller "civila" fenomen. Den matematik som täcker dessa områden är till stor del inte analys, utan olika inriktningar av diskret matematik.
Vilken grund tror du att modellerna står på?
Böiers skrev för övrigt en bok om diskret matematik. Svårt att anklaga honom för att favorisera analys.
sae wrote:Grafteori: allt som kan analyseras i termer av diskreta tillstånd som är genom någon form av väg förbundna med varandra täckas av grafteori. Trafikanalys, biologiska processer, navigering, simulation av system...
2 - Kombinatorisk generering: innebär att generera instanser av diskreta objekt, säg grafer, permutationer av objekt eller situationer - t.ex testfall till ett övervakningsprogram...
3 - flera fördjupningskurser i diskret matematik, och då menar jag inte abstrakt algebra.
4 - SERIÖS behandling av realtidssystem och paralell programmerning...
Grafteori håller jag förvisso med om att det kunde få större uppmärksamhet men det kan aldrig ersätta analysen och nog kan det finnas plats för båda.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Wow, nem är läskigt skarp!
Jag vill vara som han. :(
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är jobbigt (för mottagaren) när ägningar är baserade på fakta och inte åsikter.
Och det är det som gör den här ägningen så rolig att läsa.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Peter Wall wrote:Eller om man känner att den typen av utbildning inte är något för mig så kan man alltid med framåtanda, vilja och självförtroende komma långt genom att våga ta sig för i livet utan kunskaperna på papper.
nem wrote:Har du funderat över andra yrkesval? Det finns en rad andra möjligheter för den som är tekniskt intresserad men inte så matematiskt begåvad.
Kunde inte sagt det bättre själv.
sae wrote:Sant och respekterat. Men det är en sak att välja det och en annan sak att hamna i det.
Man måste ju inse sina begränsningar, jag hade gärna blivit musiker, men det hade inte varit så jävla realistiskt.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

Poblemet är att Nem har seriösa kognitiva problem, och utgår från att jag inte kan matematik. Försök att se individen som rätt dålig artificiell intelligens. Det som sägs är logiskt, men innehållslöst.
Dessutom vet det flesta av er inte vad han pratar om. Boken av Böiers han refererar till är på grundnivå, de kunskaper går inte att tillämpa 2010 utan omfattande fördjupning. Böckerna av Spanne luddiga, speciellt "konkret matematik" delen, samt också på veldigt låg nivå. Som sagt, utgå inte från att jag inte kan matematik. Böiers gnäller i sin tur på allt som rör sig, så ingen kan säga att jag är orättvis.
Hur många institutionen har tjänat är ointressant. Tiderna förändras, men inte institutionen.


För er oinsatta: matematik är inte svårt, man måste inse att det är ett konsistent och logiskt regelverk. Använd reglerna på objekten dom täcker, så hamnar du rätt.
Men att vara ingenjör är inte samma sak som att vara matematiker, och det tycks inte nem ha förstått. Han tycks tro att jag pratar om baskurserna i matematik, men det gör jag inte, ty dessa är, som jag faktiskt försökte få sagt, inte tillräckliga för att tala om. Jag syftade på resten, som skarpe Nem inte tycks vara insatt i.
Matematik kan man beta av rätt snabbt precis därför att reglerna är klara och konsistenta. Ämnen i ingenjörsvetenskapen kan inte behandlas som matematik, eftersom "reglerna" som beskriver sytemen ofta inte så tydliga. Det krävs visdom och "fingerfärdighet", som ofta kommer precis av att ta längre tid på sig med ämnet i fråga. Mina klagomål är över det faktum att det inte fiins tid till ingenjörsämnerna i utbildningen. Man plöjer internationellt kända böcker på 6-7 veckor, samtidigt med 2 eller 3 andra på fjärde års nivå? Är detta rimligt?

Att ta tentor i tid betyder inte kunnande, det betyder att man har tagit tentan. Tentor är ofta lätta att ta och det är DÄRFÖR teklnologer pluggar ur gamla tentor - de behöver inte kunna materialet så djupt; men ofta finns inte tid till att lära sig det.
Last edited by sae on 2008-11-14 15:43:04, edited 1 time in total.
Casio fx-3900P
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

fisk wrote:Det är jobbigt (för mottagaren) när ägningar är baserade på fakta och inte åsikter.
Och det är det som gör den här ägningen så rolig att läsa.
Vilka fakta?
Hur misslyckad min första artikel än var, är inte det ett bevis för nems antaganden, dessutom ämnet Spanne, Böiers är meningslös får folk som inte känner till dom.
Casio fx-3900P
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

sae wrote:Poblemet är att Nem har seriösa kognitiva problem, och utgår från att jag inte kan matematik. Försök att se individen som rätt dålig artificiell intelligens. Det som sägs är logiskt, men innehållslöst.
Seriösa kognitiva problem? Möjligt, men jag är helt tillfredsställd med min kognitiva förmåga. Du ser, förnuftet är så rättvist fördelat bland världens individer att alla tycker sig ha fått tillräckligt.

Jag vet inte mycket om din matematiska förmåga men du har i den här tråden visat att du saknar förståelse för logisk bevisföring. Som flera iakttagare säkerligen inser är logiskt tänkande en fundamental förutsättning får att nå resultat inom matematik som sträcker sig förbi typuppgifter och tentaskrivning. Därifrån är steget inte långt till en misstanke om att åtminstone delar av dina problem visar sig när du försöker applicera matematiken du tror dig kunna på ingenjörsmässiga problem.
sae wrote:Men att vara ingenjör är inte samma sak som att vara matematiker, och det tycks inte nem ha förstått. Han tycks tro att jag pratar om baskurserna i matematik, men det gör jag inte, ty dessa är, som jag faktiskt försökte få sagt, inte tillräckliga för att tala om. Jag syftade på resten, som skarpe Nem inte tycks vara insatt i.
Du får gärna vara specifik. Jag har följt matematikspåret för teknisk matematik och torde vara bekant med den stora majoriteten av de kurser du åsyftar.
sae wrote:Matematik kan man beta av rätt snabbt precis därför att reglerna är klara och konsistenta. Ämnen i ingenjörsvetenskapen kan inte behandlas som matematik, eftersom "reglerna" som beskriver sytemen ofta inte så tydliga. Det krävs visdom och "fingerfärdighet", som ofta kommer precis av att ta längre tid på sig med ämnet i fråga. Mina klagomål är över det faktum att det inte fiins tid till ingenjörsämnerna i utbildningen. Man plöjer internationellt kända böcker på 6-7 veckor, samtidigt med 2 eller 3 andra på fjärde års nivå? Är detta rimligt?
Poängen med utbildningen är inte att du ska bli fullärd inom alla upptänkliga specialiteter utan att du ska rekvirera förmågan att lösa ingenjörsmässiga problem. För det behövs kursiva kunskaper över ett brett område. Dessa breda kunskaper ska du sedan vid behov ska kunna omsätta till djupa när du stöter på ett problem som så kräver. Tror du att läroperioden är över när du lämnar in examensarbetet? För min del var det på många sätt då den på allvar tog fart.
sae wrote:Att ta tentor i tid betyder inte kunnande, det betyder att man har tagit tentan. Tentor är ofta lätta att ta och det är DÄRFÖR teklnologer pluggar ur gamla tentor - de behöver inte kunna materialet så djupt; men ofta finns inte tid till att lära sig det.
För mig är det svårt att se hur samma individ som säger sig knappt ha tagit en tenta på tio år också anser att tentamina är lätt avklarade.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

Nem: "Poängen med utbildningen är inte att du ska bli fullärd inom alla upptänkliga specialiteter..."
Vad försöker du säga? Vem pratar om alla och allt?

Det har att göra med att jag började 96, läst i fyra år, blev trött på skiten, och gick till knegarjobb och att läsa på egen hand.

Anledningen till att jag inte tog tentorna var att jag inte gick upp på dom; kanske fel uttryckt av mig. Men jo, jag har tagit tentor, men varje gång jag återvänder till en kurs fylls jag av avsmak. "Knappt" står i proportion till tidsrymden man refererar till, dvs 10 år.
Lär dig räkna.

Dessutom, hur optimistisk man än är, lever ens psyke ett eget liv. Jag kan inte längre hantera orden laboration, inlämnigsuppgift, uttalanden av typen "kapite 1-3, 5, 7 men inte resten", en "liten klass som ni ska använda"... Har faktiskt varit svårt sjuk, som nämnt i en tråd för länge sen, av stress... Men, att läsa på egen hand fungerar.
Du vet, universum är svår, inte klurig eller listig. Svårigheter går att överkomma. Människorna är kluriga och listiga, därför är dom och deras system helvetet, om man hamnar snett.

Fortfarande, tekniskt matematik är ett brett område, och du kan mycket väl arbeta med uppgifter som löses mest med analys. Om du har läst det jag skrev, ser du vilka ämnesområden jag har nämnt, och dessa behöver annat än analys, eller så behöver de samma sak, men djupare, och det är vad mina klagomål avser.

Visst, man kan säga "har du läst så mycket, gå och ta skiten", men organisationen "universitet" fungerar inte bättre för det.

En annan sak:
Jag sa:
att vara öppen, utåtriktad, känna många, anpassa sig till personalen och göra bra ifån sig på psyktester är inte hållbart i längden. Yrkesheder, integritet är mer värt att kämpa för.

Snigel sa:
Menar du att det är bättre att vara introvert, enstöring, svåranpassad men med stora kunskaper? I min mening är kunskap utan samarbetsmöjligheter oftast helt värdelöst.

De flesta annonser beskriver folk precis på det viset som mitt exempel. Uttryckligen med stora svarta bolstäver. Motsattsen till det är vad snigel har skrivit.
Enligt mina observationer är det två kategorier av människor som kan beskrivs som snigels uttalande (utan stora kunskaper)
1 - individer med diagnostiserbara personlighetsstörningar
2 - individer som har hamnat i en situation de inte kan hantera diskret och yrkemässigt. Konflikterna de inte kan lösa leder till attitydproblem och samarbetsproblem.

Om utbildningen är jättebra och folken som klarar det är finfina och jättetjecka, varför ser annonserna ut som de gör? Människor med stora kunskaper kan oftast hålla sig till diskreta och yrkesmässiga debatter; deras självfortroende är faktabaserad och rubbas inte så lätt.
Folk med "bred och atraktiv kunskap" har nog svårt, har jag märkt, att få sig hörda eller förklara sig själva i tekniska diskutioner - detta leder till attitydproblem och personlighetsstörningar.
OCH det är vad företagen ser och skriver om i sina annonser, men pga bristande kommunikation organisationer emellan, kan de inte få sig hörda, eller kanske vet de inte hur.

Ett exemmpel är en företagsafton med SAAB space, där en presentatör sa att de faktiskt önskade att praktikanter och exjobbare hade "räknat lite fler tal"... Min poäng är att utbildningsystemet inte ger utrymme till at räkna fler tal, om man inte lever på deltisjobb som knegare...
Casio fx-3900P
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

sae wrote:Anledningen till att jag inte tog tentorna var att jag inte gick upp på dom; kanske fel uttryckt av mig.
Anledningen till att du inte tog tentorna var att du inte är lämpad för universitetsstudier. Du kan inbilla dig själv något annat, men försök inte inbilla mig det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

Jag sa tidigare:
Mina klagomål är över det faktum att det inte finns tid till ingenjörsämnerna i utbildningen. Man plöjer internationellt kända böcker på 6-7 veckor, samtidigt med 2 eller 3 andra på fjärde års nivå? Är detta rimligt?

Det är tomt här. Skriver inte mer.
Casio fx-3900P
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

sae wrote:Jag sa tidigare:
Mina klagomål är över det faktum att det inte finns tid till ingenjörsämnerna i utbildningen. Man plöjer internationellt kända böcker på 6-7 veckor, samtidigt med 2 eller 3 andra på fjärde års nivå? Är detta rimligt?

Det är tomt här. Skriver inte mer.
Ja, det är väl rimligt? Antingen behandlar inte hela böckerna och man förväntas inte kunna hela boken i detalj. Nem har en väldigt viktig poäng, det är att du inte är fullfjädrad när du går ut. Specialist inom sitt område blir man inte direkt efter examen. Att sedan företagen helst vill ha specialister nybakade direkt från universitet är en annan sak, men verkligheten ser inte ut så.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply