Luftballong

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Proxyy
Posts: 20
Joined: 2008-03-24 1:03:19
Location: Lysekil

Luftballong

Post by Proxyy »

Hejsan, vi håller på med ett arbete om Luftballonger i skolan.
Är det någon som vet hur högt en luftballong kan flyga? Eller om någon kan ge någon länk, tack så hemskt mycket! MVH Proxy...
''You shouldn't use a word processor to scan your network for open ports.''
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Vi har haft en svensk som åtminstone haft världsrekordet tidigare, i slutet av 80-talet, på nästan 20 000 meter. Skulle inte förvåna mig om detta är slaget i dagsläget. Men åker du med en standardballong så snackar vi endast några hundra meter.

edit: Se där, minnet svek en inte. Per Lindstrand, 1988 i Plano, Texas. 19 811 m. Nuvarande rekordet verkar ligga på 21 027 meter. Sattes för tre år sedan av indiern Vijaypat_Singhania.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Proxyy
Posts: 20
Joined: 2008-03-24 1:03:19
Location: Lysekil

Post by Proxyy »

Hur fick du tag på den informationen? Vi har letat hur länge som helst, och den sidan du länkade verkade inte innehålla så mycket.
Men tack så jätte mycket för hjälpen. :)
''You shouldn't use a word processor to scan your network for open ports.''
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Proxy wrote:Hur fick du tag på den informationen? Vi har letat hur länge som helst, och den sidan du länkade verkade inte innehålla så mycket.
Men tack så jätte mycket för hjälpen. :)
Genom denna samt denna sökning.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

lither wrote:Vi har haft en svensk som åtminstone haft världsrekordet tidigare, i slutet av 80-talet, på nästan 20 000 meter. Skulle inte förvåna mig om detta är slaget i dagsläget. Men åker du med en standardballong så snackar vi endast några hundra meter.
Pah, med standardballong har jag varit uppe på 2600 meter, och det är inga probs med att gå högre...tja förutom att du inte har en aning om var du kommer ner då ;)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Inget arbete om Luftballonger är komplett utan att nämna http://www.grennamuseum.se/andreexpeditionen/

Värdelöst att veta:
Ingenjör Andrée var sponsrad bland annat av göteborgs gasbolag och från bolagets tomt i Stora Mossen gjorde han ett flertal uppstigningar med sin prototypballong.

Vid en av de sista hamnade ballongen snabbt i en molnbank och Andrée hade ingen aning om var han befann sig. I flygloggen står att läsa att han hör vågor, så han förutsätter att han kommit ut över Kattegatt (Vissa säger Vättern).
Fem timmar senare landar han i Fröjels socken, på Gotland.

På tal om att inte veta var man kommer ner.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Excelsior

Rätt tufft, finns lite video från det hela i en musikvideo med boards of canada.
http://www.youtube.com/watch?v=lrBZeWjGjl8
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Proxyy
Posts: 20
Joined: 2008-03-24 1:03:19
Location: Lysekil

Post by Proxyy »

Tack för hjälpen allihopa! :)
''You shouldn't use a word processor to scan your network for open ports.''
User avatar
Proxyy
Posts: 20
Joined: 2008-03-24 1:03:19
Location: Lysekil

Post by Proxyy »

Någon som kan hjälpa mig med en till sak?
Hur har luftballongens konstruktion förändrats genom tiderna? Vet inte vad jag ska söka på. :P
''You shouldn't use a word processor to scan your network for open ports.''
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Splaff! och Kablaam!
Så svårt var det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply