Köpa biiil :G

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Köpa biiil :G

Post by xianze »

Tjenare!
Jag skall nu snart köpa mig en sådan dära egen bil.
Köpkriterier: Kombi, lite halvrymlig, nyare än 98, under 30 000
helst så få mil som möjligt, gärna en turbomotor..

Har kollat främst på två olika bilar och det är Audi A4 avant
och Volvo v40 2,0t

Har även vart runt lite i Göteborg med omnejd och provkört, kikat, etc.. etc.. Och jag är väl för närvarande ganska så frälst på just Volvo v40. Detta blir ju då min första bil, därför tar jag gärna hjälp, något speciellt jag bör kolla efter så jag inte köper grisen i säcken? Vilken bil skulle du ha valt av Audin eller Volvon? Några "barnsjukdomar" på någon av bilarna jag bör känna till? etc.. etc..

Tack på förhand !:)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

konstiga köpkriterier du har !
xianze wrote:Köpkriterier: Kombi, lite halvrymlig, nyare än 98, under 30 000
helst så få mil som möjligt, gärna en turbomotor..
Att hitta en Kombi som är nyare än 98 för under 30 000 är nog inte det lättaste om du inte vill reparera sjv. för 30k skulle jag nog sänka mig till iaf -94 våran mercedes c200t från 96 kostar 60k om en bilhandlare skall köpa den av oss. iof så är denna en lyxkryssare i mina ögon.

Bodde du i göteborg så:
http://www.blocket.se/li?ca=15_s&th=1&q ... e=&gb=&fu=

Sjv skulle jag titta på lite älldre:
http://www.blocket.se/li?ca=15_s&th=1&q ... e=&gb=&fu=

Men som du säger att du är lite små sugen på en v40 så bör du tänka på att bla drivaxlarna är känsliga. Om dom är dåliga så kan man bla höra ett tickande eller rytmiskt ljud när man svänger fullt och kör. rost i innerskärmkanter är också en känd bov. Import är nog inte så vanligt på just v40 men titta upp det ändå! Är den importerad från t.ex Tyskland så räkna inte med att mätarställningen stämmer. är den däremot Italien import så kan du i de flesta fall lita på den.

Men som sagt. Jag tycker du skall satsa på lite älldre bil om du skall gå under 30k.
Här har du en otroligt på litlig och driftsäker bil:
http://www.blocket.se/vi/19329507.htm?ca=15_s

Finns inte så mkt mer jag kan säga. Men ge mig lite frågor så kan jag säkert svara på dom. Kan hjälpa dig köpa en bil men då vill jag ha 10% av bilens värde kontant ;)
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Kan du se bortom volvo och tyska märken får du rätt mycket för 30k. T.ex:
http://www.blocket.se/vi/18743773.htm?ca=8_s
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Hej igen, tack för förslagen.. !

Jag har kollat lite åt 740, 945, 965 etc.. etc.. dock tycker jag att den
bilen tyvärr är alldeles för ful för mina kriterier :S
Jag skall ha bilen i jobbet som IT-konsult, kommer åka runt
till en massa rika affärsmän & kvinnor i göteborg.

Därav vill jag ha en bil som ser seriös ut.
På något sätt skall den andras trygghet, seriositet etc.
Dock kommer jag även eventuellt att använda den till att köra bud lite då och då.. Exempelvis runtomkring i Sverige.

Har en V40 på G som har gått 19k mil, 2 ägare och den aktuella ägaren har haft bilen sedan 2000. Så tja? den är väldans fin, och skall antagligen åka och kolla undertill på bilen och hissa upp den lite i veckan för att se om det är något som ser jättesuspekt ut.

Men drivaxlar säger du.
Rosten på V40 känner jag till, det har denna också tyvärr.
Det är ju tyvärr bara en Fas 1 så rosten i skärmkanter kommer man väl inte ifrån om man inte köper en v40 från senare än 00, eller möjligtvis en rostbehandlad Audi? ;)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

trevligt :) frilansar du? ;)

Jag håller med dig om att det e viktigt att se proffsig ut (dock är ett proffsigt utfört jobb viktigast).

Nu är väl detta lite över din prisklass och lite äldre.. men en Saab 9-5 e jäkligt skön att åka i. länk

Jag gillar alfa romeo, även om det är lite smått dyra delar. Min alfa 75 var lättjobbad. Med dina kriterier skulle jag nog säga en Alfa 156 kombi. Antagligen lite över din prisklass oxå. just 30-papp är den prisklass som är svårast, då man antingen får ett putsat vrak eller ett fynd.

Annars är väl 850 kombi ett hyfsat val. Kanske inte lika fräsig som en V40 men betydligt billigare och ger ändå ett seriöst intryck.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Audi 80 kombi 2,6?
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

för 30k finns enbart volvo V40 2,0t eller T4, Kolla inte blint på milen och ta gärna en som rullat efter kamrems bytet då denna service är dyr. 98:an är en trevlig bil där alla reservdelar finns på skroten för inga pengar alls. och i prisracket 25-35k den mest prisvärda kombin (enligt mig).
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Fast vad jag glömt säga är att om det ska se proffsigt ut och du skall åka med stil och klass. Då skall du ju åka Mercedes-Benz :D presis som jag gör!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag personligen anser att Volvo v40 inte andas särskillt mycket stil eller klass. V40 in skriker: "Jag är ensamstående pappa som har lite bråttom att hämta ungarna från dagis".

Jag tror nästan du får sänka krav på turbomotor om du vill ha något seriös. En saab 9-5 borde se rätt seriöst men samtidigt väldigt anonymt ut. Ett alternativ kan vara en lite äldre Merca s-klass... borde gå att hitta för cirkus 30 kkr. En äldre s-klass kan dessutom få dig att framstå som en smula excentrisk.

Och innan jag blir påhoppad (som det blev i en annan tråd "råd om bilköp") är det bra att ni tänker på att åsikter är... som de är.

EDIT: Något i stil med detta: http://www.blocket.se/vi/14449007.htm?ca=23_11_s
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

SAAB 9-5 uppfyller dina kriterier.
Det går att hitta 98:or på Blocket för det priset.
Räkna dock inte med att det är några lågmilare men miltalet spelar mindre roll på en SAAB. Det allmänna skicket samt en ifylld servicebok är viktigare att kolla på.
Kolla gärna på http://forum.saabturboclub.com/ för mer SAAB-ino.

//TB
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Tidlös trygg bil med lite fel http://www.blocket.se/vi/19415737.htm?ca=2_s
Mac mini
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Håller med borz lite. Och klart man skall ha merca! Stiligt och exklusivt!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Stiiig wrote:Håller med borz lite. Och klart man skall ha merca! Stiligt och exklusivt!
Och massa norsk krom.
Mac mini
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag kan tycka att s500 är dyr i drift men den är perfect om man vill visa stil och klass. V40 är säkert rolig och billig bil men någon stil eller klass hittar man inte där. En 9-5a verkar kombinera lite stil och klass med humana driftskostnader men den är grymt anonym. Dina kontakteer kommer förmodligen inte minnas vilken bil du körde.

Ett annat alternativ kan vara en m-stylad bmw 520. Humana driftkostnader och rätt så ok utseende.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Man får ha ganska dålig stil om en tjugofem år gammal oljetanker till bil hjälper upp den.

Köp en billig Volvo eller någon japansk bil och lägg pengarna på garderoben istället. Ingen luras ändå av ett prestigefyllt märke på en gammal skrothög.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Mercedes gör sig bäst på trailer. Ska du se bra ut idag så köp en Toyota Prius eller dylikt, miljömedvetet och fint. Vill du ha det sportigare men ändå familjebil skulle jag säga en Mazda 6.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Inget fel på Prius = fin bil.

Men någon stil eller klass lär man inte visa med den. Istället lär man framstå som hjärntvättad miljötaliban. Det är väl inte längre någon som tror på att Prius är miljövänligare än exempelvist Fiesta med dieselmotor?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

borz wrote:Inget fel på Prius = fin bil.

Men någon stil eller klass lär man inte visa med den. Istället lär man framstå som hjärntvättad miljötaliban. Det är väl inte längre någon som tror på att Prius är miljövänligare än exempelvist Fiesta med dieselmotor?
Det är det många som tror, det är inte längre miljötaliban att vara grön, det är hippt. Du får inte glömma att miljöpolitik inte handlar om miljön utan om vad som är trendigt och diesel är inte särskilt trendigt jämfört mot hybridbilar.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

snigel wrote:
borz wrote:Inget fel på Prius = fin bil.

Men någon stil eller klass lär man inte visa med den. Istället lär man framstå som hjärntvättad miljötaliban. Det är väl inte längre någon som tror på att Prius är miljövänligare än exempelvist Fiesta med dieselmotor?
Det är det många som tror, det är inte längre miljötaliban att vara grön, det är hippt. Du får inte glömma att miljöpolitik inte handlar om miljön utan om vad som är trendigt och diesel är inte särskilt trendigt jämfört mot hybridbilar.
1. Ska vi dra försäljningsstatistik över sålda bilar i Sverige år 2007-2008?
Säger en hel del om trender. 2. Prius är inte så miljövänlig som många vill gärna tro. 3. Försöker du säga att "Miljöpolitik" är trendstyrt?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Hela idén med att visa stil och klass med en bil är fåfäng och korkad.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

borz wrote:1. Ska vi dra försäljningsstatistik över sålda bilar i Sverige år 2007-2008?
Säger en hel del om trender. 2. Prius är inte så miljövänlig som många vill gärna tro. 3. Försöker du säga att "Miljöpolitik" är trendstyrt?
Jag tror du missuppfattade mig fullständigt, är nog lika grinig på "miljö"-bilar som du är.
Vad jag menade var att miljöpolitik är inne, alltså är risken för att bli uppfattad som "medveten" troligtvis mycket större än att bli tagen för miljötaliban.

Miljöpolitik handlar för många om vad reklam och aftonbladet säger till dig, inte den faktiska sanningen. För stora massan är troligtvis en prius mer miljöbil än en liten snål dieselbil.
För att sammanfatta, kör du runt i en prius är det troligtvis många som tar dig för miljömedveten och med i tiden, även om så inte alls är fallet, men det spelar ingen roll om man bara vill profilera sig.
nem wrote:Hela idén med att visa stil och klass med en bil är fåfäng och korkad.
Ditt argument går att applicera på det mesta vi gör för att särskilja oss från andra. Fåfängt måhända, men tyvärr gör man inte uteslutande intryck med vem man är och hur man jobbar, utan även hur man klär sig, vilket fordon man kör och vilka verktyg man använder. Varför inte försöka vara medveten om detta och ta det till sin fördel?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

snigel wrote:
nem wrote:Hela idén med att visa stil och klass med en bil är fåfäng och korkad.
Ditt argument går att applicera på det mesta vi gör för att särskilja oss från andra. Fåfängt måhända, men tyvärr gör man inte uteslutande intryck med vem man är och hur man jobbar, utan även hur man klär sig, vilket fordon man kör och vilka verktyg man använder. Varför inte försöka vara medveten om detta och ta det till sin fördel?
På tal om missuppfattningar...

Som du kanske läste i ett av mina tidigare inlägg föreslog jag att han istället skulle lägga pengarna på garderoben och köpa en bil som är billig i inköp och drift. Förvisso kan bilen vara en komponent i din stil, men den gör knappast större intryck för helheten än ett par italienska skor i tunn lädersula eller en skräddarsydd skjorta.

Tänk Daniel Craig körandes en Prius (som man enligt uppgift inte kan ha någon stil om man kör) jämfört med någon som kör Porsche i avklippta jeans och gymnastikskor... Jag vet ju vem jag hade tänkt högst tankar om.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

borz wrote:Jag personligen anser att Volvo v40 inte andas särskillt mycket stil eller klass. V40 in skriker: "Jag är ensamstående pappa som har lite bråttom att hämta ungarna från dagis".
Den som satsar 30tkr på en bil är inte ute efter varken stil eller klass.
Gällande disskutioner om merca så kostar den mer än den smakar samma gäller diverse BMW bilar.

V40 är en bil som är billig i gällande reservdelar samt service.

Även Honda bilar är bra köp dock anser jag de kring 30tkr klassen vara lite omoderna men samtidigt så har dom en av väldigt bra hållbarhet samt billig service.

Saab 95 är en chansning, dessa bilar har överlag en hel del problem med elektroniken (alltid varit så med saab) och bilen brukar gå i graven långt före många andra. Saab har även dyra reservdelar samt service om man jämför med volvo/honda (ej märkesverkstad).
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Snigel: Nu är jag med dig. Håller fullständigt med. Dock spelar det väldigt stor roll vilka kretsar man rör sig i.
Jag tror att xianze gav oss mer eller mindre omöjlig uppgift. Som e99mran påpekar så lär man inte få särskillt mycket stil och klass för 30000 kr - då är det kanske bättre att åka taxi till de olika uppdragen.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

borz wrote:2. Prius är inte så miljövänlig som många vill gärna tro.
Fast det där stämmer inte. I USA är det den mest bränsleeffektiva bilen what so over. Och i Storbrittanien ligger den delad fyra.
Men oavsett vad så kommer man med den kommande plug-in-hybridtekniken se på ditt påstående som 2008:s mest felaktiga.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply