(illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:De borde starta ett lagligt alternativ där de erbjuder mervärde.
* Album art/cover.
* Sångtexter.
* Hög kvalité.
* Lossless alternativ.
* Köper du ett album, så får du ladda ner en valfri låt utan extra kostnad.
* Köper du 15 album, så får du ett valfritt album utan extra kostnad.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister släpper nya album eller singlar.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister gör en tour eller konsert.
* Musikrekommendationer till andra artister du förutspås gilla.
* Tillgång till diskussionsforum där fans samlas.
* Köper du en artists alla album så får en t-shirt, poster eller tillgång till rabatterade konsertbiljetter.
* Lotteri utav singlar, album, t-shirts, biljetter, posters och promotion prylar.

Men det ägnar sig nog hellre åt DRM och stämningar. :(
IDD
http://aberg.wordpress.com/2009/02/25/e ... oralpanik/
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: (illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Post by Raspberry »

Det kommer ju ta mig faen aldrig att gå vägen ändå.
Hela den där reklamen om att du inte skulle stjäla en bil osv, ... hela grejen som har gjort fildelningen så vardaglig är ju att det är samma sak som att spela inte musiken från radion. Det kommer du ju inte bli stämd för, och om du spelar in serier och filmer på VHS'en hemma så kommer du inte heller bli stämd. För eget bruk eller vad det är.
Enda skillnaden fildelningen gör är att göra det så mycket enklare för alla.
De som köpte musik förut gör fortfarande det, och folk som jag som inte tycker det är värt att köpa musik med eller utan tillgång till fildelning gör fortfarande inte det. Tjänster som Spotify kan kanske kännas bra, men problemet med dem är att de har reklam, vilket kan bli irriterande, vilket kan leda till köp av betaltjänster. Det är ju inte heller portabelt, du kan inte ladda ner låtarna och använda dem på din mp3/annat än iPhone.
Och om det på något sätt skulle gå att sätta dit alla svenskar som lägger upp material så är det ju bara att kolla öster om Finland och så är det bara att dela vidare.
Nae, fildelning är en lost cause, och med alla våldtäckter, beskjutna bussar och allmän skit så känns det som ett jävla slöseri med skattepengar.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: (illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Post by Hunter »

Om dom ska lyckas att stoppa fildelning så får dom lägga ner internet helt och hållet. Det finns så många olika sätt att dela ut sina filer på.
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: (illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Post by Raspberry »

Hunter wrote:Om dom ska lyckas att stoppa fildelning så får dom lägga ner internet helt och hållet. Det finns så många olika sätt att dela ut sina filer på.
Och efter det kommer alla börja gå runt med hårddiskar hos sina kompisar istället.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: (illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Post by Ghlargh »

Det enda sättet att stoppa den här typen av verksamhet skulle vara att fängsla alla människor i var sin cell utan någon möjlighet till kontakt med varandra.

Alla försök att stoppa piratkopiering kommer misslyckas och de enda som egentligen drabbas är de konsumenter som faktiskt betalar, de får alla problem som kopieringsskydden skapar, samt att de måste betala för framtagning och implementering av skydden.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: (illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Post by borz »

Jag tror inte heller man kan stoppa piratkopiering, men man kan faktiskt begränsa den.
När det, för gemene man, blir tillräckligt svårt att piratkopiera så borde det gå ner (min hypotes).

Dessutom är Spotify en mycket bra modell, varför nöjesindustrin inte tar efter är en gåta för mig!
DDS for life!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: (illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Post by snigel »

borz wrote:Jag tror inte heller man kan stoppa piratkopiering, men man kan faktiskt begränsa den.
När det, för gemene man, blir tillräckligt svårt att piratkopiera så borde det gå ner (min hypotes).

Dessutom är Spotify en mycket bra modell, varför nöjesindustrin inte tar efter är en gåta för mig!
Delvis är det den vägen som går, men jag den andra är att göra legala alternativ ännu mer lättillgängliga. Många som inte sitter på privata nätverk och liknande kan tycka piratebay och liknande är svårt nog.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: (illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Post by Ghlargh »

Med den nuvarande tekniken med streamad HD-tv över datanätverk borde det inte vara helt omöjligt att sätta upp movie-on-demand med helt vanliga reklamavbrott som med alla filmer som visas på reklamfinancierad TV, det gäller bara att få med sig filmbolagen på en sådan satsning. Tyvärr verkar just filmbolagen ha gett sig fan på att göra livet så svårt som möjligt för sina kunder.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Coin
Posts: 11
Joined: 2016-10-24 20:16:56

Re: (illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Post by Coin »

Varför ska vi få slut på den?
Illegal fildelning gör man om det är lätt och roligt - annars låter man bli.
Post Reply