(illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Mr Einstein wrote:Det behövs tekniska lösningar och inte nya lagar.
Jag tror lösningen på problemet är att knyta all musik och film mm som man äger till ett konto på internet som man sedan kan ladda ner sina filmer och musik , typ som Steam, som samkörs med den dator man använder.
Man kan alltså endast spela upp musik , film från sitt eget konto.
När man har verifierat kontot för datorn så behöver man inte göra detta flera gånger, om man nu inte byter dator. Då får man verifiera ännu en gång. Har man flera datorer i hushållet så måste varje dator verifieras.
Det skulle alltså inte funka att skicka en låt eller film via t ex msn till en kompis eftersom datorn han använder inte skulle godkänna den.
Pirat Bay skulle bli helt meningslös över en natt.
Det räcker väl att den som köpt låten använder ett konto vars användaruppgifter är kända för att vi andra ska få tillgång till den.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Samma gäller steam, du kan ge någon annan dina uppgifter och låta dem spela likaså. Tror inte så många skulle dela konto faktiskt, men det är bara jag. De som gör det piratkopierar nog hellre sina saker än bökar med det.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Att införa tekniska begränsningar är fel väg att gå.
Vi har redan ett verktyg att bekämpa illegal fildelning med - lagen.

Släpp underhållning fri utan DRM eller kopieringsskydd men inför kraftiga sanktioner mot dem som delar ut.
DDS for life!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Longstock wrote:Det räcker väl att den som köpt låten använder ett konto vars användaruppgifter är kända för att vi andra ska få tillgång till den.
Ja, men jag tror inte någon skulle dela ut sitt konto till helt främmande personer.
Tänk om man nu sitter med ett konto med 10.000 låtar och närmare 1000 filmer till ett värde av 100.000 - 200.000 kronor.
Man skulle nog tänka sig för både en och två gånger innan man lånar ut sitt konto.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Mr Einstein wrote:Ja, men jag tror inte någon skulle dela ut sitt konto till helt främmande personer.
Tänk om man nu sitter med ett konto med 10.000 låtar och närmare 1000 filmer till ett värde av 100.000 - 200.000 kronor.
Man skulle nog tänka sig för både en och två gånger innan man lånar ut sitt konto.
Nej, det är klart. Fast det kanske skulle startas en insamling till detta ;D
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Mr Einstein wrote:Ja, men jag tror inte någon skulle dela ut sitt konto till helt främmande personer.
Tänk om man nu sitter med ett konto med 10.000 låtar och närmare 1000 filmer till ett värde av 100.000 - 200.000 kronor.
Man skulle nog tänka sig för både en och två gånger innan man lånar ut sitt konto.
Sen kommer nån in på din mail där du har lösenordet och du är helt hjälplös.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag ser inga problem att använda produkter som spotify när det kommer till musikfronten. Lagligt, enkelt och kul.

När det kommer till film är det svårare att hålla ett stort filmintresse ekonomiskt. Det skulle behövas enklare kanaler via internet där man kan få tag på film gratis eller till mycket lägre pris än idag.

De som producerar filmen kan alltid hitta sätt att tjäna pengar (sponsorintäkter osv), så uppenbarligen är det inte däri problemet ligger. Problematiken som gäller inom både filmindustrin och musikindustrin är en enorm ovilja att förändra gamla sätt att arbeta. Det som växte fram i slutet på förra århundradet handlade inte längre om musiken/filmen utan om hur man tjänar pengar. Då har man lämnat ämnet.

Vad jag tror skulle sätta industrin på rätt spår är:
*Bra och enkla digitala verktyg att distribuera musik/film som ger dem en god inkomst.
*Nya kanaler för marknadsföring och distribution av både musik och film. spotify och iTunes Store är utmärkta exempel på hur man kan lyckas med musikdistribution, dessvärre har jag inte sett några riktigt goda exempel på filmfronten.

Det fina med det hela är att fortsätter det i det här ledet kommer någon annan så småningom se till att kunder kan få billigare filmer på ett eller annat sätt. Marknadsekonomier fungerar så (för de som inte visste).
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote:Det fina med det hela är att fortsätter det i det här ledet kommer någon annan så småningom se till att kunder kan få billigare filmer på ett eller annat sätt. Marknadsekonomier fungerar så (för de som inte visste).
Men marknadsekonomi är bara önskvärt när det ligger i aktieägarnas intresse.

Till exempel är det intressant med en global arbetsmarknad när man lägger ut produktionen på lågkostnadsländer men bara intressant med en regional marknad när konsumenten försöker direktimportera från länder med lägre priser ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

wille wrote:*Bra och enkla digitala verktyg att distribuera musik/film som ger dem en god inkomst.
Bittorrent, enklare än så blir det nog inte.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

DeCaff wrote:
wille wrote:*Bra och enkla digitala verktyg att distribuera musik/film som ger dem en god inkomst.
Bittorrent, enklare än så blir det nog inte.
Det är klart att torrents är en möjlighet, det skulle minska kostnaderna något enormt.

Big_Bird wrote:
wille wrote:Det fina med det hela är att fortsätter det i det här ledet kommer någon annan så småningom se till att kunder kan få billigare filmer på ett eller annat sätt. Marknadsekonomier fungerar så (för de som inte visste).
Men marknadsekonomi är bara önskvärt när det ligger i aktieägarnas intresse.

Till exempel är det intressant med en global arbetsmarknad när man lägger ut produktionen på lågkostnadsländer men bara intressant med en regional marknad när konsumenten försöker direktimportera från länder med lägre priser ;)
Ja, kan man tjäna pengar på att distribuera film/musik på ett nytt och billigare sätt? Självklart.

Jag förstår din poäng med produktion/marknad, men det lär ju också ändras ju fler önskvärda produkter som kommer att finnas i 'billiga' och digitala format.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ska jag vara helt ärlig så är jag övertygad om att det går bra att hitta vinster, till och med goda vinster i digital distribuering. Det handlar bara om att lägga sig på en sund prisnivå och lära sig att inte tänka på det gamla sättet.

Hitta metoder att tjäna de pengar du tror dig förlora på annat sätt, och eventuellt skriv ner dina förväntningar en smula. Du kan fortfarande bli rik.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:Ska jag vara helt ärlig så är jag övertygad om att det går bra att hitta vinster, till och med goda vinster i digital distribuering. Det handlar bara om att lägga sig på en sund prisnivå och lära sig att inte tänka på det gamla sättet.
Antagligen genom att komma på en metod som kostar (nära) noll från början
men som ökar i värde allteftersom, och inte tänka:
"Nu kan vi suga 150-200:- per fysisk skiva, hur ska vi dra samma mängd
pengar från en simpel download?"

Typ som tradera eller vilka det är som har billiga eller gratis annonser man lägger
in, men som tar ett par spänn om man vill lägga in extra ratings eller ändra
detaljer i sin annons.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Apple har tagit ett stort steg framåt genom att dissa DRM, jag gillart.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

DeCaff wrote:Apple har tagit ett stort steg framåt genom att dissa DRM, jag gillart.
Jo, bra. Men vill du byta ut din DRM-infekterad musik så får du köpa musiken på nytt! Visserligen med 70% rabatt men ändå...
DDS for life!
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

http://www.e24.se/lifestyle/klacksparka ... 983315.e24
Grymt bra sätt ;D
Förlaget bakom boken litar på att användarnas girighet kommer att förhindra att den sprids på cybernätet.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nu har den klubbats igenom, IPRED-lagen. TPB-rättegången har kommit mer än halvvägs. Tankar och åsikter?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vi ska ju få en IPRED-ombudsman som ser till att det inte går rufft till, så allt är i sin ordning. Skivbolagen kommer inte att försöka krossa någon, för det har Jultomten lovat.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

De borde starta ett lagligt alternativ där de erbjuder mervärde.
* Album art/cover.
* Sångtexter.
* Hög kvalité.
* Lossless alternativ.
* Köper du ett album, så får du ladda ner en valfri låt utan extra kostnad.
* Köper du 15 album, så får du ett valfritt album utan extra kostnad.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister släpper nya album eller singlar.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister gör en tour eller konsert.
* Musikrekommendationer till andra artister du förutspås gilla.
* Tillgång till diskussionsforum där fans samlas.
* Köper du en artists alla album så får en t-shirt, poster eller tillgång till rabatterade konsertbiljetter.
* Lotteri utav singlar, album, t-shirts, biljetter, posters och promotion prylar.

Men det ägnar sig nog hellre åt DRM och stämningar. :(
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Moonsky wrote:De borde starta ett lagligt alternativ där de erbjuder mervärde.
* Album art/cover.
* Sångtexter.
* Hög kvalité.
* Lossless alternativ.
* Köper du ett album, så får du ladda ner en valfri låt utan extra kostnad.
* Köper du 15 album, så får du ett valfritt album utan extra kostnad.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister släpper nya album eller singlar.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister gör en tour eller konsert.
* Musikrekommendationer till andra artister du förutspås gilla.
* Tillgång till diskussionsforum där fans samlas.
* Köper du en artists alla album så får en t-shirt, poster eller tillgång till rabatterade konsertbiljetter.
* Lotteri utav singlar, album, t-shirts, biljetter, posters och promotion prylar.

Men det ägnar sig nog hellre åt DRM och stämningar. :(
Delicious pasta, I must eat it.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Kan långt ifrån säga att jag gillar all övervakning som är på gång och som satts igång, men vad kan man göra? Ingenting.........

Skulle tro att det inte går att få bort all illegal nerladdning, kanske några % men hur man än vrider och vänder på det så kommer merparten som laddar ner idag fortsätta, oavsett lagar och nya lagliga alternativ.

Det som finns idag i laglig väg är för långt efter vad som finns att tillgå piratvägen vad gäller kvalitet, utbud och användningsrestriktioner.

Bästa möjliga kvalitet, release samtidigt världen över och rimliga priser (200 spänn för en dvd idag är ju hutlöst, vem tycker det är prisvärt för en film man kanske bara ser en gång?).

Om man skulle ta säg 25 kr för ett musikalbum, film eller vad det nu må vara, så skulle ju betydligt fler betala för sig. Förvisso en väldigt stor skillnad mot dagens priser, men skulle tro att merparten betalar det om man får det i bra kvalitet, vilket i längden ändå skulle generera mer pengar än vad det gör idag för artister och filmskapare osv.

En avgift på bredbandet som gjorde det lagligt att ladda ner allt man ville skulle jag gärna betala för, dock ska det vara frivilligt (alla laddar ju inte ner).
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Najze wrote:En avgift på bredbandet som gjorde det lagligt att ladda ner allt man ville skulle jag gärna betala för, dock ska det vara frivilligt (alla laddar ju inte ner).
Å andra sidan skulle en avgift för alla som har bredband göra att kostnaden för den enskilda individen kunde sänkas. Lite i stil med Tv-licens kanske. x]
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Tragiskt att IPRED blev verklighet, om skivbolagen får som de vill lär de ju stämma skiten ur folk.

Tycker förövrigt TPB rättegången är riktigt komisk, åklagarsidan är så jävla epic fail som inte ens förstår hur torrents fungerar, och dom har ju haft 3 jävla år på sig att förbereda sig, de borde skämmas ;D

Jag håller förövrigt med en del föregående poster här på forumet, att en avgift på bredbandet skulle vara helt ok för de som vill wärscha lagligt :)
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

lite störigt med att dom anstränger sig så mycket bolagen osv.

jag kan förutspå framtiden. hänt förut och händer igen

dom stoppar säg torrents och vad har vi lärt oss om det?

kommer nya sätt att piratkopiera på
alltid vart så och kommer alltid vara så.

jösses redan på vhs tiden kunde man köpta kopierade vhs kassetter på nätet med 2 filmer på från usa för 50kr, tex jag såg första matrix på det sättet redan innan den kommit till sverige.

tycker detta är en lönlös jakt.
men jag förstår dom som förlorar pengar.

kanske kan jämnföras lite med att det dras skatt på våra löner?
jag jobbar och sliter för min lön men även fast jag inte vill eller har val så dras 4500kr varje månad från mina pengar som jag jobbat ihop.
kanske dålig jämnförelse hmm haha (trött)

varför ska vi betala skatt med redan skattade pengar? syftar på moms.
varför ska vi betala tv avgift när man redan betalar för boxer?

finns många frågor som gnager än men sånt lägger ingen energi på
vet inte vad jag babblar om haha övertrött, drar mig tillbaka :p
natti
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Ja, se bara vad utvecklingen har lett till:
http://oneswarm.cs.washington.edu/
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:De borde starta ett lagligt alternativ där de erbjuder mervärde.
* Album art/cover.
* Sångtexter.
* Hög kvalité.
* Lossless alternativ.
* Köper du ett album, så får du ladda ner en valfri låt utan extra kostnad.
* Köper du 15 album, så får du ett valfritt album utan extra kostnad.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister släpper nya album eller singlar.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister gör en tour eller konsert.
* Musikrekommendationer till andra artister du förutspås gilla.
* Tillgång till diskussionsforum där fans samlas.
* Köper du en artists alla album så får en t-shirt, poster eller tillgång till rabatterade konsertbiljetter.
* Lotteri utav singlar, album, t-shirts, biljetter, posters och promotion prylar.

Men det ägnar sig nog hellre åt DRM och stämningar. :(
Vem har snott Moonskys konto och börjat skriva vettiga inlägg?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply